نقش پلوس خودرو

پلوس خودرو چیست ؟

پلوس خودرو چیست ؟

دیفرانسیل خودرو وظیفه تنظیم دور چرخ ها را بر عهده دارد. همچنین میله ای از داخل دیفرانسیل به دو چرخ طرفین متصل است که پلوس نام دارد و وظیفه اش انتقال نیروی دیفرانسیل به چرخ هاست. خودرو هایی که دارای دو دیفرانسیل هستند و به اصطلاح دو دیفرانسیل هستند، نیازی به انتقال نیرو به چهار چرخ در هر زمانی وجود ندارد. و در صورت تمایل می توان دنده کمک را فعال نمود و چهار چرخ را همزمان فعال کرد.

عملکردی پلوس ها در مقایسه خودرو های قدیمی با خودرو های پیشرفته  تفاوت دارد. خودرو های قدیمی پلوس هایی داشت که انتقال قدرت را به وسیله تعداد زیادی ساچمه انجام می داد. اما در خودرو های جدید از طریق یک سه شاخه نیرو منتقل می شود. این سه شاخه درون سر پلوس قرار دارد.

اجزا پلوس خودرو

اجزا پلوس خودرو

پلوس از خودرو از چهار قطعه اصلی تشکیل شده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت :

• سرپلوس

قطعه است که اکسل شافت را به چرخ ها را وصل می کند و وظیفه اصلی در انتقال قدرت را بر عهده دارد. از آنجایی چرخ خودر یک قطعه ثابت نیست برای چرخش به سرپلوس نیاز دارد. این قطعه چرخش چرخ ها هنگام دور زدن و حرکات پیچشی ماشین می شود.

• گردگیر

وظیفه نگه داری از پلوس در برابر گرد و غبار در هوا را بر عهده دارد. گردگیر در بین چرخ و گیربکس قرار دارد. به دلیل ارتباط این قطعه با گیربکس، جز قسمت های مهم محسوب می شود.

کارشناسی رنگ خودرو :  آشنایی با کف کردن روغن موتور

• مشعلی

در انتهای گیربکس است و با متصل شدن به سه شاخه به پلوس وصل می شود.

• سه شاخه

در مکان اتصال میله اکسل شافت با مشعلی قرار دارد. اگر این قسمت دچار خرابی شود باعث ضربه های پی در پی به موتور و در آخر صدمه دیدن دسته موتور ماشین می شود.

دلایل تخریب پلوس خودرو

دلایل تخریب پلوس خودرو

تعویض نادرست دنده های خودرو

سفت و محکم بستن پیچ های سر پولوس

استارت مجدد در حالت روشن بودن خودرو

حمل بار سنگین

آزاد سازی سریع کلاچ

معیوب بودن گردگیر پولوس

استفاده نادرست از ترمز‌ها

نشانه ها وعلائم خرابی پلوس

نشانه ها وعلائم خرابی پلوس

خرابی پلوس به قسمت خرابی بلبرینگ پلوس، خرابی مشعلی پلوس و خرابی سه شاخه پلوس تقسی می شود که هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

در صورت مشاهده لرزش اتاق خودرو و دسته دنده در سرعت های بالا و حرکت خودرو حتما پلوس خودروی خود را مورد بررسی قرار دهید.

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی سرپلوس خودرو می‌تواند وجود تقه ها باشد. این تقه ها زمانی که پدال گاز را فشار می‌دهید و یا پایتان را از روی پدال گاز بر می‌دارید رخ دهند.

تفاوت پلوس خودروهای دیفرانسیل عقب با دیفرانسیل جلو

تفاوت پلوس خودروهای دیفرانسیل عقب با دیفرانسیل جلو

انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها، در خودروهای دیفرانسیل عقب، به این صورت است که نیرو از گیربکس به میل گاردان و از طریق آن به دیفرانسیل منتقل می‌شود. سپس پلوس‌ها که رابط دیفرانسیل و چرخ‌ها هستند این نیروی چرخشی را به به چرخ‌ها ارسال کرده و خودرو موفق به حرکت می‌شود.اما در خودروهای دیفرانسیل جلو یا محور محرک جلو نیرو دیفرانسیل درون جعبه دنده قرار دارد. به همین دلیل گیربکس این خودروها معمولا بزرگتر از گیربکس خودروهای دیفرانسیل عقب است. در خودروهای محور محرک عقب، دیفرانسیل در یک سیستم و پوسته‌یجدا روی اکسل عقب خودرو نصب می‌شود. در خودروهای دیفرانسیل جلو، نیرو در مسیر انتقال خود مستقیما از گیربکس به دیفرانسیل منتقل می شود. سپس از دیفرانسیل که درون جعبه دنده قرار دارد به پلوس‌های دو سر آن ارسال و از طریق آن‌ها به چرخ‌ها می‌رسد. به این تریتب در خودروهای دیفرانسیل جلو هدررفت قدرت و نیرو کاهش یافته، همچنین انتقال قدرت با سرعت بیشتری انجام می‌شود. علاوه بر اینکه گاردان از خودرو حذف شده و وزن آن کاهش می یابد.

کارشناسی رنگ خودرو :  بررسی سنسور دنده عقب خودرو

گفته شد که نیرو پس از انتقال به دیفرانسیل از طریق پلوس‌ها که از دو سمت به کمک هزارخار با دیفرانسیل درگیر شده‌اند به چرخ‌ها منتقل می شود. رابط این انتقال نیز شفت پلوس است. اما در خودروهایی که گیربکس در وسط نیست، طول پلوس ها متفاوت و کوتاه و بلند است. لازم به ذکر است که پیشتر سر پلوس‌ها شبیه یاتاقان‌های ساچمه‌ای بودند اما امروزه سه شاخه‌ها درون سر پلوس‌ها جای می‌گیرند و نیرو را ‌منتقل می کند. البته این سیستم در خودروهای دو دیفرانسیل و دیفرانسیل جلو بیشتر پیاده می‌شود. همچنین محل قرارگیری دیفرانسیل، نوع اتصال پلوس‌ها به دیفرانسیل و انتقال نیرو در خودروهای دو دیفرانسیل مانند خودروهای دیفرانسیل جلو است.

جمع بندی

جمع بندی

این سیستم، از مهمترین سیستم‌های فنی خودرو است که از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل می‌شود. این اجزا که هر یک از اهمیت خاصی برخوردارند، در کنار هم فرآیند انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها را انجام داده و موجبات حرکت خودرو را فراهم می‌آورند. اجزای سیستم انتقال قدرت بزرگ یا کوچک هستند اما این ابعاد تعیین کننده اهمیت آن‌ها نیست. بلکه این سیستم تنها در صورت صحت و سلامت تمام اجزا قادر خواهد بود به خوبی به وظایف خود عمل کند. بنابراین هریک از این قطعات کوچک و بزرگ می‌توانند یک جزء حیاتی محسوب شوند.

سوالات متداول

پلوس چیست؟
پلوس یکی از حیاتی ترین قسمت های هر ماشین است که خودرو برای حرکت خود به آن نیاز دارد

اجزای تشکیل دهنده پلوس کدام اند؟
پلوس از چهار قسمت سرپلوس، گردگیر، مشعلی و سه شاخه تشکیل شده است

کارشناسی رنگ خودرو :  آموزش بازیابی رنگ خودرو

نشانه های خرابی پلوس چیست؟
از مهم ترین نشانه های خرابی پلوس می توان به تکان خوردن و لرزش کابین و فرمان و همچنین بلند شدن صدای تق تق اشاره کرد

خطرات رانندگی با پلوس خراب چیست ؟

قفل کردن چرخ ها و خرد شدن محفظه ساچمه

قفل شدن فرمان در صورت از بین رفتن محفظه ساچمه

آسیب دیدن گیربکس در سرعت های بالا به دلیل خرابی پلوس

چپ کردن و از کنترل خارج شدن خودرو

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان