♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
خرید خودرو و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و
هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی
نخبگان
در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می
پردازد.
آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی
در ارائه مطالبی دارد
که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای
هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.
با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
طرز کار شمع خودرو
شمع وظیفه انتقال انرژی الکتریکی باتری به سیلندرها و ایجاد جرقه برای احتراق
درون آنها را در سه مرحلهی اصلی انجام میدهد. به این ترتیب:
– انتقال جریان برق به شمع
شمع در قسمت ترمینال به کوئل که یک سیمپیچ الکتریکی برای ایجاد جریان برق با
ولتاژ بالا است متصل شده و این اتصال از طریق سیمی با عایق الکتریسیته قوی برقرار میشود.
برق تولید شده در کوئل از طریق ترمینال به الکترود مثبت یا میانی انتقال یافته و تا پایه شمع میرود.
الکتریسیته هنگام رسیدن به شکاف جرقه یا گپ، تمایل به انتقال به قطب منفی یا الکترود بدنه دارد،
اما خاصیت عایق الکتریسیته بودن مخلوط سوخت و هوا مانع از این انتقال میشود.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
– یونیزه کردن مخلوط سوخت و هوا
در این مرحله، شمع برای انتقال نهایی الکتریسیته از قطب مثبت به قطب منفی،
ولتاژ قویتری از برق را به گپ منتقل میکند. این ولتاژ بالا ساختار مولکولی مخلوط
موجود در شکاف جرقه را تغییر میدهد و با بالاتر بردن ولتاژ از قدرت دیالکتریک گاز،
آن را یونیزه میکند. حالا برق از مخلوط یونیزه شده عبور کرده و به قطب منفی منتقل میشود.
– جرقه زنی
عبور برق از الکترونها دمای آنها را تا حد زیادی بالا برده و گازهای یونیزه شده را
منبسط میکند، این انبساط در نهایت به جرقهزدن منتهی میشود. چیزی شبیه
به آنچه در رعد و برق اتفاق میافتد. در پایان جرقهزنی واکنش گازها با هم افزایش
یافته و ایجاد یک گوی آتش در گپ میکند. به این گوی هسته آتشین میگویند که
اندازه آن به ترکیب سوخت و گاز موجود در سیلندر و شرایط محفظه احتراق در زمان
جرقهزنی بستگی دارد. برای اینکه بیشتر با سیستم جرقهزنی خودرو آشنا شوید،
بد نیست نگاهی به مقاله کارنامه با همین موضوع بیاندازید.
انواع تقسیمبندی شمع ماشین
شمعها بر اساس فاکتورهای مختلفی تقسیم بندی میشوند که همین مساله
تنوع آنها را بالاتر برده است. این فاکتورها عبارتند از؛
-
بر اساس کد حرارتی
-
بر اساس جنس الکترود
-
بر اساس تعداد الکترود
اکنون انواع شمعها را بر اساس این فاکتورها بررسی میکنیم.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
انواع شمع از نظر کد حرارتی
کد حرارتی شمع در واقع میزان حرارت موجود در آن در آخرین مرحله کارش و مقاومت
آن در برابر این حرارت است. این دما باید به حدی باشد که ایجاد احتراق پیش از موعد نکند.
یعنی شمع بتواند تا زمان یونیزه شدن کامل گازها در گپ، دما را کنترل کند. البته این توان
باید در حدی بالا هم باشد که مانع از رسوب شدن مخلوط گاز و سوخت روی الکترود شود.
کد حرارتی که به بیان دیگر توانایی انتقال حرارت آن جهت تنظیم حرارت مورد نیازش است
بسته به ساختمان و رزوه آن تغییر میکند.
این شاخص که بازه حرارتی شمع نیز نامیده میشود همزمان بیان کننده میزان
حرارتی که شمع از داخل سیلندر به بدنه موتور منتقل میکند است. عواملی
متعددی در تعیین کد حرارتی شمع تاثیر دارند. مهمترین آنها طول و مساحت
پایه شمع است. ساختار الکترود مثبت و قدرت هدایت حرارتی آن نیز از دیگر
عوامل موثر این فاکتور است. شمعها براساس این فاکتور به ۳ دسته تقسیم میشوند؛
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
∗ شمع سرد
این شمعها که از نوع پایه کوتاه هستند، حرارت را با سرعت بیشتری منتقل کرده
و از دست میدهند و به دلیل پایه کوتاهتر، کمتر در معرض دمای حاصل از احتراق هستند.
این شمعها برای موتورهای با دمای بالا مناسبند و گرمای حاصل از جرقهزنی و احتراق را
با سرعت بیشتری کاهش میدهند.
∗ شمع نیمهگرم
این دسته از پایههای بلندتری نسبت به شمع سرد برخوردارند و توان انتقال حرارت
کمتری دارند و پایه بلندتر آنها، درگیری حرارتیشان را با محفظه احتراق و دمای حاصل
از جرقهزنی بالاتر میبرد. این شمعها برای خودروهایی که موتورهایی با درجه حرارت
حد وسط دارند استفاده میشوند.
∗ شمع گرم
این شمعها پایه بلندتری نسبت به دو نوع قبلی دارند و حرارت را کمتر منتقل کرده
و بیشتر در معرض گرمای احتراق هستند و در نتیجه گرمتر میشوند. این شمعها
برای موتورهای با دمای پایین مناسبند تا با حفظ گرما، مانع از تشکیل رسوبات ناشی
از احتراق روی الکترودهای خود شوند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
اگر شمع با کد حرارتی مناسب برای خودرو انتخاب نشود میتواند مشکلات
و معضلات زیادی را برای خودرو ایجاد کند. چرا که عملکرد صحیح موتور به میزان
زیادی بسته به تناسب این کد دارد. این مشکلات عبارتند از:
– خود احتراقی، پیش احتراق یا احتراق خود به خود
این مشکل میتواند منجر به عملکرد عکس موتور شود. به این معنی که پیش از
بالا آمدن پیستون، احتراق رخ داده و در نتیجه پیستون به جای تلاش برای بالا
بردن تراکم سوخت و هوا، با گازهای ناشی از احتراق پیش از موعد درگیر میشود
که مشکلات زیادی برای موتور ایجاد میکند.
– احتراق ناقص
این مشکل باعث پایین آمدن کارایی موتور شده و آلودگی صوتی فراوانی به همراه دارد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
انواع شمع از نظر تعداد الکترود منفی
تعداد الکترودهای منفی که متصل به پایه هستند و اطراف الکترود منفی قرار میگیرند
میتواند متفاوت باشد و از یک تا ۴ متغیر است. شمعهایی با تعداد الکترود منفی
بیشتر از یک را چند الکترودی مینامند که بر اساس تعداد الکترودها دو، سه و
چهار زمانه خطاب میشوند. البته که این شمعها قابل استفاده در هر خودرویی
نیستند و باید از سوی سازنده استفاده از آنها تاکید یا توصیه شود. طول عمر
شمعهای چند الکترودی نسبت به تک الکترودیها بیشتر است، زیرا تعدد قطبهای
منفی باعث تاخیر در خوردگی آنها میشود. اما این شمعها معایب و مزایای دیگری نیز دارند.
♦ معایب
گران قیمتتر از شمعهای تک الکترودی هستند. گپ در آنها قابل تنظیم نیست و
در صورت خرابی باید تعویض شوند. مناسب برای هر موتور و خودرویی نیستند.
♦ مزایا
احتراق کامل توسط آنها صورت میگیرد و انتشار شعله نیز به خوبی انجام میشود.
بازده یا کد حرارتی بالایی دارند. قادر به روشن کردن خودرو در هوای سرد به راحتی و
سریع هستند. خوردگی الکترودها در این شمعها یکنواخت و همزمان است و با
سرعت کمتر از نوع تک الکترودی پیش میرود.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
انواع شمع از نظر ساختار و جنس الکترود مثبت
شمعها از نظر ساختار الکترود مثبت به دو دسته سوزنی و معمولی تقسیم میشوند.
در شمعهای سوزنی نوک الکترود مثبت به شکل سوزن است و شمعهای معمولی
الکترود مثبت با سر گرد دارند.
∗ شمعهای معمولی
الکترود مثبت در این شمعها از جنس نیکل است. سر گرد و تخت الکترود مثبت آنها
دقت جرقهزنی را پایین آورده در نتیجه کیفیت احتراق را کاهش میدهد که منجر به
خامسوزی و بالا رفتن مصرف سوخت میشود. این شمعها همچنین طول عمر کمتری
نسبت به شمعهای سوزنی دارند و مقاومت حرارتی بالایی نیز ندارند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
∗ شمعهای سوزنی
این شمعها به دلیل ساختار الکترود مثبتشان، جرقهزنی را دقیق و قوی انجام
میدهند و شعله انفجار حاصل از جرقهزنی آنها بزرگتراست در نتیجه به کمک
آنها احتراق به صورت کامل در سیلندر انجام میشود. مزیت این خصوصیت
آنها کاهش مصرف سوخت، افزایش شتاب، کاهش صدا و لرزش و در نهایت
عملکرد بهتر موتور و پایین آمدن استهلاک قطعات آن است. این شمعها خود
از نظر متریال الکترود به دو دسته تقسیم میشوند.
♦ شمعهای پلاتینیوم:
آلیاژ الکترود مثبت این شمعها از پلاتینیوم است که مقاومت حرارتی بالایی دارد.
این آلیاژ کمک میکند تا در دما و دور موتور بالا، افت ولتاژ و در نتیجه کاهش کیفیت
جرقه رخ ندهد و احتراق در دورهای بالا نیز کامل صورت گیرد. این شمعها از عمر مفید بیشتری نیز برخوردارند.
♦ شمعهای ایریدیوم:
در این شمعها که بهترین نوع شمع موجود در بازار هستند آلیاژ الکترود مثبت
ایریدیوم و الکترود منفی پلاتین است. این دو در کنار هم بهترین و دقیقترین
جرقهزنی را به همراه دارند. مقاومت حرارتی ایریدیوم نیز بالاترین مقاومت در
بین شمعها است. نتیجه اینکه کاملترین احتراق با شمع سوزنی ایریدیوم تامین میشود.
این شمع همچنین طول عمر بیشتری نسبت به سایر شمعها دارد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
تفاوتهای عمده شمعهای سوزنی و معمولی در عمر، کد حرارتی و عملکرد آنها است
اما در نهایت باید دقت داشت که نوع شمع با موتور و نیاز آن متناسب باشد و به دلیل
کیفیت بیشتر شمعهای سوزنی، شمعی انتخاب نشود که برای موتور مناسب نیست،
ایجاد مشکل و اختلال در عملکرد آن میکند و در نتیجه استهلاک موتور و قطعاتش را بالا میبرد.
عیبیابی شمع خودرو و لزوم آن
پیشتر گفته شد که هر شمع طول عمر مشخصی دارد و پس از طی این مدت زمان تعیین شده
باید اقدام به تعویض آن کرد. اما گاهی به دلیل بالا رفتن سطح رسوبات حاصل از احتراق
در سر الکترودها و کثیف شدنشان و یا از بین رفتن الکترودها و در نتیجه جرقهزنی نادرست،
نیاز است شمع خودرو پیش از اتمام طول عمر استاندارد خود تعویض شود. چرا که
این موارد باعث میشود خودرو به خوبی کار نکرده و به نوعی دچار بدسوزی یا
خامسوزی شود. عملکرد ضعیف حتی یکی از شمعها منجر به ناقص سوختن
سوخت درون سیلندر مربوط به آن میشود و در نتیجه سطح آلایندگی افزوده
شده و به قطعات موتور نیز صدمات جدی وارد میگردد. برخی از جدیترین مشکلات ظاهری
شمعها که میتواند نشان از بد کار کردن آنها باشد و دلایل ایجادشان عبارتند از:
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
– ترک روی چینی شمع:
عبور جریان با ولتاژ بالا از الکترود بیش از حد توان شمع و زیاد شدن فاصله گپ میتواند این مشکل را ایجاد کند.
– شکستن چینی شمع:
نصب نادرست و ضربه هنگام نصب باعث این اتفاق میشود.
– روغنی بودن پایه شمع:
روغن سوزی موتور در یک یا همه سیلندرها میتواند شمع یک یا تمام سیلندرها را دچار این مشکل کند.
– ذوب شدن الکترودها:
به دلیل متناسب نبودن کد حرارتی شمع با موتور این اتفاق رخ میدهد.
– آب خوردن به پایه شمع:
به دلیل هرگونه نفوذ از سیلندرها اتفاق میافتد. میتواند دلیل نقص سرسیلندر یا بوش باشد.
– رسوب گرفتن الکترودها و پایه:
به دلیل کیفیت پایین سوخت اتفاق میافتد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
– آلوده شدن الکترودها و پایه به کربن و سیاه شدن آنها:
به دلیل تنظیم نبود درصد سوخت و هوا رخ میدهد. این تنظیم نبودن ممکن است
از نقص انژکتور یا کاربراتور، سنسور اکسیژن یا آلودگی فیلتر هوا ایجاد شود.
همچنین متناسب نبود کد حرارتی شمع با موتور و تاخیر در احتراق نیز منجر به این مشکل میشود.
– تغییر رنگ چینی عایق:
این چینی به حالت عادی باید خاکستری، زرد یا قهوهای کمرنگ باشد.
در صورت تغییر رنگ آن به صورتی یا قرمز، باید میزان اکتان سوخت را اندازهگیری کرد.
این معضل از افزودنیهای بنزین بدون سرب ایجاد میشود.
– آلوده بودن پایه و الکترودها به سوخت:
به دلیل ترکیب نادرست سوخت و هوا در محفظه احتراق اتفاق میافتد.
اما به غیر از علائم ظاهری، موارد دیگری نیز هستند که از بد کار کردن شمعها و
نقص آنها خبر میدهند. این علائم عبارتند از:
– روشن شدن چراغ چک
– مصرف بالا و غیرعادی سوخت و راندمان پایین موتور
– بد کار کردن موتور و لرزش در آن
در نهایت باید بر این نکته تاکید کرد که اهمیت شمع در عملکرد و راندمان
موتور خودرو، دلیلی محکم برای انجام سرویسهای دورهای این قطعه و
دقت در تعویض آن در زمانهای تعیین شده است. خوب کار نکردن شمع
علاوه بر آسیب به موتور میتواند مصرف سوخت و درصد آلایندگی خودرو
را نیز افزایش دهد که بر اهمیت سلامت آن میافزاید.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
♦هشدار
متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,
بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث
مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و
تشخیص رنگ شدگی
خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.
♦تبلیغات کاذب
ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از
علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن
جوابگوی افراد نمی باشند.
لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت
گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل
از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.
♦نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه
آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر
اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.
اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و
پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه
فنی نخبگان می باشد.
♦پل های ارتباطی
جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از
سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری
رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.
• پل های ارتباطی ما:
۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718