تعویض موتور خودرو

تعویض موتور خودرو

به طور کلی تعویض موتور خودرو کار چندان معقولی به نظر نمی رسد چراکه ممکن است هزینه آن با تعویض کل خودرو یکسان شود. علاوه بر آن تعویض موتور همانند سایر قطعات مانند گیربکس، لاستیک و باتری نیست و نیاز به دریافت مجوز راهنمایی و رانندگی است.

در واقع مراحل قانونی تعویض موتور خودرو پیچیده و تا حدودی دشوار می باشد و در صورتی که این کار به ‌صورت غیرقانونی صورت گیرد، مالک خودرو جریمه خواهد شد.

دلایل تعویض موتور خودرو

دلایل تعویض موتور خودرو

موتور خودرو به دلایل مختلفی نیاز به تعویض پیدا می کند. برخی از مهم ترین دلایل عبارتند از:

• آسیب شدید بر اثر تصادف

در صورتی که با خودرو به گونه ای تصادف کرده باشید که به موتور آسیب بسیار جدی وارد شود، طوری که تعمیرکار تشخیص دهد که موتور خودرو باید تعویض گردد، بایستی آن را تعویض کنید.

• ترک‌ خوردن بلوک موتور

به محفظه ‌ای که تمام قطعات احتراق داخلی در آن جای گرفته و مانع ورود گرما و فشار به موتور می شود را بلوک موتور می گویند. به مرور زمان، گرما و فشار شدید باعث ضعیف شدن بلوک موتور و ترک خوردن آن می شود. به طور معمول با مراقبت و نگهداری به‌ موقع و همچنین برطرف کردن گرمای بیش ‌از حد موتور می توانید از این مشکل جلوگیری کنید. در صورتی که بلوک موتور دچار ترک خوردگی شود، باید موتور خودرو را تعویض کنید.

• بروز مشکلات در اگزوز خودرو

اگزوز خودرو نشان دهنده سالم بودن یا نبودن موتور است. در صورتی که رنگ دود اگزوز سیاه باشد نشانه سوخت بیش از حد یا احتراق ناقص می باشد. اگر دود آبی باشد نشان ‌دهنده روغن سوزی و اگر سفید غلیظ باشد نشانه ترکیدن واشر سرسیلندر و نشتی مایع خنک‌کننده است. درصورتی که این مشکلات در اگزوز وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به تعویض موتور خودرو داشته باشید.

• وجود براده‌ های فلزی در روغن

در صورت تعویض مکرر روغن موتور، عمر موتور خودرو نیز افزایش پیدا می کند. اگر در روغن موتور براده‌های فلزی وجود داشته باشد، نشان می دهد که موتور خودرو قدیمی شده چراکه قطعات موتور به قدری فرسوده شده که در روغن موتور حل می شوند.

کارشناسی رنگ خودرو :  کارواش اتوماتیک

مراحل قانونی تعویض موتور خودرو

مراحل قانونی تعویض موتور خودرو

عمدتا توصیه می‌شود که اگر موتور خودرو نیاز به تعویض پیدا کرد، به صورت کلی خودرو را تعویض کنید نه موتور را. البته برخی از افراد بنا بر دلایلی ترجیح می‌دهند که به جای تعویض خودرو، موتور آن را عوض کنند. در هر صورت باید خاطر نشان کرد که هرکس می‌خواهد این کار را انجام دهد باید اقدام به تعویض موتور خودرو و مراحل قانونی آن را طی کند.

برای دریافت مجوز قانونی برای تعویض موتور خودرو، لازم است که کارشناس تشخیص دهد موتور شما مشکل دارد و تنها به همین دلیل تصمیم دارید آن را عوض کنید. برای تعویض موتورهم باید موتوری خریداری کنید که از نظر تیپ، حجم، تعداد سیلندرها و نوع سوخت مصرفی با موتور سابق مطابقت داشته باشد.

در صورت بروز حادثه و یا آسیب دیدن قطعات اصلی خودرو مانند موتور آن، مالکان خودرو نباید بدون مجوز نسبت به تعویض قطعات اقدام نمایند.

مطابق با ماده ۳۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۸۹، تعویض قطعات اصلی وسایل نقلیه از جمله موتور، اتاق و شاسی و نیز تغییر رنگ، بدون مجوز راهنمایی و رانندگی ممنوع است.

اما مراحل قانونی که برای تعویض موتور خودرو باید طی کنید از قرار زیر است:

• دریافت مجوز تعویض

در اولین قدم برای تعویض خودروباید از پلیس راهور مجوز دریافت کنید. مجوز تعویض باید مهر پلیس راهور را داشته باشد.

• حضور در مراکز تعویض پلاک

پس از اخذ مجوز از پلیس راهور به مرکز تعویض پلاک مراجعه نمایید.

در زمان مراجعه به این مرکز مدارک خودرو و مدارک شناسایی همچون کارت ملی یا شناسنامه را همراه داشته باشید. همچنین برگه عدم خلافی خودرو را هم از قبل گرفته به همراه خود ببرید.

در این مرکز، باید اقدام به دریافت و تکمیل فرم درخواست تعویض موتور کنید. در این فرم لازم است مشخصات مالک و خودرو را به طور کامل وارد نمایید.

• بازدید و بررسی خودرو توسط کارشناس

در تعویض موتور خودرو و مراحل قانونی آن پس از تکمیل فرم درخواست تعویض موتور، کارشناس موتور خودرو را بازرسی کرده تا تشخیص دهد واقعا مشکل دارد یا خیر. علاوه بر آن کارشناس چک می‌کند که اطلاعاتی را که در فرم نوشته‌اید با مشخصات موتور و خودرو مطابقت داشته باشد.

کارشناسی رنگ خودرو :  آموزش ریکاوری رنگ خودرو

در این مرحله از تعویض موتور خودرو و مراحل قانونی آن، کارشناس اگر تشخیص داد مجوز تعویض موتور را صادر خواهد کرد.

• خرید موتور جدید

پس از دریافت مجوز تعویض خودرو باید موتور را خریداری کنید. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که حتما موتور را از مراکز یا نمایندگی‌های مجاز خریداری کنید. چنانچه خودرو داخلی است یا خط تولید آن ادامه دارد، حتما باید موتور نو باشد. اما در صورتی که موتور نو در بازار وجود نداشت یا ماشین خارجی بود، می‌توانید موتور دست دوم یا واراداتی پیدا کنید.

پس از آنکه موتور خودرو را خریداری کردید، حتما از نمایندگی یا کارخانه بخواهید فاکتور خرید که مهر و هولوگرام دارد صادر کند وگرنه پلیس راهور آن را نخواهد پذیرفت. اگر هم موتور دست دوم خریداری کرده‌اید باید فاکتور مهرشده آن را از فروشنده دریافت کنید. درصورتی هم که موتور وارداتی است، لازم است برگ گمرکی آن را از فروشنده اخذ کنید. البته فروشنده باید مجوزی که از پلیس راهور گرفته‌اید را هم مهر بزند.

• ثبت مجوز تعویض در سیستم شماره‌ گذاری

در تعویض موتور خودرو و مراحل قانونی آن ثبت نمودن مجوز در سیستم شماره‌ گذاری است. در واقع پس از خرید موتور، فاکتور یا برگه گمرکی را باید دوباره به مرکز تعویض پلاک ببرید تا مجددا آن را بررسی کنند. زمانی که صحت همه مدارک تایید شد، مجوز ثبت در سیستم شماره‌ گذاری صادر می‌شود.

موتور خریداری شده، باید شماره حک ‌شده داشته باشد. در صورتی که موتور نو باشد حتما این شماره را دارد. اگر موتور خودرو داخلی بود و شماره حک شده نداشت، باید به نمایندگی بروید تا شماره مورد نظر حک شود. اگر هم که موتور دست دوم یا وارداتی باشد، شما باید به مراکز مورد تایید پلیس راهور بروید تا در آنجا شماره جدید را حک کنند. انجام ندادن این کارها برای شما جریمه به دنبال خواهد داشت.

مجازات تعویض موتور خودرو بدون مجوز

مجازات تعویض موتور خودرو بدون مجوز

طبق ماده ۳۰ قانون تخلفات رانندگی، اگر مالک خودرو بخواهد بدون مجوز مربوطه از پلیس راهور قطعات اساسی ماشین ازجمله موتور، شاسی یا اتاق را تعویض کند یا رنگ آن را تغییر دهد باید جریمه پرداخت کند. درباره موتور این مقدار معمولا یک‌ چهارم تا یک‌هشتم مبلغ موتور خریداری شده خواهد بود.

کارشناسی رنگ خودرو :  اموزش رفع آفتاب سوختگی رنگ خودرو

در صورتی که موتوری که خریده‌اید استاندارد لازم را نداشته باشد یا مشخصات فنی آن مغایر با خودروی شما باشد، برای مثال افرادی که برای ارتقای ماشین موتور آن را تغییر می‌دهند، پلیس راهور دستور اوراق‌کردن ماشین را صادر خواهد کرد.

جمع بندی

جمع بندی

به منظور تعویض قطعات اصلی خودرو از جمله: موتور، شاسی، اتاق و یا تغییر رنگ خودرو، اخذ مجوز از راهنمایی و رانندگی الزامی است.

مراحل قانونی تعویض موتور ماشین بدون مجوز ممنوع می باشد. زیرا قطعات اصلی خودرو نشان دهنده اصالت آن هستند و باید تعویض و تغییر هر کدام از آنها در سیستم شماره گذاری ثبت شود.

به همین جهت باید درخواست تعویض قطعه به راهنمایی و رانندگی و در مراکز تعویض پلاک داده شود و پس از تایید کارشناسی و مراحل دیگر مجوز صادر شده و تغییرات انجام شده به عنوان شناسنامه خودرو مجدداً ثبت گردد.

در صورت عدم اخذ مجوز و یا تعویض موتور غیر قانونی، مالک خودرو مطابق با ماده ۳۰ قانون تخلفات رانندگی جریمه خواهد شد.

سوالات متداول

هزینه تعویض موتور خودروچقدر است ؟

هزینه تعویض خودرو مسئله مهم دیگری است که مالکان خودرو تمایل دارند درباره آن بدانند. البته هزینه تعویض خودرو کاملا به نوع خودرو بستگی دارد. یعنی این هزینه به خرید موتور نو یا دست دوم، ایرانی بودن یا خارجی بودن خودرو، ادامه داشتن تولید یا توقف تولید آن و دیگر عوامل موثر بستگی دارد و ممکن است برای هر خودرو تغییر کند.

مدارک لازم برای تعویض موتور خودرو چیست ؟

مدارکی که باید برای این امر به همراه داشته باشید که این مدارک شامل موارد زیر می‌شود: 

کارت وسیله نقلیه

سند خودرو

معاینه فنی دارای اعتبار

بیمه نامه شخص ثالث

ارائه گواهی عدم خلافی

فاکتور معتبر خریداری موتور یا قطعات دیگر از مراکز مجاز یا نمایندگی

ارائه اصل گواهینامه گمرکی برای قطعات خارجی

ارائه مفاصا حساب مالیات شغلی

ارائه مفاصا حساب عوارض شهرداری

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان