♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
خرید خودرو و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و
هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی
نخبگان
در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می
پردازد.
آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی
در ارائه مطالبی دارد
که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای
هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.
با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
شاتون چیست و چه وظیفهای دارد؟
شاتون یکی از اجزای موتور خودرو است که ارتباط میللنگ و پیستون را برقرار میکند.
شاتون ضمن برقراری این ارتباط حرکت عمودی (رفت و برگشتی) پیستون را به حرکت چرخشی
یا دورانی تبدیل میکند. همچنین انرژی لازم برای حرکت پیستون به سمت بالا را جهت ایجاد تراکم
بین مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق، به آن منتقل میکند. شاتون نیروی لازم به منظور
حرکت دادن پیستون را از میللنگ دریافت میکند. بنابراین شاتون وظیفه انتقال نیرو بین میللنگ
و پیستون و بالعکس را بر عهده دارد. علاوه بر اینکه این نیرو را ضمن انتقال به حالت چرخشی
یا عمودی تبدیل میکند. شاتون عمل تبدیل نیروی چرخشی به عمودی و بالعکس را به کمک یاتاقان انجام میدهد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
شاتون از چه جنسی ساخته میشود؟
شاتون باید مقاوم و سبک باشد بنابراین معمولا آن را از فولاد میسازند تا مقاومت
لازم را در برابر حرارت موجود در موتور و ضربات ناشی از حرکتهای حین کار را داشته باشد.
در واقع ضربات ناشی از احتراق و انتقال نیروی آن به میللنگ از عوامل اصلی شکستن شاتون است.
بنابراین شاتون باید استحکام لازم برای مقاومت در برابر این ضربات را داشته باشد و در عین
حال حرارت بالای موجود در فضای سیلندر را تحمل کند. شاتون باید به گونهای باشد که علاوه
بر نشکستن و ترک برنداشتن تحت فشارهای پیستون دچار هیچ گونه خمیدگی نیز نشود.
گاهی شاتون را از جنس آلومینیوم میسازند اما با این وجود شاتونهای فولادی همچنان
به انواع جدید ارجعیت دارند. شاتون با روش ریختهگری فورجینگ ساخته میشود تا مقاومت
و استحکام آن تا حد امکان بالا رود.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
ساختار و اجزای شاتون
شاتون میلهای است که دو سر بزرگ و کوچک در دو طرف دارد. با وجود سخت و مقاوم بودن
تا حد امکان سبک ساخته میشود. استحکام آن منجر به مقاومتش در برابر فشارهای پیستون
و کششهای آن هنگام رفت و برگشت میشود. قسمتهای مختلف این قطعه کوچک، سبک
و مستحکم به این قرار است:
-
سر کوچک (یاتاقان کوچک)
این بخش همواره یک تکه ساخته میشود و با بدنه یا ساق نیز یکپارچه است. سر کوچک
شاتون با پیستون در تماس است و از طریق گژن پین به آن وصل میشود. این سر کوچک
تشکیل یک یاتاقان میدهد و در داخل آن یک بوش قرار داده میشود. این بوش که از جنس
مس یا برنج است همواره در تماس با گژن پین است و مانع از سایش سطح داخلی یاتاقان
کوچک شاتون میشود. ضربات پیستون ابتدا با این بخش برخورد میکند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
-
بدنه یا ساق
قسمت بین دو سر شاتون را بدنه میگویند که به شکل ریختهگری با سر کوچکتر یا
یاتاقان کوچک به صورت یکپارچه طراحی میشود و با قسمت بالایی یاتاقان بزرگتر نیز
یک تکه است. البته اگر یاتاقان بزرگتر نیز فرمی یک تکه داشته باشد با کل آن یکپارچه
ساخته میشود. ضربات و نیروی پیستون پس از یاتاقان کوچک به بدنه منتقل و از طریق آن به یاتاقان بزرگ میرسد.
-
سر بزرگ (یاتاقان بزرگ)
این قسمت که بخش متحرک شاتون نیز هست در دو نوع ساخته میشود و از طریق
لنگ میللنگ به آن متصل میشود. حرکت این یاتاقان منجر به چرخش لنگ و انتقال حرکت
عمودی پیستون به میللنگ و تبدیل آن به حرکت چرخشی، جهت به حرکت در آمدن چرخها
میشود. در داخل این یاتاقان نیز برای جلوگیری از سایش سطح داخلی آن با لنگ از بوش
استفاده میشود. دو نوع مختلف یاتاقان متحرک شاتون عبارتند از:
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
– شاتون با یاتاقان متحرک دو تکه:
تکههای این نوع یاتاقان شاتون به وسیله دو پیچ و مهره به هم وصل میشوند.
در صورت دو تکه بودن این یاتاقان، نیمه پایینی آن را کپه مینامند که با دو پیچ و مهره
به نیمه بالایی متصل میشود. در این صورت بوش درون این یاتاقان نیز به صورت دو نیم
بوش در داخل آن به کار میرود.
– شاتون با یاتاقان متحرک یک تکه:
گاهی یاتاقان متحرک یک تکه طراحی میشود که در این صورت با بدنه و ساقه شاتون
نیز یکپارچه است که در این صورت یک تکه بودن فرم طراحی میللنگ نیز تغییراتی میکند.
چرا که قرارگیری یاتاقان متحرک روی لنگ میللنگ نیز با پیچ کردن دو تکه آن زیر و روی
میللنگ امکان پذیر نیست و باید نحوه سوار شدن یاتاقان متحرک با میللنگ هماهنگ باشد.
بوش این یاتاقانها نیز به صورت غلتکهای کوچک یا بلبرینگ درون آن کار گذاشته میشود.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
انواع شاتون از منظر روشهای روغنکاری
وظیفه انتقال روغن به یاتاقانهای شاتون بر عهده بدنه شاتون است. این وظیفه با
توجه به نوع طراحی شاتون به دو روش زیر انجام میشود.
۱. روغنکاری توسط مجرایی که سرتاسری در شاتون قرار گرفته است
به این ترتیب که مسیری برای روغن در تمام سازه شاتون تعبیه میشود و این قطعه شاتون
را از سوراخ یاتاقان بزرگش گرفته و به یاتاقان کوچک و بوش گژن پین میرساند.
۲. روغنکاری از طریق سوراخی که در کناره شاتون قرار گرفته است
به این ترتیب که روغن از طریق سوراخ میللنگ و شاتون وارد مجرای روغن شاتون شده و
سپس از سوراخ روغنکاری آن روی دیواره سیلندر پاشیده میشود. روغن روی دیواره سیلندر
از طریق رینگهای روغن پیستون به سوراخ گژن پین و انگشتی و بوش آن رسیده و روغنکاری
لازم جهت تسهیل عملکرد این قطعات صورت میگیرد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
انواع شاتون در موتورهای V شکل
شاتونها در موتورهای خطی معمولا به شکلی واحد و طراحیهایی شبیه به هم به کار میروند.
همچنین جنس آنها معمولا از همان فولاد ریختهگری است. اما در موتورهای V شکل تفاوتهایی
در فرم شاتون شاهد هستیم و اینکه علاوه بر متفاوت بودن شاتون در این موتورها با موتورهای خطی،
انواع مختلفی از شاتون در آنها نیز به کار میرود.
۱. شاتون موازی
این نوع شاتون به صورت معمولی، بر روی لنگ میللنگ بسته میشود و شاتون هر سیلندر یاتاقان متحرک خود را دارد.
۲. شاتون ضربدری
در این نوع، شاتونهایی که از سیلندرهای روبروی هم خارج میشوند روی میللنگ سوار میگردند
با این تفاوت که یاتاقان متحرک یکی روی شاتون روبرویی سوار میشود و یاتاقان متحرک شاتون
دوم روی میللنگ بسته میشود. در این نوع، انتهای شاتون دوم دو شاخه است و انتهای شاتون
اول نیز باریکتر از حالت عادی.
۳. شاتون لولایی
در این مدل نیز شاتونهای روبروی هم به واسطه یکدیگر روی میللنگ سوار میشوند.
به این ترتیب که یکی روی میللنگ سوار میشود و دیگری به وسیله یک پین به بدنه شاتون اول متصل میشود.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
رابطه طول شاتون و دور موتور
طول شاتون و بلندی آن با قدرت و گشتاور موتور رابطه مستقیم دارد. به این ترتیب
که طول بلندتر شاتون قدرت موتور را افزایش داده اما دور موتور را پایین میآورد.
چرا که شاتون کوتاهتر نیروی انفجار را با سرعت بیشتر از پیستون به میللنگ
منتقل میکند و تعداد دفعات رفت و برگشت بیشتری را به دلیل طول کمتر میپیماید.
اما این تعداد بیشتر نیروی منتقل شده را کاهش داده و هدر رفت نیرو را نیز افزایش میدهد.
حال اینکه شاتونهای بلندتر با تعداد رفت و برگشت کمتر نیروی بیشتری را یکجا و بدون
هدررفت به میللنگ منتقل میکنند اما با توجه به اینکه هر دور چرخش میللنگ با یک دور
رفت و برگشت شاتون اتفاق میافتد شاتونهای بلندتر به تعداد کمتری میللنگ را چرخانده
و دور موتور کمتری تولید میکنند. البته که در هر حال طول شاتون باید با موتور هماهنگ
باشد و نمیتوان شاتونهای کوتاه را در موتورهایی با طول سیلندر بیشتر به کار برد و بالعکس.
♦هشدار
متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,
بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث
مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و
تشخیص رنگ شدگی
خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.
♦تبلیغات کاذب
ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از
علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن
جوابگوی افراد نمی باشند.
لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت
گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل
از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.
♦نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه
آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر
اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.
اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و
پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه
فنی نخبگان می باشد.
♦پل های ارتباطی
جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از
سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری
رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.
• پل های ارتباطی ما:
۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718