♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
خرید خودرو و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و
هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی
نخبگان
در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می
پردازد.
آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی
در ارائه مطالبی دارد
که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای
هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.
با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
اصلی ترین نکته برای رنگ خودرو درست کردن هم رنگی خودرو است، نگران نباشید.
این کار نیاز به تجربه ی بسیار زیاد دارد و حتی حرفه ایی ترین نقاشان
خودرو نیز امروزه دیگر این کار را خود انجام نمیدهند.
درست کردن هم رنگی خودرو به عهده فروشنده رنگ خودرو است. فقط شما
باید رنگ اصلی خودرو را به طریقی به فروشنده ی رنگ برسانید. معمولا
در باک خودرو را باز می کنند و نزد فروشنده برده، یا قطعه اسیب دیده ی قبلی که
رنگ اصلی رو یآن قرار دارد ( مانند گلگیر، در صندوق عقب،…) را می برند.
اما اصولی ترین کار این است که شما خود خودرو را نزد فروشنده ی رنگ ببرید.
♦
با این کار، فروشنده پس از ترکیب کردن رنگ، ان را با پیستوله روی قسمتی
از بدنه تست می کند و با دقت ملاحظه می کند آیا رنگی که درست کرده است
با سایر قسمت های خودرو مطابقت دارد یا نه؟
در پایان نیز رنگ پاشیده شده برای تست را با یک پنبه ی تینری پاک می کند.
پس از تهیه هم رنگی بدنه ی خودرو و رقیق کردن آن به میزان لازم،
آن را در مخزن پیستوله ریخته و پس از انجام تنظیمات پیستوله روی
یک تکه مقوا اکنون نوبت به پاشش رنگ اصلی خودرو است.
حتما پیش از شروع پاشش سطح کار را با دستمال ضد الکتریسیته
ساکن تمیز کنید تا سطح آستر هیچ گرد و غباری نداشته باشد.
بعد، طبق الگو های پاشش که توضیح داده ایم، شروع به نقاشی خودرو کنید.
در صورت استفاده از رنگ بیس کوت پس از پاشش و خشک شدن.
♦
رنگ نیاز به پاشش کیلر دو جزئی روی آن دارید. پیش از پاشش کیلر
توصیه می شود از دستمال ضد الکتریسیته ساکن استفاده کنید و
حتی جزئی ترین گرد و غبار را از روی سطح رنگ بردارید.
به طور معمول یک هفته پس از اتمام عملیات نقاشی خودرو اقدام
به پولیش کشیدن بدنه ی خودرو به صورت اساسی و اصولی کنید.
برای پولیش کاری خودرو ابتدا باید محل مورد نظر را تمیز کرده،
سپس پولیش را با انگشت روی سطح مورد نظر در چندین نقطه گذاشت.
پس از آن با پنبه ی تمیز شروع به کشیدن روی پولیش در یک جهت نموده
و تا صیقلی شدن سطح به کشیدن ادامه داد. در میان این مرحله اگر
پولیش روی بدنه به انتها رسید اما هنوز بدنه ی خودرو نیاز به پولیش کردن دارد،
دوباره با انگشت خود پولیش برروی بدنه قرار دهید.
اصلی ترین نکته برای رنگ خودرو درست کردن هم رنگی خودرو است، نگران نباشید. این کار نیاز به تجربه ی بسیار زیاد دارد و حتی حرفه ایی ترین نقاشان خودرو نیز امروزه دیگر این کار را خود انجام نمیدهند.
درست کردن هم رنگی خودرو به عهده فروشنده رنگ خودرو است. فقط شما باید رنگ اصلی خودرو را به طریقی به فروشنده ی رنگ برسانید. معمولا در باک خودرو را باز می کنند و نزد فروشنده برده، یا قطعه اسیب دیده ی قبلی که رنگ اصلی رو یآن قرار دارد ( مانند گلگیر، در صندوق عقب،…) را می برند. اما اصولی ترین کار این است که شما خود خودرو را نزد فروشنده ی رنگ ببرید.
♦
با این کار، فروشنده پس از ترکیب کردن رنگ، ان را با پیستوله روی قسمتی از
بدنه تست می کند و با دقت ملاحظه می کند آیا رنگی که درست کرده است
با سایر قسمت های خودرو مطابقت دارد یا نه؟
در پایان نیز رنگ پاشیده شده برای تست را با یک پنبه ی تینری پاک می کند.
پس از تهیه هم رنگی بدنه ی خودرو و رقیق کردن آن به میزان لازم، آن را در مخزن
پیستوله ریخته و پس از انجام تنظیمات پیستوله روی یک تکه مقوا اکنون نوبت به
پاشش رنگ اصلی خودرو است.
حتما پیش از شروع پاشش سطح کار را با دستمال ضد الکتریسیته ساکن
تمیز کنید تا سطح آستر هیچ گرد و غباری نداشته باشد. بعد، طبق الگو های
پاشش که توضیح داده ایم، شروع به نقاشی خودرو کنید. در صورت استفاده
از رنگ بیس کوت پس از پاشش و خشک شدن.
♦
رنگ نیاز به پاشش کیلر دو جزئی روی آن دارید. پیش از پاشش کیلر توصیه
می شود از دستمال ضد الکتریسیته ساکن استفاده کنید و حتی جزئی ترین
گرد و غبار را از روی سطح رنگ بردارید.
به طور معمول یک هفته پس از اتمام عملیات نقاشی خودرو اقدام به پولیش کشیدن بدنه ی خودرو
به صورت اساسی و اصولی کنید. برای پولیش کاری خودرو ابتدا باید محل مورد نظر را تمیز کرده،
سپس پولیش را با انگشت روی سطح مورد نظر در چندین نقطه گذاشت.
پس از آن با پنبه ی تمیز شروع به کشیدن روی پولیش در یک جهت نموده و تا صیقلی شدن
سطح به کشیدن ادامه داد. در میان این مرحله اگر پولیش روی بدنه به انتها رسید
اما هنوز بدنه ی خودرو نیاز به پولیش کردن دارد، دوباره با انگشت خود پولیش برروی بدنه قرار دهید.
• سیستم تعلیق خودرو
همانطور که اشاره شد، وظیفه اصلی سیستم تعلیق ، جلوگیری از انتقال ارتعاشات به
داخل کابین و قطعات خودرو و در نتیجه ایجاد راحتی سفر و همچنین
مسیر دهی به خودرو می باشد. این سیستم دقیقا بین شاسی و چرخ های
خودرو کار گذاشته شده است.
وظیفه جلوگیری از انتقال ارتعاشات توسط فنرها و کمک فنرهای بکار رفته در
خودرو انجام می پذیرد و وظیفه دوم یعنی مسیردهی و فرمان دهی به خودرو توسط
چرخ ها و نگهدارنده های آن انجام می گیرد. در صورت عدم وجود این سیستم، قطعات
داخلی خودرو به سبب ارتعاشات وارده به خودرو و لرزش های بسیار زیاد در هنگام حرکت،
عمر کوتاهی داشته و همچنین سفر برای سرنشینان بسیار طاقت فرسا می شد.
• وظیفه سیستم تعلیق چیست؟
سیستم تعلیق یا Suspension به هر چیزی گفته میشود که بین چرخها
و بدنه قرار میگیرد و حرکت خودرو در مسیرهای ناهموار را به یک حرکت نرم
و هموار تبدیل میکند. درواقع، سیستم تعلیق کاری میکند که وقتی چرخها
مسیری پرتلاطم را طی میکنند، بدنه حداقل تکان و نوسان را داشته باشد و راحتی سرنشین حفظ شود.
• اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق
این سیستم همانطور که اشاره شد از اجزای داخلی فنر، کمک فنر، سیبک، بوش، طبق و
چرخ ها تشکیل شده است که هر کدام از این اجزا وظیفه خاصی را در امر کنترل و
حفظ خودرو در جاده انجام می دهند. بعنوان مثال کمک فنرها وظیفه اصلی را در کنترل
ارتعاشات وارده به خودرو دارند. بدون حضور کمک فنرها خودرو بسیار سفت و خشک
حرکت کرده و به همین سبب پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از هم خواهد پاشید.
• بازوها و بوشهای متصلکننده چرخ به بدنه:
درواقع این بازوها باعث میشوند مسیری برای حرکت چرخ به سمت بالا
و پایین مشخص شوند. این بازو هستند که چرخ را در مسیر خود تثبیت میکنند
و بوشها، عملکردی مانند لولا دارند.
• فنر:
حرکت نوسانی چرخ به سمت بالا و پایین بر عهده این قطعه است.
یعنی وقتی در یک سرعتگیر، چرخ به سمت داخل (بالا) جمع میشود،
وظیفه فنر این است که آن را بهجای اول برگرداند. معمولاً در محور جلوی خودرو ها،
مانند این شکل از فنر لولهای استفاده میشود. در محور عقب نیز بسته به نوع
خودرو از انواع مختلف فنر (مثل فنرهای برگی) استفاده میشود.
• کمکفنر:
کمکفنر، قطعهای است که در مقابل هرگونه حرکت مقاومت میکند.
خصوصیت کمکفنر این است که هرچه سعی کنید با سرعت بیشتری آن را حرکت دهید،
مقاومت آن بیشتر میشود. مثلاً اگر بهسرعت از روی یک سرعتگیر عبور کنید، کمکفنر
بیشترین مقاومت را دارد و اگر بهآرامی عبور کنید، کمکفنر خیلی نرم، به فنر اجازه میدهد
که جمع شود. وظیفه اصلی کمکفنر این است که نوسانات فنر را خنثی کند. بدون کمکفنر،
خودرو مثل یک الاکلنگ نوسان میکند.
• طبق:
یک قطعه متصل کننده می باشد که شاسی را به چرخ ها وصل می کند.
طبق در سمتی که به شاسی متصل می شود از بوش ها و در سمتی که چرخ ها
متصل می شود از سیبک ها برای اتصال استفاده می نماید.
بطور کلی وظیفه سیستم تعلیق خودرو ثابت نگه داشتن ارتفاع خودرو
در حال حرکت، کاهش ارتعاشات و لرزش های ناشی از ضربات، مسیردهی به چرخ ها،
تحمل وزن خودرو و حفظ تماس چرخ های خودرو با جاده می باشد که همه این وظایف با
استفاده از قطعاتی که پیش تر ذکر شده انجام می گیرد.
• انواع سیستم تعلیق خودرو
این سیستم ها انواع بسیار مختلفی دارند که اصلی ترین آن ها به سه دسته
سیستم مک فرسون، تعلیق مستقل و تعلیق طبق دار دوبل تقسیم می گردد.
• سیستم تعلیق مک فرسون
در این سیستم فنر به شاسی متصل می گردد و به همین علت ممکن است
تعدادی از ضربات به خودرو احساس شود. وزن خودرو به وسیله کمک فنر ها
در این سیستم تحمل می گردد و یکی از ارزانترین سیستم های تعلیق خودرو محسوب می شود.
همچنین به دلیل هزینه نگهداری پایین معمولا اکثر خودروهای دارای قیمت
میان رده، از این سیستم بهره می برند.
• گرفتن مجوز کارشناسی رنگ خودرو
• سابقه و افتخارات آموزشگاه
• تعلیق مستقل
این سیستم ها انواع بسیار مختلفی دارند که اصلی ترین آن ها به سه دسته
سیستم مک فرسون، تعلیق مستقل و تعلیق طبق دار دوبل تقسیم می گردد.
• سیستم تعلیق مک فرسون
در این سیستم فنر به شاسی متصل می گردد و به همین علت ممکن است
تعدادی از ضربات به خودرو احساس شود. وزن خودرو به وسیله کمک فنر ها
در این سیستم تحمل می گردد و یکی از ارزانترین سیستم های تعلیق خودرو
محسوب می شود. همچنین به دلیل هزینه نگهداری پایین معمولا اکثر خودرو های
دارای قیمت میان رده، از این سیستم بهره می برند.
• تعلیق مستقل
این سیستم بسیار نرم و روان عمل می کند و ارتعاشات بسیار اندکی را به
خودرو وارد می کند. دلیل این امر این است که این سیستم های تعلیق به صورت
مستقلا و برای هر چرخ جداگانه طراحی می شوند و در صورت ارتعاش در هر چرخ،
فقط به همان چرخ ضربه وارد می شود و دیگر چرخ ها لرزشی نخواهند داشت.
• تعلیق طبق دار دوبل
این سیستم ها نیز از نرمی و روانی خاصی برخوردارند و خودرو هایی که از این سیستم
استفاده می کنند در پیچ ها و شرایط نا مساعد جاده ای، بسیار کنترل پذیرتر و نرم
تر هدایت می شوند. دلیل این امر، استفاده از دو طبق، یکی در زیر و دیگری در بالا
می باشد که بین آن ها یک فنر مارپیچی قرار می گیرد. این امر باعث می شود
که کنترل خودرو بسیار روانتر صورت پذیرد.
• سیستم تعلیق خودرو
همانطور که اشاره شد، وظیفه اصلی سیستم تعلیق ، جلوگیری از انتقال
ارتعاشات به داخل کابین و قطعات خودرو و در نتیجه ایجاد راحتی سفر و
همچنین مسیر دهی به خودرو می باشد. این سیستم دقیقا بین شاسی
و چرخ های خودرو کار گذاشته شده است.
•
وظیفه جلوگیری از انتقال ارتعاشات توسط فنرها و کمک فنرهای بکار رفته
در خودرو انجام می پذیرد و وظیفه دوم یعنی مسیردهی و فرمان دهی به خودرو توسط
چرخ ها و نگهدارنده های آن انجام می گیرد. در صورت عدم وجود این سیستم، قطعات
داخلی خودرو به سبب ارتعاشات وارده به خودرو و لرزش های بسیار زیاد
در هنگام حرکت، عمر کوتاهی داشته و همچنین سفر برای سرنشینان بسیار طاقت فرسا می شد.
امروزه یکی از مهمترین عوامل در راحتی خودرو، نوع سیستم تعلیق
و کیفیت بکار رفته در خودرو می باشد که نقش پر رنگی در جذب بازار فروش
برای آن خودرو دارد. این سیستم معمولا اگر اشکالی داشته باشد از طریق
دیاگ زدن خودرو قابل شناسایی می باشد
1 – کشیده شدن خودرو در پیچها برخلاف فرمان راننده
اگر شما هنگام پیچیدن احساس کردید که وسیله نقلیه برخلاف فرمان
شما عمل میکند، دلیل این امر به احتمال زیاد ناشی از خرابی قطعهای
در سیستم جلوبندی است. بخشهای مختلف سیستم تعلیق خودرو میتوانند
بر عواملی از قبیل نحوه فرماندهی، زاویه لاستیکها، مرکز تعادل و بالانس خودرو
اثرگذار باشند. وجود نقص فنی در هر کدام از قطعات سیستم جلوبندی و تعلیق
میتواند راننده را با دشواری در فرمان دادن به خودرو روبرو کند.
2 – روغنزدگی در کمکفنر و دیگر قطعات سیستم جلوبندی ماشین
در صورتی که به قسمت زیرین خودرو دسترسی دارید، به سیستم تعلیق و
جلوبندی بهطور مستقیم نگاهی بیندازید. چنانچه فنر و کمکفنرها چرب و روغنی
به نظر میرسند، این قطعات در حال نشت مایع بوده و در نتیجه بدرستی کار نمیکنند
که در این صورت نیاز به تعویض دارند.
♦هشدار
متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,
بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث
مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و
تشخیص رنگ شدگی
خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.
♦تبلیغات کاذب
ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از
علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن
جوابگوی افراد نمی باشند.
لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت
گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل
از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.
♦نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه
آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر
اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.
اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و
پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه
فنی نخبگان می باشد.
♦پل های ارتباطی
جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از
سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری
رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.
- • پل های ارتباطی ما:
۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718