♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
خرید خودرو و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و
هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی
نخبگان
در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می
پردازد.
آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی
در ارائه مطالبی دارد
که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای
هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.
با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
وسایل اندازهگیری سطح مایع
ماده 8: مخزن هر گازکش باید مجهز به یک یا چند نوع از وسایل اندازهگیری
ذیل که حداکثر سطح مجاز مایع را در مخزن دقیقاً نشان میدهد باشد:
لوله دوار Rotary Gauge
لوله افزان و قابل تنظیم Sliptube Gauge
لوله با طول ثابت Fixed tube Gauge
2 – فشار طرح (حداکثر فشار گاز) وسایل اندازهگیری سطح مایع باید حداقل
مساوی فشار طرح مخزن مربوطه باشد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
تلمبهها و کمپرسورها
ماده 9: تلمبهها و کمپرسورها باید از نوعی باشد که مخصوص گاز ساخته شده
و از شکستن و آسیب دیدن در مقابل تصادفات محفوظ نگهداشته شود این تلمبهها
بجز آنهایی که از نوع گریز از مرکز میباشند باید مجهز به مجرای فرعی باشد که
شیر این مجرا در اثر فشار باز شده و جریان مایع را از لوله خروجی تلمبه به لوله ورودی آن و یا مخزن برقرار سازد.
صفحه مشخصات
ماده 10: هر مخزن باید دارای صفحه مشخصات باشد که جنس آن از
فلز زنگ نزن بوده و در سمت راست نزدیک به جلو مخزن بهوسیله زرد جوش یا
جوشکاری که در دور تا دور آن انجام گرفته به مخزن متصل شود و محل نصب آن
باید طوری باشد که اولاً همیشه محفوظ بماند و ثانیاً بهآسانی قابل دسترسی
برای بازرسی باشد. در وسایل نقلیه که حامل چند مخزن میباشد صفحه فوق
باید جداگانه روی هر یک از مخزنها طوری نصب شود که بهآسانی قابل دسترسی برای بازرسی باشد.
روی این صفحه باید با حروف درشت و خوانا به طور حک شده یا برجسته علاوه بر اطلاعاتی
که توسط استاندارد مربوطه تعیین شده است اطلاعات زیر هم نوشته شده باشد:
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
سازنده مخزن گازکش
شماره ردیف
شماره و نام استاندارد مربوطه
شماره مشخصات مصالح مخزن
ظرفیت آبی مخزن
تاریخ آزمایش اولیه مخزن
ماده 11: مخزن گازکش باید هر پنج سال یکبار تحت آزمایش “فشار آب” آزمایش
نشت و تمام آزمایشات نظری قرار گرفته و سوپاپ یا سوپاپهای اطمینان مخزن
نیز هر دو سال یکبار تنظیم و آزمایش شود. نتایج آزمایشات باید در کارت ثبت گردد.
ماده 12: چنانچه گازکش بهدلایلی مانند تصادف یا چپ شدن صدمه ببیند قبل از
شروع مجدد بکار باید تحت آزمایش کامل قرار گیرد و اگر گازکش یکسال یا بیشتر
از سرویس خارج شده باشد برای ادامه کار باید دوباره آزمایش شود.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
وسایل برقی و روشنایی
ماده 13: کامیونها، یدککش ها و نیمه یدککشها نباید به هیچ نوع چراغ و
وسیله روشنایی بجز برقی مجهز باشد. مدار برقی باید دارای وسایل حفاظتی
از قبیل فیوز و قطع کننده اتوماتیک برای مواقع جریان شدید برق باشد و همچنین
سیمها باید دارای ظرفیت کافی برای عبور جریان مورد لزوم بوده و بطور مناسبی روی گازکش نصب و عایقکاری گردد.
یدککش ها و نیمه یدککش ها
ماده14:وسایل اتصال و کنترل حرکت یدک کش ها و نیمه یدک کش ها باید دارای شرایط زیر باشد:
علاوه بر میله یا میلههای محکمی که یدک کش را بهوسیله نقلیه متصل
میکند باید زنجیرهایی نیز بین یدککش و وسیله نقلیه نصب گردد.
مجهز به ترمزهایی باشد که کنترل آنها از اطاق راننده انجام گیرد.
مجهز به چراغهای راهنمایی، ترمز و خطر باشد.
ماده 15: مخزن، شاسی، محور و فنرهای وسائط نقلیه حامل گاز مایع باید
بهوسیله اتصالهای فلزی به یکدیگر متصل باشد تا از لحاظ الکتریکی یک مدار بسته را تشکیل دهد.
ماده 16: سیستم خروج دود مشتمل بر صدا خفه کن و لوله خروج دود باید از
مخزن سوخت وسیله نقلیه و سایر مواد قابل اشتعال به اندازه کافی فاصله
داشته باشد. انتهای خروجی لوله دود بایستی در جهتی دور از مخزن و متعلقات
آن بوده و بیرون از بدنه و اطراف وسیله نقلیه نصب شده باشد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
ماده 17: هر وسیله نقلیه گازکش باید لااقل مجهز به یک آتش خاموش کن
قابل حمل با ظرفیت کافی برای خاموش کردن یکمتر مربع آتش نوع گازی یا
بدون خاکستر باشد و اگر بیش از یک خاموش کننده در وسیله نقلیه موجود
باشد هر کدام از آنها باید کافی برای خاموش کردن متر مربع آتشهای فوق باشد.
ماده 18: هر وسیله نقلیه گازکش باید همیشه حداقل 2 عدد کفشک مناسب با
خود همراه داشته باشد تا در مواقع توقف و یا تخلیه و بارگیری آنها را زیر چرخها قرار دهند.
ماده 19: وسائط نقلیه گازکش را نباید در داخل ساختمانها متوقف و نگهداری نمود
مگر اینکه ساختمان مجاز برای اینگونه توقفها شناخته شده باشد.
ماده 20: تخلیه مخزندارها و گازکشها باید طبق شرایط زیر انجام گیرد:
سطح ریل انشعاب راهآهن در محلی که مخزندار (واگن حامل مخزن گاز مایع)
برای تخلیه توقف میکند باید فاقد شیب باشد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
مادامی که لولههای تخلیه به مخزندار وصل میباشد باید در انتها و یا در
انتهای ریل انشعابی که این مخزندار روی آن قرار دارد تابلوهایی قرار داده
شود که روی آن جمله زیر نوشته شده باشد:
مخزندار گاز مایع در حال تخلیه
هنگامی که مخزندار برای تخلیه روی انشعابی راه آهن ایستاده باید کفشک
های مناسبی زیر چرخهای واگن قرار داد تا از حرکت آن جلوگیری بعمل آید.
در تمام مدتی که مخزن دار در حال تخلیه است یک نفر باید مراقب آن و لولههای تخلیه باشد.
خط لولهای که لولههای قابل ارتجاع تخلیه به آن متصل میباشد باید مجهز به
یک شیر یک طرفه باشد تا درصورت پاره یا سوراخشدن لوله قابل ارتجاع و یا
بستهای اتصال آن گاز مایع از مخزنی که در حال پر شدن است و یا از لوله کشیهای مربوط به آن خارج نشود.
فاصله محل تخلیه تا ابنیه و املاک مجاور باید مطابق فواصلی باشد که در ماده
25 این آییننامه گفته شده است.
ماده 21: تخلیه و بارگیری گازکشها باید تحت شرایط زیر انجام گیرد.
هنگام تخلیه یا بارگیری گازکشها باید از وقتی که لوله های انتقال متصل میگردند
تا وقتی که عملیات تخلیه یا بارگیری خاتمه یافته و لوله جدا می گردد اقلاً یک نفر
دائماً مراقب لولهها و اتصالهای آنها باشد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
برای تسهیل انتقال مایع از مخزنی به مخزن دیگر هیچگاه نباید گاز مخزن پرشونده را به فضای آزاد رها نمود.
در صورتی که برای انتقال گاز مایع از لولههای قابل ارتجاع استفاده میگردد این
لولهها باید از جنس نرم و در مقابل گاز غیرقابل نفوذ باشد و مقاومت این لولهها
باید مناسب برای کار با گاز مایع بوده و در انتهای خروجی مجهز به شیر قطع کننده جریان باشد.
ماده 22: حد مجاز پرکردن مخازن گازکش ها و مخزندارها باید طبق جدول مندرج در ماده 32 باشد.
فصل سوم: مقررات حفاظتی مخازن ذخیره سازی گاز مایع
ماده 23: مخازن سازی گاز مایع باید از جنس فولادی باشد که قابلیت تحمل فشار گاز لااقل 17.8 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع (250 بار بر اینچ مربع) را دارا بوده و طبق استاندارد مصوبه موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ساخته شده باشد.
ماده 24: مخازن ذخیره سازی گاز مایع را باید طبق شرایط زیر نصب و سوار کرد:
مخازن را باید روی پایه های بادوام از جنس مواد بنایی سخت یا بتون با اسکلت
فلزی سوار کرد. به هرحال جنس این پایهها باید در مقابل آتش سوزی مقاوم بوده و زیر سازی آنها محکم باشد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
پایههای مخزن نباید مانع انقباض و انبساط آزادانه مخزن گردد.
هر مخزن را که ظرفیت آبی آن 7500 لیتر یا کمتر است میتوان روی پایههای
فلزی محافظت نشده در مقابل آتش سوزی سوار کرد مشروط بر آنکه اولا این پایهها
روی سطح یا زیر سازی بتونی نصب شده باشد و ثانیاً فاصله سطح زیرین بدنه
مخزن تا کف بتونی و یا زمین از 60 سانتیمتر تجاوز ننماید.
در مواردی که برای نصب مخزن انجام جوشکاری در محل ضروری باشد این جوشکاری
فقط میتواند روی ورقههای لایی یا دستکهای انجام گیرد که قبلا توسط سازنده، به
مخزن جوش داده شده است.
در مخازن ثابتی که به یکدیگر مربوط شدهاند باید پیشبینی های لازم برای مقابله
با انبساط، انقباض، لرزش یا نشت کردن مخازن و لولههای مربوط کننده آنها بعمل آمده باشد.
استفاده از لولههای غیر فلزی برای مرتبط کردن مخازن ثابت به یکدیگر بکلی ممنوع است.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
ماده 25: مخازن ذخیره سازی گاز مایع را باید در خارج از ساختمان یعنی در فضای باز
و طبق فواصل مندرج در جدول زیر نصب کرد:
ماده 26: محوطه اطراف مخازن گاز مایع را باید حداقل تا حدود 3 متر از مواد قابل
اشتعال از قبیل خاشاک و علف خشک پاک کرد.
ماده 27: قراردادن مخازن گاز مایع در کنار مخازن محتوی سایر مواد قابل اشتعال
یا نقطه اشتعال کمتر از 21 درجه سانتیگراد ممنوع است. حداقل فاصله بین مخازن
گاز مایع با ظرفیت آبی بیشتر از 500 لیتر تا مخازن مواد قابل اشتعال دیگر با ظرفیت
بیشتر از 1000 لیتر و نقطه اشتعال بیشتر از 21 درجه سانتیگراد باید 7 متر باشد.
ماده 28: با ایجاد جدول بندی و دیوارههای خاکی شیب و امثال آن باید از جمع شدن
مواد قابل اشتعال در زیر مخازن گاز مایع جلوگیری بعمل آید.
ماده 29: هیچ مخزن محتوی گازمایع نباید در داخل دیواره خاکی تعبیه شده برای مخازن
محتوی مایعات قابل اشتعال دیگر قرار داده شود.
ماده 30: ظرفیت آبی هر یک از مخازن ذخیره سازی گاز مایع نباید از 360000 لیتر تجاوز نماید.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
ماده 31: واشرهایی که بین فلنجهای مخازن گاز مایع بکار میرود باید از جنسی باشد
که در مقابل گاز مایع مقاومت داشته باشد. این واشرها باید از موادی ساخته شوند
که نقطه ذوب آنها بالاتر از 816 درجه سانتیگراد (1500 درجه فارنهایت) باشد.
استفاده از واشرهای حلقوی آلومینیومی و همچنین واشرهای مارپیچی فلزی نیز
برای فلنجهای مخازن گاز مایع مجاز میباشد.
ماده 32: مخازن ذخیره سازی را نباید بیشتر از میزان مجاز پر کرد. میزان مجاز پرکردن مخزن،
عبارتست از وزن درصدی از ظرفیت آبی آن مخزن در 15.6 درجه سانتیگراد که برحسب
چگالیهای مختلف گازمایع از جدول پیوست بدستمیآید:
«جدول حداکثر مجاز بارگیری به حسب درصد ظرفیت آبی مخزن»
ماده 33: شیرها و وسائلی که روی مخزن گاز مایع نصب میگردد باید مناسب
برای فشار کار لااقل 17 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و حداکثر درجه حرارتی که
ممکن است در معرض آن قرار گیرند ساخته شده باشد.
ماده 34: تمام اتصالات مخزن بهاستثنای اتصالات سوپاپهای اطمینان،
وسایل اندازهگیری سطح مایع و منافذی که بهوسیله درپوش مسدوده
شدهاند باید مجهز به شیر باشند. این شیر باید هرچه ممکن است نزدیکتر به مخزن نصب شده باشد.
ماده35: لولهپرکننده مخزن باید درمحل اتصال بهمخزن بهیکی از وسایل زیر مجهز باشد:
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
مجموعهای از شیر یکطرفه و شیر جلوگیری کننده از جریان اضافی.
یک شیر یکطرفه مضاعف و یا دو عدد شیر ساده یک طرفه.
یک شیر قطع کننده جریان به انضمام یک شیر یکطرفه یا یک شیر جلوگیری کننده از جریان اضافی.
ماده 36: منافذ و اتصالات مخزن باید مجهز به یک شیر مناسب جلوگیری کننده از جریان اضافی
باشد مگر در موارد زیر:
الف- اتصالات لولههای پرکننده مخزن که شرح آنها در ماده 35 داده شد.
ب- اتصالات سوپاپهای اطمینان
پ- اتصالات وسایل اندازهگیری سطح مایع که در آنها قطر سوراخ خروج مایع از.
1.5 میلیمتر تجاوز نمیکند و یا اصولا طرز کار آنها طوری است که احتیاج به خروج
گاز مایع ندارد مثل نوع شناور یا مشابه آن به شرطی که تمام اتصالات این وسایل
طوری طرح شده باشد که بتوان در مقابل حداکثر فشار داخل مخزن به خوبی ایستادگی نماید.
ماده 37: بر روی تمام اتصالات ورودی و خروجی مخازن به ظرفیت آبی 8000 لیتر یا
بیشتر بهاستثنای اتصالات مربوط به سوپاپ اطمینان، وسایل اندازهگیری سطح مایع و
فشارسنج ها باید برچسبهایی زده شده باشد که مشخص کند این اتصالات به
قسمت محتوی بخار مخزن ارتباط دارند یا به قسمت محتوی مایع آن، این برچسبها
را روی شیرهای مربوط به اتصالات نیز میتوان نصب نمود.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
ماده 38: در مخازنی که ظرفیت آبی آنها کمتر از 8000 لیتر است تعبیه بیش از
دو مجرای مسدود شده بهوسیله درپوش مجاز نمیباشد.
ماده 39: سوپاپهای اطمینان مخازن باید در قسمت فوقانی مخزن نصب شده
و مستقیماً با قسمت محتوی گاز مخزن ارتباط داشته باشد.
ماده 40: در مخازنی که ظرفیت آبی آنها بین 500 تا 8000 لیتر است باید لوله
خروجی سوپاپ اطمینان آنها عموداً رو به بالا باشد و در مسیر گاز خروجی
هیچ مانعی وجود نداشته باشد تا گاز بتواند در هوای آزاد رها شده و هیچ تماسی بدنه مخزن پیدا نکند.
روی لوله خروجی سوپاپ اطمینان باید سرپوشی بطور آزادانه قرارداده شود
تا مانع ورود باران و امثال آن بهداخل لوله شده و در عین حال هنگام خروج
گاز این سرپوش از جای خودبلند شده و مانع خروج گاز نگردد. برای تخلیه
مایعاتی که ممکن است در سوپاپ اطمینان و یا لوله خروجی آن جمع شود باید لوله تخلیه مناسبی تعبیه گردد.
♦هشدار
متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,
بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث
مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و
تشخیص رنگ شدگی
خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.
♦تبلیغات کاذب
ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از
علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن
جوابگوی افراد نمی باشند.
لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت
گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل
از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.
♦نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه
آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر
اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.
اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و
پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه
فنی نخبگان می باشد.
♦پل های ارتباطی
جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از
سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری
رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.
• پل های ارتباطی ما:
۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718