کم شدن نور چراغ های خودرو
چراغ خودرو یکی از اجزای حیاتی و اساسی ایمنی خودرو هستند. تضمین کردن اینکه نوری چراغ های خودرو به درستی کار می کنند، می تواند در پیشگیری از تصادفات جاده ای و حوادث ناشی از دید محدود کمک کند. اما گاهی اوقات ممکن است ببینید که نور چراغ ماشین کمتر از حالت معمول و گاهی اوقات کم و زیاد شدن چراغ های ماشین هم می تواند برای شما اتفاق بیوفتد.
علل خرابی چراغ خودرو
- مشکلات باتری و ضعیف بودن آن
- خرابی در سیم کشی برق خودرو
- چراغ های سوخته ماشین
- تنظیم نادرست زاویه چراغ های خودرو
- عدسی های کثیف یا خط دار
- استفاده از لامپ های کم نور خودرو
- خرابی تسمه و دینام
انواع مختلف چراغ های خودرو ها
چراغ های جلو خودرو ها یکی از مهم ترین قطعات ایمنی و زیبایی خودرو هستند که نقش بسزایی در رانندگی شبانه و در شرایط آب و هوایی نامساعد دارند.
انواع چراغ های جلو خودرو ها بر اساس نوع منبع نوری آن ها تقسیم بندی می شوند. این منابع نوری عبارتند از:
چراغ هالوژن: این نوع چراغ ها از فیلامنت تنگستن استفاده می کنند که در یک لامپ شیشه ای حاوی گاز هالوژن قرار دارد. این چراغ ها نور قوی و روشن ایجاد می کنند، اما مصرف برق زیاد و دمای بالای آن ها باعث کاهش عمر آن ها می شود. علاوه بر این، این چراغ ها نور سفید خالص تولید نمی کنند و رنگ آن ها به سمت زرد گرایش دارد.
چراغ لیزر: این نوع چراغ ها از تکنولوژی لیزر استفاده می کنند که با تاباندن نور لیزر به یک فسفر، نور سفید خالص تولید می کنند. این چراغ ها نور بسیار شدید و دقیق ایجاد می کنند که قابل تغییر زاویه و شکل است. این چراغ ها مصرف برق کمتر و عمر بالاتری نسبت به چراغ های هالوژن دارند، اما قیمت بالا و پیچیدگی فنی آن ها باعث شده است که تاکنون در تعداد محدودی از خودرو های لوکس استفاده شوند.
چراغ :LED این نوع چراغ ها از دیودهای نورانی (LED) استفاده می کنند که با جریان الکتریسیته، نور تولید می کنند. این چراغ ها نور سفید خالص با رنگینگی بالا تولید می کنند و مصرف برق و دمای پایین تر و عمر بالاتری نسبت به چراغ های هالوژن دارند. علاوه بر این، این چراغ ها قابل طراحی در اشکال و سایزهای مختلف و با قابلیت روشن شدن سریع و تغییر روشنایی به صورت پیوسته هستند. این چراغ ها در حال حاضر در بسیاری از خودرو های جدید استفاده می شوند.
چراغ خودرو ها زرد و کدر
پس از گذشت چند سال از خرید خودرو، چراغ ها کدر و زرد شده و دلیلش می تواند باران های اسیدی و خط و خش هایی که بر اثر برخورد اجسام ریز و درشتی باشد که به خودروتان برخورد کرده است. این خط و خش ها سبب شکست نور می شود و دید راننده را کمتر می کند.
ممکن است بخواهید که چراغ خودرو را به کل تعویض کنید ولی تنها قسمت طلقی چراغ نیاز به تعویض داشته باشد که در صورت تعویض چراغ خودرو باید به کل تمام بدنه و چراغ ها را با هم تهیه کنید و اگر ماشین شما کمی مدل بالا یا خارجی باشد، می تواند هزینه زیادی را برای شما به همراه داشته باشد.
چراغهای جلوی ماشین از مهمترین المانهای زیبایی چهره خودرو هستند که کثیف یا مات یا زرد شدن آنها تاثیر زیادی روی کاهش زیبایی چهره خودرو میگذارد و میتواند جذابیت کلی اتومبیل را تا حد زیادی مخدوش کند.
علل مات شدن چراغ های خودرو
مات شدن چراغ های جلو خودرو دلایل متعددی دارد که ازجمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تماس مستقیم با نور خورشید به مدت زیاد
- آلودگی هوا
- برخورد ذرات ریزودرشت به چراغ های جلو و خراش برداشتن آنها
- جنس و کیفیت نامناسب طلق چراغ های جلو
- حرارت بیش از حد لامپهای داخل چراغ و…
رفع مات شدگی و کدری چراغهای خودرو به روش خانگی
در ابتدا بهتر است چراغ های جلو را با آب و یک شوینده نانو مانند شامپو های کارزون به صورت کامل بشویید و به وسیله یک دستمال نرم آن را خشک کنید. مراقب باشید که هنگام شست وشو آب به درون محفظه داخلی چراغها نفوذ نکند؛ زیرا گاهی مواقع قاب چراغها دارای ترک یا بازشدگی درز هستند که آب میتواند از این طریق به درون آنها نفوذ کرده و موجب بخار گرفتگی یا بروز ایرادات دیگر برای سیستم روشنایی خودرو شود.
پس از خشک کردن چراغها، خمیر دندان یا خمیر پولیش را روی طلق شیشه به طور کامل بمالید تا یک سطح تقریبا یکدست ایجاد شود. البته میتوانید قبل از اعمال خمیر پولیش، از یک سنباده نرم برای رفع خراشهای سطحی یا آلودگیهای چسبیده روی سطح نیز استفاده کنید و بعد از آن مجددا چراغها را آبکشی کرده و با دستمال نرم خشک کنید. سپس خمیر را روی سطح بزنید.
پس از آنکه خمیر یا محلول پولیش را روی سطح اعمال کردید، میتوانید با یک دستمال یا حوله پنبه ای با درجه نرمی نسبتا متوسط، طلق چراغها را به طور کامل مالش دهید تا به تدریج عملیات لایه برداری از روی سطح انجام شود و در نهایت یک لایه نسبتا شفاف روی چراغها ایجاد شود. البته اگر دستگاه دریل در منزل دارید میتوانید با استفاده از پد مخصوص پولیش این کار را انجام دهید تا نتیجه بهتری نسبت به استفاده از حوله یا دستمال پنبه ای بگیرید. در نهایت پس از انجام کار اگر هنوز هم چراغها نسبتا مات هستند، میتوانید این فرآیند را دو یا سه مرحله دیگر هم تکرار کنید. البته اگر زرد شدگی چراغ از داخل باشد، باید طلق چراغ باز شود تا سطح درونی آن نیز پولیش بخورد.
جمع بندی
برای رفع تیرگی و زردی چراغ خودرو،روش هایی با استفاده از خمیر دندان و سنباده را بیان کردیم. روش ها مناسب می باشند بوده اما برای رسیدن به نتیجه دلخواهتان باید از مواد پولیش رفع کدر بودن چراغ خودرو استفاده کنید و سپس تغییر واقع را احساس کنید همچنین به کارگیری از این روش می تواند شما را به نتیجه دلخواهتان برساند. در بیشتر مواقع پس از پایان کار به چراغ هایی همانند آنچه در ابتدا از کارخانه تحویل گرفته بودید، خواهید رسید. دقت در این مسئله می تواند در رسیدن به نتیجه مطلوب بسیار موثر باشد.