انواع سیستم انتقال قدرت خودرو

سیستم انتقال قدرت خودرو قطعات و اجزای مختلفی دارد که وظیفه انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها را بر عهده دارند. این سیستم شامل گیربکس، دیفرانسیل، محورها و سایر اجزای مرتبط است.

انواع مختلفی از سیستم انتقال قدرت خودرو وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

سیستم انتقال قدرت تک دیفرانسیل

سیستم انتقال قدرت تک دیفرانسیل ساده‌ترین نوع سیستم انتقال قدرت است. در این سیستم، نیروی موتور فقط به یک جفت از چرخ‌ها (معمولاً چرخ‌های جلو) منتقل می‌شود.

سیستم انتقال قدرت تک دیفرانسیل ارزان‌تر و ساده‌تر از سایر سیستم‌های انتقال قدرت است. همچنین مصرف سوخت کمتری دارد.

با این حال، سیستم انتقال قدرت تک دیفرانسیل کنترل کمتری در جاده‌های لغزنده دارد. همچنین، برای شرایط آفرود مناسب نیست.

سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل

سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل به هر چهار چرخ خودرو نیروی موتور را منتقل می‌کند. این امر باعث می‌شود که خودرو در جاده‌های لغزنده یا ناهموار کنترل بهتری داشته باشد.

سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

  • دو دیفرانسیل دائمی: در این نوع سیستم، نیروی موتور به طور دائمی به هر چهار چرخ منتقل می‌شود.

  • دو دیفرانسیل موقتی: در این نوع سیستم، نیروی موتور به طور معمول فقط به دو چرخ جلو منتقل می‌شود. در صورت لزوم، راننده می‌تواند با استفاده از یک اهرم یا دکمه، نیروی موتور را به هر چهار چرخ منتقل کند.

سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل کنترل و کشش بیشتری در جاده‌های لغزنده یا ناهموار دارد. همچنین، برای شرایط آفرود مناسب است.

با این حال، سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل پیچیده‌تر و گران‌تر از سیستم انتقال قدرت تک دیفرانسیل است. همچنین، مصرف سوخت بیشتری دارد.

سیستم انتقال قدرت چهار دیفرانسیل

سیستم انتقال قدرت چهار دیفرانسیل به طور دائمی به هر چهار چرخ خودرو نیروی موتور را منتقل می‌کند. این امر باعث می‌شود که خودرو در شرایط مختلف رانندگی، از جمله جاده‌های لغزنده یا ناهموار، کنترل بهتری داشته باشد.

سیستم انتقال قدرت چهار دیفرانسیل برای شرایط آفرود مناسب است.

با این حال، سیستم انتقال قدرت چهار دیفرانسیل پیچیده‌ترین و گران‌ترین نوع سیستم انتقال قدرت است. همچنین، مصرف سوخت زیادی دارد.

سیستم انتقال قدرت تمام چرخ متحرک

سیستم انتقال قدرت تمام چرخ متحرک مشابه سیستم انتقال قدرت چهار دیفرانسیل است. با این حال، در سیستم انتقال قدرت تمام چرخ متحرک، میزان گشتاور منتقل شده به هر چرخ توسط یک کنترل الکترونیکی به طور مداوم تغییر می‌کند. این امر باعث می‌شود که خودرو در شرایط مختلف رانندگی، از جمله جاده‌های لغزنده یا ناهموار، کنترل و کشش بهتری داشته باشد.

سیستم انتقال قدرت تمام چرخ متحرک برای شرایط آفرود مناسب است.

با این حال، سیستم انتقال قدرت تمام چرخ متحرک پیچیده‌ترین و گران‌ترین نوع سیستم انتقال قدرت است. همچنین، مصرف سوخت زیادی دارد.

انتخاب نوع سیستم انتقال قدرت خودرو به عوامل مختلفی مانند شرایط آب و هوایی منطقه، نوع رانندگی و بودجه بستگی دارد.

اگر در منطقه‌ای با آب و هوای مرطوب یا برفی زندگی می‌کنید، سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل یا چهار دیفرانسیل گزینه بهتری است. سیستم‌های انتقال قدرت دو دیفرانسیل و چهار دیفرانسیل کنترل بهتری در جاده‌های لغزنده دارند.

اگر رانندگی پرسرعت یا آفرود انجام می‌دهید، سیستم انتقال قدرت چهار دیفرانسیل یا تمام چرخ متحرک گزینه بهتری است. سیستم‌های انتقال قدرت چهار دیفرانسیل و تمام چرخ متحرک کنترل و کشش بیشتری در شرایط مختلف رانندگی دارند.

اگر بودجه محدودی دارید، سیستم انتقال قدرت تک دیفرانسیل گزینه بهتری است. سیستم انتقال قدرت تک دیفرانسیل ارزان‌تر و ساده‌تر از سایر سیستم‌های انتقال قدرت است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان