یکی از پدیده هایی که معمولا در روغن های صنعتی با آن روبرو می شویم، پدیده کف کردن است. این مشکل اغلب در روغن های هیدرولیک، گردشی و دنده مشاهده می گردد. در ادامه خواهیم دید که این پدیده چه مشکلاتی را بوجود خواهد اورد. کف در روغن از اختلاط هوا در روغن و تشکیل حباب در سطح آن بوجود می آید که شدت آن به عوامل گوناگونی بستگی دارد. در این مطلب سعی داریم به سوال را پاسخ دهیم که دلیل کف کردن روغن موتور چیست؟ و دلیل تغییر رنگ در روغن موتور چیست؟

کارکرد روغن موتور

کارکرد روغن موتور

روغن موتور یک مایع مصرفی در موتور خودرو می باشد که پس از چند کیلومتر تردد با خودرو در اغلب خودرو ها کاهش پیدا می کند. وظیفه روغن موتور روان کاری قطعات درون موتور، همچنین جذب کردن ذرات ایجاد شده درون موتور و در عین حال کاهش حرارت موتور خودرو است چرا که با کاهش اصطکاک قطعات داخل خودرو مانند پیستون ها و رینگ باعث می شود که حرارت ایجاد شده بر اثر این اصطکاک قطعات کاهش پیدا کند. پس روغن موتور با ساختار روان خود قادر است عملیات روانکاری درون موتور خودرو را انجام دهد. لازم به ذکر است روغن موتور باید به موقع تعویض شود. دقت کنید که همیشه باید فیلتر روغن را در کنار روغن موتور تعویض کنید.

به چه طریق می توان به کف کردن روغن موتور پی برد ؟

به چه طریق می توان به کف کردن روغن موتور پی برد ؟

تنها جایی که می توان مشاهده کرد که روغن موتور کف کرده است یا خیر، درب ورودی روغن موتور به خودرو می باشد. با باز کردن این درب و مشاهده ی پشت آن در صورتی که رنگ شیری خاصی یا کف پشت درب ورودی خودرو دیده شد، می توان متوجه شد که روغن موتور شما به حالت کف درآمده است پس باید علت را جویا شوید و نسبت به حل مشکل اقدام کرد.

در نظر داشته باشید که اگر مشکل اساسی موتور خودرو را که باعث کم شدن روغن موتور می‌شود را برطرف نکنید، به مرور زمان این علت ممکن است گسترش پیدا کرده و در نتیجه هزینه‌ های بیشتری برای شما باقی می گذارد. اگر می خواهید کمتر هزینه کنید، باید در سریع ترین زمان ممکن علت را جویا شده و موتور را تعمیر کنید.

کارشناسی رنگ خودرو :  آشنایی با دیاگ زدن خودرو

دلایل مختلف کف کردن روغن موتور

دلایل مختلف کف کردن روغن موتور

کف کردن روغن موتور به چندین دلیل ممکن است اتفاق بیفتد:

• ترکیب شدن آب با روغن موتور

آب درون رادیاتور خودرو که با چرخش درون موتور و در محل هایی که نزدیک ترین ارتباط را با موتور دارند، مانند واشر سرسیلندر و سایر اجزا می‌تواند با روغن ترکیب شود.

• ورود آب از درب روغن موتور و یا محل گیج

گاهی با شستشوی موتور خودرو این امکان وجود دارد که از دریچه های ورودی روغن موتور، مانند درب گیج روغن موتور، مقداری آب وارد موتور خودرو شود و با وجود  کارکرد موتور خودرو این مایع ،یعنی آب، بخار می شود و به بالای درب ورودی روغن موتور رسیده و باعث ایجاد کف روی روغن موتور می شود.

در این صورت اگر یکبار درب روغن موتور را تمیز و پاک کنید و دوباره درب را در جای پیشین قرار دهید و مدتی با موتور خودرو کار کنید، دیگر این اتفاق نخواهد افتاد. در صورتی که علت کف کردن درب روغن موتور موتور ذکر شده باشد، شما باید در اصل خوشحال باشید چرا که هیچ هزینه ای گریبان گیر شما نشده است.

در غیر این صورت، اگر درب روغن موتور را پاک کردید و در سری بعد، برای مثال چند روز بعد از کارکرد، روغن موتور خودروی شما مجددا کف کرد، علت آن ترکیب شدن آب موتور خودرو و آب رادیاتور با روغن موتور است که حتما باید موتور توسط متخصص باز شده و با مشاهده واشر سرسیلندر یا محل هایی که روغن موتور با آب در ارتباط است، علت بررسی شود.

این کار باید توسط مکانیک های خبره و یا تعمیرگاه های مجاز انجام شود تا در صورت بررسی علت ترکیب شدن آب با روغن موتور در اسرع وقت آن را رفع کرد.  پس از آن با شستشوی موتور، هرگونه کف یا آبی که درون روغن موتور قرار دارد شسته شود و روغن موتور جدید به خودرو اضافه گردد.

کارشناسی رنگ خودرو :  آموزش صفرشویی کابین و موتور خودرو

در صورتی که به این نکته به موقع رسیدگی نشود و سریع تر برطرف نگردد، نشتی ارتباط بین روغن و آب قطعاً بیشتر می شود هزینه های بیشتری برای شما باقی می گذارد چرا که قطعات بیشتری با ترکیب شدن آب و روغن درگیر می شوند در نتیجه شما با مشکلات اساسی برای موتور خودرو مواجه خواهید شد.

• در برخی مواقع امکان دارد علت کف کردن روغن موتور از دستکاری در آنتی فوم روغن و کیفیت روغن موتور ناشی شود . چرا که در صورت تقلبی بودن روغن موتور و نیز افزودن انواع مواد افزودنی غیرمجاز به آن، روغن به حالت کف و چسب در می آید .

اگر میزان کف در روغن از حد استاندارد بیشتر باشد، مشکلات زیادی برای روغن و تجهیز ایجاد خواهد شد چراکه کف در روغن باعث اختلاط بیش از حد روغن و هوا شده درنتیجه مجاورت روغن با هوا (اکسیژن) را افزایش می یابد و این فرایند شرایط را برای اکسیداسیون روغن فراهم می کند. همچنین وجود کف در روغن های گردشی مانند توربین باعث می شود تا در حین کار موتور، روغن تحت فشار حباب های هوا در روغن فشرده می شود و در اثر این فشردگی دچار افزایش دما شده و در کل باعث افزایش دمای توده روغن خواهد شد. از آنجایی که افزایش دمای روغن در سریع تر کردن واکنش اکسیداسیون نقش موثری دارد، این مسئله به کاهش عمر مفید روغن منجر خواهد شد.

جمع شدن کف به میزان زیاد در مخزن روغن بصورت یک لایه عایق برروی سطح روغن عمل می کند و از انتقال حرارت و کاهش دمای روغن در مخزن جلوگیری بعمل می آورد. این اتفاق نیز مانند آنچه ذکر شد باعث زیاد شدن دمای روغن و کاهش عمر مفید آن خواهد شد.

کارشناسی رنگ خودرو :  آموزش کارشناسی رنگ خودرو و آموزش اجرای نانو سرامیک همدان

کف نه تنها بر سلامت و کیفیت روغن مصرفی تاثیر مستقیم می گذارد، بلکه به واسطه پدیده های مکانیکی مانند کاویتاسون به ایجاد خرابی در تجهیزات سیستم مانند پمپ روغن منجر خواهد شد.

عوامل متفاوتی در بوجود آمدن این مشکل موثر هستند.

عواملی مانند آلودگی های فیزیکی و شیمیایی که بر کشش سطحی سیال آن موثر هستند، مشکلات مکانیکی که باعث بوجود آمدن نشتی در نقاط مکش سیستم می شوند و در ورود بیش از حد هوا به روغن موتور موثرند. عوامل دیگری نیز وجود دارند که در شرایط خاص بر پدیده کف در روغن می توانند تاثیر گذار باشند.

لازم به ذکر است نحوه مواجهه با این پدیده در روغن های متفاوت می تواند مختلف باشد. از این رو توصیه می شود در صورت مواجه با این مشکل از متخصصین خبره در این زمینه یاری بجویید.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی علت کف کردن روغن موتور پرداختیم. کف کردن روغن موتور در واقع به معنی مخلوط شدن آب با روغن موتورمی باشد. از آنجایی که روغن موتور با حرارتی بسیار بالا در حال فعالیت درون موتور می باشد، در صورت ترکیب شدن حتی قطره ای آب با آن ، سریع قطره آب به بخار تبدیل می شود و باعث بوجود آمدن کف روی روغن موتور و قسمت بالای درب ورودی روغن موتور می شود. با مشاهده کف ابتدا باید نسبت به تمیز کردن آن اقدام کرد و اگر چند روز بعد باز هم کف مشاهده شد، فورا به تعمیرگاه های مجاز و متخصصین خبره مراجعه کنید چرا که در صورت مراجعه نکردن به تعمیرگاه ها احتمال افزوده شدن هزینه به هزینه تعمیر موتور خودروی شما زیادتر خواهد شد.ذکر این نکته ضوری است که استهلاک قطعات داخلی موتور علت اصلی کف کردن روغن موتور می باشد.

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان