آموزش کارشناسی رنگ خودرو

اعمال رنگ یک کار پر هزینه است که معمولا با اهداف حفاظتی و یا ایجاد ظاهر مناسب و زیبایی سطح مورد نظر استفاده می شود. کارشناسی ترکیب رنگ خودرو و ساخت رنگ خودرو بحث امروز ارین تست و اموزشگاه فنی نخبگان است.

 

Image result for ‫اتاق رنگخودرو‬‎

 

در بحث امروز می خواهیم رنگ خودرو و عیوب مختلفی که می تواند در رنگ خودرو ایجاد شود را بررسی کنیم. با ما همراه باشید تا پایان مطالب آموزنده کارشناسی ترکیب رنگ و ساخت رنگ خودرو.

بهترین رنگ باید بالاترین دوام را در طولانی ترین زمان سرویس دهی داشته باشد. به وجود آمدن عیوب رنگ در طولانی مدت قابل انتظار است. ما تخریب سریع و عیب دار شدن رنگ مطلوب نیست و در یک رنگ امیزی صحیح باید از بروز آن جلوگیری کرد.

عوامل زیادی در تخریب رنگ خودرو در طولانی مدت دخیلند. از جمله: 

• نور مستقیم خورشید و اشعه UV که باعث بوجود آمدن ماتی رنگ خودرو و به اصطلاح آفتاب سوختگی رنگ بدنه خودرو

• گردوغبار معلق موجود در هوا 

• فضولات پرندگان

• باران های اسیدی

• شیره ی درختان

• و عوامل شمیایی دیگری که باعث زنگ زدگی و خوردگی رنگ بدنه خودرو می شود.

• عوامل فیزیکی دیگری از قبیل: پرتاب شدن سنگریزه به سمت خودرو، شستشوی غیراصولی خودرو، استفاده از مواد شوینده نامناسب و ….و خیلی از عوامل دیگر که به مرور زمان رنگ بدنه خودرو را تحت تاثیر قرار می دهند و باعث بوجود آمدن ایراداتی در رنگ بدنه خودرو می شود.

آموزشگاه فنی نخبگان با سابق های چندین ساله و درخشان با بیش از ۴۰۰ مرکز فعال و متخصص در امر کارشناسی تشخیص رنگ خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو در سراسر کسور و همچنین کسب عنوان برتر مدیر شایسته ملی سال ۹۷ پیشگام در امر آموزش و تربیت کارشناسان حرفه ای تشخیص رنگ خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو آماده ارائه آموزش های حرفه ای کارشناسی تشخیص رنگ خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو به متقاضیان آقا و خانم از سراسر کشور می باشد.۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

 

 

آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای و تحت نظر اساتید مجرب دانشگاهی انجام میشود. اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایا ی آموزشگاه فنی نخبگان می باشد.۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

عیب رنگ را می توان زوال آن رنگ یعنی خراب شدن رنگ و یا خوردگی سطح زیرین قبل از پایان یافتن سرویس دهی آن تعریف کرد. یکی از دلایل تخریب رنگ را می توان نحوه برخورد با رنگ در هنگام اجراء رنگ آن بیان کرد. به این صورت که در نظر بگیرید مثلا گروهی در حال انجام رنگ امیزی خودرو هستند.

پرسنل مشتاق به تمام کردن کار هستند. مدیریت تحت فشار است و رنگ آمیزی به طرق مختلف ( از طرف صاحب کار، پیمانکار و سرپرستان ) برای اتمام هر چه سریعتر کار تحت فشار است. نتیجه این نحوه ی برخورد ، انجام سریع و با عجله کار رنگ آمیزی خودرو است و این خود باعث ایجاد کمبود مراقبت در حین انجام عملیات رنگ آمیزی خودرو است و نتیجه این عدم مراقبت و دقت، به وجود آمدن عیب در رنگ و عدم رنگ آمیزی مناسب خودرو می شود.

با توجه به تجارب گذشته حدس زده می شود که ۷۰% معایب بوجود آمده در انواع رنگ ها به دلیل آماده سازی بد و یا ناکافی سطح است. این درصد وقتی کاهش میابد که کمبود مراقبت در حین کار حذف شود.

بنابراین مراقبت در آماده سازی سطح و اعمال و نظارت و بازرسی بهترین پیشگیری در مقابل به جود آمدن عیوب در رنگ است.

در کارشناسی ترکیب رنگ خودرو و ساخت رنگ خودرو به وجود آمدن یک عیب در رنگ می تواند دلائل مختلفی داشته باشد در نتیجه می تواند راه حلها و روش های پیشگیری، روش های تعمیر و برطرف کردن مختلفی داشته باشد.

گاها ممکن است این عیوب به طور همزمان در یک سیستم به وجود آید و موضوع را پیچیده تر کند. که البته باز هم جای نگرانی نیست. در صورت برخورد با چنین موضوعی می توان با افراد متخصص در این مینه مشورت کرد و از راه حلهای ارائه شده کمک گرفت. کارشناسی خودرو علمی ست که تمامی مباحث مربوط یه رنگ خودرو اعم از ترکیب رنگ خودرو و ساخت رنگ خودرو و تشخیص رنگ خودرو و… را در برمی گیرد. و با آموزش های تخصصی و حرفه ای، کارشناسان حرفه ای تشخیص رنگ خودرو، کارشناسان حرفه ای ترکیب رنگ خودرو و ساخت رنگ خودرو و… تربیت کرده که همیشه آماده ارائه خدمات کارشناسی خودرو به افراد مختلف هستند.

آموزشگاه فنی نخبگان با سابق های چندین ساله و درخشان با بیش از ۴۰۰ مرکز فعال و متخصص در امر کارشناسی تشخیص رنگ خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو در سراسر کسور و همچنین کسب عنوان برتر مدیر شایسته ملی سال ۹۷ پیشگام در امر آموزش و تربیت کارشناسان حرفه ای تشخیص رنگ خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو آماده ارائه آموزش های حرفه ای کارشناسی تشخیص رنگ خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو به متقاضیان آقا و خانم از سراسر کشور می باشد.۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای و تحت نظر اساتید مجرب دانشگاهی انجام میشود. اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایا ی آموزشگاه فنی نخبگان می باشد.۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

• در کارشناسی خودرو عیوب رنگ را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

۱- معایب در رنگ مایع

۲- معایب در حین اعمال

۳- معایب در حین خشک شدن یا سخت شدن

۴- معایب فیلم خشک رنگ

۱- معایب در رنگ مایع

• ورود حباب های هوا در رنگ در حین به هم زدن، تکان خوردن و یا اعمال رنگ ( Foam، Bubbling، Aeration )

 

Image result for ‫حباب های داخل رنگ‬‎

• ژل شدن

تغیر حالت قسمتی یا تمام رنگ به صورت ژل در هنگام انبارداری. این مشکل می تواند به علت واکنش شیمیایی بین بعضی از پیگمنت ها با رزین های خاص (مانند واکنش پیگمنت اکسید روی با رزین های اسیدی ) به وجود آید و یا می تواند به علت واکنش اکسیژن اتمسفر با روغن های قابل اکسید شدن یا پلیمریزه شدن موجود در رزین اتفاق بیفتد. 

رنگی که به این صورت ژل شده است قابل باز شدن حتی به وسیله اضافه کردن حلال نیست و برگشت ناپذیر است.

 

Image result for ‫ژل شدن رنگ خودرو‬‎

•ته نشینی 

جداشدگی رنگ درون ظرف که در ان پیگمنت ها و دیگر اجزاء غیر محلول سنگین ته ظرف تجمع کرده و ته نشین می شوند. افزایش ویسکوزیته و تیکسوتروپیک کردن رنگ می تواند باعث برطرف شدن این مشکل شود. مواد افزودنی مختلفی برای این کار وجود دارند. دیسبرسیون نامناسب هم می تواند باعث بروز این مشکل شود. 

 

 

این مشکل در مورد رنگ هایی که زمان انبارداری آنها طولانی شده است، رنگهایی با درصد پیگمنت بالا یا فرمولاسیون اشتباه یا وارد شدن آلودگی به رنگ، به وجود می آید. این پدیده در آستری های با درصد روی بالا معمول است.

آرین تست و آموزشگاه فنی نخبگان پیشرو در ارائه آموزش های حرفه ای و تخصصی کارشناسی خودرو برگزار می کند:

تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو
دوره تخصصی کارشناسی ترکیب رنگ خودرو
با تدریس مجرب ترین اساتید کشور
کارگاه عملی بسیار قوی و حرفه ای
استفاده از تجهیزات بسیار پیشرفته جهت تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو
آموزش تضمینی تخصصی ساخت رنگ خودرو

آموزش تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو

با بهترین شرایط آموزشی
تشخیص رنگ شدگی انواع خودرو داخلی و خارجی
با بهترین تجهیزات اندازه گیری رنگ بدنه خودرو
بهترین کیفیت و بالاترین سطح آموزش در سراسر کشور
پشتیبانی پس از پایان دوره جهت افتتاح مرکز تخصصی کارشناسی تشخیص رنگ خودرو

آموزش در سطوح مختلف:
سطح ۱ – آموزش مقدماتی کارشناسی رنگ خودرو
سطح ۲- آموزش متوسط کارشناسی رنگ خودرو
سطح ۳ – آموزش پیشرفته کارشناسی رنگ خودرو

تعدادی از سرفصل های دوره تخصصیکارشناسی تشخیص رنگ خودرو: 

مقدمات ساخت رنگ خودرو
انواع عملیات رنگ آمیزی و تخصصی کارشناسی خودرو
تجهیزات اندازه گیری رنگ بدنه خودرو
روش های تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو
ابزار مورد نیاز تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو
کارشناسی تخصصی رنگ بدنه خودرو
کارشناسی تخصصی تشخیص رنگ بدنه خودرو های سواری
کارشناسی تخصصی تشخیص رنگ بدنه خودرو های خارجی
کارشناسی تخصصی تشخیص رنگ بدنه خودرو انواع کامیون
کارشناسی تخصصی تشخیص رنگ خودرو بدنه تریلر
آموزش تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو

و سایر آموزش های مربوطه …

• کاهش ویسکوزیته

در خیلی از موارد که کاهش ویسکوزیته گزارش می شود به علت اضافه کردن بیش از حد حلال است که این موارد را می توان با اندازه گیری دانسیته یا درصد جامد چک کرد.

• افزایش ویسکوزیته 

مقدار کمی افزایش در ویسکوزیته رنگ در حین انبارداری غیر معمول نیست و قابل انتظار است ولی افزایش زیاد و سریع ویسکوزیته به علت ناپایداری سیستم و یا واکنش پیگمنت با محیط عیب است. این مشکل را می توان با تنظیم محتوای خشک کن ها، افزودنی های ضد پوسته، خلال های قوی تر و یا افزودنی های شیمیایی برطرف کرد.

۲- معایب رنگ در حین اعمال

• حباب زدن

نتیجه همان عیب کف کردن در رنگ مایع است که باعث ایجاد حباب در سطح فیلم رنگ در حین اعمال رنگ می شود.

• Cob webbing

ایجاد رگه های ظریف رنگ خشک شده در هنگام اسپری در رنگ های سریع خشک شونده با هوا. این می تواند به علت انتخاب نادرست حلال و ویسکوزیته بالای رنگ و یا به علت اسپری با فاصله زیاد نسبت به قطعه است.

• پوشش

میزان پوشش به ازای متر مربع برای هر لیتر رنگ بیان می شود. پوشش ضعیف که باعث مصرف بالای رنگ می گردد به علت خیلی بالا بودن ویسکوزیته رنگ و یا متخلخل بودن و جاذب بودن سطح بوجود می آید. می توان با کاهش ویسکوزیته یا حلال مناسب مشکل را حل کرد. در مورد سطوح متخلخل باید یک لایه استری با ویسکوزیته پایین اعمال می شود.

 

آموزشگاه فنی نخبگان آماده برگزاری دوره های کارشناسی خودرو در سطوح مختلف برای علاقمندان خانم و آقا از سراسر کشور است:۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

آموزش رفع آفتاب سوختگی رنگ خودرو

آموزش اجرای پولیش نانو

آموزش شفاف سازی چراغ های خودرو

آموزش صفر شویی موتور خودرو با مواد نانو

آموزش صفر شویی کابین خودرو با مواد نانو

آموزش اجرای نانو سرامیک

آموزش حرفه ای لیسه کشی خودرو

 آموزش اجرای نانو سرامیک

 

۳- معایب در حین خشک شدن و سخت شدن رنگ

• روافتادن

عوض شدن فام رنگ رویه به علت مهاجرت اجزاء رنگ زیرین به بالا. این عیب وقتی پیش می آید که لایه زیرین دارای مواد قیری باشد یا رنگ دارای انواع مشخصی از پیگمنت های آبی و قرمز و زرد باشد که در حلال های رنگ بعدی محلول می شود. مخصوصا وقتی که حلال های رنگ رویه قوی باشند. راه حل آن استفاده از سیلر مناسب و یا رنگ آلومینیومی به عنوان واسطه است.

• رنگ پریدگی

ایجاد یک لایه خیلی نازک روی سطح رنگ که باعث کم شدن عمق رنگ و حالت رنگ پریدگی و کاهش براقت می شود. این مشکل معمولا در رنگ هایی که هنگام سخت شدن در معرض رطوبت قرار دارند مخصوصا رنگ های اپوکسی که با آمین پخت می شوند به وجود می آیند. در رطوبت بالا آب با عامل آمین واکنش نشان می دهد. انتخاب ترکیب حلال های نادرست نیز می تواند دلیل دیگری باشد.

• رد قلم

خطوط ناهماهنگی که در فیلم خشک شده اعمال شده به وسیله قلم باقی می ماند معایب رد قلم و جریان ضعیف و اعمال چسبندگی به هم مربوط هستند. این معایب معمولا در سیستم های امولسیون لاتکس که درصد بالایی پیگمنت دارند اتفاق می افتد.

همچنین برگشت پذیری بسیار سریع غلظت در یک سیستم تیکسوتروپیک می تواند باعث ایجاد این عیب گردد. راه برطرف کردن این عیب استفاده از مواد افزودنی برای بهبود جریان پذیری رنگ کاهش غلظت یا اصلاح خواص رئولوژیک رنگ است.

• Cissing

باز شدن فیلم تر رنگ از روی سطح و ایجاد شدن نواحی کوچک دایره ای که دیگر رنگ روی آن وجود ندارد. 

• مات شدن

از بین رفتن براقیت بعد از خشک شدن معمولا به علت اعمال رنگ براق روی لایه رنگی که هنوز کاملا خشک نشده است با میزان خشک کن زیادی در رنگ نهایی یا حل شدن قسمتی از پیگمنت ها در حلال های آلی به وجود می آید.

 

Image result for ‫رد قلم رنگ روی بدنه خودرو‬‎

 

• شره

جریان بیش از حد رنگ در سطوح عمودی که باعث به وجود آمدن عیب با لبه های ضخیم به سمت پایین می شود. تکنیک ضعیف اعمال و شرایط سطح زیرین از دلایل اصلی به وجود آمدن این عیب است.

پدیده مات شدن رنگ و رنگ پریدگی بر اثر تابش نور مستقیم خورشید و تاثیر اشعه UV روی رنگ بدنه خودرو نیز به وجود می اید که در کارشناسی تشخیص رنگ خودرو از آن به عنوان آفتاب سوختگی یاد می شود. برای از بین بردن این عارضه می توان از پولیش، نانو سرامیک و واکس استفاده کرد.

البته فراموش نشود اجراء هر کدام از موارد ذکر شده نیاز به داشتن تخصص، مهارت و دانش و تجربه کافی دارد. در غیر اینصورت نه تنها رفع آفتاب سوختگی انجام نمی شود که اتفاقا وضعیت رنگ و ظاهر خودرو را بدتر و نامناسب تر می کند.

آموزشگاه فنی نخبگان با سابق های چندین ساله و درخشان با بیش از ۴۰۰ مرکز فعال و متخصص در امر کارشناسی تشخیص رنگ خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو در سراسر کسور و همچنین کسب عنوان برتر مدیر شایسته ملی سال ۹۷ پیشگام در امر آموزش و تربیت کارشناسان حرفه ای تشخیص رنگ خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو آماده ارائه آموزش های حرفه ای کارشناسی تشخیص رنگ خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو به متقاضیان آقا و خانم از سراسر کشور می باشد.۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای و تحت نظر اساتید مجرب دانشگاهی انجام میشود. اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایا ی آموزشگاه فنی نخبگان می باشد.۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

۴- معایب فیلم خشک رنگ

• دور زدن سطح فیلم

فیلم خشک رنگ که دارای پوسته، ژل، و یا ذرات خارجی است که از سطح آن بیرون زده است. این مشکل همیشه بخاطر آلودگی و ناخالصی در رنگ و یا گرد و غبار موجود در هوا نیست.

بعضی از مواردی که این مشکل به وجود می آیند به دلایل زیر است:

۱- خوب صاف نکردن رنگ هنگام بسته بندی یا اعمال رنگ

۲- آلوده شدن رنگ با گرد و خاک هنگام بسته بندی یا اعمال رنگ

۳- بازگشت ناقص ذرات رسوب کرده پیگمنت به داخل رنگ به علت خوب هم نزدن قبل از مصرف

۴- به وجود آمدن ذرات در رنگ بعد از اعمال به علت وجود اجزاء رزینی غیر محلول در سیستم

• تاول زدن

تغییر شکل و جداشدگی فیلم خشک رنگ به صورت برآمدگی محدب مانند تاول زدن لاییه های زیرین رنگ یا سطح. این عیب معمولا نتیجه آماده سازی ناکافی سطح و در نتیجه چسبندگی ضعیف استری به سطح است. تنها راه حل ان برداشت رنگ و آماده سازی کامل سطح و اعمال مجدد رنگ است. از رنگ آمیزی در شرایط آب و هوایی خیلی گرم باید پرهیز شود. اندازه تاول معمولا بستگی به درجه چسبندگی پوشش به سطح و فشار داخلی گاز یا مایع درون آن دارد.

• گچی شدن

حالتی از فیلم رنگ که در آن یک یا چند جزء از رنگ به صورت یک پودر نرم چسبنده روی سطح فیلم ایجاد می شود. معمولا به علت تخریب رزین در شرایط اب و هوایی ست. 

• ترک ریز

ایجاد ترک های ریز در سطح فیلم رنگ به طوری که با بزرگ نمایی ۱۰ برابر سطح زیرین دیده نشود. این ترک ها اگر کوچک باشندعیب جدی نیستند.

 

Image result for ‫ترک خوردن رنگ خودرو‬‎

 

 

• ترک خوردن

تشکیل ترک ها در سطح فیلم به طوری که در سطح زیرین نمایان شود.

 

Image result for ‫ترک خوردن رنگ خودرو‬‎

 

• Crocodiling

ایجاد ترک های شبکه ای گسترده روی سطح رنگ که گاهی تا عمق سطح زیر لایه هم پیشرفت می کند.

• کثیف شدن سطح

وجود مواد خارجی که به سطح چسبیده است و یا اثر گذاشتن روی سطح و ایجاد سطح ناهمگون روی فیلم رنگ 

• تغییر فام

هرگونه تغییر در فام رنگ به علت در معرض شرایط جوی و نوری مختلف قرار گرفتن سطح رنگ از جمله بدلیل گچی شدن و کثیف شدن.

• تخریب فیلم رنگ

خوردگی یا سائیدگی انتخابی سطح فیلم رنگ به علت در معرض قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی به طور طبیعی که گاهی باعث نمایان شدن زیر لایه هم می شود.

رنگ پریدگی

تغییر یا کاهش عمق فام رنگی که در مقابل آب و هوا و نور خورشید قرار می گیرد که می تواند همرا با کاهش براقیت هم باشد.

 

Image result for ‫رنگ پریدگی خودرو‬‎

 

• عدم پشت پوشی

این مشکل می تواند به دو علت ایجاد شود:

۱- پخش کردن بیش از حد رنگ روی سطح و یا رقیق کردن بیش از حد آن قبل از اعمال

۲- ته نشینی پیگمنت و دیسبرس مجدد آن به وسیله همزدن 

مطالب منتشر شده ما را دنبال کنید. کارشناسی تشخیص رنگ خودرو و تمامی آموزش های مربوط به این حوزه در آموزشگاه فنی نخبگان

آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای و تحت نظر اساتید مجرب دانشگاهی انجام میشود. اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایا ی آموزشگاه فنی نخبگان می باشد.۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *