رنگ خودرو
رنگ خودرو یکی از موارد موثر در انتخاب خودرو می باشد. رنگ خودرو علاوه بر تاثیر بر روی زیبایی ظاهری، می تواند قیمت خرید و فروش اتومبیل را تا حد زیادی جابجا کند. علاوه بر این موارد، رنگ خودرو می تواند آسیب به بدنه خودرو در اثر تابش نور خورشید را به طور موثری کاهش می دهد و می تواند مقاومت بالایی را در برابر ایجاد خط و خش روی سطح بدنه خودرو داشته باشد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودرو، انواع مختلف رنگ برای خودرو وجود دارد که افراد بر حسب سلیقه، کاربرد و هم چنین قیمت از آن ها استفاده می کنند.
مواد به کار رفته در ساخت رنگ خودرو موجب دوام و مقاومت بدنه خودرو در برابر ایحاد خط و خش و فرو رفتگی های جزئی می شود. ساختار انواع رنگ خودرو Type Of Car Paintبا هم متفاوت بوده و همین تفاوت موجب پدید آمدن نمونه های مختلف رنگ خودرو شده است. اما مواد اصلی به کار رفته در تشکیل انواع رنگ خودرو تقریبا یکسان است. رنگ خودرو به طور کلی از رزین، حلال و پیگمنت ساخته شده است.
ساختار تشکیل دهنده انواع رنگ خودرو
ساختار کلیه رنگ ها از 3 ماده اصلی به نامهای پیگمان (رنگدانه)، رزین و حلال تشکیل شدهاست. هریک از آنها نقش و تأثیر ویژه ای در ساختار رنگ دارند که مهمترین آن ها عبارت است از:
• پیگمنت (رنگ دانه)
پیگمان یا همان عنصر رنگدانهای، اصلی ترین فاکتور به کار رفته و به عبارتی دیگر پایه و اساس رنگ است. پیگمان بهعنوان اصلیترین ماده تشکیلدهنده انواع رنگ خودرو، ماهیتی پودری داشته و در طیف وسیعی از رنگهای مختلف وجود دارد. پیگمان ها اغلب به صورت طبیعی، مصنوعی و آلی تهیه و برای تولید مورد استفاده قرار می گیرند.
• رزین
رزین از دیگر اجزای تشکیل دهنده رنگ است که وظیفه آن چسبندگی و حفظ انسجام ذرات پیگمان است. در واقع رزینها، با معلق نگه داشتن رنگدانه ها، امکان چسبیدن ذرات به بدنه و سطوح رنگآمیزی را ممکن مینمایند.
• حلال (تینر)
بدون شک استفاده از ترکیب رنگدانه و رزین به تنهایی، نمی تواند نیاز صنعت رنگ را برطرف نماید. حلالها به دلیل روانکردن این ترکیب، قابلیت انتقال، پخش و ترکیب انواع رنگ خودرو به بهترین شکل را فراهم میکنند. در نتیجه عنصر حلال را میتوان کامل کننده مثلث مواد تشکیل دهنده رنگها را کامل کند.
انواع رنگ خودرو
رنگ روغنی و ساده، اصلی و پراستفاده
شاید رنگ های روغنی را بتوان پراستفاده ترین نوع از انواع رنگ خودرو به شمار آورد. این نوع رنگ از یک لایه اصلی که همان رنگ معمولی است تشکیل شده که با روکشی بی رنگ پوشانده می شود. رنگهای معمولی و روغنی در برابر خط و خش آسیب پذیرند. لذا به کمک لایه ای بی رنگ که بر روی آن می کشند، دوام رنگ در برابر آسیب خارجی را بالاتر می برند. ضمن آن که این لایه ظاهری براقتر را با خود به ارمغان میآورد.
تقریباً بخش اعظمی از خودروهای موجود در بازار با استفاده از رنگ های روغنی و ساده، رنگآمیزی میشوند. دردسترس بودن، هزینه نسبتاً کم، سرعت رنگامیزی بالا و همچنین قابلیت تعمیر آسان در صورت آسیب، از مهمترین مزایای آنهاست. از طرفی دیگر تنوع رنگی آن چندان گسترده نیست. طیف رنگ های اصلی خودرو نظیر مشکی، سفید، آبی و قرمز عمده این رنگها هستند. علی رغم قابلیت تعمیر و بازسازی آسان رنگ های روغنی؛ این امر نیازمند مهارت و تجربه بالاست. در نتیجه سهلانگاری و عدم توانایی لازم میتواند سبب شود تا رنگ جدید، حالتی دانهدانه و غیریکنواخت به خود بگیرد.
رنگ متالیک، درخشان در میان انواع رنگ خودرو
رنگ متالیک از دیگر انواع رنگ خودرو است که استفاده نسبتاً زیادی دارد. رنگ متالیک از رنگهای نسل جدید محسوب میشود و شاید درخشش و جلوه چشمنواز آن مهمترین وجه تمایزش باشد. ساختار رنگ متالیک تفاوت عمده ای با رنگ روغنی ندارد و تنها استفاده از پودر فلز اصلیترین نفاوت آنهاست. همین پودرفلز که در مقداری ناچیز و درحدود 2 درصد با رنگ اصلی ترکیب میشود، سبب درخشش رنگ متالیک میگردد.
وجود ذرات ریز فلزی سبب انعکاس هرچه بهتر نور شده که جلوه و زیبایی خاص خود را به همراه دارد. علاوه بر این زیبایی، بازتاب نور سبب می شود تا خط و خش های ریز بدنه به چشم نیاید. این ویژگی امتیاز ارزشمندی برای خودروهای شهری محسوب میشود. از طرفی دیگر برای بهرهگیری از زیبایی باید به تمیزی خودرو اهمیت ویژهای دهید. ضمن آن که مراقبت بیشتری نیاز دارد و در صورت آسیب و رنگآمیزی مجدد، کار سادهای ندارید. امکان دو رنگ شدگی که بهدلیل تفاوت در رنگ اولیه خودرو و رنگ جدید حاصل میشود، دور از ذهن نخواهدبود.
رنگ صدفی، زیبا و منحصر به فرد
رنگ های صدفی از دیگر انواع رنگ خودرو است که از لحاظی شباهت زیادی با رنگ متالیک دارد. همان گونه که بیان شد، در رنگ های متالیک اغلب از براده ها و ذرات فلزی در ترکیب با رنگ استفاده می شود. اما در رنگهای صدفی به جای استفاده از پودر فلزی، از ذرات سرامیکی یا میکا استفاده میشود. این براده های سرامیکی سبب جلوه خاص و منحصربهفردی در خودرو می گردد. به گونه ای که اگر در زوایای مختلفی به بدنه نگاه کنید، طیف رنگی گوناگونی را مشاهده خواهیدکرد. این زیبایی دلانگیز به دلیل شکست و انکسار نوری است که به دلیل وجود ذرات سرامیکی به وجود می آید.
جلوه فوق العاده و خیره کننده در کنار پوشش آسیبها و خط و خشهای احتمالی از برجسته ترین مزایای رنگهای صدفی است. در نقطه مقابل هزینه ساخت بالاتری داشته که افزایش قیمت خودرو را به دنبال خواهدداشت. هزینه تعمیر نیز طبیعتاً بالا بوده و برای انجام آن نیز به متخصصین حرفه ای نیاز است.
رنگ های مات و کدر
یکی از انواع رنگ خودرو که استفاده محدودتری نسبت به سایر رنگ ها دارد، رنگ مات و کدر است. این رنگ ها اغلب در خودروهای لوکس استفاده می شوند. طیف سیاه و خاکستری از مهمترین طیف های رنگی مات و کدر به این نوع رنگ هاست.
جذابیت و جلوه درخشان رنگ به کار رفته، خودرو را بیش از پیش جذاب نشان می دهد. همان گونه که بیان شد این رنگ ها اغلب در خودروهای خاص استفاده می شود. لذا شرایط نگهداری و ترمیم سختتری نیز به همراه خواهد داشت. نیاز بهشسشتو با موادشوینده مخصوص برای حفظ لایه مات و شرایط مراقبت بیشتر و ترمیم دشوارتر از دیگرمحدودیتهای این نوع رنگ است.
اگر شما هم به دنیای جذاب ماشین ها علاقه مند هستید، با گذراندن دوره آموزش دیتیلینگ خودرو، میتوانید کسب و کار خود را آغاز نمایید و به راحتی کسب درآمد نمایید.
جمع بندی
انتخاب رنگ برای خودرو خود بستگی به سلیقه شخصی شما دارد. اما در کل، برای خودرو های ایرانی که در شرایط آب و هوایی گرم و خشک قرار می گیرند، رنگ هایی که به خوبی در برابر آفتاب مقاومت کنند، توصیه می شوند. هم چنین باید پوشانندگی بالایی در برابر گرد و غبار و آلودگی را داشته باشند. به عنوان مثال، رنگ های خاکستری تیره، مشکی، نقره ای و سفید در برابر گرد و خاک مقاومت بیشتری دارند و برای خودرو های ایرانی مناسب هستند. این رنگ ها علاوه بر مزیت های بالا، شیک و زیبا هستند.