♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
خرید خودرو و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و
هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی
نخبگان
در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می
پردازد.
آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی
در ارائه مطالبی دارد
که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای
هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.
با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
چند نکته دیگر درباره شمع
ـ شمع باید برای انتقال ولتاژ بالا مسیر عایقی را داشته باشد که دچار مشکل نشود.
ـ شمع باید بتواند گرمای زیاد و فشار داخل سیلندر را تاب بیاورد.
ـ شمع باید طوری ساخته شود که رسوب ناشی از افزودنیهای سوخت روی آن جمع نشود.
ـ شمع، از یک قطعه سرامیکی برای عایق کردن ولتاژ بالای الکترود خودش استفاده میکند.
این قطعه باعث میشود تا جرقه، فقط در نوک شمع ایجاد شده و در جای دیگری ایجاد نشود.
ـ این قطعه همچنین به از بین بردن رسوب هم کمک میکند. به این ترتیب که با گرم شدن آن،
رسوبهای ایجاد شده عملاًمیسوزند و از بین میروند.
ـ شمعها در دو نوع گرم و سرد طراحی میشوند. خودروهایی که درگیر عملکرد
بالای موتور هستند باید از نوع شمع سرد استفاده کنند. بسته به دمای ایجاد شده
در موتور، هر کدام از این شمعها در پیشرانه قرار میگیرد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
-
کوئل چه کار میکند؟
سئوال اصلی اینجاست که ولتاژ مثبت مورد نیاز برای تخلیه الکتریکی و جرقه زدن از
کجا باید ایجاد شود؟ بالاخره باید از یکجایی از خودرو بیاید یا نه؟ این امر را، قطعهای
در خودرو به نام کوئل عهدهدار است. این قطعه برق ۱۲ ولت خودرو را از باتری یا دینام
گرفته و آن را به ولتاژی بالا، از ۳۰ تا ۱۰۰ هزار ولت میرساند. در نتیجه ایجاد این ولتاژ
مثبت بالا و اختلاف آن با منفیها، جرقهزنی اتفاق میافتد.
چند نکته دیگر درباره کوئل:
ـ کوئل از دو سیمپیچی اولیه و ثانویه تشکیل شده است.
ـ سیمپیچی ثانویه دورهای بیشتری نسبت به سیمپیچی اولیه دارد.
ـ این قطعه کارکردی دارد که شاید شما را به یاد کارکرد آهنربا انداخته و البته در کنارش،
کارکرد القاگری را هم دارد. اینها باعث میشوند در نهایت ولتاژ تولیدی بیشتری شوند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
-
دلکو چیست؟
برای ایجاد تایمینگ دقیق جرقهزنی که قبلا توضیح دادیم، چه اتفاقی باید بیفتد؟
اول اینکه باید بدانیم در خودروهای کاربراتوری و انژکتوری، دو سیستم متفاوت
برای کنترل زمان جرقهزنی در نظر گرفته شده است.
– کاربراتوری:
در این خودروها، کنترل این امر توسط دلکو انجام میشود. به این ترتیب که
برق خروجی از کوئل، به ورودی دلکو میرسد. از اینجا نیز طی چند خروجی،
به سیلندرها میرسد. تعداد خروجیها متناسب و مساوی با تعداد سیلندرهاست.
هر کدام از این خروجیها وظیفه دارند که در زمان مناسب و در نظر گرفته شده،
جرقه را به وایر سیلندر منتقل کنند. در حقیقت میتوان یکی از وظایف دلکو را گرفتن
جرقه از کوئل و پخش آن بین سیلندرها دانست. بخش پایانی هر دلکو هم با میل لنگ
موتور ارتباط دارد. میل لنگ موتور که میچرخد، این چرخش به قطعهای به نام چکش
برق در دلکو منتقل میشود. کل این فرآیند باعث پخش برق مثبت تولید شده بین
وایر سیلندرها میشود. دلکو علاوه بر چکش برق، ادواتی دیگر مثل پلاتین و خازن و…
را هم دارد که اینها به قطب منفی کوئل وصل هستند. این سیستم روی خودروهای جدید نصب نمیشود.
– انژکتوری:
در خودروهای انژکتوری، کار جرقهزنی راحتتر شده و به کامپیوتر خودرو یا همان ECU
واگذار شده است. این کامپیوتر از طریق سنسورها و تشخیص موقعیت میل لنگها
.و اطلاعات به دست آمده و آنالیز آنها، دستور جرقهزنی را صادر میکند. در حقیقت
این قطعه اطلاعاتی را دریافت میکند و بعد بر اساس آن اطلاعات دستوراتی را صادر خواهد کرد..
نتیجه سادهتر اینکه در سیستمهای کامپیوتری، دلکو نداریم و به جایش سنسورهایی داریم
برای دریافت اطلاعات. ضمن اینکه کوئل این خودروها هم با مدلهای کاربراتوری تفاوت دارد.
در ضمن یکی دیگر از کارهایی که کامپیوتر خودرو یا ECU انجام میدهد تنظیم مقدار و زمان
پاشش سوخت توسط انژکتورهاست.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
چند نکته دیگر درباره دلکو:
ـ کار اصلی دلکو توسط یک درپوش و چکش برقی انجام میشود.
ـ موقع تنظیم موتورها، یکی از قطعاتی که بازبینی آنها واجب است، همین چکش برقی و درپوش است.
درباره سیستم جرقهزنی بدون دلکو چه میدانید؟
درباره کارکرد دلکو گفتیم و خواندید. اما شاید درباره سیستمهای جرقهزنی بدون
دلکو هم چیزهایی شنیده باشید. در این سیستم در حقیقت دلکو و کوئل با هم
ادغام شده و ما در سیستم جرقهزنی فقط کوئل را داریم. همانطوری که خواندید،
هر دلکو خروجیهایی دارد که به اندازه سیلندرهای موتور است. از طریق این
خروجیها ولتاژ و جرقه منتقل شده و به سیلندرها میرسد. در سیستمهای
جرقهزنی بدون دلکو، در حقیقت از نوعی کوئل استفاده میشود که با کوئلهای
رایج در سیستمهای معمول متفاوت است و کار تقسیم برق بین سیلندرهای
موتور را هم انجام میدهد. البته در این نوع سیستم به جای یک کوئل، دو
کوئل داریم و در نهایت اینکه این کوئلها در این سیستم به شمعها خروجی برق لازم را میدهند تا جرقه بزنند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
۱. این سیستمها غالباً روی موتور چهار یا شش سیلندر تعبیه میشوند.
چرا که وقتی سیلندرها بیشتر شوند، پیچیدگی کار اجازه استفاده از آنها را نمیدهد.
۲. این سیستم بر اساس جرقههای هرز کار میکند.
۳. در این سیستم از دو کوئل دو سر استفاده میشود که به وسیله یک واحد
الکترونیکی برق مورد نیاز را ارسال میکند.
۴. زمان جرقهزنی در این سیستمها با آنالیز اطلاعات به دست آمده از حسگر وضعیت،
دور میل لنگ و اطلاعات دریافتی از بار موتور و موارد دیگر در نظر گرفته میشود.
۵. در این سیستمها، جرقه که زده میشود معمولا دو تا از سیلندرها درگیر شده و
حرکت میکنند. سیلندرهای دیگر چون درگیر تخلیه هستند، درگیر این جرقهزنی نمیشوند.
در نتیجه ولتاژ مورد نیاز برای ایجاد جرقه در این سیلندرها به شدت پایین میآید که از چکش برقی و… تأمین میشود.
۶. در این سیستمها شمعها عمر کوتاهتری دارند و باید سریعتر تعویض شوند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
سیستم جرقهزنی بدون دلکو چه اجزایی دارد؟
این بخش از سه قسمت اصلی شکل گرفته است:
– مدول الکترونیکی
– حسگر وضعیت میل لنگ
– کویل مخصوص
– حسگر فشار منیفولد (البته در برخی از سیستمها از این حسگر استفاده میشود
که در همان مدول الکترونیکی به کار گرفته میشود.)
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
-
وایر چیست؟
خب، حالا که این ولتاژ مثبت بالا ایجاد شد، به شمع چه ربطی پیدا میکند؟
این ولتاژ از طریق وایر به شمع منتقل شده تا جرقهزنی اتفاق بیفتد. وایر یک سیم
روکشدار است که مقاومت و ضخامت زیادی دارد. این بخش در واقع وظیفهاش انتقال
ولتاژ بالا بین کوئل، شمعها و واسطههای بین آنهاست. البته در خودروهای قدیمیتر،
وایر واسطه بین دلکو و شمعهاست. وایرهای خوب این توانایی را دارند که برق را در
سریعترین زمان ممکن و با کمترین تلفات به شمعها برسانند. بد نیست بدانید که در
سیستمهای جرقه زنی مدرن، به جای وایرشمع از کوئل استفاده شده که به طور مستقیم روی شمع قرار دارد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
خودسوزی به چه معناست؟
اگر قبل از زمان در نظر گرفته شده، عمل اشتعال توسط سیستم جرقهزنی اتفاق بیفتد
، در این صورت میگویند خودسوزی اتفاق افتاده است. اگر هم این اشتعال به دلیلی
غیر از جرقهزنی صورت بگیرد، باز هم میگویند عمل خودسوزی اتفاق افتاده است.
سیستم جرقهزنی مگنتی چیست؟
یک نوع سیستم جرقهزنی وجود دارد که در آن نیازی به باتری وجود ندارد تا
برق اولیه را تأمین کند. در این سیستمها، با شروع به کار موتور، جریان حرکتی
آنها تبدیل به جریان الکتریکی شده و عملا برق مورد نیاز برای جرقهزنی ایجاد میشود.
از برق تولید شده مگنت برای شارژ گوشی و دیگر موارد هم میشود استفاده کرد.
به واقع این سیستم شباهت زیادی به یک ژنراتور الکتریکی دارد که مبدل نیروها به هم است.
مزیت این سیستم، آن است که جرقههای تولید شده کیفیت خوبی دارند، ضمن اینکه عدم
نیاز به باتری باعث میشود تا وزن خودرو کاهش یابد. البته ضعفهای خاص خودش را هم
دارد؛ مثل اینکه موقع خاموش بودن خودرو، دیگر امکان برق گرفتن از آن وجود ندارد. امروزه
مدل مگنتی الکترونیکی هم ایجاد شده است.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
♦هشدار
متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,
بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث
مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و
تشخیص رنگ شدگی
خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.
♦تبلیغات کاذب
ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از
علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن
جوابگوی افراد نمی باشند.
لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت
گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل
از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.
♦نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه
آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر
اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.
اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و
پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه
فنی نخبگان می باشد.
♦پل های ارتباطی
جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از
سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری
رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.
• پل های ارتباطی ما:
۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718