زیرسازی رنگ خودرو

زیرسازی رنگ خودرو

زیرسازی رنگ خودرو

اساساً زیرسازی رنگ، به دلیل ایجاد بستری مناسب و آماده برای کاری کم نقص، اهمیت ویژه ای دارد. زیرسازی سبب می شود تا رنگ آمیزی کاملاً یکدست و یکپارچه با سایر قطعات خودرو صورت پذیرد.

در این حالت رنگ رویه، به جان قطعه می‌نشیند و به ‌دنبال آن شاهد مشکلاتی نظیر عیوب پاشش رنگ خودرو نخواهیم‌ بود. علاوه بر آن، زیرسازی مناسب می تواند همانند لایه ای عایق و محافظ بین رنگ و بدنه باشد.

لذا از تماس مستقیم رنگ با بدنه و همچنین سایر عوامل مضر همچون زنگ‌ زدگی و خوردگی نیز جلوگیری نماید. در نتیجه می‌توان گفت، زیرسازی خوب سبب افزایش طول عمر و کیفیت بدنه نیز خواهد شد.

مراحل زیرسازی رنگ خودرو

مراحل زیرسازی رنگ خودرو

• تمیز کردن و رفع آلودگی ها، مقدمه‌ای برای زیرسازی

توصیه می‌شود محیط رنگ‌ آمیزی را در فضایی ترجیحاً به ‌دور از شرایط جوی نظیر باد و گردوخاک انتخاب نمایید.

سطح رنگ‌ آمیزی را تمیز کنید و هرگونه چربی، لکه و آلودگی را برطرف نمایید. هرگونه غبار و گرد و خاک می‌تواند کیفیت رنگ آمیزی را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. در نتیجه تمیز نمودن و پاک کردن سطح را می‌توان مقدمه و پیش آغازی برای انجام زیرسازی محسوب کرد.

چربی و وجود لکه‌های چرب از جمله مواردی است که نیاز به پاکسازی دارد. شستشو با تینر و سایر حلال‌های مناسب رفع چربی، انتخاب‌های مناسبی برای چربی‌زدایی سطح هستند.

اکیداسیون سطح یکی دیگر از آلودگی ‌های راجع سطوح رنگ ‌آمیزی خودرو است. استفاده از برس‌های سیمی مخصوص و همچنین سمباده‌زنی از جمله روش‌های مؤثر در رفع چنین آلودگی‌هایی است.

کارشناسی رنگ خودرو :  تفاوت کارشناسی خودرو سنتی با کارشناسی مدرن

همچنین دستمال‌های مرطوب و جاذب گرد و غبار نیز برای برطرف کردن کامل سایر آلودگی‌های سطحی، گزینه مناسبی هستند.

• آماده سازی سطح و بتونه کاری، مرحله‌ای تأثیرگذار در زیرسازی رنگ خودرو

بتونه که ماده ای خمیری شکل است و حالتی بین جامد و مایع دارد به خوبی خلل و فرج را پر می کند. بتونه سبب می شود تا بخش های مختلف، اختلاف سطح نداشته باشند و رنگ آمیزی یکدست و یکپارچه صورت پذیرد.

بتونه کاری در صورتی که درست انجام شود، بخش زیادی از مسیر یکدست بودن سطح رنگ‌آمیزی را فراهم می کند.

• ایجاد سطحی یکنواخت و صاف با برطرف کردن ناهمواری‌ها

بدون تردید یک رنگ‌آمیزی خوب و باکیفیت باید در سطحی صاف، یکنواخت و اصطلاحاً صیقل خورده انجام شود. لذا پیش از آغاز فرآیند رنگ آمیزی لازم است تا این سطح هموار فراهم شود.

سنباده با زبری متوسط و البته استفاده از دستگاه سمباده برقی، راه حلی مناسب برای فراهم کردن چنین سطحی است. البته در شکاف‌ها و همچنین جاهایی که بخشی از بدنه زاویه‌دار است نظیر گوشه‌ها، سمباده دستی روش بهتری است. چراکه دقت، تسلط و تمرکز در چنین نقاطی، اهمیت زیادی دارد.

بدون شک هرگونه پستی و بلندی و ناهمواری نظیر نقاط برجسته یا فرورفتگی می‌تواند زیرسازی رنگ خودرو را با مشکل روبه‌رو نماید. لذا نسبت به انجام دقیق آن توجه و دقت کافی داشته باشید.

همچنین احتمالاً این مرحله کمی وقت ‌گیر باشد، اما بدانید انجام درست آن، تأثیر شگرفی درحصول کیفیت رنگ‌آمیزی شما خواهدداشت. لذا حتی الامکان انجام دقیق و با حوصله آن را در دستور کار خود قرار دهید.

کارشناسی رنگ خودرو :  همه چیز درباره بادی فنس

لایه آستر یا پرایمر، کلیدی‌ترین عامل در زیرسازی رنگ خودرو

لایه آستر یا پرایمر، کلیدی‌ترین عامل در زیرسازی رنگ خودرو

یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای فنی در دست‌یابی به یک رنگ خوب و حرفه‌ای، لایه پرایمر یا آستر است. لایه آستر لایه رنگی است که بین بدنه خودرو و لایه رنگ اصلی قرار می‌گیرد.

لایه پرایمر از چند جنبه حائز اهمیت است. نخست آن که سطحی کاملاً یک شکل ایجاد می کند. همچنین ناهمواری‌هایی که ممکن است در مراحل قبل پوشیده نشده باشد و نواقص احتمالی بدنه خودرو را برطرف می‌نماید.

این لایه با یکدستی خود سبب می شود تا فرآیند رنگ‌آمیزی نیز یکنواخت و البته با سرعت بیشتری انجام شود. علاوه بر این موارد، لایه پرایمر در جلوگیری از اثرات مضری نظیر خوردگی، اکسیداسیون و زنگ‌زدگی نیز نقش مؤثری دارد. در نتیجه استفاده از لایه پرایمر یا همان آستر را می‌توان از کلیدی‌ترین مراحل زیرسازی رنگ خودرو به شمار آورد.

به یاد داشته باشید، هنگام ایجاد لایه آستر، ناهمواری یا تخللی روی سطح ایجاد نشود. بروز این موارد می‌تواند کیفیت لایه رنگ اصلی شما را تحت تأثیر قرار دهد. چراکه در صورت وجود پستی و بلندی، رنگ اصلی به خوبی روی سطح نمی‌چسبد و از کیفیت کار می‌کاهد. لازم به ذکر است، سندبلاست و سمباده به عنوان روشی‌مناسب می‌تواند در صورت ایجاد چنین ناهمواری‌هایی، آن‌ها را برطرف نماید.

جمع بندی

جمع بندی

زیرسازی رنگ خودرو یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در رنگ‌آمیزی است. در واقع چگونگی انجام آن، رابطه مستقیمی با چگونگی کیفیت کار و کسب نتیجه‌ای بادوام و زیبا دارد.

درست است زیرسازی در نهایت دیده نمی‌شود؛ اما اثرات آن به هیچ عنوان پوشیده نخواهدماند. برطرف کردن آلودگی‌ها، بتونه کاری و سمباده‌زنی به‌منظور ایجاد پوششی یکدست و یکنواخت از مهمترین اقدامات در این زمینه است.

کارشناسی رنگ خودرو :  آموزش انواع شاسی خودرو

ایجاد لایه پرایمر یا آستر نیز از دیگر مواردی است که باید به آن توجه ویژه ای داشت. این لایه به دلیل مزایای فراوان خود همچون پوشش نواقص سطح و بهبود کیفیت رنگ‌آمیزی، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

در نهایت می‌توان گفت، انجام دقیق مراحل زیرسازی رنگ، از تکنیک‌های مهم در یک رنگ‌آمیزی حرفه‌ای به شمار می‌رود. موضوعی که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت و در انجام آن نهایت دقت و توان را به کار گرفت.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان