شناخت دیسک و صفحه کلاچ خودرو
دیسک و صفحه کلاچ خودرو چیست؟
صفحه کلاچ قدرت تولیدی موتور را به وسیله اصطکاک و چرخش با فلایویل به گیربکس منتقل می کند و می توان گفت یک قطعه مصرفی محسوب می شود که معمولاً حدود ۶۰ هزار کیلومتر عمر می کند که طول عمرش خیلی به نحوه رانندگی کردن بستگی دارد.
مجموعه کلاچ در یک گیربکس دستی که به عنوان اتصال بین موتور و گیربکس عمل می کند ، در برابر فشارها مداوم مقاومت می کند.
متوسط عمر دیسک و صفحه 50.000 کیلومتر می باشد و بروز مشکلات پیش از این مسافت، معمولاً کمتر پیش می آید.
در صورت بروز مشکل در قسمت دیسک و صفحه خودرو به یک تعمیرگاه گیربکس خودرو مراجعه نمایید.
با این حال ، عواملی مانند عادت های رانندگی ، نشت مایعات و فشار زیاد می توانند این مدت زمان ماندگاری را کوتاه کنند.
دیسک و صفحه کلاچ از مهم ترین قطعات خودرو محسوب می شود که در خودرو های دنده ای مشاهده می شود، صفحه کلاچ متشکل از یک صفحه، بلبرینگ و دیسک می باشد.
عملکرد دیسک و صفحه کلاچ خودرو
کلاچ قطعه ای مکانیکی است که میان موتور و گیربکس قرار گرفته است، این قطعه نیروی چرخشی پیشرانه را به سمت چرخ ها و گیربکس انتقال می دهد. زمانی که کلاچ را فشار می دهید و این قطعه درگیر می شود، موتور از گیربکس جدا و جریان نیرو نخواهیم داشت.
اگر کلاچ جدا شود، موتور به گیربکس متصل و نیروی حرکتی به چرخ ها انتقال می یابد و ماشین به حرکت در می آید؛ در نهایت وظیفه و هدف کلاچ انتقال نیرو از سمت میل گاردان به میل متحرک و قطع این نیرو از آن است. برای افزایش یا کاهش سرعت، شما با تغییر دنده ها و فشردن کلاچ این نیرو را به چرخ دنده ها منتقل می کنید.
فرضا برای انتقال نیرو زمانی که قصد دارید از دنده 2 به 4 برسید و سرعت را افزایش دهید، دنده معکوس کشیده و قدرت خودرو را افزایش می دهید. این عملکرد در خودرو هایی که اتوماتیک هستند به صورت تعریف شده و خود به خود انتقال پیدا می کند اما در خودرو هایی که دنده دستی دارند این انتقال نیرو با تغییر دنده صورت می گیرد و نیرو افزایش پیدا می کند.
انواع کلاچ خودرو
کلاچ بدون لغزش
این نوع معمول ترین نوع کلاژ است که در خودروهای شهری از آن استفاده میشود. کلاژهای بدون لغزش به دو حالت کاملا درگی و خلاصی در سیستم گیربکس قرار میگیرند و همان طور که از نام آن مشخص است، هیچ گونه لغزش و ساییدگی ندارد.
کلاچ اصطکاکی
این نوع با استفاده از دو صفحه آجدارعمل می کند. به دلیل ضریب اصطکاک صفحات کلاچ اصطکاکی، این مدل همیشه به صورت کامل درگیر میشود. کلاچ اصطکاکی به دو شکل مخروطی و دیسکی مورد استفاده قرار میگیرد.
در کلاژهای اصطکاکی مخروطی، صفحات درگیر شونده به شکل مخروط هستند و گشتاور میان دو صفحه مخروطی انتقال پیدا میکند. کلاچهای اصطکاکی دیسکی که خود به چند دسته تقسیم میشوند، از صفحات مسطح برای درگیری کامل استفاده میکنند و نیروی گشتاور را به صورت گریز از مرکز منتقل میکنند.
کلاچهای یک طرفه
در کلاژهای یک طرفه نیروی گشتاور در یک جهت انتقال پیدا می کند و در گردش های تک جهته، مانند کلاژهای بدون لغزش عمل میکنند، اما اگر چرخش در جهات دیگر صورت بگیرد، کلاچهای یک طرفه نیرویی را منتقل نمی کنند.
کلاچهای هیدرولیک
صفحات در کلاژهای هیدرولیک با استفاده از یک سیال، نیروی گشتاور را منتقل میکنند. به دلیل تغییر فضا در سیستم کلاچهای هیدرولیک، معمولا جا به جایی نیرو کندتر از مابقی کلاژها صورت میگیرد.
نشانههای زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ خودرو
به لرزه افتادن موتور و اتاق خودرو وقتی ماشین را در دنده ۱ گذاشته و کلاژ را رها میکنیم، این یک نشانه واضح و کامل برای تعویض دیسک خودرو است.
وقتی ماشین در حال سکون است دنده را در ۲ قرار داده و کلاژ را رها میکنیم اگر خودرو حرکت کرد و خاموش نشد دیسک و صفحه تمام شده است. ولی اگر خودرو سریع خاموش شد، هنوز زمان تعویض صفحه کلاژ فرا نرسیده است.
در سربالایی نیمه شدید، اگر نیاز به تعویض دنده به شمارههای سنگین زیاد مشهود بود، نشانهای برای تعویض این قطعه است.
وقتی که پشت فرمان متوجه شوید، ماشین زیاد گاز میخورد ولی حرکت و شتاب خوبی ندارد وقت تعویض آمده است.
گاه پیش می آید که دندههای خودرو، خصوصا دنده یک و دنده عقب خوب جا نرفته و به سختی میتوان دنده را جا داد. این مشکل در ترافیکهای سنگین نیز به وضوح مشاهده میشود.
ایرادات سیستم کلاچ خودرو چیست ؟
• لرزیدن خودرو هنگام رها کردن کلاچ
یکی از ایرادات سیستم کلاچ میباشد. زمانی که توپی صفحه کلاچ فنریت خود را از دست میدهد و به اصطلاح در زمان خسته شدن توپی صفحه کلاچ، آن نیرویی که به صفحه کلاچ خودرو وارد میشود خنثی میگردد و همین موضوع سبب لرزیدن خودرو در هنگام شروع حرکت میشود.
این موضوع در خصوص خرابی فنرهای صفحه فشار دهنده دیسک هم صادق است. اگر صفحه کلاچ به صورت کلی تعویض گردد این عیب مذکور برطرف خواهد شد و دیگر موضوع حل میشود.
• بکسواد کلاچ
بهعلت تمام شدن لنت صفحه کلاچ یا چرب شدن لنت، کلاچ بکسواد کرده و در نتیجه نیروی موتور به یکدیگر به طور کامل منتقل نمیشود. برای رفع این عیب باید اقدام به تعویض لنت و رفع چربی روی لنت کرد.
• فرسایش بلبرینگ کلاچ
در اثر نیم کلاچ گرفتن زیاد و استفاده بی مورد از پدال و قرار دادن پا روی آن ناشی میشود. در این حالت هنگام کلاچ گرفتن صدای بلبرینگ قابل شنیدن است.
جمع بندی
دیسک و صفحه کلاچ یکی از مهم ترین سیستم های مورد استفاده در خودروست که غالبا در خودرو های دنده ای بکار میرود. سیستم کلاچ از یک صفحه و دیسک و بلبرینگ تشکیل شده که به صفحه فلایویل متصل شده اند. این سیستم برای انتقال نیرو به چرخ دنده و در نهایت حرکت خودرو بسیار مهم است.
سوالات متداول
دیسک و صفحه چگونه کار میکند؟
وظیفه دیسک کلاچ خودرو که از سیستم های اصلی کلاچ گیری بوده انتقال نیرو میباشد. با استفاده از دنده میتوان سرعت خودرو را افزایش داده و به چرخ دنده ها منتقل کرد.
تفاوت دیسک کلاچ و صفحه کلاچ در چیست؟
صفحه کلاچ قطعه گرد و فولادی شکلی است که لنت در وسط آن قرار میگیرد و هر دو سطح آن دارای ضریب اصطکاکی بالایی است. دیسک کلاچ شبیه به یک صفحه خورشیدی مانند است که صفحه در آن قرار میگیرد و وظیفه اصلی آن انتقال نیرو است
اجزای دیسک و صفحه چیست؟
پوسته، فنر، لنت صفحه کلاچ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.