واتر پمپ چیست ؟

واتر پمپ خودرو چیست ؟

واتر پمپ خودرو چیست ؟

این‌ که یک خودرو بدون آب کار کند، عملاً ممکن نیست. موتور خودرو بعد از چند ثانیه عملکرد به دمای بسیار بالایی می‌رسد. در صورتی که وسیله ای برای کنترل این حرارت در دسترس نباشد، می‌تواند با خرابی شدید بلوک موتور مواجه شویم. واتر پمپ ابزاری ساده و در عین حال مهم برای تزریق آب به موتور در شرایط آب و هوایی مختلف است.

همچنین در صورتی که جریان منظم چرخش آب برقرار نباشد در فصل های گرم سال شاهد جوش آوردن آب و در فصل های سرد شاهد راندمان پایین موتور خواهیم بود؛ به عبارت دیگر واتر پمپ باعث می‌شود تا دمای موتور خودروها همواره در سطح استاندارد خود باقی بماند. اگرچه خرابی واتر پمپ اتفاق شایعی در خودروها نیست، ولی گاه و بی‌گاه با بروز این حادثه، عواقب بدی در انتظار خودرو و راننده آن خواهد بود.

دلایل خرابی واتر پمپ چیست؟

دلایل خرابی واتر پمپ چیست؟

خرابی واتر پمپ در ابتدایی ترین حالت خود بر روی واشر سرسیلندر اثر می‌گذارد. گرم‌ ترین قسمت پیشرانه خودرو نزدیک به واشر سرسیلندر است. خودروهایی که تجربه سوزاندن این قطعه یعنی واشر سرسیلند را دارند در هنگام فروش با افت قیمت بسیار زیادی مواجه می‌شوند. از جمله دلایلی که باعث می‌شود، این قطعه در خودرو تخریب شود، باید به موارد زیر اشاره کرد:

• یخ‌زدگی آب درون موتور

• زنگ‌زدگی پره‌های داخلی واتر پمپ

• وجود خوردگی در دنده و قسمت‌های دیگر

• نبود ضدیخ در سیستم خنک‌کننده خودرو

علائم رایج خرابی واتر پمپ

علائم رایج خرابی واتر پمپ

• نشت خنک کننده

پمپ آب شامل چندین واشر و فیبر وفنر است . بعد از گذر زمان ممکن است  این واشرها و فیبر وفنر ها به طور کامل خشک شوند و یا به طور کامل شکسته  شوند. وقتی این اتفاق می افتد، خنک کننده از پمپ آب نشت می کند و به زمین می ریزد،که معمولا در جلوی ماشین و در مرکز محل موتور خنک کننده (که به نظر می رسد سبز یا گاهی اوقات قرمز رنگ) در مرکز ماشین یا کامیون شما وجود دارد، با مکانیک حرفه ای برای بررسی این مشکل تماس بگیرید.

کارشناسی رنگ خودرو :  آموزش تشخیص رنگ خودرو

• زنگ زدگی، خوردگی پمپ آب

نشت تدریجی در طول زمان باعث ایجاد مواد معدنی مختلف در اطراف پمپ آب می شود. چک کردن زیر هود الزامی است و همچنین پمپ آب ممکن است زنگ زده باشد و در سطح پمپ,مخلوطی از آلودگی با خنک کننده باشد علاوه بر این علائم همچنین ممکن است سوراخ های کوچک از خوردگی در فلز باشد که این علائم باید بلافاصله بررسی شود.

• پمپ آب شل می شود و صدای وز وز می دهد

گاهی اوقات  ممکن است یک صدای بلند بالا را که از جلوی موتور می آید بشنوید. این به طور معمول توسط یک کمربند شل ایجاد می شود که صدای وز وز یا نابهنجاری را به وجود می آورد. کمربند شل معمولا توسط یک تسمه ای  که پاره شده است ایجاد می شود یا اینکه یاتاقان هایی که مونتاژ پمپ آب را انجام می دهند از بین رفته اند.

• موتور بیش از حد گرم شده است

هنگامی که پمپ آب به طور کامل از کار می افتد، قادر به انتقال خنک کننده از طریق بلوک موتور نخواهد بود. این نتیجه در شرایط گرمای بیش از حد است و اگر به سرعت تعمیر نشده یا جایگزین نگردد، می تواند سبب آسیب بیشتر موتور شود مثل سر سیلندرهای ترک خورده ، واشر های سر و یا پیستون های سوخته گردد.

• نشت بخار از رادیاتور

اگر متوجه شوید بخار از جلوی موتور خودرو به هنگام رانندگی یا زمان توقف خودرو ایجاد میشود  این یک نشانه فوری می باشد که  موتور بیش از حد داغ شده است. اگر بخار را از جلوی موتور خودروی خود مشاهده کردید، باید به محدوده ایمن برسید و در اسرع وقت با مکانیک تماس بگیرید. هرگز یک موتور نباید بیش از حد حرارتی باشد.

کارشناسی رنگ خودرو :  آموزش اجرای نانو سرامیک

چه زمانی باید نسبت به تعویض واتر پمپ اقدام کرد ؟

چه زمانی باید نسبت به تعویض واتر پمپ اقدام کرد ؟

در صورت ایجاد نشتی یا مشکل در واترپمپ باعث ایجاد ضررهای جدی به موتور می شود تعویض به موقع واتر پمپ برای نگهداری صحیح خودرو بسیار ضروری است. وجود آثار ضد یخ یا آب در زیر ماشین از نشانه های خرابی آن و زمان تعویض می باشد.
برای تشخیص نشتی واتر پمپ می توان خودرو را در مکانی تمیز پارک کنید و یک کاغذ ویا مقوا در زیر جلوبندی خودرو قرار دهید و پس از چند ساعت مقوا را چک کنید و اگر مقوا خیس بود متوجه می شوید که واتر پمپ شما نشتی دارد.

همچنین چراغ هشدار مایع خنک کننده را حتما چک کنید. که می تواند دلیلی بر نشت مخزن مایع خنک کننده باشد. همچنین توجه کنید که اگر کولر خودرو به خوبی کار نکند احتمال خراب بودن واترپمپ وجود دارد.

جمع بندی

حفظ و نگهداری از واتر پمپ نکته بسیار قابل اهمیتی است و باید به صورت دوره‌ای به آن پرداخت و در صورت هرگونه نشانه‌ای که خبر از اشکالات احتمالی در واتر پمپ دارد را سریعاً رفع کرد در غیر این صورت خودرو از کار می‌افتد. تعویض به موقع واتر پمپ از هزینه‌های سنگین بعدی جلوگیری می‌کند.همچنین توصیه می شود قبل از خرید واتر پمپ حتما با تعمیرکاری ماهر در این زمینه مشورت کنید چرا که آنها با توجه به تجربه ی نصب انواع آن در خودروهای مختلف، اطلاعات دقیق ودرست در این زمینه دارند.

سوالات متداول

هزینه جایگزینی واتر پمپ خودرو چقدر می باشد ؟

با در نظر گرفتن نوع وسیله نقلیه شما، قطعه و درصد آسیبی که واترپمپ خراب به خودروی شما وارد کرده هزینه تعویض واتر پمپ متغیر است. عده ای از مکانیک‌ها معتقند که با عوض شدن تسمه تایم بهتر است واترپمپ نیز تعویض شود که این بیشتر به دلیل دسترسی سخت به هر دو قطعه است. اما در مجموع واتر پمپ تا زمانی که خراب نشود نیازی به تعویض ندارد. همچنین این قطعه از قیمت‌های متفاوتی در بازار برخوردارست.  

کارشناسی رنگ خودرو :  آموزش ریکاوری رنگ خودرو

همچنین قیمت واتر پمپ برای خودرو‌های مختلف متفاوت می‌باشد. تولیدات داخلی این قطعه  با نوع وارداتی آن از نظر قیمت یکی نیست. قیمت واتر پمپ به عوامل دیگری همچون جنس، ضمانت و خدمات پس از فروش نیز بستگی دارد. یکی دیگر از عوامل مهم در قیمت واتر پمپ اصل یا فیک بودن محصول است.

با استفاده از چه روش هایی می توان از خرابی واتر پمپ جلوگیری کرد ؟

عوض کرده به موقع مایع خنک ‌کننده خودرو

در این روش مایع خنک‌کننده خودرو را بنا به نظر شرکت سازنده خودرو در فاصله زمانی پیشنهاد شده و مناسب تعویض کنید. اگر اجازه بدهید که مایع خنک‌کننده کهنه و فرسوده شود، واتر پمپ هم زنگ خواهد زد و برای شما مشکلاتی را به وجود می آورد .

توجه به تعویض به موقع تسمه واتر پمپ

در زمان تعویض تسمه واتر پمپ به ترازبودن آن با پولی تسمه دقت داشته باشید. تسمه نباید شل یا سفت هم باشد. شل‌بودن یا سفتی و کشیدگی بیش‌ از حد تسمه مانع از عملکرد صحیح پمپ آب می‌شود و خرابی به بار می‌آورد.

عوض کردن تسمه ‌تایم اسقاطی

در زمان تعویض واتر پمپ حتما به تعویض تسمه‌تایم هم دقت داشته باشید. تسمه‌تایم کهنه باعث خرابی واتر پمپ می‌شود. معمولا عمر مفید این دو قطعه در یک زمان است.

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان