♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
خرید خودرو و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و
هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی
نخبگان
در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می
پردازد.
آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی
در ارائه مطالبی دارد
که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای
هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.
با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
سنسور خودرو چیست؟
بهتر است ابتدا بررسی کنیم که اصولا سنسور به چه وسیلهای گفته میشود.
سنسور (Sensor) یا حسگر وسیلهای است که به محرکهای فیزیکی واکنش نشان
داده و تحریکات آنها را به عنوان ورودی دریافت میکند، به سیگنالهای الکتریکی قابل
اندازهگیری تبدیل و به عنوان خروجی ارائه میدهد. سنسورها میتوانند مکانیکی،
الکتریکی، مغناطیسی یا نوری باشند. همچنین که هر سنسور به یک محرک فیزیکی
خاص واکنش نشان میدهد و برای اندازهگیری متغییری مشخص به کار میرود.
سنسورها در تمامی خودروها ، چه کاربراتوری و چه انژکتوری به کار میروند.
اما منبع دریافت اطلاعات آنها متفاوت است. در خودروهای کاربراتوری اطلاعات
سنسورها مستقیما به راننده گزارش میشود و در خودروهای انژکتوری این اطلاعات
به ECU منتقل شده و پس از پردازش به راننده ارائه میشوند. گاهی نیز سنسورها
مستقیما به برخی عملگرها متصل هستند و با توجه به شرایط دستورات لازم را برای
آن عملگرها صادر میکنند. البته تنوع سنسورها در خودروها انژکتوری بسیار بیشتر
از خودروهای کاربراتوری است. سنسورها با بررسی شرایط محرکهای فیزیکی
مشخصی که با آنها در ارتباط هستند، گزارش خرابی، نقص یا هرگونه مشکلی
را صادر کرده و اعلام نیاز برای رفع آن مینمایند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
بنابراین هرگونه ضعف در گزارشگیری سنسورها و انتقال گزارشات دریافتیشان،
میتواند عواقب بدی برای قطعات فنی خودرو به همراه داشته باشد. خودروها
انواع مختلف سنسور دارند که هر روز به تنوع آنها نیز افزوده میشود. تعدد
سنسورهای خودرو از مزایای آن محسوب میشود و خودروسازان همواره تلاش
کردهاند تا با طراحی و بکارگیری حسگرهای متعدد برای بررسی و گزارش شرایط
قسمتهای مختلف خودروها، رفاه، آسایش و امنیت بیشتری را برای راننده و
سرنشینهای محصولاتشان تامین کنند.
مهمترین انواع سنسورهای خودرو
خودروها از گذشته تا امروز همواره دارای سنسور بودهاند. اما خودروهای مدرن امروزی سنسورهای پیشرفتهای علاوه بر سنسورهای قدیمی دارند که کمکم اهمیت و لزوم وجود خود را در یک خودرو ثابت میکنند. در این بین مهمترین و قدیمیترین سنسورهایی که در خودروها به کار میروند عبارتند از:
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
- سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP
- سنسور دور موتور یا RPM
- سنسور دریچه گاز یا TPS
- سنسور دمای آب یا خنک کننده موتور یا CTS
- سنسور دمای هوای ورودی یا ATS
- سنسور اکسیژن
- سنسور ضربه Knock Sensor
- سنسور استپر موتور Idling Regulation Step Motor
- سنسور سرعت VSS
- سنسور جریان هوا یا MAF
- سنسور موقعیت میل سوپاپ
- سنسور سطح بنزین
- سنسور فشار روغن
بسیاری از این موارد سالهاست در خودروها دیده میشوند. برای مثال
سنسور دمای آب یا سنسور دور موتور از مواردی هستند که حتی در
خودروهای کاربراتوری نیز به کار میرفتند، اما اکنون سنسورهای جدیدتری
نیز به خودرو اضافه شدهاند. مانند سنسور سنجش باد لاستیکها.
۱. سنسور فشار هوای داخل منیفولد (MAP)
سنسور MAP مخفف(Absolute Pressure Sensor (Manifold که یکی از کلیدیترین
قطعات موتورهای انژکتوری است در منیفولد هوای ورودی نصب میشود و فشار
هوای ورودی به داخل موتور را محاسبه کرده، اطلاعات به دست آمده را به ECU
میفرستد. بعضی از خودروها علاوه بر سنسور MAP، سنسور دمای هوای
مانیفولد هم دارند که دمای هوای ورودی به موتور را میسنجد. گاهی این
دو سنسور جدا از هم تعبیه شده و گاهی هردو در یک قطعه به کار میروند.
تقریبا مشخص است که وظیفه این قطعه بررسی فشار منیفولد ورودی هوا
و گزارش شرایط آن به ECU است. به این معنی که وقتی پدال گاز را فشار
داده یا رها میکنیم این فشار تغییر میکند و همکاری MAP و ECU بهترین شرایط
کار را با وجود این تغییرات برای موتور فراهم میکند. به این ترتیب که تزریق سوخت
درون سیلندرها براساس این تغییر فشارها تنظیم میشود. بنابراین در صورت خرابی
این سنسور، ECU مقدار هوای ورودی را به درستی تشخیص نداده و درصد مخلوط هوا
و سوخت در محفظه احتراق به درستی تنظیم نخواهد شد. نتیجه اینکه:
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
– سخت روشن شدن موتور
– خروج دود سیاه از اگزوز هنگام گاز دادن
– سخت گاز خوردن موتور
– ریپ زدن خودرو
– کاهش بازدهی
را شاهد خواهیم بود. منیفولد ورودی هوای موتور و سنسورهای آن همواره در معرض جریان هوای چرب قرار دارند و به همین این دلیل خیلی زود چرب میشوند. این چربی به مرور روی سنسورها و قطعات داخلی آنها رسوب کرده و مانع عملکرد دقیق آنها میشود. به همین دلیل سرویس شدن دورهای آن توصیه میشود.
۲. سنسور دمای هوای ورودی (IAT)
این سنسور، در خودروهای فاقد MAP به کار میرود و در خودروهای دارای MAP
دو سنسور کنار هم تعبیه میشوند. IAT نوعی ترمیستور است که دمای هوای
ورودی به موتور را ندازهگیری میکند و اطلاع می دهد. IAT که روی منیفولد هوای
ورودی یا درچهی گاز با کاهش مقاومت الکتریکی خود در اثر سرمای هوا موجب
میشود تا ECU توسط پیش گرمکن که در مسیر ورودی هوای بعضی خودروها
تعبیه میشود، هوا را کمی گرمتر کند. نتیجهی این فرآیند روشن شدن راحتتر موتور
در سرما است. این سنسور که از حساسیت کمتری برخوردار است ممکن است
در اثر کربنگرفتگی یا روغنی شدن منیفولد هوا دچار آلودگی شده و در نتیجه کار
خود را به خوبی انجام ندهد. در این صورت خودرو در هوای سرد به خوبی روشن نمیشود.
خرابی این سنسور را با دیاگ تشخیص میدهند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
۳. سنسور دور موتور RPM
این سنسور از اصلیترین حسگرهای خودروهای انژکتوری است که در صورت خرابی آن موتور
با وجود استارت خوردن روشن نمیشود حتی گاهی موتور روشن بر اثر خرابی RMP خاموش میشود.
سنسور دور موتور که سنسور دور میللنگ نیز نامیده میشود از نوع القائی است و از یک آهنربای
دائمی و یک سیم پیچ تشکیل میشود. این سنسور که روی پوسته کلاج نصب میشود مقابل
فلایویل با فاصلهی حدود ۱ تا ۲ میلیمتر از آن قرار دارد. چرخش دندههای فلایویل که زیر این
سنسور قرار دارند با چرخش خود در آن تولید سیگنال میکنند. این سیگنال که به ECU
ارسال می شود سرعت دوران میل لنگ و موقعیت پیستونها را به مرکز پردازش گزارش میدهد.
ECU بر اساس این گزارش ترتیب پاشش سوخت و جرقه زنی شمع ها را برروی سیلندرهایی
که پیستون آنها در نقطه مرگ قرار دارند تنظیم میکند. بنابراین توسط گزارش این سنسور
زمان جرقهزنی براساس موقعیت میللنگ مشخص میشود. گاهی به دلیل رسوب روغن و
گریس اطراف موتور روی این سنسور، دچار مشکل در ارسال سیگنال به ECU میشود که
با تمیز کردن آن موتور روشن میشود. در خودروهای کاربراتوری از قطعه ای که شامل دو عدد
سیم بود به جای این سنسور استفاده میشد. یکی از این سیمها با IGN سوئیچ و سیم دیگر با پایه
منفی کویل در ارتباط بود.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
۴. سنسور اکسیژن
این سنسور که ابتدای مسیر اگزوز قرار میگیرد در موتورهای جدید نقش مهمی ایفا میکند.
سنسور اکسیژن،میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی از موتور را اندازه گیری کرده و
به ECU منتقل میکند. عملکرد سنسور اکسیژن باعث کاهش مصرف سوخت، افزایش
راندمان موتور، و کاهش آلایندههای خودرو میشود. اهمیت این سنسور تا به آنجاست
که در موتورهای جدیداز ۲ سنسور اکسیژن استفاده میشود. سنسورهای اکسیژن
در دو نوع تک سیم و یا یک سوکت چهار سیم تولید میشوند مدل تک سیم فاقد که
گرمکن است در خودروهای قدیمیتر به کار میرود. مدل سوکت دار نیز در خودروهای
جدید مجهز به گرمکن به دلیل دقت بالاتراستفاده میشود. مدلهای سوکتدار خود
در دو نوع پایه کوتاه و پایه بلند موجود هستند که در نوع و ارتفاع سوکت متفاوتند.
سنسور اکسیژن روی اگزوز قرار میگیرد. اگر یک سنسور اکسیژن در خودرویی
موجود باشد قبل از کاتالیست نصب میشود و اگر دو سنسور به کار رود قبل
و بعد از کالیست قرار میگیرند. نوک این سنسور یا سنسورها درون اگزوز است
و میزان اکسیژن موجود در دود خروجی از اگزوز را اندازه میگیرد و گزارش آن را به
ECU میدهد تا میزان سوخت تزریقی درون سیلندر را تنظیم کند. به این صورت که
کم بودن میزان اکسیژن در اگزوز به معنی زیاد بودن میزان سوخت است و زیاد بودن
آن به معنی کم بودن میزان سوخت. تغییرات ناشی از خرابی سنسور اکسیژن در عملکرد
موتور خودرو کاملا محسوس است. علائم آن نیز شامل موارد زیر میشود:
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
روشن شدن چراغ چک.
– با روشن کردن خودرو، به خصوص موقع سرد بودن موتور بوی خام سوزی از اگزوز احساس میشود.
– خوب گاز نخوردن موتور و به اصطلاح کپ زدن آن
– بالا رفتن مصرف سوخت.
ساختار سنسورهای اکسیژن نیز فرمی ثابت دارد که شامل اجزای زیر میشود:
– از بدنه سرامیکی یا چینی
– الکترودهای پلاتینیومی
– غلاف که از دی اکسید زیرکونیم است.
– المنت گرم شونده
سنسور اکسیژن برای تشخیص دقیق گازهای موجود در اگزوز دارای مواد رادیو اکتیو بوده است بنابراین هنگام تعمیر و تعویض آن باید از تماس نوک سنسور با بدن جلوگیری کرد. البته این اثر به مرور زمان و بعد از گذشت حدود یک سال از بین رفته و یا کاهش مییابد. نکتهی دیگر اینکه خودروهای دارای سنسور اکسیژن نیاز به تنظیم موتور ندارند. همچنین سنسور اکسیژن عموما در زمستان میسوزد. ریختن آب در سرما روی سنسور موجب شکستن سرامیک آن شده و منجر به اتصال برق سنسور میشود.
♦هشدار
متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,
بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث
مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و
تشخیص رنگ شدگی
خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.
♦تبلیغات کاذب
ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از
علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن
جوابگوی افراد نمی باشند.
لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت
گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل
از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.
♦نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه
آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر
اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.
اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و
پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه
فنی نخبگان می باشد.
♦پل های ارتباطی
جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از
سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری
رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.
• پل های ارتباطی ما:
۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718