سیلندر موتور ( ماشین ) چیست ؟

سیلندر موتور ( ماشین ) قطعه ای است که به شکل استوانه بوده و دارای قطر و ضخامت معین است. این قطعه در موتورهای احتراق داخلی، محلی برای حرکت پیستون است.

سیلندرها معمولاً از فلزاتی مانند فولاد، آلومینیوم یا چدن ساخته می شوند. دیواره های سیلندر باید بسیار صیقلی باشند تا حرکت پیستون به راحتی و بدون اصطکاک انجام شود.

سیلندرها به دو صورت خنک می شوند:

  • خنک کاری با آب: در این روش، آب گرم از طریق یک رادیاتور به سیلندرها منتقل می شود و گرمای آنها را جذب می کند. آب خنک شده سپس به موتور برمی گردد و چرخه تکرار می شود.
  • خنک کاری با هوا: در این روش، هوا از طریق تعدادی پره که روی سیلندرها قرار دارند، جریان می یابد و گرمای آنها را جذب می کند.

سیلندرها نقش مهمی در عملکرد موتور ایفا می کنند. در صورت خرابی سیلندر، موتور قادر به کارکرد صحیح نخواهد بود.

در خودروهای معمولی، تعداد سیلندرها می تواند چهار، شش یا هشت باشد. تعداد بیشتر سیلندرها باعث افزایش قدرت و گشتاور موتور می شود.

در خودروهای مدرن، از سیلندرهای کوچکتر و با کارایی بالاتر استفاده می شود. این سیلندرها به موتور امکان می دهد تا مصرف سوخت و آلایندگی را کاهش دهد.

در ادامه به برخی از اجزای اصلی سیلندر موتور اشاره می کنیم:

  • دیواره سیلندر: دیواره سیلندر محلی برای حرکت پیستون است.
  • سر سیلندر: سر سیلندر قسمت بالایی سیلندر است و محل قرارگیری سوپاپ ها و شمع ها است.
  • پیستون: پیستون قطعه ای است که در داخل سیلندر حرکت می کند و نیروی محرکه موتور را تولید می کند.
  • رینگ پیستون: رینگ پیستون قطعه ای است که بین پیستون و دیواره سیلندر قرار می گیرد و از نشت گاز و روغن جلوگیری می کند.
  • شاتون: شاتون قطعه ای است که پیستون را به میل لنگ متصل می کند.
  • میل لنگ: میل لنگ قطعه ای است که نیروی محرکه موتور را به چرخ ها منتقل می کند.
  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان