♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو

خرید خودرو  و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و

هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی

نخبگان

در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می

پردازد.

آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی

در ارائه مطالبی دارد

که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای

هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.

با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو

یکی از معایب بزرگ سیستم‌های ترمز دستی مکانیکی امکان حرکت خودرو در مواقع

فعال بودن آن است. این مشکل که در صورت ساییده شدن لنت‌ها ایجاد شده و با نزدیک

شدن به زمان سرویس‌شان تشدید می‌شود. به این ترتیب که گاهی راننده فراموش می‌کند

اهرم ترمز دستی را آزاد کند و لنت نیز قدرت لازم برای قفل نگه داشتن چرخ‌ها را ندارد.

پس خودرو با ترمز دستی فعال شروع به حرکت می‌کند و این اشتباه تقریبا رایج منجر به

آسیب جدی به قطعات خودرو می‌شود. البته در صورت سلامت لنت‌ها و کیفیت

مناسب آن‌ها معمولا ترمز دستی فعال چرخ‌های عقب را کاملا ثابت و بی‌ حرکت

نگه می‌دارد و در صورت حرکت با ترمز دستی رها نشده، چرخ‌های عقب روی سطح

جاده کشیده می‌شوند که باعث می‌شود راننده متوجه این اشتباه شود. این خطا

در خودروهایی با سیستم‌های قدیمی ترمز دستی مکانیکی بسیار پرتکرار بود.

بهترین توصیه برای جلوگیری از بروز این مشکل دقت و توجه به زمان سرویس لنت‌ها و نیاز آن‌ها به تعویض‌شان است.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

ترمز دستی‌های الکترونیکی

این ترمزها که به اختصار EPB یا E-Brake نیز نامیده می‌شود در پی بالا بردن کیفیت و

قابلیت‌های ترمز دستی ابداع شد. این نوع ترمز که به صورت دکمه‌ای و پدالی تعبیه

می‌شود براساس نوع عملکردشان به دو دسته مجزا تقسیم می‌شود. دکمه‌ ترمز

دستی برقی معمولا کنار اهرم دنده تعبیه می‌شود اما گاهی نیز زیر فرمان قرار دارد.

در نوع پدالی عموما ۲۰سانتی‌متر از پدال ترمز پایی فاصله دارد.

عملکرد سیستم ترمز دستی الکترونیکی و انواع آن

در این نوع سیستم ترمز نیز از لنت‌ها یا کشکک‌ها برای درگیر کردن چرخ‌های عقب و متوقف

کردن آن‌ها استفاده می‌شود. ضمن اینکه این نوع سیستم‌ها نیز معمولا تنها روی چرخ‌های

عقب کارگذاشته می‌شود و هنگام فعالیتش چرخ‌های جلو قادر به حرکت و چرخ‌های عقب

قفل هستند. البته نحوه‌ فعال‌سازی این لنت‌ها در دو نوع سیستم ترمز دستی الکترونیکی

از طریق نیروی برق صورت می‌گیرد، هرچند نوع این فعال‌سازی متفاوت است. با بررسی

دو نوع سیستم ترمز دستی الکترونیکی به روش‌های متفاوت عملکرد آن‌ها می‌پردازیم:

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

– ترمز دستی الکترونیکی کابلی

این نوع که مدل ساده‌تر و اولیه‌ ترمزهای دستی الکترونیکی است ساختاری شبیه

به ترمزهای دستی مکانیکی دارد و با دکمه‌ فعال‌سازی ترمز دستی با دو سیم به

لنت‌های روی چرخ‌ها متصل می‌شود. اما در میان راه، موتوری الکتریکی قرار دارد که

عمل کشیدگی و تنظیم عملکرد لنت‌ها را توسط سیم‌ها انجام می‌دهد. این موتور که

با حرکت دادن دکمه‌ ترمز دستی فعال می‌شود کار راننده را در فعال کردن سیستم

ترمز دستی انجام می‌دهد اما با دقت و توجه بیشتر. بنابراین سیستم ترمز دستی

کابلی از دو بخش مکانیکی و الکترونیکی تشکیل می‌شود. این نوع ترمز دستی به

ندرت اما گاهی به شکل پدالی نیز طراحی می‌شود. در واقع تنها این نوع از ترمز دستی

الکترونیکی است که فرم پدالی دارد.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

– ترمز دستی الکترونیکی غیر کابلی

این نوع ترمز اما کاملا متفاوت از ترمزهای دستی قبلی است و در آن از هیچ کابلی

برای فعال کردن ترمز دستی استفاده نمی‌شود. در این نوع ترمز دستی موتور الکترونیکی

ترمز دستی درون کالیپرهای چرخ عقب کار گذاشته می‌شود. ترمز‌های دستی الکترونیکی

غیر کابلی هیچ بخش مکانیکی‌ای ندارند و تنها از اجزای الکتریکی بهره می‌برند. به این

ترتیب که با فشردن دکمه‌ مربوط به ترمز دستی، چراغ هشداری که مربوط به این سیستم

است و گاهی علامت هشدار روشن شده و اعلام شروع فعالیت ترمز دستی می‌کنند.

سپس نیروی برقی لازم از طریق ECU به موتور برقی ترمز دستی انتقال یافته و ترمز

دستی فعال می‌شود. غیر فعال کردن این سیستم با فشار مجدد همان دکمه‌ انجام می‌شود.

در برخی خودروها با تغییر دنده یا فشردن پدال گاز و شروع به حرکت خودرو ترمز دستی به

صورت خودکار غیر فعال می‌شود. چراغ هشدار و نشانگر فعالیت ترمز دستی روی خود دکمه‌

سیستم طراحی می‌شود. مکانیزم عملکرد این نوع سیستم ترمز الکترونیکی تنها به ایجاد

اصطکاک بین لنت و دیسک ترمز خلاصه می‌شود. این نوع ترمز دستی به فعالیت سیستم‌های

ترمز اُتو هولد (Auto Hold) و هیل هولد (Hill Hold) نیز کمک می‌کند. در واقع این دو سیستم

به واسطه‌ رواج سیستم ترمز دستی تمام الکترونیکی (غیر کابلی) ابداع و به کار گرفته شدند.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

مزایا و معایب سیستم‌های ترمز دستی الکترونیکی

ترمزهای دستی الکترونیکی به منظور راحتی و امنیت بیشتر خودرو و سرنشینانش طراحی شدند.

بنابراین برتری‌های خاص خود را نسبت به سیستم‌های مکانیکی ترمز دستی دارند. اما آنها هم

خالی از عیب نیستند. مزایا و معایب سیستم‌های ترمز الکتریکی عبارتند از:

معایب:

  •  بالا بودن هزینه‌ تمام شده‌ تولید
  •  گران بودن قطعات
  •  تعمیر سخت و پرهزینه
  •  پیچیدگی موتورهای برقی و در نتیجه تعمیرات سخت آن

مزایا:

  •  کاهش وزن خودرو
  •  کاهش استهلاک لنت‌ها
  •  کاهش فضای اشغالی کابین توسط اهرم ترمز دستی و افزایش فضای مفید کابین
  •  عدم نیاز به نیروی بالای انسانی و تامین آسایش بیشتر برای راننده
  •  عدم نیاز به دقت در نحوه‌ فعال‌سازی اهرم توسط راننده
  •  غیر فعال شدن خودکار در مدل‌های تمام اتوماتیک و عدم نیاز به دقت در غیرفعال‌سازی آن هنگام شروع حرکت
  •  قدرت بیشتر و عمر مفید بالاتر قطعات
  •  فعالیت و عملکرد بهتر در سربالایی‌های تند در خودروهای دنده اتوماتیک
  • آنالیز وضعیت خودرو توسط ECU و فعال کردن ترمز دستی الکترونیکی خودکار در صورت نیاز، مانند مواقعی که خودرو در سراشیبی قرار دارد

مهمترین مزیت ترمزهای الکتریکی دستی را می‌توان امنیت بیشتر آن‌ها دانست. فشار بیشتری که ECU در شرایط خاص و مواقع لازم به چرخ‌های عقب وارد می‌کند تضمین کننده‌ این امنیت است.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

نحوه غیرفعال شدن ترمز دستی در خودروهای جدید

در سیستم‌های الکترونیکی تمام خودکار و غیر کابلی ترمز دستی، معمولا ترمزها

به صورت اتوماتیک غیر فعال می‌شوند. این مزیت که در کاهش استهلاک قطعات

خودرو در اثر حرکت با ترمز دستی فعال، نقش مهمی ایفا می‌کند در دیگر انواع ترمز

دستی مشاهده نمی‌شود. در گذشته بسیار اتفاق می‌افتاد که راننده فراموش

می‌کرد ترمز دستی را غیرفعال کرده و اهرم را رها سازد، درنتیجه مسافتی را با ترمز

دستی فعال می‌پیمود که موجب آسیب‌های زیادی به قطعات درگیر مانند چرخ‌ها و لنت‌های ترمز می‌شد.

بنابراین خودروسازان اقدام به تعبیه‌ چراغ هشدار برای ترمز دستی شدند که درصورت

فعال بودن آن و شروع حرکت علامت داده و توجه راننده را به این نکته جلب می‌کند.

همچنین بی‌اطلاعی از درصد استهلاک کشکک‌ها و توان فعالیت آن‌ها باعث می‌شد

که در مواقع اضطراری ترمز دستی عمل نکرده و حوادثی به بار آید. لنت یا کشکک

ترمزهای دستی در فواصل زمانی معین باید تعویض شده و سیستم ترمز دستی سرویس گردد.

بی‌دقتی نسبت به این موضوع نیز گاهی منجر به کاهش توان لنت‌ها و حوادث جبران‌ناپذیر می‌شد.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

اما امروزه چراغ هشداری توسط خودروسازان در کنار آمپرهای پشت فرمان تعبیه شده

که به سنسوری روی لنت‌ها متصل است و به اصطلاح تعمیرکاران در صورت تمام شدن

لنت‌ها به راننده آگاهی لازم را می‌دهد. درصورت روشن شدن این چراغ باید نسبت به

تعویض لنت‌ها و سرویس سیستم ترمز دستی اقدام کرد. در سیستم‌های ترمز دستی

الکترونیکی نیز سیستم عیب‌‌یابی خودکار و بررسی سلامت قطعات وجود دارد که معمولا

مشکلات سیستم ترمز دستی را با چراغ هشدار اطلاع داده و راننده را نسبت به تعمیر آن تشویق می‌کند.

هشدار

متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,

بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث

مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و

تشخیص                                         رنگ                                  شدگی

خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.

 

تبلیغات کاذب

ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از

علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن

جوابگوی افراد نمی باشند.

لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت

گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل

از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.

نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه

آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر

اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.

اسکان                        رایگان             و                اعطاء            مدارک          داخلی           بین      المللی     و

پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه

فنی نخبگان می باشد.

پل های ارتباطی

جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از

سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری

رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.

• پل های ارتباطی ما:

۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – -03134417887۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان