♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
خرید خودرو و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و
هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی
نخبگان
در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می
پردازد.
آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی
در ارائه مطالبی دارد
که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای
هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.
با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
• کارشناسی فنی و دیاگ پراید
اولین و قطعا مهمترین مرحله کارشناسی تخصصی خودرو های پراید، تست دیاگ است.
دیاگ پراید این امکان را فراهم میسازد که اطلاعات سنسورهای ECU یا همان کامپیوتر
خودرو را برای کارشناس خودرو به نمایش دربیاید. سپس کارشناس میتواند با بهرهگیری
از دادههای ECU تمام مشکلات فنی و البته کارکرد واقعی خودروهای پراید را تعیین کند.
همانطور که میدانید امروزه بسیاری از سودجویان و دلالان بازار خودرو با کم کردن کیلومتر
شمار اتومبیلها، به نحوی سعی میکنند که آنها را با قیمت بیشتری نسبت به ارزش واقعی بفروشند؛
به همین دلیل پیشنهاد میشود که قبل از خرید هر مدل از خودروهای پراید، حتما از کارشناس
برای بررسی وضعیت کارکرد خودرو کمک بگیرید.
• سابقه و افتخارات آموزشگاه
این آموزشگاه با سابقه ای چندین ساله و درخشان، با داشتن بیش از ۶۰۰ مرکز فعال و
تخصصی کارشناسی رنگ خودرو در سطح کشور و همچنین کسب عنوان برتر مدیران
شاسیته ملی سال ۹۷ مدیریت محترم این آموزشگاه، با کادر آموزشی مجرب و متخصص آماده ارائه تمامی آموزش کارشناسی حرفه ای رنگ خودرو به متقاضیان عزیز ( پذیرش به صورت خانم و آقا
از سراسر کشور می باشد.
در نظر بگیریم که وضعیت فنی سیستمهای خودرو یک معیار بسیار مهم در قیمتگذاری
پراید آنها است. از همین رو برای تعیین قیمت خودروهای پراید باید تمام سنسورهای
اصلی ECU بررسی شود. اگر در تست دیاگ خطایی مشاهده شود، کارشناس پراید
وظیفه دارد آن را به خریدار و فروشنده اعلام کند.
بسیاری از اررورهای اعلام شده از سوی دستگاه دیاگ، ممکن است باعث ایجاد هزینههای
هنگفت تعمیرگاهی برای خریدار خودرو شوند. همچنین دستگاههای دیاگ مدرن استفاده شده
توسط کارشناسان مجموعه الوچک، قادر هستند موضوعاتی مثل باز شدن ایربگ یا کالیبره
نبودن ترمزهای ماشینهای پراید را مورد بررسی قرار دهند.
• کارشناس رنگ و بدنه پراید:
در مرکز کارشناسی خودرو پایتخت رنگ خودرو پراید توسط دستگاه تشخیص رنگ
دیجیتال نقطه به نقطه بررسی می شود، زمانی که تلرانس رنگ بطور کامل بررسی شد،
موم درها بررسی و موم فابریک از غیر فابریک تشخیص داده می شود، جای پیچ ها که آچار
خودرو یا رنگ شده مدنظر قرار می گیرد. شاسی ها به طور کامل بررسی می شوند،
در انتها کارشناس خودرو جمع بندی از خودرو پراید انجام می دهد.
• کارشناسی فنی پراید
موتور پراید از نظر کمپرس بودن، روغن ریزی، روغن سوزی بررسی می شود،
صدای موتور چه از نظر یاتاقان یا مشکلات دیگه فنی بررسی کامل می شود،
برآورد هزینه می شود و به مشتری گفته می شود. دیاگ زده می شود و خطا های فنی و برقی بررسی می شود.
• تاریخچه خودروی پراید
پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با سفارش فورد، شرکت مادر، طراحی شد.
نسل اول این خودرو که در سالهای ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ تولید و در ژاپن با نام مزدا ۱۲۱
و در آمریکای شمالی توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا به فروش رسید.
این مدل همچنین با نام کیا پراید از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز کره جنوبی
تولید شد و در سال ۲۰۰۱ خط تولید آن به سایپا فروخته شد.
شرکت سایپا با ایجاد زنجیرهای از قطعه سازان فنی در گروه سایپا و با حمایت از
قطعه سازان بخش خصوصی سعی در بومیسازی تولید خودروی پراید نمود و آن
را با نامهای نسیم (پراید هاچبک)، صبا (پراید سدان)، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۱۱،
سایپا ۱۴۱ و وانت پراید (سایپا ۱۵۱) در ایران عرضه کرد.
در زمستان سال ۱۳۸۹ شرکت سایپا محصولات خود را بر پایه پلتفرم پراید متوقف نمود
و تولید بر اساس پلتفرم X100 را آغاز کرد و محصولات خود را با نامهای جدید:سایپا ۱۱۱،
سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲ و سایپا ۱۴۱ تولید میکند.
• تست رنگ و وضعیت بدنه خودروهای پراید
همانطور که میدانید هرگونه رنگ شدگی بدنه یا آسیبهای سطحی مثل خط و
خشهای رنگ و حتی آثار صافکاری بدون رنگ، میتواند بر قیمت نهایی خودروی
پراید تاثیرگذار باشد. به همین دلیل پس از تست دیاگ، بدنه خودرو حتما باید بررسی شود.
تشخیص صافکاری و نقاشی مجدد بدنه خودرو با بهرهگیری از دستگاههای تشخیص
رنگ تخصصی انجام میشود. کارشناس خودرو الوچک با در نظر گرفتن سگمنت خودرو
تمام نقاط بدنه آن را با استفاده از دستگاه تشخیص رنگ مورد آنالیز قرار میدهد و گزارشی
کامل از وضعیت سلامت ظاهری و بدنه خودرو به خریدار یا همان سفارش دهنده سرویس کارشناسی ارائه میدهد.
• کارشناسی بدنه پراید…
وضعیت رنگ بدنه پراید واقعا به معنای کلمه افتضاح است و بخش اصلی
گله مندی کارشناس ها از عدم کیفیت آستر رنگ پراید است. برای اینکه بیشتر
با فرآیند رنگ آمیزی آشنا شوید توصیه میکنیم مقاله کارشناسی رنگ خودرو تلفیق هنر،
تجربه و تکنولوژی را مطالعه کنید. یکی از دلایل گله مندی کارشناس ها ضعف رنگ آمیزی
بخاطر بی کیفیت بودن آستر رنگ موجود در پراید است.
ضخامت به اندازه ای پایین است که یک کارشناس به سختی میتواند متوجه این
شود که قطعه ای از بدنه خودرو تعویض شده و یا رنگ استوک خود کارخانه است
به همین دلیل است که یک کارشناس حداقل باید 2 دو بار یک قطعه را چک کند
تا از وضعیت رنگ شدگی یا تعویض آن اطلاع پیدا کند در موازات آن حتما مواردی مانند
آچار خوردگی پیچها و موم ها باید به دقت توسط یک کارشناس با تجربه بسیار بالا
چک شود تا بتوان به قطع گفت که این قطعه از بدنه پراید تعویض شده یا رنگ استوک خود کارخانه است.
بوق خودرو یکی از جزئیترین قطعات ماشین است که هدف آن فراهمکردن امنیت اتومبیل،
سرنشینان و عابرین پیاده است. این امکان به عنوان یک تجهیز ایمنی در انواع وسایل نقلیه استفاده میشود
تا در هنگام نیاز، مانند یک هشدار جهت اطلاعرسانی عمل کند. توجه داشته باشید که در لحظاتی از
رانندگی، اهمیت بوق از هر قطعه دیگری در اتومبیل بیشتر میشود.
هر چند که متاسفانه، گاهی شاهد استفاده اشتباه رانندگان از بوق ماشین و حتی ایجاد مزاحمتهای
صوتی آزاردهنده توسط آنها در سطح شهر هستیم. در واقع میتوان گفت که استفاده از این قطعه،
بیشتر از اینکه یک دانش باشد؛ یک فرهگ رانندگی است .
♦ کارکرد بوق ماشین به چه صورت است ؟ :
تکنولوژی استفادهشده در بوق خودرو، زیاد پیچیده نیست؛ به گونهای که سالها،
هیچ تغییر خاصی (حتی برای انواع اتومبیلها لوکس و معمولی) در فناوری آن به وجود نیامده است.
این قطعه هشداری در بیشتر محصولات با کمک دکمه موجود کنار دست راننده به یک رله یا مدار(Rely)
یا فیوز متصل میشود. رله به عنوان مرکز اصلی جهت اتصال و همگامی کلید بوق، قطب مثبت باتری
ماشین و مدار بوق فعالیت میکند .
زمانی که شخص به اصطلاح بوق میزند، رله برق مورد نیاز را از باطری خودرو گرفته و در مدار انتقال میدهد؛
در نهایت صدا از اتومبیل شنیده میشود. بله به همین سادگی؛ اما گاهی خرابی یک قطعه یا مشکل
برقرسانی در آن، همین فرایند ساده را مختل کرده و راننده را دچار دردسر و حتی استرس میکند.
♦ عیب یابی و تعمیر بوق خودرو :
«بوق ممتد» و «کار نکردن بوق» دو مشکل اساسی است که در خصوص این قطعه
برای اتومبیل به وجود میآید و هر دو این ایرادات، نیاز به تعمیر و حتی در صورت لزوم،
تعویض دارد. در این چنین شرایطی، پیش از هر کاری، رله را بررسی کنید که آیا برق
را به درستی از باتری دریافت میکند؟ اگر مشکلی وجود نداشت؛ در قدم بعدی، باید
به سراغ کلید بروید که در ادامه درباره آن، توضیح خواهیم داد.
در صورتی که با فشار دادن کلید، رله برق را دریافت و انتقال ندهد؛ سیمکشی آن
را به دقت بررسی کنید تا دچار قطعی نشده باشد. برای این کار، کابل برق مثبت
اهممتر را به فیوز و منفی را به بدنه ماشین وصل کنید. اگر برق مثبت و منفی
در جریان بود، به احتمال زیاد نیاز به یک بوق جدید دارید؛ در غیر اینصورت، ایراد از سیمکشی آن است .
♦ علت بوق ممتد خودرو چیست ؟ :
اگر بوق خودرو شما به صورت ممتد، شروع به ایجاد سر و صدا کرد؛ به احتمال قوی،
کلید یا رله به صورت همزمان یا جداگانه، دچار ایراد شدند. در این شرایطی، اول از همه
اگر در محل شلوغی قرار دارید؛ با حفظ آرامش، آن محل را ترک کرده تا اطرافیان خوردو شما اذیت نشوند.
سپس جعبه فیوز برق را پیدا کرده و رله را که خود یک فیوز است، جدا کنید. اگر هم
نتوانستید رله را پیدا کنید؛ فیوز اصلی را قطع کرده تا بدون سر و صدا، فرایند عیبیابی را ادامه دهید.
شما برای تشخیص و تعمیر بوق خودرو در چنین شرایطی، نیاز به یک اهممتر یا
مولتیمتر دارید تا اتصالات را بررسی کنید. بیشتر فیوزهای روی جعبه فیوز شبیه
هم هستند؛ بنابراین شما میتوانید رله دیگری که شبیه به فیوز مورد نظر شما است
را به صورت موقت جدا کرده و در جایگاه مربوط به رله بوق ماشین قرار دهید؛
اگر صدای ممتد آن قطع شد، پس ایراد از فیوز بوده است. سپس قطعهای که
پیش از این از جایگاه دیگری برداشتید را به وضعیت اولیه برگردانید تا مشکلی ایجاد
نشود و از فروشگاه لوازم یدکی، تنها یک فیوز جدید خریده و نصب کنید.
در غیر این صورت، دقت کنید که کدام دو سیم فیوز به کلید بوق خودرو وصل است؟
از اهممتر استفاده کرده و برق سیم مذکور را چک کنید. کافیست که کلید را فشار دهید،
اگر مقادیر روی نمایشگر اهممتر تغییر کرد؛ پس کلید سالم است.
♦ فرهنگ بوق زدن را جدی بگیرید ! :
بوق خودرو ابزاری است که راننده از آن جهت هشدار دادن به سایر ماشینها و عابرین
پیاده کمک میگیرد. همین وسیله کوچک میتواند به شما کمک کند که از بروز حادثه
یا تصادف جلوگیری شود؛ پس تنها از آن برای اعلام هشدار استفاده کنید.
متاسفانه برخی، تصور اشتباهی درباره کاربرد بوق ماشین دارند و آن را با یک ابزار
خبررسان یا اعتراضی اشتباه میگیرند. شما تنها در شرایطی شبیه به موارد زیر مجاز
به استفاده از این قطعه هستید:
زمانی که عابرین پیاده در خیابان، حواسشان به نزدیک شدن خودرو شما به سمت آنها نیست.
اگر خودرویی بسیار حد به شما نزدیک شده باشد و شرایط خطرناک شود.
زمانی که حادثهای از سمت شما یا اتومبیل دیگری در حال وقوع باشد.
اگر ماشین حین رانندگی، دچار نقص فنی شود.
توجه داشته باشید که بوق بیجهت، خلاف قانون است و شما را مشمول جریمه میکند .
موارد زیر، مواقعی هستند که بوق زدن در آنها ممنوع است :
هنگامی که با راننده دیگری در مسیر به دلایل مختلف، دچار مشکل شدید و میخواهید
با بوق زدن اعتراض یا عصبانیت خود را اعلام کنید.
در خیابانهای نزدیک به بیمارستانها، مراکز درمانی و خانه سالمندان که بیماران در آنها،
در حال استراحت هستند.
تک بوقهایی که افراد پشت چراغ قرمز و از سر بیحوصلگی یا عجله میزنند.
زمانی که ماشین روبرویی شما دچار نقص فنی شده و مجبور به توقف است.
اعتراض به راننده ناشی یا تازه کار که مثل شما رانندگی نمیکند.
در مسیرهای پر رفت و آمد که ترافیک زیادی دارد.
♦هشدار
متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,
بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث
مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و
خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.
♦تبلیغات کاذب
ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از
علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن
جوابگوی افراد نمی باشند.
لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت
گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل
از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.
♦نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه
آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر
اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.
اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و
پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه
فنی نخبگان می باشد.
♦پل های ارتباطی
جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از
سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری
رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.
۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718