• تشخیص رنگ شدگی خودرو
رنگ شدگی بدنه خودرو یکی از موارد بسیار مهمی است که تاثیر بسزایی بر قیمت خودروی کارکرده دارد. اگر یک خودرو فاقد رنگ شدگی باشد، با سهولت و سرعت بیشتری به فروش میرسد و از سویی دیگری دارای قیمت بیشتری نسبت به موارد مشابه ولی با بدنه رنگشده خواهد داشت.
در این میان نکته اساسی آن است که هرکدام از اجزای بدنه تاثیر خاص خود را دارند و نمیتوان یک فرمول و نسخه کلی برای تمامی اجزا پیچید.
• آموزش تشخیص قطعات تعویض خودرو
یکی از مهمترین آسیبهایی که میتواند یک خودرو ببیند، آسیب جدی بدنه و یا واژگونی خودرو است. در این حالت خودرو به هر دلیلی اعم از خوابآلودگی راننده، برخورد با مانع و عدم کنترل، تعادل خود را از دست داده و از حالت تعادل خارج میشود.
…
سپس به هر شکل ممکن روی زمین کشیده شد و یا غلت میخورد، در این حالت گفته میشود اصطلاحاً خودرو چپ کرده است، اما خوشبختانه بحث ترمیم و بازسازی بدنه در کشور با توجه به امکانات محدود آنقدر پیشرفت کرده است که خودروهای چپ کرده را به نحوی ترمیم و بازسازی میکنند که تشخیص آنها از خودروی نو و سالم مشکل به نظر میرسد.
…
اولین نکتهای که یک خودرو واژگون شده در آن نقص دارد رنگ آن است. وقتی خودرو واژگون میشود حال به هر دلیلی نیاز به رنگ پیدا میکند.
بعد از ترمیم و بازسازی اتاق و شاسی خودرو، بدنه باید رنگ شود. رنگی که کارخانه میزند، تفاوت بسیار عمدهای با رنگی که افراد میکنند دارد.
رنگ کارخانه طی مراحل خاصی توسط دستگاه اتاق و یا سالن رنگ و سپس در بعضی مراحل توسط افراد صورت میگیرد.
• خودروی رنگ شده
در بازار، رسم بر این است که وقتی خودرو رنگ میشود، آن را درون یک اتاقک با هوای ۵۰ تا ۶۰ درجه قرار میدهند تا رنگ به سرعت خشک شود، اما در کارخانه رنگ خودرو در دمای بالای ۱۵۰ درجه خشک شده و در واقع پخته میشود. رنگ پخته شده درست مثل لعاب بوده و بسیار مقاوم و زیبا میباشد.
به طور مثال، رنگ پخته شده در مقابل خراشیدگی، ترکخوردگی و ماتشدن بسیار مقاوم است.
اگر دقت کرده باشید خودرویی که تصادف میکند در ناحیه تصادف کرده اگر رنگ شده توسط کارخانه باشد حتی با وجود ضربه شدید و امکان خراشیدگی شدید، هنوز رنگ داشته و رنگ جدا نمیشود.
• درباره آموزشگاه
این آموزشگاه با سابقه ای چندین ساله و درخشان، با داشتن بیش از ۶۰۰ مرکز فعال و تخصصی کارشناسی رنگ خودرو در سطح کشور و همچنین کسب عنوان برتر مدیران شاسیته ملی سال ۹۷ مدیریت محترم این آموزشگاه، با کادر آموزشی مجرب و متخصص آماده ارائه تمامی آموزش های تکمیلی کارشناسی رنگ خودرو به متقاضیان عزیز ( پذیرش به صورت خانم و آقا ) از سراسر کشور می باشد.
…
با توجه به این که قسمت تصادف کرده تغییر شکل داده است ولی رنگ هنوز باقی مانده است در این مواقع گفته میشود گریسی تعمیر میشود.
رنگی که توسط خود افراد پاشیده میشود پیوند قوی با بدنه خودرو نداشته و به راحتی جدا میشود. همچنین اگر تمام خودرو رنگ نشود، قسمتهایی که توسط کارخانه قبلاً رنگ شده است تفاوت مختصری با قسمتهایی که فرد شخصاً رنگ کرده است، دارد.
تمامیاین موارد را شما شاید نتوانید تشخیص بدهید ولی کارشناس رنگ به راحتی تشخیص داده و مشخص میکند چه نواحی رنگ شده است.
• نقاط آسیب پذیر خودرو
یکی دیگر از مهمترین نقاط که معمولاً در واژگونی خودروها مورد صدمه و آسیب قرار میگیرد، سقف خودرو است.
سقف خودرو قسمتی حساس است که در صورت کوچکترین ضربه، به راحتی تغییر شکل میدهد. اگر خودرویی کوچکترین ضربه را در این ناحیه داشته باشد شکل و زاویه ستونهای سقف، شیب آن و حتی شکل آن به راحتی تغییر میکند.
حال حتی اگر سقف تعویض شود باز هم ستونهای متصل به آن نمایانگر تعویض آن میباشد. هیچگاه تعویض سقف نیز بیهوده انجام نمیشود. البته تشخیص این امر نیز باید توسط کارشناس و افراد با تجربه انجام شود.
…
دیگر نکتهای که میتوان از آن به واژگونشدن خودرو پی برد، زیر نوارهای دور درهای خودروست.در تمامیاین قسمتها اثر پرسهای قوی کارخانه کاملا مشخص است.
وقتی خودرو توسط افراد تعمیر میشود هیچگاه اثر این پرسها دیده نمیشود و کاملاً از بین میرود. فقط در بعضی مواقع جای این پرسها توسط تعمیرکاران به صورت دستساز ایجاد میشود که باز هم نمیتوانند شبیه کارخانه این عمل را انجام دهند.
• دستگاه تشخیص رنگ دیجیتال چیست ؟
در حال حاضر یکی از مهمترین ابزارآلات دقیق مهندسی در زمینه تشخیص رنگ خودرو دستگاه تشخیص رنگ دیجیتال یا ضخامت سنج دیجیتال رنگ است که ظاهری کوچک دارد و براحتی قابل حمل است.
این ابزارآلات دقیق مهندسی یا همان دستگاههای تشخیص رنگ دیجیتال، با دقت بسیار بالا قادر به اندازه گیری ضخامت لایه های رنگ و نمایش آن تا دقت یک هزارم میلیمتر (میکرون) میباشند.
• آموزش تشخیص خوردگی شاسی
یکی دیگر از نقاطی که در خودرو کاملاً مشهود است، فاصله سر شاسیها و نحوه بازسازی شاسی خودرو است.
وقتی خودرو، روی چاله مخصوص قرار میگیرد، اگر کمیفنی باشید میتوانید به راحتی بفهمید که جلوی خودرو و شاسی آن بازسازی شده است.
این مساله یکی دیگر از نکات مهم است که اکثر کارشناسان به آن دقت فراوانی دارند. در مجموع نقاط زیادی وجود دارند که فرد میتواند از روی آنها به چپی بودن خودرو پی ببرد.
ولی نقاطی که گفته شد جزء مهمترین نقاطی هستند که میتوانند به راحتی تشخیص داده شوند. اما خودروهای چپی جدا از ظاهر در نحوه حرکت و رانندگی نیز مشکلاتی دارند که به راحتی تشخیص داده میشوند.
• مشکلات جلوبندی خودرو
یکی از این مشکلات بحث جلوبندی و تنظیم فرمان در این خودروها است. حتی خودروهایی که از جلو تصادف شدید داشتهاند، در این مساله مشکل دارند.
به طور مثال شما خودرویی که قبلاً چپ کرده است و یا از جلو تصادف شدید داشته را تنظیم فرمان میکنید.
سپس بعد از مدتی دوباره متوجه میشوید که فرمان خودرو به هم خورده است و خودرو اصطلاحاً گیج میزند.
این نشاندهنده این است که شاسی خودرو از تنظیمات اولیه خارج شده و مشکلآفرین است. در این شرایط شاید بسیاری از تعمیرکاران با کارهایی مثل کشیدن شاسی، تنظیم آن و … برای مدتی خودرو را درست کنند ولی باز هم این عیب در خودرو به وجود میآید.
• عیب خودروهای چپی
یکی دیگر از عیوب خودروهای تصادفی و چپی، لاستیکسایی بوده که از عدم تنظیم جلوبندی میباشد.
لاستیکها از زوایای استاندارد خود خارج شده و با زاویهای غیرعادی روی آسفالت حرکت میکنند. در نتیجه از یک جهت ساییده شده و دچار مشکل میشوند.
وجود صداهای اضافی در خودرو، عدم درزبندی مناسب، زنگ زدن بعضی قسمتها به دلیل عدم رعایت استاندارد لازم و … همگی عیوبی هستند که در خودروهای واژگون شده به وجود میآیند.
• هشدار
• نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه