شناخت فیلتر هوا

فیلتر هوا چیست ؟

فیلتر هوا چیست ؟

فیلتر هوا قطعه ای است که ذرات و ناخالصی های هوا را از بین می برد. در خودروها عمدتا دو نوع فیلتر هوا مورد استفاده قرار می گیرند. فیلتر هوای موتور و فیلتر هوای کابین. فیلتر هوای موتور بخش مهمی از سیستم های ورودی هستند، زیرا آنها مسئول تصفیه هوای ورودی موتور می باشند. فیلتر های کابین نیز مسئول تصفیه هوای داخل کابین از آلاینده ها (گرد و خاک و سایر آلرژن ها) می باشند.

از آنجایی که موتورهای احتراق داخلی از هوا به عنوان یک اکسید کننده در فرایند سوختن استفاده میکنند، آلاینده ها و ذرات معلق در هوا می توانند آسیب زیادی به قطعات مختلف موتور وارد نمایند. موتور خودرو بدون فیلتر هوا نمی بایست کار کند و در صورت استفاده از فیلتر در ورودی هوای موتور ممکن است هوای ورودی به موتور نتواند به راحتی وارد موتور شود، که این می تواند باعث کاهش قدرت موتور شود. لذا فیلتر مورد استفاده می بایست با توجه به نیاز موتور از کاغذ مخصوص و اندازه لازم برخوردار باشد.

انواع فیلتر هوای خودرو

• فیلتر هوای خودرو سلولزی

عمومی ترین و پرکاربردترین نوع فیلتر هوا در خودرو ها فیلتر هوای سلولزی یا فیلتر هوای کاغذی است . برای جذب ناخالصی های هوا در فیلتر های هوای سلولزی از یک کاغذ پلیسه دار آکاردئونی استفاده شده است . این نوع فیلتر ها برای ایجاد ثبات در ساختار خود از یک فریم پلاستیکی استفاده می کنند.

این فیلترها ارزان تر از بقیه فیلترها هستند ولی عمر کوتاهی دارند و باید بعد از گذشت مدت کوتاهی تعویض گردند . فیلتر هوای سلولزی توانایی جذب بالایی دارند و می تواند 80 تا 90 درصد ذرات خارجی را به خود جذب کند.

کارشناسی رنگ خودرو :  آشنایی با سیستم ایموبلایزر

• فیلتر هوای اسفنجی خودرو

در گذشته فقط در تراکتور ها و وسایل حمل و نقل سنگین از فیلتر هوای اسفنجی استفاده می شد اما امروزه در اتومبیل های مسابقه ای این فیلتر ها به شکل چند لایه با بهره گیری از فناوری نانو استفاده می شود .

در طراحی فیلتر هوای اسفنجی در اتومبیل های کلاسیک از مکانیزم فیلتر های هوای روغنی قدیمی ، الهام گرفته شده است.در فیلتر هوای اسفنجی برای جذب مواد اضافی از یک فریم فلزی و یک بستر پلی اورتان استفاده شده است . فیلتر هوای اسفنجی گران تر از فیلتر هوای سلولزی است، اما فیلتر های هوای سلولزی در خودرو های شهری معمولی بهتر عمل می کنند.

• فیلتر هوای کتان خودرو

فیلتر های هوای کتان از همه فیلتر های اتومبیل گران تر هستند و در آنها برای جذب بهتر مواد اضافی از 6 لایه پارچه مخصوص روغنی استفاده شده است.

این فیلتر ها عمر طولانی دارند و قابل شستشو هستند. در فیلتر های هوای کتان، خودرو تنفس بهتری دارد زیرا فرم کلی ساختار سبب انتقال سریع جریان هوا در سیستم های داخلی اتومبیل می شود ،بنابراین اتومبیل عملکرد بهتری نیز دارد.

عملکرد فیلتر هوا خودرو

عملکرد فیلتر هوا خودرو

فیلتر های هوا می توانند هوا را از خود عبور داده در حالیکه ذرات و ناخالصی های موجودر در هوا را جذب میکنند. در سیستم موتور خودرو ها فیلتر هوا قبل از دریچه گاز و سنسور جریان سنج قرار گرفته است. در موتور های کاربراتوری مستقیما روی دهانه کاربراتور نصب شده است. در موتور های جدید معمولا فیلتر هوا در جعبه فیلتر هوا در انتهای سیستم ورودی هوا نصب می گردد. ورودی هوا میتواند مستقیما روی جعبه باشد یا یک لوله باشد که از جعبه به سمت جلوی موتور منتقل شده باشد.

کارشناسی رنگ خودرو :  نقش پلوس خودرو

هنگامی که هوا از اولین قسمت وارد میگردد باید از فیلتر عبور نماید و با عبور از فیلتر هوا از کاغذ فیلتراسون ذرات بزرگتر از منافذ کاغذ در فیلتر گیر میکنند در حالیکه هوا به راحتی عبور کرده و وارد جریان اختراق می گردد.

بدون وجود فیلتر هوا ذرات میتوانند با ورود به محفظه احتراق به صورت باالقوه باعث آسیب دیدگی موتور و قطعات آن شوند. بنابراین یک فیلتر هوا با از خود گذشتگی خود را فدای موتور خودرو کرده و باعث افزایش عمر مفید موتور میگردد. با گذشت زمان به تدریج منافذ فیلتر مسدود میگردد و در نهایت فیلتر هوا می بایست تمیز یا جایگزین گردد.

تعویض فیلتر هوا خودرو

تعویض فیلتر هوا خودرو

زمانی باید فیلتر را تعویض کنیم که با نشانه های زیر در خودرو روبرو شویم:

کاهش توان موتور

لرزش مداوم موتور

افزایش ایجاد رسوب بر روی شمع موتور خودرو

ریپ زدن موتور

افزایش زمان استرات

افزایش گازهای خروجی از اگزوز

افزایش مصرف سوخت

جمع بندی

جمع بندی

فیلتر های هوا نقش اساسی در تنظیم وضعیت سلامت فنی اتومبیل دارند و نقش موثری در عملکرد مطلوب موتور دارد. تعویض به موقع فیلتر هوا موجب افزایش بازده موتور، تمیز نگه داشتن موتور، کاهش سوخت و کاهش آلودگی محیط زیست می شود.

از همین رو صاحبان اتومبیل ها، باید به وضعیت فیلتر هوای خودرو خود توجه داشته باشند تا در صورت نیاز سریعا آن را تعویض کنند.به تعویق انداختن تعویض فیلتر هوا، راندمان عملکردی خودرو را کاهش می دهد وسبب نرسیدن هوای کافی به سیستم احتراق اتومبیل وافزایش مصرف سوخت اتومبیل تا 25 درصد می شود.

کارشناسی رنگ خودرو :  شناخت دیسک و صفحه کلاچ خودرو

سوالات متداول

مراحل تمیز کاری فیلتر هوای خودرو چگونه است ؟

ابتدا گردوخاک جمع شده روی فیلترتمیز کنید.

سپس از مواد تمیزکننده و شوینده برای شستشو استفاده نمایید .

پس از شستشو فیلتر را آبکشی کنید.

در این مرحله فیلتر را توسط جریان هوا خشک نمایید.

فیلتر را قبل از جازدن مجدد روغنکاری نمایید.

مضرات نداشتن فیلتر هوا در خودرو چیست ؟

انژکتور خودرو کثیف شده و سوخت را به خوبی به سیلندر موتور نمی‌رساند.

گرد و خاک وارد موتور شده , باعث می‌شود تا مانند رسوب عمل کرده و پیستون را کثیف کند .همین موجب خام ‌سوزی در موتورخواهد شد.

خرابی سوپاپ‌ها و کثیفی شدید روغن می‌باشد .‌

چگونه فیلتر هوا را نصب کنیم ؟

دسترسی به فیلتر‌ هوا به منظور تعویض آن در بسیاری از خودرو‌ها آسان است و نیاز به مهارت و ابزار خاصی ندارد.
در ابتدا فیلتر هوای مناسب خودروی خود را پیدا کنید، درب محفظه‌ی فیلتر را جدا کرده، فیلتر قدیمی را برداشته و فیلتر جدید را جایگزین آن کنید.
فیلتر جدید را درست جای گذاری کنید و بعد از بستن درب محفظه از کارکرد درست موتور و مکش هوا اطمینان حاصل کنید.
لازم به ذکر است در فیلتر‌هوای خودرو‌های سبک قابلیت تمیز کردن و استفاده‌ی مجدد از آن‌ها وجود ندارد، زیرا بر اثر استفاده کارایی لازم را از دست می‌دهد.

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان