♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
خرید خودرو و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و
هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی
نخبگان
در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می
پردازد.
آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی
در ارائه مطالبی دارد
که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای
هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.
با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
اگزوز چیست و چه کاری انجام میدهد؟
کلا در هر خودرو یا وسیله نقلیه موتوری، باید قطعهای به نام اگزوز وجود داشته باشد.
چرا که واکنشهای شیمیایی ایجاد شده در سیلندرها باید به گونهای، به خارج از اتومبیل هدایت شود.
در غیر این صورت، درست مثل دیگی که جوش آمده و راه فراری ندارد، منفجر خواهد شد.
هرچند که گفته میشود اگزوزها برای این کار ساخته شدهاند، اما کارهای دیگری هم از
آنها ساخته است. مثل اینکه آلایندگیها را کم کنند، صدا و دما را هم کم کنند. یک
لحظه تصور کنید که گازهای حاصل از واکنشهای شیمیایی در موتور که دمایی ۸۰۰ درجه دارند،
همانطور وارد هوا بشوند. دیگر خودتان تصور کنید چه وضعیتی برای اتومبیلها و عابران پشت
سر اتومبیل و محیطزیست ایجاد میشود.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
سیستم اگزوز چند بخش دارد؟
این قطعات میتوانند ۳ یا بهطور جزئیتر ۵ بخش داشته باشند. این بخشها عبارتند از:
۱. منیفولد خروجی
۲. لولههای رابط
۳. لوله اگزوز
۴. منبع اگزوز یا انباره اگزوز (صدا خفهکن)
۵. لوله پخشکننده دود
-
منیفولد چیست و چکار میکند؟
بخش اول سیستم اگزوز را منیفولد هوا هم مینامند. این بخش در موتورهای
مختلف اتومبیل ۲ جور است. در اتومبیلهایی با موتورهای خطی، در یک طرف
موتور قرار دارند. در اتومبیلهایی با موتور خورجینی V شکل هم، در ۲ طرف موتور
ایجاد میشوند. در واقع این بخش، وظیفه دارد تا دود و گاز تولید شده در سرسیلندرها را،
به سمت لوله اگزوز راهنمایی کند. پس منیفولدها را باید قطعاتی بدانیم که وظیفهشان
دریافت دود و گاز ناشی از احتراق در موتور و سیلندرها و هدایت آنها به یک بخش دیگر است.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
-
لولههای رابط اگزوز چه میکنند؟
داخل اگزوز می توانید این لولهها را مشاهده کنید. در واقع این لولهها، قطعاتی
هستند که منیفولد، انباره و سر اگزوز را به هم ربط میدهند. طراحان و سازندگان
اتومبیلها هم معمولا سعی میکنند در این حوزه سختگیری زیادی کرده و برای
این لولهها از استانداردهای بالایی استفاده کنند. کارایی و عمر مفید این بخش را جنس،
طول، شعاع قوسها، قطر اسمی لوله و… تعیین میکنند تا بتوانند اثرگذارتر ظاهر شوند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
-
کاتالیست کجاست؟
در گازهای خروجی از موتور که حاصل احتراق در سیلندرهاست، گازهای سمی مثل کربن
مونوکسید، هیدروکربن و اکسیدهای نیتروژن وجود دارد. خروج همه این گازهای آلوده باعث
آلودگی بیش از حد هوا میشود. اینجاست که پای کاتالیستها به سیستم اگزوز باز میشود.
کاتالیستها در حقیقت قطعههایی هستند که این گازهای آلوده را کاهش میدهند و گازهای
خروجی از اتومبیل را تبدیل به گازهای غیرسمی و بیخطر میکنند. کارشناسان میگویند
که اگر این قطعه درست کار کند تا ۹۰ درصد این گازهای سمی گرفته میشود. در حقیقت
کاتالیست یک نوع فیلتر در راه این گازهای خروجی است. کاتالیستها، چون نیاز به دمای
۸۰۰ درجه سانتیگراد دارند، در همان قسمت اولیه و بعد از منیفولد تعبیه میشوند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
-
منبع یا انباره اگزوز چه وظیفهای دارد؟
یکی از جالبترین کارهایی که اگزوزها انجام میدهند، کاهش صدای گازهایی است
که در احتراق موتور تولید میشوند. در داخل منبع یا انباره اگزوز، مجموعهای از لولههای
سوراخدار تعبیه شده است که این وظیفه را به عهده دارد. اگر به اتاقها و استودیوهای
آکوستیکشده سری بزنید، میبینید که علاوه بر پوشاندن درها و دیوارها، سعی میکنند
سطوح غیرهمگونی در دیوارها هم ایجاد کنند تا صدا را مدیریت کند. شاید بتوان گفت که
در منبع اگزوز هم چنین اتفاقی میافتد، یعنی امواج صدای تولید شده در موتور، منعکس
شده و در نهایت کمتر میشود تا صدای خروج گازها، گوشخراش نباشد.
شاید علاقهمند باشید که مکانیسم این کم شدن صدا را بیشتر بدانید. چنین است این مکانیسم:
وقتی یک موج صدا وارد منبع اگزوز میشود، ۲ بخش میشود. بخشی وارد محفظه شده و
بخشی هم بازتاب مییابد. موجی که وارد محفظه شده، به دیوار منبع خورده و به سمت
خارج بازتاب پیدا میکند. در نتیجه این موجها داخل منبع اگزوز، به هم خورده و هم را خنثی
میکنند تا در نهایت صدای متعادلی را بشنویم. همه اینکارها در انباره اگزوز یا انبار صدا خفهکن اتفاق میافتد.
جالب اینکه صداهای تولید شده در انبارهها نیز با توجه به جنس و ابعاد و دیگر خاصیتهایی که دارند،
منحصر به خودشان است.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
-
لوله پخشکننده دود چیست؟
در نهایت اینکه وقتی عمل احتراق و فعل و انفعالات مربوط به بنزین در موتور و
سیلندرها انجام شد، بخشی از هیدروکربن نسوخته، منوکسید کربن و دیاکسید
کربن وارد منیفولد یا هدرز میشود. فشار این گازها خیلی زیاد است. حرارتی هم
در حد کورههای ذوب فلزات دارند. در نهایت اینکه همه گازها و دودهای تولید شده
از سیلندرها بعد از عبور از منیفولد، رابطها، کاتالیست و منبع اگزوز، وارد یک لوله
پخشکننده دود اگزوز شده و به خارج اتومبیل هدایت میشوند. طراحی این بخش
به شدت اهمیت دارد. چرا که اگر خوب طراحی نشود، در شتاب و کارکرد موتور اثر منفی میتواند داشته باشد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
♦هشدار
متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,
بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث
مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و
تشخیص رنگ شدگی
خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.
♦تبلیغات کاذب
ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از
علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن
جوابگوی افراد نمی باشند.
لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت
گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل
از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.
♦نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه
آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر
اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.
اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و
پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه
فنی نخبگان می باشد.
♦پل های ارتباطی
جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از
سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری
رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.
• پل های ارتباطی ما:
۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718