شیشه دودی خودرو چیست ؟

شیشه دودی خودرو چیست ؟

دودی کردن شیشه خودرو امروزه بسیار رواج پیدا کرده است. نصب شیشه دودی علاوه بر جنبه زیبایی و حفظ حریم شخصی برای جلوگیری از تابش مستقیم نورخورشید به داخل ماشین استفاده می شود. تعدادی از خودروها به طور پیش فرض دارای شیشه های دودی هستند. اما در بسیاری از خودروهای دیگر این شرایط موجود نیست. باید نصب شیشه دودی در محل یا در مراکز دودی کردن شیشه ماشین انجام شود. البته همواره میزان تیره کردن شیشه ماشین دارای قوانین و محدودیت های خاص خود می باشد. در ایران، دودی کردن شیشه از 35 تا 50  درصد متداول است. درصد دودی کردن شیشه خودرو تا زمانی که سرنشینان خودرو به راحتی در فاصله حداقل 3 متر دیده شوند، مجاز است و شامل جریمه نمی شود.

دلایل دودی کردن شیشه خودرو

دلایل دودی کردن شیشه خودرو

از جمله مهم‌ترین دلایل دودی کردن شیشه خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

خنک کردن فضای داخلی خودرو

محافظت در برابر اشعه UV

سلیقه شخصی

رانندگی راحت

نشکن بودن

خاصیت ضد خش

حفظ حریم شخصی

تغییر ظاهر خودرو

روش های دودی کردن شیشه خودرو

روش های دودی کردن شیشه خودرو

دودی کردن شیشه ماشین در کارخانه خودروسازی

شیشه های فابریک ماشین در کارخانه به عنوان یک امکان ویژه به درخواست مالک ماشین اضافه می شود. دودی کردن شیشه ماشین باعث استحکام بیشتر شیشه خودرو و مانع عبور نور و اشعه فرابنفش به داخل ماشین می شود. توجه داشته باشید کارخانه خودروسازی طبق استاندارهای تعریف شده و درصد بسیار کم، شیشه های ماشین را دودی می کند و البته طبق قوانین راهنمایی و رانندگی این مورد انجام می شود.

دودی کردن شیشه ماشین به روش دستی توسط مالک خودرو

دودی کردن شیشه ماشین توسط مالک خودرو انجام می شود. در این روش شما با تهیه برچسب دودی مناسب و ابزارهایی شامل: کاردک، کاتر، لیسه، هیتر یا سشوار خانگی یا صنعتی و… بر روی شیشه ماشین می چسبانید. انجام این کار شاید در ابتدا آسان باشد ولی توجه داشته باشید نیازمند دقت و تجربه کافیست تا مراحل به درستی انجام گردد تا گرد و غبار، حباب و اثر انگشت روی سطح شیشه نباشد.

شرایط انجام شیشه دودی خودرو

شرایط انجام شیشه دودی خودرو

علاوه بر قوانین راهنمایی و رانندگی در زمینه دودي كردن شيشه اتومبيل ، مراکز معاینه فنی هم معیارهایی در نظر می‌گیرند. این مراکز به خودروهایی که شیشه عقب خود را دودی کرده‌اند، مجوز نخواهند داد. علت این امر کاهش دید رانندگان در زمان حرکت خودرو و پایین آمدن سطح امنیت رانندگی می‌باشد. البته این محدودیت متوجه خودروهایی است که با برچسب دودی شده‌اند. به عبارت دیگر ماشین‌هایی که از داخل کارخانه دارای شیشه‌های دودی فابریک هستند، متوجه این قانون نخواهند بود. با این حال درصد تیره بودن شیشه‌های آن‌ها باید به حدی باشد که سرنشینان از فاصله ۳ متری قابل مشاهده باشند.

کارشناسی رنگ خودرو :  آشنایی با دیاگ زدن خودرو

در کنار قوانین سختگیرانه‌ای ک برای دودی کردن شیشه ماشین وجود دارد، نباید از تبصره‌های موجود در این زمینه نیز غافل شد. طبق قانون رانندگانی که از سوی پزشک دستور استفاده از شیشه دودی را دارند، می‌توانند با دریافت مجوز از راهنمایی و رانندگی به راحتی در خیابان رفت و آمد داشته باشند. برای دریافت مجوز دودی کردن شیشه خودرو با دستور پزشک، لازم است کمیسیون‌های فنی و پزشکی پلیس راهور نیز تاییدیه ارائه دهند.

مدل های شیشه دودی خودرو

مدل های شیشه دودی خودرو

شیشه دودی ماشین دارای مدل‌های مختلفی است. برخی از آن‌ها به طور فابریکی و توسط کارخانه به صورت دودی و تیره تولید می‌شوند. برخی دیگر نیز به صورت دستی و با استفاده از برچسب دودی شیشه ماشین به رنگ تیره درمی‌آیند. این برچسب ها خود نیز به دو صورت معمولی و محافظ اشعه فرابنفش تولید می‌گردند.

برچسب یو وی شیشه دودی اغلب قیمت گران‌تری نسبت به مدل‌های معمولی دارد. البته نباید از کیفیت بهتر آن هم صرف نظر نمود.

آموزش شیشه دودی خودرو

آموزش شیشه دودی خودرو

اولین اقدام پیش از آغاز پروسه دودی‌ کردن، شستن دقیق شیشه خودرو است. این کار باعث می‌شود تا گردوخاک نشسته روی شیشه از بین برود و مانعی برای اتصال چسب روی شیشه وجود نداشته باشد. گاهی اوقات، شستن شیشه‌ها هم دانه‌ها و برجستگی‌های ریز مانده روی شیشه را از بین نمی‌برند. همین دانه‌های بسیار ریز، می‌توانند منجر به بالاماندن یا نچسبیدن برچسبت شوند که طبیعتاً از نظر ظاهری، جلوه‌ای نه‌چندان جذاب خواهد داشت. استفاده از یک تیغ ساده اصلاح، می‌تواند در این زمینه کمک بزرگی به شما کند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود محل نصب شیشه دودی نیز تمیز و بدون مداخلات جوی باشد. بهترین گزینه، محل‌های سرپوشیده و با تهویه مطبوع مناسب است.

کارشناسی رنگ خودرو :  اموزش ریکاوری رنگ خودرو تهران

برای مرحله بعد، لازم است که شیشه کاملاً بالا آمده باشد. ازآن‌جایی‌که برچسب‌های دودی‌کننده شیشه خودرو برحسب مساحت قیمت‌گذاری می‌شوند، اندازه‌گیری دقیق آن‌ها، می‌تواند از نظر هزینه‌ای به مالک خودرو کمک کند؛ پس پیش از شروع عملیات چسباندن، میزان برچسب را با کمی تلورانس بیشتر (حدود 5 سانتی‌متر) انتخاب کنید.

در مرحله بعد، محلول آب و مواد شوینده را به‌خوبی به سطح بیرونی شیشه اسپری کنید. بگذارید تمام قسمت‌ها آغشته شوند؛ سپس درحالی‌که شیشه‌ها خیس هستند، برچسب را روی آن‌ها قرار دهید.

یادتان باشد که برچسب دودی شیشه‌ها دو قسمت دارد: قسمت اول، لایه محافظ است و قسمت دوم، همان ورق نازک و چسبناکی است که می‌خواهید روی شیشه قرار دهید؛ دقیقا مانند گلس محافظ گوشی موبایل. ترجیحاً کار را از بالای شیشه آغاز کنید. با آرامش برچسب را بچسبانید و پایین بیایید.

هر چند سانتی‌متر که بالا آمدید، با استفاده از لیسه نرم پلاستیکی، آب و حباب زیر برچسب را خارج کنید. در فواصل طولانی‌تر، از سشوار صنعتی برای محکم ‌کردن برچسب هم بهره بگیرید. آن‌قدر این کار را ادامه دهید تا به بالاترین خط افقی شیشه برسید. دست‌آخر، با دقت و حوصله، تمام اضافه‌های برچسب را با کاتر ببرید.

مزایا شیشه دودی خودرو

مزایا شیشه دودی خودرو

نصب برچسب شیشه دودی موجب می شود که یک لایه محافظ و ضد خش روی شیشه ایجاد شود .

همچنین دودی کردن شیشه ماشین موجب جلوگیری از ورود نور خورشید و اشعه مضر uv به داخل ماشین می شود و از آفتاب سوختگی سرنشینان خودرو جلوگیری می کند.

در مواردی نیز مشاهده شده است که دودی کردن شیشه ماشین در محل موجب بالا بردن مقاومت شیشه در مقابل ضربه نیز می شود.

نصب شیشه دودی برای خودرو موجب ایجاد زیبایی بیشتر خودرو و موجب اسپرت تر شدن ظاهر خودرو می شود.

نصب شیشه دودی برای خودرو موجب می شود که محیط داخلی کابین ماشین اندکی خصوصی تر شود. این اقدام موجب حفظ حریم شخصی فرد می شود. البته درصد شیشه دودی مجاز بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی تعیین می شود.

کارشناسی رنگ خودرو :  آموزش ترکیب رنگ خودرو رشت

جمع بندی

جمع بندی

دودی‌ کردن شیشه ماشین تاحد زیادی به سلیقه افراد وابسته است. بعضی‌ها دوست دارند که خودرویی با شیشه‌های دودی داشته باشند. بعضی‌ها هم به‌خاطر مسائل دیگر این کار را می‌کنند که در متن به آنها اشاره شد. در هر حال، باید بدانید که این کار نیاز به رعایت قوانینی دارد که از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی بررسی می‌شود و امکان دارد با تجاوز از حد قانونی تیرگی شیشه‌ها، توقیف و جریمه‌هایی در انتظارتان باشد. در انتخاب برچسب برای دودی‌کردن شیشه‌ها هم باید دقت کافی به‌خرج بدهید. چون در غیر این صورت، جنسی بی‌کیفیت به ‌زودی خراب می‌شود و نیاز به تعویض خواهد داشت.

سوالات متداول

استاندارد دودی کردن شیشه ماشین چیست؟

برای دودی کردن شیشه ماشین باید مطابق قوانین راهنمایی و رانندگی عمل نمود. استاندارد شیشه دودی ماشین استفاده از برچسب‌هایی در بازه ۳۵ تا ۴۰ درصد است.

برچسب های شیشه دودی خودرو چه میزان ماندگاری دارد؟

برچسب شیشه های دودی به ندرت از بین می روند و بیش از 15 الی 20 سال عمر می کنند. بعد از مدتی معمولا به خاطر نور و آب و هوا کمی تغییر رنگ داده ولی مشکلی برای آن ایجاد نخواهد کرد. البته سعی کنید از برچسب های دودی مناسب و با کیفیت استفاده کنید.

قیمت نصب شیشه دودی خودرو چقدر می باشد ؟

هزینه نصب شیشه دودی خودرو در به نوع ماشین و اندازه شیشه های خودرو بستگی دارد. به طور مثال هزینه نصب شیشه دودی عقب 206 بیشتر از قیمت دودی کردن شیشه پراید یا تیبا است. زیرا حالت خمیده و معقر شیشه عقب 206 دستمزد دودی کردن ماشین را افزایش می دهد. عامل مهم و تاثیرگذار بعدی بر هزینه دودی کردن شیشه ماشین کیفیت و تنوع برند برچسب است. اگر برچسب دارای کیفیت ضدخش، رنگ خاص و یا کیفیت یو وی باشد. قیمت نصب شیشه دودی افزایش پیدا می کند. همچنین نحوه اجرا در صورت نصب حرارتی نیز بر قیمت نصب شیشه دودی موثر می باشد

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان