♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
خرید خودرو و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و
هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی
نخبگان
در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می
پردازد.
آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی
در ارائه مطالبی دارد
که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای
هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.
با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
چطور طراحی نامناسب اگزوز قدرت را کم میکند؟
در بعضی از ماشینها، منیفولد گاز در بالای منیفولد دود نصب میشود. در این صورت برای
بیصدا کردن دود ناشی از احتراق، از ۲ صدا خفه کن استفاده میشود. چنین ایدههایی
برای موتورهایی که قدرت زیادی دارند، امری ناگزیر است. در این صورت طراحی این صدا
خفهکن ها در کم و زیاد شدن صدای ایجاد شده از اگزوز و موتور، اثرگذار ظاهر میشود.
این صدا خفهکنها طوری طراحی میشوند تا گازهای خروجی موتور در آن به تدریج
منبسط شده و از گرمایش کم شود. فشار این گازها هم کاسته میشود. اگر این
فشار کم نشود، باعث میشود تا قدرت موتور کمتر شود. اما چرا؟ این فشار منفی
میتواند از خروج گازهای تولید شده در موتور جلوگیری کند؛ به همین راحتی.
میبینید که همه چیز به همهچیز ربط دارد؛ مخصوصاً در طراحی موتورها و ماشینها.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
سیستم اگزوز چطور باعث افزایش قدرت موتور میشود؟
همانطور که اشاره شد، باید طراحی اگزوز و جزئیاتی که باعث انتقال گازها و دودها
به بخشهای انتهایی آن میشود، با دقت صورت بگیرد. چرا که سهلانگاری در طراحی
هر کدام، شاید باعث کم شدن فشار گازها و در نتیجه ممانعت از خروج متعادل آنها از
اگزوز و در نهایت کم شدن از قدرت مفید پیشرانه شود. اما برای اینکه مشکلی در
ایجاد قدرت خودرو وجود نداشته باشد، سعی میکنند نکاتی را در طراحی پیشرانه و اگزوز رعایت کنند، از جمله:
ـ سعی میکنند پیشرانه را طوری طراحی کنند که هوا به راحتی واردش شود.
چرا که اگر این اتفاق به راحتی نیفتد، برای غلبه بر مقاومت هوا بخشی از قدرت
موتور مصرف میشود. در بعضی از خودروها، برای اینکه چنین مشکلی پیش نیاید،
از ورودی منیفولدهای صیقلی استفاده میکنند. همچنین کم کردن لولههای ورودی
و بزرگتر کردن فیلتر هوا هم تأثیرگذار است.
ـ گاهی نیز سعی میکنند مقاومت موجود در مسیر خروج دود را کمتر کنند تا
مانع تجمع و خروج متعادل از سیلندرها نشود. اگر اگزوز کوچک یا مقاومت هوا در
صدا خفه کن زیاد باشد، فشار منفی اتفاق افتاده و بخشی از قدرت موتور را به
خودش معطوف میکند. به این منظور در طراحی اگزوز، سعی میکنند از هدرزها
یا لولههایی با انتهای گشاد و آزاد استفاده کنند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
انواع اگزوز و مدلهای آن
البته میشود گفت که مدلهای جدیدتری از اگزوزها در راه است و دنیای خودرو در همه
جنبههای خودش دارد پیشرفت میکند. اما عجالتا این مدلها برای اگزوز وجود داشته و دارند:
ـ تک خروجی:
در بیشتر خودروها از این مدل استفاده میشود؛ از همه هم ارزانتر است.
کلاً از یک لوله برای خارج کردن دود از سیلندر استفاده میشود. البته باید
گفته شود که این مدل، در موتورهای کمحجم و کمقدرتتر استفاده میشود.
چون خروجی دود و گاز کمتر است و با همین مدل هم کارش راه میافتد.
ـ دو خروجی:
به اگزوزهای دوگانه هم معروف هستند. این روزها خیلی هم رایج است.
چرا که حجم و قدرت موتورها بیشتر شده و سعی میکنند از این خروجیهای
دوگانه استفاده کنند تا بتوانند عملکرد بهتری بگیرند. ضمن اینکه در نهایت نیز
باعث میشود تا سوخت مصرفی پیشرانه هم کمتر شود. این مدل برای
سیستمهای توربوشارژر امروزی هم به شدت مناسب است.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
ـ دوگانه مختلف:
این یکی هم مثل همان قبلی است. البته یک فرق کوچک دارد.
در مدل قبلی به واسطه استفاده از مخزنهای بزرگتر، امکان استفاده
از لولههای خم شونده وجود نداشت. در نتیجه در ماشینهای کوچکتر
نمیشد از آنها استفاده کرد. این اگزوزها به واسطه استفاده از مخزنهای
کوچکتر، امکان بازطراحی در لولههای اگزوز را به سازندگان میدادند.
ـ دوطرفه:
البته از این مدلها چندان استقبال نشد. در واقع همان مدلهای عوض شده
اگزوزهای دوگانه بودند که به دلایل مختلف توسط ماشینبازها عوض میشدند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
ـ اگزوز high performance:
سرعت خروج گاز و دود در این مدل خیل یبالاست چرا که در طراحی آنها از
آلیاژهای خاصی استفاده شده است. البته چون صداهای گوشخراش و منحصر
به فردی دارند، استفاده از آنها غالبا در شهر ممنوع است.
اگزوز ریموتدار چیست؟
ماشینبازها معمولا اخلاقیات خاصی دارند و به همین دلیل، امکانات مختلفی برای
استفاده آنها راهی بازار میشود. یکی از این علایقی هم که دارند، شنیدن صداهای
مختلف اگزوز است؛ یعنی دیگر دوست ندارند که به یک صدا اکتفا کنند و هر بار دوست
دارند صدایی خاص از اگزوز ماشینشان بشوند. به همین دلیل، کیت ریموتدار اگزوز
راهی بازار شده. با استفاده از این کیت، شما بعد از نصب آن، میتوانید هر دفعه
یکدکمه را زده و صدای خروجی اگزوزتان را عوض کنید. اتفاقا استقبال خوبی هم از این آپشن شده است.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
اگزوز کی خراب میشود؟
اگزوز هم مثل هر قطعه دیگر ماشین، چون جنبه مصرفی دارد، بعد از مدتی
خراب شده و باید فکری به حالش کرد. خیلیها حواسشان به نشانههای این خرابی
نیست و به همین دلیل، خرجشان هم زیاد میشود. در حالی که اگر نشانههای خرابی
و مستهلک شدن این قطعه را میدانستند، در نتیجه میتوانستند با هزینه کمتری فکری
برایش بکنند. مهمترین نکته این است که باید گوش به زنگ صداهای تولید شده از اگزوزتان باشید.
اگر صدایی غیر عادی داد، آن را باید در کنار نشانههای دیگر گذاشته و متوجه شوید که نیازمند توجه بیشتر شماست.
از دلایل خرابی اگزوزها، میتوان به اینها اشاره کرد:
ـ بستهای منبع اگزوز شکسته میشود
ـ تیغههای داخل منبع خراب یا پوسیده میشود
ـ شکسته یا سست شدن حلقه اتصال منبع
ـ پوسیدگی یا سوراخ شدن قطعات اتصال اگزوز یا منبع
ـ و …
اما کی و چطور بدانیم که وقت تعویض یا رسیدگی و سرویس اگزوز اتومبیلمان است؟
این نشانهها را سعی کنید جدی بگیرید:
ـ اگر صدای موتور شما غیرعادی و آزاردهنده شد، باید گوش به زنگ باشید.
شاید که اگزوزتان پاره یا سوراخ شده باشد.
ـ اگر تازگیها یا به طور کلی، از مسیرهای سنگلاخی و ناهموار و پر آب عبور کردهاید،
احتمال دارد که اگزوز شما که در زیر اتومبیل طراحی شده، آسیب دیده باشد.
اگر هم در مناطق مرطوب و شرجی زندگی میکنید که باید حواستان ششدانگ جمع باشد.
چون فرسودگی اگزوز شما سریعتر اتفاق میافتد و در نتیجه، با کوچکترین حادثه یا ضربهای،
از دور خارج خواهد شد.
ـ اگر احیانا قدرت ماشینتان کم شده یا میزان مصرف سوخت آن افزایش یافت و دلیل خاصی
هم نداشت، شاید دلیلش همین مشکل داشتن اگزوز باشد.
ـ شاید هم اساسا عمر مفید اگزوز شما به سر رسیده است؛ به همین سادگی. این زمان
را معمولا پنج سال میدانند و طی مسافت ۸۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر.
ـ گاهی نیز توریهای کاتالیست اگزوز شما دچار مشکل شده و باید تعویض شود. کاتالیست
حرارت گازهای خروجی را کم کرده و از آلایندگیاش میکاهد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
چرا گاهی صدایی شبیه برخورد دو فلز میشنویم؟
لوله اگزوزی که میبینید، به هر حال محکم به جایی بند میشود تا به اطراف خودش برخورد نکند.
این کار هم توسط بستهای مختلف صورت میگیرد. اما به واسطه گذر زمان و مصرف آن،
قلاب یا قطعه یا بستی که این لوله را مهار میکند، پوسیده شده و از کار میافتد.
در نتیجه لوله اگزوز به قطعات دیگری در زیر ماشین و بدنه برخورد کرده و چنین صدایی ایجاد میکند.
اگر هم گذرتان به جادههای ناهموار بیفتد ممکن است این اتفاق برای اگزوزتان پیش بیاید.
صدای غرش اگزوز به معنای چیست؟
خیلی ساده است: شما دارید از اگزوزتان استفاده میکنید و به مرور زمان پوسیده میشود.
در این صورت پوسیدگی و سوراخ شدن منبع سوخت اتفاق میافتد. یک منبع سوراخ شده
یا آسیب دیده، میتواند باعث فشار بر اجزای دیگر خودرو شود. اگر هم نسبت به آن ب
یتفاوت باشید، ممکن است صدای آن هم بیشتر شود. اگر باز هم بابت این قضیه مطمئن نیستید،
میتوانید منبع اگزوز را چک کنید و ببینید که نشانه زنگزدگی و پوسیدگی دارد یا نه.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
در ضمن اگر قدرت خودرو کم و مصرف سوخت هم بالا برود، میتواند نشانهای از
پوسیدگی اگزوز باشد. در نهایت اینکه به یاد داشته باشید که اگزوز، به مرور زمان
که مصرف میشود، از دور هم باید خارج شود. مخصوصا اگر در مناطق شرجی و مرطوب
رانندگی میکنید یا اینکه استفاده مستمری از ماشینتان نداشته و صرفا در مسافتهای
کوتاه از آنها استفاده میکنید. اما چرا؟ خیلی ساده است؛ اگر خودرو زیاد کار کند، آن
حجم آب و بخاری که در اگزوز جمع شده، با داغ شدن آن از منبع خارج میشود. اما
تا ماشین روشن نشده، آن را خاموش کنید، این حجم از آب و بخار در اگزوز باقی
مانده و به مرور زمان، باعث پوسیدگی و سوراخ شدن آن میشود.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
♦هشدار
متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,
بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث
مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و
تشخیص رنگ شدگی
خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.
♦تبلیغات کاذب
ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از
علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن
جوابگوی افراد نمی باشند.
لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت
گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل
از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.
♦نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه
آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر
اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.
اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و
پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه
فنی نخبگان می باشد.
♦پل های ارتباطی
جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از
سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری
رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.
• پل های ارتباطی ما:
۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718