کارشناسی خودرو و اهمیت آن در خرید خودرو دست دوم

کارشناسی خودرو چه مفهومی را در بر میگیرد؟
هنگام کارشناسی خودرو چه مواردی باید رعایت شود؟
کارشناس خودرو چه کسی ست؟
و چه تخصص هایی باید داشته باشد؟
این ها از آن دست سوالاتی ست که شاید برای هر یک از ما در زمان خاصی بوجود آمده.
مطالب امروز منطبق بر این سوالات‚ اطلاعات جالب توجهی در رابطه با خودرو و اهمیت کارشناسی آن در زمان خرید خودرو علی الخصوص خودروی دست دوم ارائه می دهد.

با آموزشگاه فنی نخبگان در ادامه مطالب همراه باشید

کارشناسی خودرو 

بررسی کامل خودرو به منظور تعیین و تشخیص سلامت خودرو از لحاظ ظاهری (تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو ) و از لحاظ موتوری و فنی که شامل تمامی قطعات داخلی و خارجی مربوط به خودرو حتی انطباق تمامی درزهای خودرو و …میشود را کارشناسی خودرو میگویند.

در این فرآیند میزان سلامت و آسیب دیدگی تمامی اجزاء و نواحی خودرو از کف خودرو سقف خودرو موتوری فنی برقی ترمز کلاج گاز شاسی ستون ها درب ها و… کاملا کارشناسی و مشخص می شود. که البته برای انجام کار کارشناسی تشخیص سلامت خودرو نیاز به مهارت و تخصص خاص است که کارشناس خودرو این تخصص و مهارت را با گذراندن دوره های آموزشی خاص و کاملا علمی کسب کرده است.

این فرد براحتی میتواند با استفاده از مهارت کسب کرده توسط آموزشها میزان خسارت و آسیب دیدگی و سلامت خودرو را مشخص کند که این امر کمک میکند تا قیمت گذاری مناسبی برای خودروها انجام شود و به افراد در خرید خودروی مناسب با کیفیت و قیمت مناسب کمک میکند.

 

اهمیت نیاز به کارشناس خودرو

اصولا خرید خودروی دست دوم بدون مشورت با افراد متخصص و کارشناسان متخصص خودرو کاری بسیار ریسک پذیر و حتی میتوان گفت خطرناک است چرا که میتواند ضررهای مالی و حتی جانی در بر داشته باشد.

ممکن است خودروی مورد نظر از لحاظ ظاهری بسیار مناسب و معقول به نظر بیاید اما نکته حائز اهمیت این است که آیا از لحاظ فنی و موتوری هم از سلامت لازم برخوردار است؟

یا اینکه آیا قطعات مهمی مثل شاسی خودرو که وظیفه مهم تامین امنیت خودرو و سرنشینان را بر عهده دارد از سلامت کافی برخوردار است؟

متاسفانه بسیاری از افراد هنگامی که قصد فروش خودرو را دارند کیلومتر شمار خودرو را دست کاری میکنند تا میزان مسافت طی شده مشخص نشود و اگر خریدار اطلاعات و تخصص لازم را نداشته باشد متاسفانه متوجه این داستان نمیشود و همین عامل ممکن است ضررهای مالی چشمگیری را در آینده ای نزدیک متحمل کند.

حال اگر افرادی باشند که بتوانند به ما در زمان خرید خودروی دست دوم مشاوره بدهند و در تشخیص و تعیین سلامت خودرو کمک کنند قطعا خیلی از هزینه های اضافی که ممکن است در آینده شامل حالمان شود از بین میرود و حتی میتواند از خسارتهای جانی نیز بکاهد.

و این افراد به عنوان کارشناسان تشخیص رنگ بدنه خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو و تعیین و تشخیص سلامت تمامی قطعات خودرو در تمامی مراکز تشخیص رنگ در سراسر کشور آماده ارائه بهترین خدمات به همه اقشار هستند.

 

با آموزشها و کارشناسان و متخصصان تشخیص رنگ بدنه خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو در آموزشگاه فنی نخبگان همراه شوید. این آموزشگاه با سابقه ای درخشان چندین ساله و کسب رتبه مدیر شایسته ملی سال ۹۷ و بیش از ۴۰۰ مرکز فعال و متخصص در سراسر کشور آماده ارائه تمامی آموزشهای مربوط به کارشناسی انواع خودروهای داخلی و خارجی طبق استانداردهای ملی و بین المللی و همچنین اعطای مدارک معتبر بین المللی و داخلی میباشد. ۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

 

در سالهای اخیر صنعت تعمیر و بازسازی خودرو در ایران پیشرفت چشمگیری داشته است. و افرادی که در این حوزه فعالیت میکنند از مهارت و تخصص عالی برخوردار هستند.

خودرویی که بدون رنگ است و چندین آثار آسیب دیدگی روی بدنه خودرو نمایان است معمولا از ارزش بیشتری نسبت به خودروهایی که رنگ شدگی روی بدنه آنها نمایان است برخوردار است. چرا که در این خودروها میزان آسیب دیدگی کاملا قابل رویت است .

اما خودرویی که رنگ شدگی داشته باشد میزان خسارت کاملا مشخص نیست و معمولا فروشندگان سعی در پنهان کردن میزان خسارت وارده میکنند. قابل توجه اینکه خودرویی که در اثر تصادف دچار آسب شده یا تغییر جدی در ظاهر آن ایجاد شده از ایمنی و استحکام اولیه برخوردار نیست چون قطعا قطعات اصلی و مهم خودرو آسیب جدی دیده اند.                                                                      تمامی موارد ذکر شده نیاز به وجود کارشناس تشخیص رنگ بدنه و ریکاوری رنگ بدنه خودرو و تعیین سلامت خودرو را اثبات میکند.

 

 

کارشناسی تعیین  قیمت خودرو

این نوع کارشناسی بر اساس میزان رنگ شدگی و خسارت وارده به خدرو انجام میشود . به طور کل یکی از دلایل انجام کارشناسی خودرو علاوه بر تعیین و تشخیص میزان سلامت خودرو درواقع قیمت گذاری خودرو نیز است. کارشناس خودرو با بررسی و کارشناسی کامل خودرو میتواند ارزش و قیمت وافعی خودرو را مشخص کند.

بنابراین پیشنهاد می شود هنگام خرید خودروی دست دوم حتما از حضور کارشناسان خودرو استفاده کنید.

بخش های مختلف کارشناسی خودرو از لحاظ فنی

 

۱-کارشناسی بدنه

اولین و مهمترین مورد در کارشناسی خودرو بررسی و کارشناسی بدنه خودرو است چرا که میزان رنگ شدگی در قسمتهای مختلف بدنه گویای میزان خسارت وارده به خودرو است. رنگ شدگی بدنه در نواحی مختلف بدنه خودرو مشخص کننده آسیب دیدگی جزئی یا جدی در قطعات بعدی خودرو است و حتی میتواند منجر به انصراف از خرید خودرو شود.

سه بخش اصلی کارشناسی بدنه خودرو عبارت است:

۱- کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی شاسی و ستونها

• شاسی 

مهمترین  و اصلی ترین بخش یک خودرو شاسی خودرو میباشد چون تمامی خودرو بر روی شاسی سوار میشود و این بخش وظیفه تامین امنیت خودرو و سرنشینان را به عهده دارد. با اینکه این بخش از فولاد سخت و مستحکم تولید میشود و در ساخت و تولید آن از حساسیت ویژه ای استفاده میکنند و مقاوم در مقابل ضربات است اما گاهی بر اثر تصادفات خیلی سنگین این بخش از خودرو آسیب جدی می بیند. 

با این که پروسه تعمیر و ترمیم این قسمت از خودرو بصورت ویژه انجام میشود اما شاسی خودرو در صورت تعمیر و ترمیم هم آن استحکام و قدرت اولیه خود را بدست نمی آورد و این مساله در خرید خودروی دست دوم حائز اهمیت است. پیشنهاد میشود در صورت اثبات تعمیر و ترمیم در ناحیه شاسی خودرو از خرید خودرو منصرف شوید.

کارشناسی خودرو در این بخش از خودرو از حساسیت ویژه ای برخوردار است.

 

• ستون ها

بخش بعدی که دارای اهمیت است ستون ها هستند که محل اتصال سقف به بدنه اصلی خودرو میباشند. اهمیت کارشناسی این قسمت به این دلیل است که ستون ها و سرنشینان در یک راستا قرار دارند و در واقع امنیت سرنشینان را تهدید میکند. هرچند در دهه اخیر خودروسازان از تمهیدات ویژه ای در ستونها  برای بالا بردن ضریب امنیت سرنشینان استفاده کرده اند اما باز هم سلامت این بخش دارای اهمیت است و نباید نادیده گرفته شود.

 

•کارشناسی رنگ شدگی بدنه

کارشناسی و تشخیص میزان رنگ شدگی این بخش از خودرو میتواند مشخص کننده ی میزان خسارت وارده به سقف‚ شاسی‚ ستون و سایر قطعات داخلی و بیرونی خودرو است.بنابر این اولین بخشی که مورد کارشناسی واقع میشود بدنه خودرو است.

 

•بررسی قطعات تعویضی خودرو

تعویض قطعات در یک خودرو به خودی خود نشان دهنده میزان و شدت ضربه وارده به خودرو است که منجر به تعویض قطعات شده.

این موضوع در ایران باعث افت شدید قیمت خودرو میشود در حالیکه در کشورهای اروپایی کاملا برعکس است و آنها معتقدند که قطعه تعویض شده از استحکام و سلامت بیشتری برخوردار است بنابراین این موضوع باعث افزایش قیمت خودرو برای آنها می شود.

تشخیص قطعه تعویضی تقریبا کار مشکلی است چون ممکن است قطعه مورد نظر را از روی یک خودروی دیگر باز کرده باشند که از لحاظ رنگ و استحکام و حتی ضخامت پوشش با قطعه اصلی متفاوت نباشد. اما وجود یک کارشناس خودرو و مهارت و تخصص کارشناس میتواند خریدار را از وجود چنین مساله ای آگاه کند.

 

۲- کارشناسی و تشخیص فنی موتور و گیربکس

سخت ترین بخش کارشناسی یک خودرو‚ کارشناسی فنی خودرو است که مستلزم داشتن علم و دانش و تخصص فنی در حوزه مکانیک خودرو و داشتن اطلاعات کافی و علمی در مورد قطعات فنی خودرو است. کارشناس باید توانایی تشخیص مشکلات فنی خودرو را داشته باشد.

در خودروهای پیشرفته جهت کارشناسی و تشخیص سلامت یا عدم سلامت قطعات میتوان تا حدودی از دستگاهی به نام دیاگ استفاده کرد.

 

کارشناسی فنی و موتور از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است.

۱-کارشناسی موتور

موتور خودرو در واقع قلب تپنده خودرو و اصلی ترین بخش خودرو را در بر میگیرد. پس کارشناسی این بخش باید از حساسیت و اهمیت ویژه ای برخوردار باشد. نکته قابل توجه اینکه گاها یک موتور بی سرو صدا به ظاهر سالم نیز نیاز به کارشناسی دارد چرا که بعضی از اشکالات و مشکلات موتور خودرو از جمله روغن سوزی و دفرمه شدن پیستون و رینگ را میتوان با استفاده از ترفندهایی برای مدت کوتاهی از بین برد در حالیکه نیاز به تعمیر اساسی دارند.                                                               برای خرید خودرو دست دومی که دارای موتوری به ظاهر بی سرو صدا است حتما از کارشناس خودرو کمک بگیرید تا متحمل هزینه های گزاف بعد از خرید خودرو نشوید.

 

۲- کارشناسی گیربکس

سیستم انتقال قدرت به موتور گیربکس میباشد.در واقع قدرت از طریق کلاج و گیربکس به چرخ ها میرسد و باعث حرکت خودرو میشود. عدم عملکرد مناسب گیربکس باعث بالارفتن میزان مصرف سوخت و هزینه های جاری میشود.

                                                                                                                                    

خودروهای دنده اتومات بدلیل پیچیدگی و وجود حسگرهای هیدرولیکی و مکانیکی‚ سیستم گیربکس و توربو گران قیمت بوده بنابراین کارشناسی این قطعه باید با حساسیت و دقت فوق العاده بالایی انجام شود.

 

• تست دیاگ

امروزه اطلاعاتی از قبیل باز شدن کیسه هوا میزان مصرف سوخت میزان مسافت پیموده شده و تعمیرات اساسی موتور از طریق کامپیوترهای صنعتی ECU که در خودروها استفاده میشود قابل شناسایی است.به این نحو که کارشناس خودرو با وصل کردن دستگاه دیاگ به خودرو و منطبق کردن آن با تنظیمات اولیه کارخانه میتواند این اطلاعات را بازخوانی کند.

۳- تست آپشن و تجهیزات جانبی

پیشرفت علم و تکنولوژی در صنعت خودروسازی باعث شده روز به روز خودروهایی با کیفیت و ایمن تر از همیشه و البته دارای آپشن های مختلف جهت آسودگی و آرامش سرنشینان خودرو تولید شوند.

 

 

خریداران این نوع خودروها قطعا به سلامت و وجود این آپشن ها حساسیت خاص نشان میدهند. بنابراین کارشناس خودرو بر اساس نوع خودرویی که کارشناسی میکند باید به تمامی آپشن های موجود در خودرو واقف باشد و جزء به جزء آن را با دقت بیشتر بررسی کند.

 

۴- تست رانندگی

اصلی ترین بخش کارشناسی فنی‚ تست رانندگی است که شامل مواردی از قبیل شتاب خودرو، عملکرد ترمزها، سیستم تعلیق، سیستم هیدرولیک فرمان، سیستم گیربکس در حالت دستی و اتومات، میزان بودن فرمان و ده‌ها نکته دیگر  میشود که این موارد در حالت رانندگی با خودروی مذکور قابل تشخیص است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *