احیای رنگ خودرو

احیای رنگ خودرو

احیای رنگ خودرو

احیای رنگ بدنه خودروRevival of car color از زمان ظهور صنعت عظیم خودرو سازی و آسیب هایی که به سهوا و یا توسط عوامل طبیعی بر روی رنگ خودرو پدید می آمد شکل گرفت به سرعت در سراسر دنیا پراکنده شد. رنگ خودرو لایه ای آسیب پذیر است که توسط خیلی از عوامل تحت تاثیر قرار میگیرد. نور خورشید میتواند باعث آفتاب سوختگی خودرو شود و از طرفی برخی حوادث ممکن است خراش هایی سطحی و یا عمیق را بر روی بدنه خودرو به جای بگذارند که باعث کاهش زیبایی و جلوه اولیه خودرو میشود.

حفاظت و احیای رنگ بدنه خودرو صنعتی است که از ابتدا مورد توجه علاقه مندان خودرو بوده و به هیچ عنوان اقدامی بیهوده به حساب نمی آید چرا که خودرو کالایی گران قیمت و با ارزش است که سهل انگاری در مورد آن موجب پدید آمدن خسارت هایی بزرگ میشود و هم از جلوه و هم از ارزش خودرو میکاهد.

احیای رنگ خودرو چیست ؟

احیای رنگ خودرو چیست ؟

احیای رنگ به عملی گفته می شود که در تمام دنیا توسط دیتیلرهای حرفه ای و افراد علاقمند به ماشین جهت نوسازی و بازیابی رنگ خودرو صورت می پذیرد. هدف این کار از بین بردن ناملایمات شامل خش های گرد سطحی، اثرات فضله پرنده، اثرات باران اسیدی، هولوگرام و آثار پد و بعضی از خطوط عمیق می شود.

اصلاح رنگ واقعی به این معنا نیست که این ناملایمات توسط پولیش های پر کننده (فیلردار) از دید پنهان شوند، بلکه اصل ماجرا برداشته شدن مقدار کمی از سطح کیلر توسط پولیش های ساینده می باشد که با دستگاه پولیش برای یکدست کردن سطح مورد استفاده قرار می گیرد.

کارشناسی رنگ خودرو :  آیا خرید خودرو صفر هم نیاز به کارشناسی دارد؟

قبل از انجام احیای رنگ یک شستشوی با دقت و تخصصی باید انجام پذیرد.ماشین شسته می شود تا آلودگی و ذرات باقی مانده از روی سطح برداشته شود سپس از یک خمیر کلی با کیفیت جهت از بین بردن بقایای ذرات مثل قیر و ذرات شیمیایی و صنعتی استفاده می شود. بسیار مهم است که این ذرات قبل از پروسه احیای رنگ از روی سطح برداشته شوند چون ممکن است این ذرات به داخل پد نفوذ کند و باعث صدمه زدن به سطح شود.همچنین برداشتن ذرات قبل از احیای رنگ کمک می کند که دستگاه پولیش به راحتی و آزادانه جابجا شود و نچسبد.در آخر این کار سبب می شود که در حین انجام عمل احیای رنگ بتوانید به خوبی سطح رنگ را رصد کنید.

لایه های رنگ خودرو

لایه های رنگ خودرو

علاوه بر تقه گریسی، روش حرارتی و با استفاده از نور خورشید نیز جزو روش هایی است که برای صافکاری بدون رنگ مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از هر یک از این روش ها با توجه به میزان خرابی توسط صافکار تعیین می شود. صافکاری بدون رنگ دارای مراحلی است که می بایست به ترتیب طی شود.

لایه اولیه یا آستر: این لایه اولین لایه ایست که بر روی بدنه فلزی خودروی شما قرار میگیرد

لایه دوم ED : این لایه،رنگی بر روی بدنه خودرو به شمار میرود که بین دو لایه بالایی و زیرین خود ایجاد چسبندگی میکند. این لایه دارای 3 گروه اصلی می باشد.

لایه سوم یا فسفاته: این لایه که بر روی لایه رنگی قرار میگیرد اصلی ترین لایه نیز به شمار میرود چرا که از فلز خودرو در برابر زنگ زدن محافظت میکند و بدنه خودرو را گالوانیزه میکند.

کارشناسی رنگ خودرو :  لایه بیس کت رنگ خودرو

لایه رنگی خودرو دارای 3 نوع کلی میباشد که اولین آنها رنگ روغنیست. این نوع رنگ که در بازار به رنگ 21 شهرت دارد، از 2 تا 3 لایه برای رنگ آمیزی استفاده میشود. لایه اول را پرایمر و یا همان آستر مینامند که به صورت رنگدانه های پراکنده بر روی بدنه قرار میگیرد و بر روی آن لایه ای به نام کلیر قرار میگیرد و پرایمر را میپوشاند. لایه کلیر لایه ای درخشان و شفاف است که رنگ را میپوشاند که البته گاهی از ایزوسیانات و رنگ آکریلیک به جای این لایه به کار میروند و باعث مقاومت بیشتر و بهتر و چسبندگی بهتری رنگ خودرو به بدنه ماشین میشوند.

رنگ متالیک مورد دوم این لیست به شمار میرود. این نوع رنگ نیز همانند رنگ روغنی با استفاده از لایه کلیر به کار میروند. تفاوت این رنگ متالیک با رنگ روغنی این است که به این رنگ به میزان کمی که معمولا 2 درصد است پودر فلزاتی همچون آلومینیوم اضافه میکنند.

به دلیل وجود پودر فلز در این رنگ درخشندگی بهتری را به نسبت تمامی رنگ های بازار ایجاد میکند و در صورت ایجاد آسیب های جزئی، به دلیل درخشندگی از مشاهده آسیب ها از راه دور جلوگیری به عمل می آورند. آسیب های وارده به این رنگ به لایه کلیر میرسد و باعث شده تا رنگ خودروی شما آسیب نبیند. لایه کلیر در گذر زمان حالتی مات پیدا میکند و اگر خراشی در خودرو وجود داشته باشد به دلیل بازتاب رنگ خودرو قابل مشاهده نباشد.

وجود کلیر مقاومت بیشتر رنگ  متالیک را به نسبت رنگ قبلی اثبات میکند.رنگ سوم که رنگ صدفی نام دارد همانند رنگ های متالیک میباشند اما به جای خرده های فلز، از براده های سرامیک میکا استفاده میشود. وجود میکا در رنگ اتوموبیل سبب میشود تا بیننده با تغییر زاویه دید بازتاب های متنوع و مختلفی را از سطح خودرو مشاهده کند. احیای رنگ بدنه خودرو با کارنفیکس

کارشناسی رنگ خودرو :  ابزار لیسه گیری خودرو چیست ؟

البته رنگ های دیگر با خواص و درخشندگی متفاوت نیز وجود دارند اما رنگ های مصرفی بر روی خودرو های تولیدی یکی از انواع بالاست چرا که رنگ های دیگر به دلایل مختلف از جمله هزینه تهیه، تنها در خودرو های تشریفات و یا سفارشی به کار گرفته میشوند.

جمع بندی

جمع بندی

احیای رنگ به عملی گفته می شود که در تمام دنیا توسط دیتیلرهای حرفه ای و افراد علاقمند به ماشین جهت نوسازی و بازیابی رنگ خودرو صورت می پذیرد. هدف این کار از بین بردن ناملایمات شامل خش های گرد سطحی، اثرات فضله پرنده، اثرات باران اسیدی، هولوگرام و آثار پد و بعضی از خطوط عمیق می شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان