کارشناسی خودرو و تشخیص رنگ شدگی بدنه

کارشناسی خودرو و تشخیص رنگ شدگی بدنه

با آرین تست و آموزشگاه فنی نخبگان با مقاله ی کارشناسی خودرو و تشخیص رنگ شدگی بدنه همراه باشید. امیدواریم مبحث کارشناسی خودرو و تشخیص رنگ شدگی بدنه اطلاعات نابی را در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهد.

 

• صنعت خودرو سازی

بی تردید، صنعت خودروسازی یکی از مهمترین صنایع پیشرو در جهان محسوب می شود؛ به نحوی که یکی از ملاک های توسعه صنعتی کشورها در جهان، صنعت خودروسازی آن کشورهاست.

در طی صد سال گذشته صنعت خودرو با سرعت قابل توجهی توسعه یافته است بطوری که پیش بینی شده است در پنجاه سال آینده به سه برابر تعداد کنونی برسد.

 

Image result for ‫خودرو‬‎

 

• نقش خودرو در زندگی امروزی

نقش خودرو در زندگی امروزی و نیاز انسان به وسیله ای که بتواند تردد را برای او راحت تر و سریعتر کند، غیرقابل انکار است.

هر ساله میلیون ها خودرو توسط صنایع خودرو سازی در دنیا تولید و عرضه می شود که بخش اعظمی از سوخت فسیلی را در اختیار می گیرد و مورد استفاده قرار می دهد.

بنابراین اطلاع از نحوه ی استفاده صحیح از خودرو و شناخت کامل آن میتواند به لحاظ اقتصادی کمک زیادی به خانواده ها کند.

 

 

نتیجه تصویر برای خودرو و خانواده

 

• خودرو

خودرو یا وسیله نقلیه متشکل از چندین سیستم مختلف است که در راستای یک هدف مشخص با نظم و ترتیب خاصی در کنار هم ایفای نقش می کنند.

مطلب امروز آرین تست در ادامه بحث کارشناسی خودرو و تشخیص رنگ شدگی بدنه، به بخش مهمی از خودرو به نام چرخ و تایر می پردازد.

• چرخ و تایر

• اهمیت چرخ ( Wheel Importance )

چرخ ها یکی از اجزاء ساده و در عین حال دارای اهمیت خودرو می باشند؛ زیرا هم باید وزن خودرو را تحمل کند و هم برقرار کننده ارتباط خودرو با زمین می باشند. تقریبا تمامی نیروهای آیرودینامیک و مقاومت هوا از طریق چرخ ها اعمال می شوند.

 

Image result for ‫تایر یا چرخ خودرو‬‎

از طرفی چون عملکرد چرخ به همراه تایر، همچون یک فنر و دمپر است و چرخ ها توانایی جذب ضربات وارده و تبدیل آنها به ارتعاشات را دارند، می توان آنها را قسمتی از سیستم تعلیق در نظر گرفت.

همچنین اعمال سیستم فرماندهی و هدایت خودرو از طریق چرخ ها امکان پذیر می باشد. در ضمن توان تولید شده در موتور، پس از عبور از سیستم انتقال قدرت، نهایتا توسط چرخ ها اعمال گردیده و باعث به حرکت در آمدن خودرو می گردد. بنابراین از این دیدگاه چرخ ها جزء سیستم انتقال قدرت محسوب می شوند.

 

Image result for ‫سیستم انتقال قدرت‬‎

 

 

حتی عمل ترمزگیری و توقف خودرو و یا شتابدهی خودرو نیز از طریق چرخ ها مقدور می باشد. بنابراین می توان گفت که چرخ های خودرو جزئی از سیستم تعلیق، سیستم فرمان، سستم انتقال قدرت و سیستم ترمز می باشد.

• در کارشناسی خودرو دو راه برای تشخیص سلامت چرخ خودرو وجود دارد:

۱- لرزش فرمان

۲- صدایی که از بلبرینگ چرخ های خودرو می آید که به اصطلاح عامیانه مثل صدای تانک است.

سالم بودن بلبرینگ چرخ های خودرو واجب است. چه بسا که وجود عیب و ایراد در این ناحیه گاها موجب قفل شدن چرخ ها شده و خسارات جبران ناپذیری را ایجاد کرده است.

 

Image result for ‫بلبرینگ چرخ خودرو‬‎

 

• بررسی لاستیک های خودرو

برای داشتن یک رانندگی ایمنی و لذت بخش به لاستیک های خودرو اهمیت دهید و حداقل ماهی یک بار فشار باد لاستیک ها را چک کنید. برای اینکه بدانید فشار مناسب لاستیک ها باید چقدر باشد معمولا می توانید پشت درپوش باک بنزین، داخل درب صندوق عقب و یا روی ستون وسط B سمت راننده را چک کنید.

 

Image result for ‫تایر یا چرخ خودرو‬‎

 

• اهمیت کارشناسی قبل از اقدام به خرید خودرو

کارشناسی قبل از اقدام به خرید خودرو،کارشناسی خودرو و تشخیص رنگ شدگی بدنهاز اهمیت ویژه ای برخوردار است. چرا که ضامن آسودگی و امنیت جانی و مالی می باشد بخصوص در مورد خرید خودروهای دست دوم.

در واقع کارشناسی خودرو و تشخیص رنگ شدگی بدنه سند اطمینانی ست که می تواند به خریدار خودرو این اطمینان را بدهد که خودرو از امنیت لازم برخوردار است و همچنین از متحمل شدن هزینه های اضافی برای خریدار در آینده جلوگیری می کند در عین حالی که کارشناسی خودرو قیمت و ارزش واقعی خودرو را نیز مشخص می کند.

• وظایف چرخ ( Wheel Duties )

چرخ به عنوان یکی از اجزای مشترک بین سیستم های مختلف خودرو، دارای وظایف متعددی می باشد، که به طور خلاصه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- تحمل وزن خودرو و سرنشین

۲- جلوگیری از انتقال مستقیم ضربات جاده به سرنشینان

۳- جذب ضربات جاده و تبدیل آنها به ارتعاشات

۴- اعمال کلیه نیروهای رانشی ( Tractive )  و ترمزی ( Braking ) 

۵- فراهم آوردن امکان فرمان پذیری و هدایت خودرو

۶- تامین نیروهای جانبی و پایداری خودرو

 

Image result for ‫تحمل وزن خودرو روی چرخ‬‎

 

• اجزای چرخ ( Wheel Elements )

هر چرخ خودرو از دو بخش تشکیل شده است:

۱- رینگ

۲- تایر

۱- رینگ 

رینگ ها معمولا از جنس فولاد، آلومینیوم و یا فیبر گلاس می باشند که عموما به روش فورج تولید می گردند. البته گاهی نیز بصورت ریخته گری تولید می شوند.

رینگ به صورت جسم صلبی می باشد که ارتباط توپی چرخ ها با تایر را برقرار می نماید. رینگ معمولا توسط سه الی پنج مهره بر روی کاسه چرخ بسته می شود.

 

Image result for ‫بلبرینگ چرخ خودرو‬‎

 

۲- تایر

تایر یک سازه لاستیکی است که درون آن با هوای فشرده پر می گردد. ساختار تایر معمولا بصورت چند لایه ای است. هر یک از این لایه ها، دارای یک زمینه لاستیکی از جنس مواد پلیمری و تعدادی الیاف استحکام دهنده از جنس استیل، نایلون و یا ریون می باشد.

یکی از خواص مواد پلاستیکی، قابلیت انعطاف پذیری بالا و داشتن حالت ارتجاعی می باشد. این موضوع سبب گردیده است که بتوان تایر را معادل یک سیستم ارتعاشی فنر و دمپر در نظر گرفت. به طوری که تایرها تا حد قابل توجهی قابلیت جذب ضربات و تبدیل آنها به نوسان را دارند.

 

Image result for ‫تایر خودرو‬‎

 

به عبارتی بهتر، تایرها تا حد زیادی می توانند همچون سیستم تعلیق عمل نماید. یعنی در هنگام اعمال ضربه، تایر تغییر شکل داده و ضربه را جذب می نماید.

سپس در اثر خاصیت ارتجاعی که لاستیک دارد، انرژی ناشی از ضربه به صورت نوسان پدیدار می شود.

• پیشرفت کارشاسی خودرو همراه با تکنولوژی

با توجه به میزان تولید خودرو توسط صنایع خودروسازی و تقاضایی که از سوی خریداران وجود دارد،کارشناسی خودرو و تشخیص رنگ شدگی بدنه همگام با علم روز صنعت خودروسازی، در حال پیشرفت و رشد بی سابقه ای در زمینه نحوه ی محافظت و نگهداری خودرو و همچنین ارائه راه کارهای ریکاوری خودرو  است. 

 

Image result for ‫خودرو‬‎

 

• مراقبت از رنگ خودرو

به طبع خودرویی که از کمپانی خارج می شود دارای ظاهری فوق العاده زیبا، براق و درخشان است. و معمولا افراد دوست دارند خودروی آنها همیشه و در همه حال ظاهر زیبای خود را حفظ کند.

اما به هر حال این خودرو در معرض عوامل فیزیکی و شیمیایی قرار می گیرد و به مرور زمان ممکن است از زیبایی و جذابیت آن کاسته شود.

کارشناسی خودرو و تشخیص رنگ شدگی بدنه برای ایجاد زمینه ای مناسب جهت نگهداری و مراقبت از خودرو و همچنین بازیابی و ریکاوری خودرو راهکارهایی تخصصی را ارائه می دهد.

 

Image result for ‫کارشناسی خودرو در محل‬‎

• کارشناس خودرو

افراد متخصصی هستند که به عنوان کارشناس خودرو در این زمینه ( کارشناسی خودرو ) به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی فعالیت دارند.

این افراد با فرا گرفتن آموزش های حرفه ای کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو توانسته اند خدمات فراوانی را به مالکان و خریداران خودرو ارئه دهند و نقش بسزایی در خرید و فروش خودرو بخصوص خودروهای کارکرده و دست دوم دارند.

• انواع تایر ( Tire Types )

تایرها از نظر شکل ساختمانی وبه تبع آن خصوصیاتی که در آنها ایجاد می شود، به دو دسته تقسیم می گردند:

 ۱- تایر بایاس ( Bias Tire )

 

 

نتیجه تصویر برای تایر بایاس

 

۲- تایر رادیال ( Radial Tire )

 

نتیجه تصویر برای تایررادیال

 

• تفاوت تایرهای رادیال و بایاس  

تفاوت تایرهای رادیال و بایاس در زاویه الیاف آنها نسبت به محور چرخ، که زاویه آج گفته می شود، می باشد. این زاویه در تایرهای بایاس در حدود ۴۰ درجه و در تایرهای رادیال در حدود ۲۰ درجه می باشد. 

در تایرهای بایاس، جهت الیاف از هر لایه به لایه دیگر عوض می شود. اما در تایرهای رادیال امتداد الیاف در اولین لایه، عمود بر محیط تایر می باشد. یعنی الیاف در جهت شعاعی می باشند؛ ولی در لایه های بعدی الیاف دارای زاویه ۲۰ درجه می باشند. به طوریکه جهت الیاف از هر لایه به لایه دیگر عوض می شود.

 

نتیجه تصویر برای تایر بایاس

 

تا حدود ۱۹۶۰ فقط از تایرهای بایاس استفاده استفاده می شد، ولی بعدها خصوصا برای خودروهای سواری، استفاده از تایرهای رادیال متداول شد. البته هنوز هم تایرهای بایاس، در خودروهای باربری و موتور سیکلت ها مورد استفاده قرار می گیرند.

اصولا تایرهای رادیال دارای راحتی سفر مناسبی هستند ( بی سر و صدا تر و نرم تر هستند. ) ولی از نظر پایداری جانبی ضعیف تر هستند. برای رفع این عیب، از زاویه آج روی لایه های اصلی استفاده می شود.

 همچنین در تایرهای رادیال، تلفات انرژی در حدود ۶۰% تایرهای بایاس می باشد. به همین دلیل تایر رادیال باعث کاهش مصرف سوخت می گردد. در ضمن عمر تایرهای رادیال، حدودا دو برابر تایرهای بایاس می باشد.

در تایرهای بایاس چون زاویه آج ها زیاد است، هنگام تماس با جاده، تمایل بیشتری برای تغییر شکل و پیچیدگی دارند. بنابراین اتلاف انرژی و میزان گرم شدن آن بیشتر است. 

تعداد لایه های لاستیک، معمولا در خودروهای سواری ۲، ۴ و یا ۶ لایه می باشد. ولی در کامیون ها و اتوبوس ها تعداد لایه ها بیشتر می شود و حتی ممکن است تا ۱۴ لایه نیز برسد.

• آج لاستیک ( Tire Tread )

برای اینکه قدرت کشش تایر افزایش یابد و تماس تایر با سطح جاده بهتر برقرار گردد، بر روی سطح خارجی تایر که با سطح جاده در تماس است، در هنگام قالب ریزی، دندانه ها و برجستگی هایی ایجاد می گردد که به آن آج گفته می شود. شکل آج تایر معمولا متناسب با نوع خودرو و شرائط جاده، طراحی می گردد. البته در شرایطی که جاده خشک است، شکل آج خیلی اهمیت ندارد.

 

 

یک نوع متداول آج مخصوص گل و برف می باشد که با ( M + S ) نشان داده می شوند. این مدل آج در شرایط برفی و یا در جاده های گلی، دارای کشندگی خوب و حرکت نرم می باشد. البته مدل های دیگر آج همچون آج لاستیک های یخ شکن و لاستیک های راه سازی نیز وجود دارند.

توجه داشته باشید که آج لاستیک هر چقدر نرمتر باشد، قدرت کشش آن افزایش می یابد و هر چه سخت تر باشد، دوام آج آن بیشتر خواهد بود.

• نقش تایر خودرو در کنترل خودرو

تایر خودرو به عنوان آخرین عضو سیستم انتقال قدرت خودرو می باشد که نقش بسیار مهمی را در کنترل خودرو ایفا می کند. توصیه کارشناسان خودرو به مالکان و دارندگان خودرو، دقت در انتخاب و نگهداری از لاستیک خودرو است. چرا که این دو گزینه از عوامل مهم عملکرد هر چه بهتر لاستیک در سیستم خودرو می باشد.

 

 

Image result for ‫نگهداری از لاستیک خودرو‬‎

• مراقبت از لاستیک خودرو

متاسفانه بسیاری از افراد در مورد کیفیت و نوع لاستیک ارائه شده توسط فروشنده آگاهی ندارند و بسیار پیش آمده که با وجود پرداخت هزینه های زیاد و بالا جهت خرید لاستیک، فروشندگان لاستیک، لاستیک های کهنه اما به ظاهر نو را در اختیار خریداران قرار داده اند.

یکی از مواردی که کارشناسی خودرو و تشخیص رنگ شدگی بدنه و کارشناسان خودرو تاکید زیادی روی آن دارند، باد لاستیک می باشد. تنظیم باد لاستیک ها از اهمیت خاصی برخوردار است. بر اساس مطالعات صنعتی، ترکیب باد و لاستیک همانند استخوان و گوشت پاشنه پا است. 

 

Image result for ‫تایر یا چرخ خودرو‬‎

 

طبق مطالعات انجام شده تنها ۵% از وزن خودرو روی لاستیک ها می باشد و ۹۵ مابقی وزن خودرو را در واقع باد لاستیک ها تحمل می کنند. کارشناسان فنی خودرو لاستیک ها را به پاشنه آشیل تشبیه می کنند. توصیه کارشناسان فنی خودرو به دارندگان و مالکان خودرو در این زمینه: ( جهت حفظ و تضمین ایمنی خود و خودروی مورد استفاده به فکر تامین سلامتی پاهای خودروی خود باشید.)

 

• اهمیت کارشناسی خودرو

کارشناسی خودرو، حوزه ی فوق العاده وسیع و تخصصی برای ایجاد سلامت فنی، موتوری و ظاهری خودرو و تامین امنیت خودرو، مالک و سرنشینان خودرو و همچنین ایجاد ظاهری زیبا و جذاب برای خودرو و … است.

که برای دسیابی به همه اهداف ذکر شده، همگام با پیشرفت علم و تکنولوژی در صنعت خودروسازی، پیش می رود.

• آموزشگاه فنی نخبگان

آموزشگاه فنی نخبگان اولین و تخصصی ترین مرکز آموزش کارشناسی خودرو و تشخیص رنگ شدگی بدنه در سطح کشور با بیش از ۵۰۰ مرکز فعال و متخصص در سراسر کشور اقدام به برگزاری کارشناسی خودرو و تشخیص رنگ شدگی بدنه در سطوح مختلف نموده است. 

خانم ها و آقایان علاقمند به کارشناسی خودرو از سراسر کشور می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر، و آگاهی از سرفصل های ارائه شده کارشناسی خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشند.

۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷

• فشارباد درون لاستیک: ( Tire Air Pressure )

فشار مجاز باد لاستیک ها بستگی به نوع و اندازه تایر داردو ولی معمولا برای لاستیک خودروهای سواری در حدود ۳۰ PSI پوند بر اینچ مربع در حدود ۲۰۰ کیلو پاسکال و برای خودروهای سنگین بیش از ۱۰۰ PSI  می باشد.

مهمترین توصیه کارشناسان خودرو کنترل ماهیانه فشار باد لاستیک هاست که طبق استاندارد خاصی انجام می شود و معمولا برای هر خودرو به صورت یک برچسب بر روی ستون کنار راننده، یا صندوق عقب تعبیه شده است. 

اگر فشار باد اعلام شده برای لاستیک هر خودرو پایین تر از حد استاندارد و اعلام شده باشد، باعث لغزش تایر روی سطح جاده و سبب افزایش حرارت بیش از حد می شود. همین مساله در رابطه با فشار بالای باد لاستیک ها نیز ایجاد می شود با این تفاوت که تماس لاستیک با جاده ناقص بوده که هم موجب کاهش عمر لاستیک ها می شود و هم می تواند برای سرنشینان خودرو ایجاد خطرات جدی را در پی داشته باشد و امنیت آنان را بصورت جدی تهدید کند.

کارشناسان خودرو در این رابطه تاکید زیادی دارند که پیش از حرکت و هنگامی که تایر خنک است، تنظیم باد انجام شود. 

• جابجا کردن تایرها: ( Replace of tire )

از آنجایی که میزان سایش و نحوه ی سایش در چرخ های مختلف یکسان نیست، بهتر است که بعد از مدتی کار کرد مثلا ۲۰۰۰ کیلومتر، تایرها با یکدیگر تعویض گردند، تا سایش یکنواخت تری داشته باشید. 

توجه داشته باشید که معمولا چرخ های محرک و چرخ های فرمان پذیر،بیشتر دچار سایش می گردند و یا اگر زاویه کمبر بیش از حد باشد،باعث لاستیک سایی یک طرفه می شود.

 

Image result for ‫نگهداری از لاستیک خودرو‬‎

 

• نکته مهم و قابل توجه که کارشناسان خودرو توصیه می کنند:

لاستیک های جلویی خودرو، وظیفه هدایت قسمت جلویی خودرو را به عهده دارند و بخش اعظم نیروی خودرو را در سرپیچ ها متحمل می شود. بنابراین طبق نظر و توصیه کارشناسان خودرو، همیشه از لاستیک های سالم و نو در قسمت جلوی خودرو استفاده کنید تا امکان ترکیدن لاستیک کمتر شود. چراکه ترکیدن لاستیک های جلویی بسیار خطرناک تر از ترکیدن لاستیک های عقبی خودرو است و احتمال چپ شدن خودرو در این حالت بسیار زیاد است.

 

 

آرین تست و آموزشگاه فنی نخبگان، روزهای خوب و بی خطری را برای کاربران عزیز آرزومند است.

برگزاری دوره های کارشناسی خودرو و تشخیص رنگ شدگی بدنه توسط آموزشگاه فنی نخبگان برای علاقمندان به کارشناسی خودرو و تشخیص رنگ شدگی بدنه از سراسر کشور، بستری بسیار مناسب و کم هزینه برای راه اندازی کسب و کاری فوق العاده با درآمدی عالی.

• سرفصل های ارائه شدهکارشناسی خودرو و تشخیص رنگ شدگی بدنه :

۱- آموزش کارشناسی رنگ خودرو

۲- آموزش بازیابی رنگ خودرو

۳- آموزش ریکاوری خودرو

۴- آموزش رفع آفتاب سوختگی خودرو

۵- آموزش اجرای نانو سرامیک

۶- آموزش صفر شویی کابین و موتور با مواد نانو

۷- آموزش اجرای بولیش نانو

۸-کار با دستگاه تشخیص رنگ خودرو

هنگام خرید و فروش خودرو، کارشناسی خودرو را جدی گرفته و از فواید آن بهره مند شوید. کارشناسان مجرب آموزشگاه فنی نخبگان همیشه و در همه حال آماده ارائه خدمات و آموزش های حرفه ای و تخصصی کارشناسی خودو می باشند. 

• هشدار

متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب، بدون داشتن دانش کارشناسی خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث مهم کارشناسی خودرو و تشخیص رنگ شدگی بدنه اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی خودرو نموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزهکارشناسی خودرو و تشخیص رنگ شدگی بدنه شده اند.

• تبلیغات

و نیز افرادی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از علاقمندان به رشته کارشناسی خودرو و تشخیص رنگ شدگی بدنه مبالغی را دریافت کرده و پس از آن جوابگوی افراد نمی باشند. لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت گفته افراد، هیچ گونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید. و قبل از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.

جهت آگاهی از سرفصل های کارشناسی خودرو و تشخیص رنگ شدگی بدنه مطالب منتشر شده آرین تست را دنبال کنید.

• پل های ارتباطی ما :

۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *