♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
خرید خودرو و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و
هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی
نخبگان
در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می
پردازد.
آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی
در ارائه مطالبی دارد
که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای
هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.
با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
موتور و سیستم جرقهزنی چطور کار میکند؟
اولین بار جیمز وات بود که توانست ماشین بخار را بسازد. او متوجه شد که وقتی یک کتری
جوش میآید، بخار ناشی از آن در کتری را به حرکت وادار میکند. وقتی هم که در کتری
یک سوراخ داشته باشد، بخار حاصله خارج شده و این تکانشها دیگر به چشم نمیخورند.
همین جرقه ذهنی کافی بود تا از طریق این ایده، ماشین بخار را ایجاد کند؛ ماشینی که از
طریق حرارت و ایجاد بخار و تبدیل آن به نیروی حرکتی کار میکرد. حالا هم سیستمهای
بنزینی و هیبریدی تغییر زیادی نکردهاند و دارند از همین رویه استفاده میکنند. فقط اینکه بنزین،
گاز و گازوئیل جایگزین نیروی بخار شده است. غالبا هم که از بنزین استفاده میکنند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
کلیت و رویه کار کردن موتور هم چنین است که ترکیب هوا و بخار بنزین، وارد سیلندرها
شده و بعد از انفجار، نیرویی را ایجاد کرده و این نیرو، پیستونهای موجود در سیلندرها
را حرکت میدهد. مجموعه این پیستونها، باید به گونهای حرکت کنند که حالت رفت و
برگشت داشته باشند و عملاً بتوانند حرکت مداوم را شکل دهند. این حرکت در نهایت
توسط سامانههای دیگر خودرو به چرخها متنقل شده و خودرو به راه میافتد.
در اینجاست که سیستم جرقهزنی وارد عمل شده و اهمیت خودش را نشان میدهد.
این سیستم در ایجاد انفجارهای داخل سیلندر نقش مهمی دارد؛ چرا که از طریق جرقههای
ایجاد شده توسط این فرآیند است که در نهایت، انفجار و تبدیل واکنشهای شیمیایی به
فیزیکی اتفاق میافتد. در واقع، اگر این جرقهها نباشند اثری از حرکت هم نخواهد بود.
در حقیقت سیستم جرقهزنی با ایجاد جرقه باعث منفجر شدن مخلوط متراکم شده بنزین و هوا
در موتور میشود که البته این انفجار در لحظه مناسب در هر کدام از سیلندرها باید انجام شود.
حالا اهمیت سیستم جرقهزنی را درک میکنید؟
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
کلیاتی درباره موتور
قبل از هر چیزی بد نیست کمی از کلیات اتومبیل سر در بیاوریم. به سیستمی که
انرژی شیمیایی را تبدیل به انرژی مکانیکی کرده و باعث حرکت میشود، موتور یا
پیشرانه میگویند. موتورها به دو قسم گرمایی و الکتریکی تقسیم میشود. هر دو
نیز سیستم احتراق داخلی و خارجی دارند. در سیستم احتراق داخلی، شما با اشتعال
جرقهای (بنزینی) و تراکمی (دیزلی) روبهرو هستید. بخش دیگری از موتورهای احتراق
داخلی شامل موتورهای دو و چهار زمانه هستند.
موتورهای اشتعال جرقهای: در این پیشرانهها مخلوطی از سوخت و هوا به داخل
سیلندرها مکیده شده و توسط جرقهها و سیستم جرقهزنی شعلهور میشوند و
در نهایت تبدیل به انرژی حرکتی میشوند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
اشتعال تراکمی: این موتورها شمع ندارند و با مکیدن هوا و متراکم کردن آن عمل اشتعال را انجام میدهند.
اجزای سیستم جرقهزنی
البته سیستم جرقهزنی از بخشهای متعددی تشکیل شده است. حالا اگر بخواهیم به صورت ریز بگوییم لیست بلندبالایی خواهد شد. اما این سیستم، از این پنج بخش بزرگ و اصلی تشکیل شده است:
- شمع خودرو
- کوئل خودرو
- وایر شمعها
- دلکوی خودرو (در خودروهای کاربراتوری)
- کامپیوتر خودرو یا ECU (در خودروهای انژکتوری)
-
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
عملکرد سیستم جرقهزنی
برق از باتری (وقتی اتومبیل خاموش است) یا از دینام (وقتی اتومبیل روشن است)
وارد کوئل میشود. ولتاژ ابتدایی حدود ۱۲ ولت بوده و کار کوئل این است که ولتاژ
برق را آنقدر بالا ببرد که برای ایجاد جرقه توسط شمع مناسب باشد. برق بعد از
کوئل وارد دلکو میشود. دلکو کار تقسیم برق به شمعها و همچنین زمانبندی
ایجاد جرقه در شمع را برعهده دارد. در اتومبیلهای انژکتوری این کار توسط کامپیوتر
خودرو یا همان ECU انجام میشود. بعد هم برق از طریق وایرها به شمع میرسد
و جرقه زده میشود تا عمل احتراق در موتور انجام شود.
آنچه درباره تایمینگ جرقهزنی باید بدانید
زمان مناسب و درست در کار کردن موتور ماشین اهمیت زیادی دارد.
یعنی هر قطعه و سامانهای اگر این زمان را پس و پیش کند، همه چیز
به هم ریخته یا در نهایت ضعیف کار میکند. سیستم جرقهزنی نیز به شدت
وابسته به زمان درست است. زمانی که گازها در سیلندر منبسط میشوند،
باید عمل جرقهزنی اتفاق بیفتد تا بتواند بیشترین نیرو و بهرهبرداری را از این
قضیه داشته باشد. اگر این هماهنگی زمانی برای اجرا و جرقهزنی در وقت
مناسب به خوبی اجرا نشود، هم قدرت موتور کاسته میشود، هم سوخت
بیشتری مصرف میشود و هم آلایندگیهای ناشی از این فرآیند نیز بیشتر خواهد بود.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
اما این هماهنگی زمانی و به اصطلاح تایمینگ چطور اتفاق میافتد؟ خب، از اینجا
شروع کنیم که مخلوط سوخت و هوا وارد سیلندر شده و مشتعل میشود. این امر
فشاری را ایجاد میکند که عملا نیرویی به سمت پایین به پیستون وارد میکند.
فشار ایجاد شده داخل سیلندر باعث میشود تا گشتاور و قدرت بیشتری هم از
موتور دریافت کنیم. در اینجا ما یک فشار ماکزیمم یا حداکثری را داریم. در فاصله
.جرقهزنی و ایجاد این فشار ماکزیمم، یک فاصله زمانی خیلی کمی وجود دارد.
در اینجا گفته میشود که قبل از اینکه پیستون به انتهای کورس تراکم در سیلندر برسد،
جرقهزنی هم باید اتفاق بیفتد. همه تمرکز طراحان و مهندسان این است که این زمان را
قاعدهمند و نزدیک به لحظه درست کنند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
سیستم سوپاپ و ارتباط آن با سیستم جرقهزنی
در حوزه تایمینگ جرقهزنی دو مفهوم دیگر هم مطرح است که بد نیست با آنها آشنا شویم:
– آوانس:
اگر در سیستم جرقهزنی اتفاقی زودتر از زمان استاندارد خودش بیفتد، میگویند
آوانس شدن. مثل اینکه سوپاپ دود زودتر از زمان استانداردش باز شده و عمل
تخلیه انجام شود. آوانس خودرو در دورهای بالا سرعت خودرو را بالاتر بوده و وضعیت
احتراق در سیلندرها را بهبود میبخشد.
– ریتارد:
در اینجا با اتفاقی برعکس اتفاق قبلی روبهرو میشویم. یعنی عملی دیرتر از
زمان خودش اتفاق بیفتد. مثل اینکه همان سوپاپ دود، دیرتر از زمان استاندارد
خودش بسته شود. زمانی که دور موتور پایین است، این امر میتواند فشار وارده
را کاهش داده و حرارت تولیدی را هم کم کند. در نهایت اینکه آلایندگی کمتری تولید خواهد شد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
-
شمع چه کار میکند؟
شمع، قطعهای است که در بالای سیلندر قرار گرفته است. البته الکترود آن را هم
داخل محفظه احتراق گذاشتهاند. شمع با ایجاد جرقه باعث میشود تا مخلوط سوخت
و هوا دچار اشتعال شده و نیروی لازم برای حرکت پیستون را ایجاد کند.
هر شمعی از دو الکترود شکل گرفته است. یکی از این الکترودها در وسط شمع بوده
و دیگری به بدنه شمع متصل است. اولی معروف به الکترود داخلی و دومی معروف به
الکترود میانی است. به الکترود داخلی برق مثبت با ولتاژ زیاد میدهند و به آن یکی هم
ولتاژ منفی. چون فاصله این دو الکترود کم است، تخلیه الکتریکی شدیدی اتفاق افتاده
که تحت عنوان جرقه زدن میشناسیم. دقیقا همان اتفاقی که موقع ابری بودن هوا و
رعد و برق اتفاق میافتاد، اینجا هم تکرار میشود. فقط مسأله این است که این تخلیه
الکتریکی تعمدی است و با فاصله زمانی مورد نیاز رخ میدهد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
نکته جالب دیگر این است که شمع به بدنه سیلندر متصل است. در همه خودروها سیلندر
و کابین خودرو برق منفی دارند. چرا که به قطب منفی باتری وصل هستند. خب،
الان چه کار باید کرد؟ فقط کافی است به انتهای شمع برق مثبت بدهیم. بقیه
اتفاقات خود به خود خواهد افتاد و اشتعالها صورت گرفته و در نتیجه، پیستون به حرکت در میآید.
♦هشدار
متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,
بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث
مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و
تشخیص رنگ شدگی
خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.
♦تبلیغات کاذب
ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از
علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن
جوابگوی افراد نمی باشند.
لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت
گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل
از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.
♦نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه
آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر
اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.
اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و
پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه
فنی نخبگان می باشد.
♦پل های ارتباطی
جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از
سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری
رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.
• پل های ارتباطی ما:
۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718