♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
خرید خودرو و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و
هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی
نخبگان
در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می
پردازد.
آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی
در ارائه مطالبی دارد
که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای
هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.
با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
نحوه عملکرد سیستم ایربگ
دو سنسور الکترومکانیکی بکار رفته در جلوی خودرو هنگام برخورد ضربه شدید،
اطلاعات و هشدارهای لازم را به دستگاه کنترل مرکزی ارسال میکنند. این اطلاعات میتواند
از یکی از حسگرها و یا هر دو ارسال شود. کامپیوتر خودرو از طریق ارسال سیگنالی مخصوص،
مدار پر شده خازنی جرقهزن محفظه ایربگ را فعال میکند و نیتروژن حاصله از احتراق
سوخت محفظه به سرعت کیسه را پر میکند. کیسه پر شده نیز از محفظه خود با شتاب
خارج شده و در کسری از ثانیه فضای مقابل سر و صورت سرنشین را پر میکند. همزمان
دستگاه کنترل موجب سفت شدن کمربندهای ایمنی پیشکشنده میشود و راننده و
سرنشین را به صندلی میچسباند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
حاصل این دو فرایند حفظ سرنشین و راننده از پرت شدن به جلو و همچنین جلوگیری
از برخورد با سطوح سخت است. همچنین کنترل حرکتهای اجتنابناپذیر بدن و انتقال
انرژی حرکت به دیگر نقاط بدن. پس از آن هوای درون کیسه از سوراخهای ریز روی آن
خارج شده و سرنشین قادر به پیاده شده است. سرعت صورت گرفتن کل فرایند انتقال
اطلاعات و خروج کیسهها باید به گونهای با سرعت برخورد خودرو تنظیم شود که پیش
از اصابت ضربهای به سر و صورت سرنشین کیسه پر شده باشد. این سرعت که تنظیم
آن برعهده دستگاه کنترل مرکزی است معادل ۳۲۲ کیلومتر در ساعت است. سدیم آزید
موجود در این سیستم که یکی از مواد سوخت و تولید گاز است مادهای حساسیتزا
محسوب میشود و در بعضی افراد ایجاد خارش پوستی میکند. همین امر تجربه خروج
ایربگ را برای سرنشیننان ناخوشایندتر از آنچه هست مینماید.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
گفته میشود خروج ایربگها برای سرنشین مانند برخورد محکم مشت در رینگ بوکس
است و گاهی منجر به سوت کشیدن گوش میشود اما در عین حال ایمنی آنها را تامین میکند.
نکته دیگر اینکه فعال شدن ایربگها در سرعتهای مشخص خودرو اتفاق میافتد و اگر سرعت
بالا نباشد در صورت تصادف عمل نمیکنند. همچنین گاهی برای فعال شدن آنها نیاز است وزن
سرنشین از میزان مشخص شده بیشتر باشد.
انواع کیسه هوا
گفته شد که امروزه کمپانیهای خودروسازی برای ارتقاء استانداردهای ایمنی
محصولاتشان از انواع کیسه هوا استفاده میکنند. این انواع معمولا براساس
محل نصب و خروجشان نامگذاری میشوند. انواع کیسه هوا عبارتند از:
۱. کیسه هوای سرنشینان جلو
این نوع سادهترین و اولین نوع کیسه هوای مورد استفاده در صنعت خودروسازی است.
البته مهمترین آنها نیز به شمار میرود چرا که احتمال تصادفهای خودرویی از جلو بالاتر است
و سرنشینان ردیف جلو در معرض آسیب بیشتر قرار دارند. معمولا کیسه سرنشین جلو
در این نوع بزرگتر از کیسه راننده تعبیه میشود. کیسه هوای راننده در فرمان و کیسه
سرنشین کنارش در جلو داشبورد کار گذاشته میشود. این کیسهها که توسط قابهایی
لاستیکی پوشانده شدهاند هنگام خروج این قابها را با قدرت کنار زده و عمل میکنند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
۲. کیسه هوای جانبی
این نوع در طرفین خودرو و بین در و سرنشینان قرار میگیرد. معمولا برای هر دو
ردیف عقب و جلو استفاده میشود. این کیسهها که عموما در صندلیها جاسازی میشوند
هنگام تصادفهایی از جوانب خودرو مانع از برخورد سرنشینان به قسمتهای سخت در میشوند.
ارتفاع آنها معمولا تا زیر پنجره است اما اگر در خودرو از کیسه هوای پردهای استفاده نشود،
ممکن است این ارتفاع بالاتر رفته تا از سر و گردن سرنشینان نیز در برابر برخورد با شیشهها محافظت کند.
۳. کیسه هوای پردهای
این نوع مطابق اسمش مانند یک پرده سطح شیشههای کناری خودرو را پوشش میدهد.
به این ترتیب علاوه بر پیشگیری از برخورد سر و گردن سرنشین با ستونهای خودرو، از
ریختن شیشهها روی بدن او و آسیبهای ناشی از شکستن آنها جلوگیری میکند.
این کیسه در امتداد سقف خودرو کار گذاشته میشود.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
۴. کیسه هوای زانو
این نوع که برای سرنشینان ردیف جلو در نظر گرفته میشود روی پاها و زانوی راننده و
سرنشین جلو را پوشانده و از آسیب احتمالی آنها در این بخش جلوگیری میکند.
۵. کیسه هوای وسط
این نوع که عمومیت کمتری دارد و به ندرت در خودروهای معمولی به کار میرود
بین راننده و سرنشین جلو باز میشود و از برخورد آن دو با یکدیگر جلوگیری میکند.
۶. کیسه هوای عابر
این نوع که جدیدترین تکنولوژی در این زمینه است در خارج از خودرو کار گذاشته میشود
و برخلاف انواع قبلی وظیفه محافظت از عابر، دوچرخه سوار یا موتور سواری را دارد که از
روبرو با خودرو برخورد میکند. استفاده از این نوع کیسه هوا که در ابتدای راه است هنوز رواج چندانی ندارد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
۷. کیسه هوای کمربندی
این مدل برای جلوگیری از آسیبها و جراحات کمربند ایمنی روی بدن سرنشینان
هنگام کشیدهشدن آن استفاده میشود. درواقع در این نوع ایربگ، کمربند ایمنی مجهز به کیسه هوا است.
دلایل عمل نکردن کیسه هوا
مزایای اثبات شده بسیاری برای ایربگها تعریف شده، اما مانند تمام تکنولوژیهای
دیگر معضلاتی نیز همراه آنها است. یکی از مشکلاتی که ممکن است سیستم
ایربگ داشته باشد عمل نکردن آنها در مواقع لازم و خطر است. این اتفاق دلایل
مختلفی دارد که میتواند از نقص سیستم ناشی شود و یا نوع تصادف به گونهای
باشد که منجر به فعال شدن کیسهها نشود. نقص سیستم ایربگ معمولا شامل
خرابی سنسورها، تنظیمات غلط کامپیوتر یا بهم خوردن تنظیمات آن و قطعی در سیمکشی سیستم میشود.
ممکن است عیوب دیگری نیز در سیستم وجود داشته باشد اما معمولا توسط سیستم
پایش تشخیص داده شده و چراغ هشدار سرویس ایربگها روشن میشود. موارد ذکر
شده از مشکلاتی هستند که ممکن است توسط سیستم هشدار شناسایی نشوند.
گاهی نیز ممکن است تصادف به گونهای اتفاق افتد که کامپیوتر بر اساس تنظیماتش آن
را تصادف و هشدار خطر تشخیص ندهد. این اتفاق ممکن است به دلیل زاویه ضربه،
شدت ضربه یا جهت آن رخ دهد. گاهی نیز ممکن است سنسورها متوجه تصادف و
ضربه نشوند و اطلاعاتی دال بر رخ دادن تصادف به واحد کنترل ارسال نکنند. ضرباتی
که ممکن است توسط سیستم ایربگ تشخیص داده نشوند عبارتند از:
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
– ضربهای که تنها به یک نقطه از بدنه خودرو به صورت متمرکز وارد شود.
– ضربههایی که با شدن وارد نشوند و نیرو را به صورت تدریجی به بدنه وارد کنند.
به این معنی که برخورد با سرعت کمی اتفاق افتد.
– مواردی که برخورد منجر به تغییر شکل و شرایط بدنه نشده و بیشتر مانع دچار آسیب شود.
– مواردی که ضربهها با شدت کم ولی به صورت مکرر وارد شوند. به خصوص اگر ضربات در نواحی مختلف باشند.
در نهایت باید گفت در صورت عمل کردن کیسه هوا و یا حتی ناقص عمل کردن آن باید
به تعمیرکار مربوط این بخش مراجعه کرد. چرا که کیسههای هوا پس از یک بار انقباض
کامل دیگر قابل استفاده نیستند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
۸ نکتهای که رعایت آنها صدمات احتمالی ایربگها را کاهش میدهد
با وجود تمام فواید ایربگها و تاثیر آنها در بالا رفتن سطح ایمنی خودروها،
این سیستم خطراتی نیز به همراه دارد. هرچند مهندسین مکانیک و خودروسازان همواره
در تلاش برای رفع نواقص و معایب این سیستم به جهت کاهش خطراتش هستند و
پیشرفتهای چشمگیری هم داشتند اما همچنان باید برخی نکات ایمنی را هنگام
استفاده از ایربگها رعایت کرد. مانند:
– رعایت فاصله ایمنی
کیسه هوا الزاما باید با سرنشین ۲۵ سانتیمتر فاصله داشته باشد و اگر این
فاصله رعایت نشود ممکن است آسیبهای وارده به گردن و سر سرنشین در
اثر ضربه کیسهی هوا بسیار شدید باشد. تا جایی که توصیه میشود اگر راننده
قادر به حفظ این فاصله با فرمان هنگام رانندگی نیست بهتر است ایربگها را خاموش کند.
همچنین اگر فاصله سرنشین تا ایرنگ به هر دلیلی کمتر از ۲۵ سانت است بهتر است
صندلی را به عقب هدایت کند تا این فاصله رعایت شود. برای راننده امکان تغییر زاویه
فرمان نیز برای حفظ فاصله ۲۵ سانتیمتری امکانپذیر است.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
– اطمینان از تنظیمات صحیح
تنظیمات کیسه هوا با دقت و حساسیت خاصی در کارخانه صورت میگیرد و
کوچکترین تغییری در آنها منجر به عملکرد ناصحیحشان میشود. این مساله
میتواند خطرات زیادی به همراه داشته باشد.
– عدم وجود مانع بین سرنشین و کیسه هوا
گاهی ممکن است سرنشین جلو کودک یا حیوانی را در بغل داشته باشد در این صورت
علاوه بر خطراتی که کودک یا حیوان را تهدید میکند، ایربگ کارایی خود را برای سرنشین جلو از دست میدهد. همچنین همراه داشتن وسایل و ابزار خطرناک مانند چتر یا عصا نیز میتواند کیسه هوا را
از یک عامل نجات به عامل آسیب تبدیل کند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
– قرارگیری صحیح دستها روی فرمان
از آنجا که ایربگ راننده در داخل فرمان قرار دارد باید توجه داشت که هنگام رانندگی
دستها را روی محفظه آن قرار نداد. چرا که ممکن است هر لحظه تصادفی اتفاق
افتد و ایربگها فعال شود. در این صورت به دست راننده آسیب جبرانناپذیری وارد میشود.
– عدم سوار کردن کودکان در صندلیهای جلو
کیسه هوا همانقدر که برای بزرگسالان مفید و ایمن است برای کودکان خطرناک و
غیر مفید است. این کیسهها با آناتومی کودکان سازگار نیست و میتواند در آنها
منجر به صدمات جدی و حتی مرگ شود. بنابراین توصیه میشود صندلی کودک
همواره در عقب خودرو و با فاصله مناسب از کیسههای هوای پردهای و جانبی فیکس شود.
درصورت استفاده کودکان زیر ۱۲ سال و یا افرادی با جسه ریزتر از صندلی جلو، توصیه میشود
که ایربگها خاموش گردد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
– تنظیم صحیح فرمان
در صورت تلسکوپی بودن نوع فرمان، بهتر است زاویه آن به شکلی تنظیم شود که
کیسه هوا روی سینه راننده باز شود نه سر و گردن او.
– قرار ندادن اشیا خطرناک در داشبورد
بهتر است از قرار دادن اشیای تزئینی خطرناک روی محفظه ایربگ که معمولا بالای
داشبورد طراحی میشود خودداری کنیم. این اشیاء ممکن است هنگام باز شدن
ایربگها تبدیل به عامل خطر شوند.
– استفاده از کمربند ایمنی
در خودروهای مجهز به کیسه هوا، استفاده از کمربند ایمنی الزامیتر از دیگر
خودروها است. در صورت عدم استفاده از کمربند و فعال شدن ایربگها ممکن
است صدمات شدیدی به سرنشینان ردیف جلو وارد شود.
نکته پایانی اینکه با وجود تمام خطرات ذکر شده باید اضافه کرد که مزیتهای
کیسههای هوا و ایمنیای که برای سرنشینان به ارمغان میآورند بسیار
بیشتر از معایب آنها است و غیرفعال کردن آنها به جز در موارد خیلی خاص توصیه نمیشود.
♦هشدار
متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,
بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث
مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و
تشخیص رنگ شدگی
خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.
♦تبلیغات کاذب
ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از
علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن
جوابگوی افراد نمی باشند.
لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت
گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل
از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.
♦نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه
آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر
اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.
اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و
پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه
فنی نخبگان می باشد.
♦پل های ارتباطی
جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از
سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری
رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.
• پل های ارتباطی ما:
۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718