تشخیص دو تیکه بودن و چپی بودن خودرو

خودروی دو تیکه به خودرویی گفته می‌شود که در اثر تصادف شدید، اتاق آن به دو قسمت تقسیم شده و سپس با جوش مجدد به هم متصل شده است. این نوع خودروها معمولاً استحکام و ایمنی کمتری نسبت به خودروهای سالم دارند و ممکن است در هنگام تصادف مجدد، آسیب جدی‌تری ببینند.

خودروی چپی نیز خودرویی است که در اثر تصادف شدید، آسیب دیده است. این نوع خودروها معمولاً با استفاده از ورق‌های فلزی اضافی و جوشکاری، تعمیر می‌شوند. خودروهای چپی معمولاً استحکام و ایمنی کمتری نسبت به خودروهای سالم دارند و ممکن است در هنگام تصادف مجدد، آسیب جدی‌تری ببینند.

برای تشخیص خودروی دو تیکه یا چپی، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • بررسی شماره شاسی: شماره شاسی خودرو یک کد منحصر به فرد است که روی بدنه خودرو حک شده است. این شماره باید در تمام مدارک خودرو، از جمله کارت ملی خودرو، سند مالکیت و بیمه خودرو، ذکر شده باشد. در هنگام خرید خودرو، حتما شماره شاسی را با شماره‌های ذکر شده در مدارک مقایسه کنید. اگر شماره شاسی مطابقت نداشته باشد، احتمال اینکه خودرو دو تیکه یا چپی باشد وجود دارد.
  • بررسی صافی و یکدستی رنگ: رنگ خودرو باید یکدست و بدون ترک خوردگی باشد. اگر رنگ خودرو در برخی قسمت ها تیره تر یا روشن تر از سایر قسمت ها باشد، احتمال اینکه خودرو دو تیکه یا چپی باشد وجود دارد. برای بررسی دقیق تر، می توانید از یک چراغ قوه استفاده کنید و به دنبال هر گونه ناهمواری در رنگ باشید.
  • بررسی جوش ها: اگر خودرو دو تیکه یا چپی باشد، احتمال اینکه جوش هایی در بدنه خودرو وجود داشته باشد. این جوش ها باید با دقت انجام شده باشند و باید با جوش های سایر قسمت های خودرو مطابقت داشته باشند. برای بررسی دقیق تر، می توانید از یک آچار فرانسه استفاده کنید و به دنبال هر گونه لقی یا ناهمواری در جوش ها باشید.
  • بررسی پیچ ها: اگر خودرو دو تیکه یا چپی باشد، احتمال اینکه پیچ هایی در بدنه خودرو وجود داشته باشد که از پیچ های سایر قسمت های خودرو متفاوت باشند. این پیچ ها باید با دقت انجام شده باشند و باید با پیچ های سایر قسمت های خودرو مطابقت داشته باشند. برای بررسی دقیق تر، می توانید از یک پیچ گوشتی استفاده کنید و به دنبال هر گونه لقی یا ناهمواری در پیچ ها باشید.
  • بررسی صدا: اگر خودرو دو تیکه یا چپی باشد، ممکن است هنگام رانندگی، صداهای غیرعادی از آن شنیده شود. این صداها می‌تواند ناشی از جوش ها یا پیچ های نامناسب باشد.
  • بررسی عملکرد: اگر خودرو دو تیکه یا چپی باشد، ممکن است هنگام رانندگی، عملکرد آن به درستی نباشد. این مشکل می‌تواند ناشی از آسیب دیدگی شاسی یا سایر قسمت های خودرو باشد.
کارشناسی رنگ خودرو :  روش های تعمیر ترک سیلندر چیست

اگر در هنگام خرید خودرو مشکوک به دو تیکه یا چپی بودن آن هستید، حتما از یک کارشناس خودرو کمک بگیرید. یک کارشناس خودرو می تواند با بررسی دقیق خودرو، این موضوع را تشخیص دهد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان