پلوس خودرو چیست ؟
پلوس (Axle Shaft) یکی از مهم ترین قطعات در جلوبندی خودرو است که وظیفهی انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخ را بر عهده دارد. ديفرانسيل وظيفه تنظيم دور چرخ ها را به عهده دارد و مابين چرخهای راست و چپ، عقب و يا جلو قرار گرفته است.
در واقع نیروی تولید شده توسط موتور ماشین به چرخهای محرک منتقل میشود. این روند در خودروهای دیفرانسیل عقب و جلو مسیر متفاوتی را طی میکند.
در خودروهای دیفرانسیل عقب یا محرک عقب، نیرو پس از موتور از طریق میل گاردان به دیفرانسیل و سپس از طریق دو پلوس به چرخ ها منتقل میشود.
وظایف پلوس خودرو
در ماشین هایی که دو دیفرانسیل هستند، استفاده مداوم از چهار چرخ خودرو برای حرکت در سطح شهر یا جاده ها اصطکاک زیادی به دنبال دارد. در نتیجه طول عمر مفید قطعات ماشین به شدت کاهش می یابد. از این رو سیستمی با نام پلوس خلاص کن طراحی شد که بتواند استفاده از محورهای محرک را تحت کنترل راننده قرار دهد. در این خودروها به طور معمول تنها یک محور ماشین که همان محور عقب است، به کار گرفته می شود. اما زمانی که قصد حرکت در مناطقی مانند باتلاق ها، برف سنگین، جنگل های خزه ای، کوه ها و حتی سراشیبی های تند جاده ای را داشته باشید. می توان قفل پلوس خلاص کن را آزاد نمود، تا به این ترتیب خودرو به صورت دو محور متحرک درآید. در این حالت قدرت اتومبیل بیشتر شده و بهتر می تواند راننده را برای حرکت در مسیرهای سخت یاری برساند.
پلوس خلاص کن در واقع نوعی چرخ دنده است که بر روی محور جلو نصب شده و انتقال حرکت از پلوس به چرخ ها را قطع می کند. زمانی که قفل آن را باز کنید، از مدار خارج شده و دیگر مانعی برای انتقال نیروی چرخشی به تایرهای جلو نیست. در نتیجه ماشین به صورت دو دیفرانسیل کار خواهد کرد.
لازم به ذکر است که پلوس خلاص کن در خودروهایی که به صورت دائم دو دیفرانسیل است، وجود ندارد. بلکه آن را در ماشین هایی با قابلیت چهار چرخ متحرک غیر دائم می توان یافت.
علائم خرابی پلوس خودرو
شنیده شدن صدای تق تق از چرخها در هنگام دورزدن نیز نشانه ی خراب شدن سرپلوس ها است. راه اینکه متوجه شوید سر پلوس کدام سمت خراب شده است این است که فرمان را تا آخر به یک سمت چرخانده و دور بزنید. در هر سمتی که صدای تق تق به گوش رسید یعنی سر پلوس آن سمت خراب است و اگر در هر دو سمت، این صدا شنیده شد یعنی هر دو سر پلوس خراب هستند.
در صورت مشاهده لرزش اتاق خودرو و دسته دنده در سرعت های بالا و حرکت خودرو حتما پلوس خودروی خود را مورد بررسی قرار دهید.
یکی دیگر از نشانههای خرابی سرپلوس خودرو میتواند وجود تقه ها باشد. این تقه ها زمانی که پدال گاز را فشار میدهید و یا پای خود را از روی پدال گاز بر میدارید رخ دهند.
اجزای پلوس خودرو
سرپلوس قطعه است که اکسل شافت را به چرخ ها را وصل می کند و وظیفه اصلی در انتقال قدرت را بر عهده دارد. از آنجایی چرخ خودر یک قطعه ثابت نیست برای چرخش به سرپلوس نیاز دارد. این قطعه چرخش چرخ ها هنگام دور زدن و حرکات پیچشی ماشین می شود.
گردگیر وظیفه نگه داری از پلوس در برابر گرد و غبار در هوا را بر عهده دارد. گردگیر در بین چرخ و گیربکس قرار دارد. به دلیل ارتباط این قطعه با گیربکس، جز قسمت های مهم محسوب می شود.
مشعلی در انتهای گیربکس است و با متصل شدن به سه شاخه به پلوس وصل می شود.
سه شاخه در مکان اتصال میله اکسل شافت با مشعلی قرار دارد. اگر این قسمت دچار خرابی شود باعث ضربه های پی در پی به موتور و در آخر صدمه دیدن دسته موتور ماشین می شود.
جمع بندی
پلوس ماشین یکی از قطعات مهم در سیستم جلوبندی است. خراب شدن این قطعه می تواند مانعی بر حرکت خودرو باشد. علاوه بر این در صورت عدم اقدام به موقع برای رفع آسیب های آن، حوادث ناگواری مانند واژگونی ماشین رخ خواهد داد. به همین سبب لازم است بر انجام سرویس های دوره ای برای چک کردن اجزای این قطعه اعم از سرپلوس ها و گردگیر تاکید نماییم. همچنین در صورت مشاهده هر یک از علائم خرابی این قطعه همچون شنیدن صدای تق تق باید به سرعت نزد تعمیرکار رفته و در پی رفع ایراد باشید. اگر با علائمی مانند لرزش کابین و شنیدن صدای تق تق مواجه شدید احتمالا پلوس ماشین خراب است و باید هرچه زودتر برای تعمیر آن اقدام کنید. خرابی پلوس می تواند منجر به خطرات زیادی مانند واژگونی ماشین شود. طول عمر پلوس بطور دقیق مشخص نیست. این قطعه نیز مثل دیگر قسمت ها بعد از مدتی نیازمند تعویض است.طول عمر مفید پلوس به کیفیت قطعات و نحوه نگه داری ارتباط دارد.هرچه نکات ایمنی را بهتر و بیشتر رعایت کنید عمر مفید این قطعه نیز بیشتر می شود.
سوالات متداول