صافکاری PDR چیست؟
صافکاری ( Paintless Dent Repair) PDRهمانطور که از نامش پیداست، نوعی از صافکاری خودرو است که بدون نیاز به رنگ و نقاشی انجام میشود. صافکاری PDR فرایند از بین بردن فرورفتگیها و خسارات وارده بر خودرو است. کاربردیترین روش PDR برای آسیبهای ناشی از ضربههای روی درب، خط و خش، ضربههای بزرگی که به رنگ آسیب نزده باشد و قسمتهای دوبل بدنه است. یک صافکار با تجربه از ضربه زدن دقیق با ابزارهای تخصصی برای ناحیه آسیب دیده، از داخل بدنه خودرو استفاده میکند. صافکار PDR میتواند کار را در یک الی سه ساعت انجام دهد. برای افرادی که خسارتهای جزئی دارند، قرار دادن وسیله خود در یک صافکاری به مدت چند روز واقع بینانه نیست. اکثر فرورفتگیها را میتوان توسط متخصصین صافکار تعمیر کرد.
نکته شگفتانگیز در مورد صافکاری PDR این است که میتواند فرورفتگی کوچک مختلف را که به دلایل مختلف ایجاد شدهاند، ترمیم کند. این سریعترین و مقرون به صرفهترین شکل ترمیم فرورفتگی کوچک است که وجود دارد.
چه نوع آسیبهایی را میتوان با PDR ترمیم کرد؟
همه ما میدانیم که تصادفات اتفاق میافتند و وسایل نقلیه گاهی اوقات با یکدیگر برخورد میکنند. اگر یک فرورفتگی کوچک روی سپر، درب یا گلگیر خودروی خود مشاهده کردید، ممکن است ناشی از برخورد وسیله نقلیه دیگری با آن باشد. تا زمانی که رنگ خودروی شما ترک نخورده باشد و ضربه خیلی شدید نباشد، این فرورفتگیها را می توان با صافکاری PDR ترمیم کرد.
اکثر دربها را میتوان با PDR تعمیر کرد
اکثر دربها را میتوان با فرآیند PDR تعمیر کرد. از آن جایی که درب خودرو را به راحتی میتوان از خودرو جدا کرد، صافکارهای PDR میتوانند به راحتی به قسمت پشت دربها دسترسی داشته باشند تا فرورفتگیها را بیرون بیاورند و آنها را به شکل اولیه خود بازگردانند. اگر درب خودروی شما دارای یک فرورفتگی کوچک باشد با فرآیند PDR قابل تعمیر است. اما تا زمانی که رنگ آن ترک نخورده باشد و فرورفتگی خیلی پیچیده نباشد.
کاپوتها را میتوان با صافکاری PDR تعمیر شوند
با توجه به اینکه اکثر کاپوتها را میتوان به راحتی از خودرو جدا کرد صافکارهای PDR میتوانند به راحتی به قسمت زیر کاپوت خودروی شما دسترسی پیدا کنند تا فرورفتگیها را تعمیر کنند تا زمانی که رنگ کاپوت سالم باشد و فرورفتگی خیلی پیچیده نباشد. یک صافکار PDR قادر به تعمیر کاپوت خودروی شما خواهد بود. برخی از انواع کاپوتها مانند کاپوتهای فیبرکربنی و فایبرگلاس با PDR قابل تعمیر نیستند و باید کاپوت خودرو تعویض شود.
سقف خودرو معمولاً توسط PDR قابل تعمیر است
سقف خودرو درصورت چپ کردن خودرو آسیب میبیند خوشبختانه اکثر فرورفتگیهای سقف با فرآیند PDR کاملاً قابل تعمیر هستند. تا زمانی که سقف خودروی شما قابل برداشتن باشد، برای یک تکنسین PDR دسترسی به قسمت پشت فرورفتگیها و تعمیر آنها نسبتاً آسان است. آسیبهای تگرگ و افتادن اجسام روی سقف را میتوان با این روش حذف کرد.
چه قسمتهایی از بدنه با صافکاری PDR قابل ترمیم نیستند؟
اکثر قسمتهای بدنهی خودرو را تا زمانی که آسیب شدیدی ندیده باشند، می توان با فرآیند PDR ترمیم کرد، خسارتهای شدید مانند چپ کردن خودرو را باید با ابزار دستی تعمیر کرد. برخی از بخشهای بدنه از مواد مختلف ساخته شدهاند که نمیتوان آنها را با فرایند صافکاری بدون رنگ ترمیم کرد. این قطعات شامل سپرهای پلاستیکی، گلگیرهای فایبرگلاس، کاپوتهای فیبرکربن هستند. در صورت خرابی صفحات پلاستیکی معمولا آن قسمت باید تعویض شود. وقتی صحبت از مواد شکنندهتر میشود، این مواد در صورت آسیبدیدگی ترک میخورند یا شکسته میشوند و دچار خراشیدگی خواهند شد. در این صورت باید توسط سپرسازی تعمیر شود. تقریباً هر وسیله نقلیهای را میتوان با PDR تعمیر کرد.
تاثیر رنگ بر فرآیند PDR
ممکن است فکر کنید که رنگ ربطی به از بین بردن فرورفتگیهای بدنه فلزی یا آلومینیومی ندارد، اما در واقع بین رنگ و رفع فرورفتگی ارتباط زیادی وجود دارد. همانطور که قبلا ذکر شد، رنگ خودرو دارای خاصیت الاستیک است، به این معنی که می تواند در برابر ترکهای زیادی مقاومت کند. برخی از رنگها نسبت به بقیه انعطافپذیرتر هستند و میتوانند در برابر فرورفتگیهای شدیدتر قبل از آسیب مقاومت کنند. اگر رنگ ترک خورده یا خراشیده شود، از صافکاری PDR نمیتوانیم برای تعمیر آن قسمت استفاده کنیم. و بدنه خودرو نیاز به نقاشی دارد. نکته جالب در مورد رنگ خودروهای مدرن این است که علاوه بر زیبایی و جلوه بیشتر به خودرو، به عنوان یک لایه محافظ عمل میکنند و از کشسانی مطلوبی برخوردار هستند. اکثر رنگهای پلی اورتان اکریلیک بر پایه آب دارای خاصیت کشسانی عالی و سازگار با محیط زیست هستند. به دلیل خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری زیاد آنها، ضربهها و فرورفتگیهایی که به طور معمول از حد الاستیک رنگ بیشتر هستند با فرایند صافکاری PDR کاملاً قابل تعمیر میباشند. برخی از رنگهای قدیمی خودرو دارای خاصیت ارتجاعی یا انعطاف پذیری مشابه رنگهای مدرن خودرو نیستند. هر چند برخی استثنائات در این قانون وجود دارد. برخی از وسایل نقلیه مدرن از رنگهای شکننده و روکشهای شفافتری استفاده میکنند که این باعث میشود تا کشش رنگ نسبت به رنگ های پلی اورتان اکریلیک بر پایه آب بیشتر شود.
هزینه صافکاری PDR چقدر است؟
هزینه صافکاری شما به عواملی همچون میزان خسارت، اندازه ناحیه آسیب دیده و محل آسیب دیده بستگی دارد. در تصادفات شدیدتر به راحتی نمیتوان به پشت قسمت بدنه دسترسی پیدا کرد. به همین دلیل اگر آسیب بیشتر باشد، زمان و هزینه بیشتری نسبت به یک صافکاری ساده دارد. برای آسیبهای کوچک از 500 هزار تومان تا 3 میلیون تومان و برای آسیبهای بزرگتر حدودا 6 تا 20 میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت.
نکته دیگری که باید به آن توجه کنید مقدار خسارت وارده روی وسیله نقلیه شما است. طبیعتا هزینه صافکاری سقف خودرو نسبت به یک درب یا گلگیر گرانتر خواهد بود. صرف نظر از این، تعیین دقیق اجرت صافکاری دشوار است زیرا تصادفهایی که رخ میدهند هیچوقت شبیه به هم نیستند. از طرفی صافکاری بدون رنگ همیشه ارزانتر از صافکاری و نقاشی خواهد بود و در صافکاری PDR ما نیازی به استفاده از بتونه و نقاشی نداریم مسلما هزینهی کمتری نیز پرداخت میکنیم.
سخن پایانی
امیدواریم این راهنمای جامع در مورد PDR برای شما مفید بوده باشد و پاسخ بسیاری از سوالات مربوط به PDR را پیدا کرده باشید. ما میخواهیم اطمینان حاصل کنیم که در مورد تعمیر وسیله نقلیه خود به خوبی آموزش دیدهاید تا بدانید PDRچگونه میتواند وسیله نقلیه شما را بدون جداسازی قسمتهای مختلف بدنه تعمیر کند. این واقعاً یکی از بهترین راهها برای تعمیر خسارتهای ماشین شما است.