انواع سیستم انتقال قدرت خودرو
انواع سیستم انتقال قدرت خودرو
سیستم انتقال قدرت خودرو قطعات و اجزای مختلفی دارد که وظیفه انتقال قدرت موتور به چرخها را بر عهده دارند. این سیستم شامل گیربکس، دیفرانسیل، محورها و سایر اجزای مرتبط است.
انواع مختلفی از سیستم انتقال قدرت خودرو وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.
سیستم انتقال قدرت تک دیفرانسیل
سیستم انتقال قدرت تک دیفرانسیل سادهترین نوع سیستم انتقال قدرت است. در این سیستم، نیروی موتور فقط به یک جفت از چرخها (معمولاً چرخهای جلو) منتقل میشود.
سیستم انتقال قدرت تک دیفرانسیل ارزانتر و سادهتر از سایر سیستمهای انتقال قدرت است. همچنین مصرف سوخت کمتری دارد.
با این حال، سیستم انتقال قدرت تک دیفرانسیل کنترل کمتری در جادههای لغزنده دارد. همچنین، برای شرایط آفرود مناسب نیست.
سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل
سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل به هر چهار چرخ خودرو نیروی موتور را منتقل میکند. این امر باعث میشود که خودرو در جادههای لغزنده یا ناهموار کنترل بهتری داشته باشد.
سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل را میتوان به دو دسته تقسیم کرد:
دو دیفرانسیل دائمی: در این نوع سیستم، نیروی موتور به طور دائمی به هر چهار چرخ منتقل میشود.
دو دیفرانسیل موقتی: در این نوع سیستم، نیروی موتور به طور معمول فقط به دو چرخ جلو منتقل میشود. در صورت لزوم، راننده میتواند با استفاده از یک اهرم یا دکمه، نیروی موتور را به هر چهار چرخ منتقل کند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.