نحوه کار دیفرانسیل خودرو
دیفرانسیل یک قطعه مکانیکی در خودرو است که وظیفه تقسیم نیروی موتور بین چرخها را بر عهده دارد. دیفرانسیل به چرخها اجازه میدهد تا با سرعتهای مختلف بچرخند، حتی زمانی که خودرو در حال پیچیدن است.
دیفرانسیل از مجموعهای از چرخدندهها تشکیل شده است که نیروی موتور را از گیربکس به چرخها منتقل میکنند. این چرخدندهها به طوری طراحی شدهاند که به چرخها اجازه میدهند با سرعتهای مختلف بچرخند.
هنگامی که خودرو در حال حرکت مستقیم است، هر دو چرخ با همان سرعت میچرخند. این امر به دلیل چرخدندههای همگامسازی است که در دیفرانسیل وجود دارند. چرخدندههای همگامسازی باعث میشوند که سرعت هر دو چرخ با سرعت موتور یکسان باشد.
هنگامی که خودرو در حال پیچیدن است، چرخهای بیرونی و داخلی با سرعتهای مختلف میچرخند. این امر به دلیل این است که چرخهای بیرونی مسافت بیشتری نسبت به چرخهای داخلی طی میکنند.
دیفرانسیل با استفاده از دندههای پیمایش اختلاف سرعت بین چرخهای بیرونی و داخلی را جبران میکند. دندههای پیمایش به چرخهای بیرونی اجازه میدهند تا با سرعت بیشتری نسبت به چرخهای داخلی بچرخند.
انواع مختلفی از دیفرانسیل وجود دارد، اما رایجترین نوع آن دیفرانسیل باز است. دیفرانسیل باز از یک جفت چرخدنده پیمایش استفاده میکند که به طور خودکار اختلاف سرعت بین چرخهای بیرونی و داخلی را جبران میکنند.
انواع دیگر دیفرانسیل عبارتند از:
- دیفرانسیل لغزش محدود: دیفرانسیل لغزش محدود از یک جفت چرخدنده پیمایش و یک کلاچ لغزش استفاده میکند که میتواند مقداری از گشتاور را از چرخی که میلغزد به چرخی که در حال چسبیدن است منتقل کند.
- دیفرانسیل قفل شونده: دیفرانسیل قفل شونده از یک جفت چرخدنده پیمایش و یک کلاچ قفلشونده استفاده میکند که میتواند چرخها را به طور کامل قفل کند. این امر باعث میشود که هر دو چرخ با سرعت یکسان بچرخند، حتی زمانی که یکی از چرخها در حال لغزش است.
دیفرانسیل یک قطعه مهم در خودرو است که به آن اجازه میدهد تا به طور ایمن و کارآمد حرکت کند.