دیاگ خودروبه چه معناست ؟

دیاگ خودروبه چه معناست ؟

دیاگ مخفف کلمه  Diagnostic به معنی عیب ‌یابی می باشد. دستگاه دیاگ، وسیله ای کاملا هوشمند در جهت خطایابی و عیب ‌یابی خودرو می‌باشد.به کمک این دستگاه داده‌های موردنیازازبخش کامپیوتر خودرو دریافت شده وسپس بعد از پردازش و آنالیز کدهای خطا، ایرادهای جزئی و کلی آن را تشخیص و اعلام می‌کند.
دستگاه های دیاگ همگی به نوعی کد خوان هستند و بطور کلی به دو دسته تقسیم میشوند، دسته اول به نام اسکنر ها معروفند که فوق العاده حرفه ای و کارامد هستند.بیشتر این نوع دستگاه ها را در نمایندگی خودروها لوکس، نمایشگاه های مدرن و شرکت های مرتبط با کارشناسی فنی خودرو که به صورت حرفه ای فعالیت میکنند، میتوانید مشاهده کنید.

نوع دیگردستگاه هایی هستند که بسیار ارزان تر و در اصطلاح دست یافتنی ترهستند که حتی شما هم شاید بتوانید از آن استفاده کنید. این دستگاه ها هم مانند اسکنر ها هستند با این تفاوت که بعد از اتصال به کامپیوتر خودرو به جای ارسال اطلاعات به اسکنر آن را توسط بلوتوث یا وای فای به کامپیوتر یا موبایل شما ارسال میکنند. کافیست شما اپلیکیشن مرتبط با دستگاه دیاگ مورد نظر را روی کامپیوتر یا موبایل اندرویدی خود نصب کنید تا این دستگاه ها بعد از اتصال به کامپیوتر خودرو اطلاعات را بصورت زنده به کامپیوتر یا موبایل شما ارسال کنند.

کارکرد دستگاه دیاگ

کارکرد دستگاه دیاگ

دستگاه‌های دیاگ برای یافتن مشکلات خودرو باید به درگاهی به نام او بی دی متصل شوند که این درگاه‌ها در جاهای مختلفی مانند زیر کاپوت و زیر داشبورد قرار دارند. او بی دی ها در سال‌های قبل از ۱۹۹۶ پورت مخصوص خود را داشتند و تنها با استفاده از پورت مخصوص خود قابل اتصال بود اما با گذشت زمان بیشتر خودروها به نسخه ۲ او بی دی ها مجهز شدند که به هر دستگاهی قابل اتصال بود. دستگاه‌های دیاگ پس از اتصال به پورت او بی دی شروع به خواندن کدهای کامپیوتر خودرو می‌کنند و اطلاعات را با استفاده از وای فای یا بلوتوث به کامپیوتر یا موبایل می فرستند برای اینکه بتوان کد‌ها را قابل خواندن کرد باید نرم افزارهای مخصوص به آن را روی گوشی موبایل و یا کامپیوتر نصب کرد با استفاده از این نرم افزار‌ها کد‌های دریافتی از خودرو قابل خواندن و شناسایی است.

کارشناسی رنگ خودرو :  اموزش نقاشی رنگ خودرو

چه مشکلاتی در خودرو با دیاگ قابل شناسایی است؟

دستگاه‌های دیاگ می‌توانند هر نوع اشکال در مشکلات برق خودرو، سنسورها، گیربکس و… را شناسایی کند البته هر چقدر خودرو مدرن تر باشد با توجه به امکانات و سنسورهای بیشتر اشکالات بیشتری را قابل شناسایی می‌کند. اسکنر‌های حرفه‌ای راحت‌تر می‌توانند ایرادات خودرو را بیابند و کد‌ها را بخوانند. همچنین برخی خطاها در سیستم کامپیوتر خودرو هستند که با حذف آن مشکل و اخطاری که وجود دارد حل می‌شود بدون اینکه قطعه‌ ای تعمیر و یا تعویض شود. با استفاده از دستگاه دیاگ می‌توان هرنوع دستکاری در کیلومتر خودرو را شناسایی کرد در واقع برای خرید خودرو‌های دست دوم یکی از موارد مهم میزان کارکرد خودرو است که اگر غیر طبیعی باشد با استفاده از دستگاه دیاگ می‌توان فهمید که کیلومتر خودرو دستکاری شده است یا خیر به همین دلیل کارشناسان برای کارشناسی خودرو از دستگاه دیاگ استفاده می کنند.

بخش‌های مختلف دستگاه دیاگ

بخش‌های مختلف دستگاه دیاگ

دستگاه دیاگ تمام خودروها از چهاربخش مختلف زیر تشکیل شده است:

• کامپیوتر
مهم ‌ترین و اصلی‌ترین بخش دستگاه دیاگ در واقع کامپیوتر آن است. این بخش در واقع وظیفه آنالیز و پردازش داده‌های دریافت شده از بخش مرکزی خودرو ECU را برعهده دارد.

• اینترفیس یا رابط میانی
این بخش، مترجم میانی بین ECU و کامپیوتر معمولی دستگاه دیاگ است. عیب‌یابی و شناسایی اشکالات و ایرادات خودرو از طریق این بخش انجام می‌شود.

• کابل‌های رابط
یک سر کابل‌های رابط یا کانکتورها به کامپیوتر دستگاه دیاگ و سر دیگر آن به کامپیوتر مرکزی خودرو یا ECU وصل می‌شود. انتقال و تبادل اطلاعات بین دو دستگاه با استفاده از کابل‌های رابط انجام می‌شود.

کارشناسی رنگ خودرو :  آشنایی با مواد سرامیک خودرو

• اپلیکیشن مخصوص دیاگ
یکی دیگر از بخش‌های مهم دستگاه دیاگ که برای هر نوع خودرویی متفاوت است، نرم‌افزار یا اپلیکیشن مخصوص آن است. این برنامه توسط شرکت سازنده خودرو و متناسب با محصول همان کمپانی تولید و عرضه می‌شود. شرکت‌های خودروسازی عمدتاً از برنامه‌نویسان تحت استخدام خود می‌خواهند که برنامه مخصوص محصولات خود را با هم یکپارچه‌سازی کرده تا عیب‌یابی و خطایابی آن به‌سهولت و صحیح انجام شود.

جمع بندی

جمع بندی

دستگاه دیاگ، ابزاری بسیار هوشمند و حرفه‌ای برای اتصال به کامپیوتر داخلی اتومبیل یا ECU است که امکان عیب‌یابی خودرو را راحت و ساده کرده است. این دستگاه دارای یک اپلیکیشن مخصوص می‌باشد که بعد از دریافت و مقایسه اطلاعات خودرو با معیارهای استاندارد کمپانی تولید خودرو، ایرادات اتومبیل را شناسایی می‌کند. اغلب تعمیرکاران، دیاگ زدن را برای مشتریان خود به طور رایگان انجام می‌دهند. توجه داشته باشید شما هم می‌توانید با نصب برنامه مخصوص خودرو خود، به عیب‌ وایراد آن پی ببرید.

سوالات متداول

استفاده از دیاگ چه مزیت هایی دارد؟

استفاده از دیاگ مزیت های بسیار مهمی دارد از جمله این مزیت ها می توان به سرعت انجام کار اشاره کرد و با استفاده از دیاگ می توان مشکل را به سرعت پیدا کرد و آن را بر طرف نمود.

آیا استفاده از دیاگ برای همه اتومبیل ها امکان پذیر است؟

خیر اتومبیل های قدیمی که دارای ecu  نمی باشند نمی توانند از این ابزار استفاده کنند.

در چه مواقعی می بایست از دستگاه دیاگ استفاده کنیم؟

برای اینکه بدانید چه زمانی از دستگاه دیاگ استفاده کنید باید بگوییم زمانی که مکانیک نمی تواند مشکل را پیدا کند یا اینکه بخواهید ورژن ecu اتومبیل را بالا ببرید.

کارشناسی رنگ خودرو :  منظور از صفرشویی خودرو

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان