♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو

خرید خودرو  و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و

هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی

نخبگان

در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می

پردازد.

آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی

در ارائه مطالبی دارد

که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای

هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.

با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو

♦ در ادامه تعدادی از نکات موجود در تایرهای رادیال فهرست شده است:

1_ لایه های تایر رادیال از یک تکیه گاه به تکیه گاه دیگر با زاویه 90 درجه نسبت به محور چیده می شوند.

2_ تایرهای رادیال بوسیله ی لایه های موازی که از جنس الیاف لاستیک اندوده شده اند،

و توسط سیم های نایلونی، ابریشم مصنوعی، پلی استر، یا فایبر گلاس تقویت شده اند،

به طور مستقیم از یک لبه ی تایر به لبه ی دیگر تایر میروند و زاویه 90 درجه با

دیواره ی جانبی تایر می سازند.

3_ در تایرهای رادیال به دلیل زاویه 90 درجه ای که بین نخ های لایه ها نسبت

به محور تایر وجود دارد، مقاومت و استحکام تایر افزایش یافته و تایر اهسته تر ساییده می شود.

4_ دیواره ی جانبی تایرهای رادیال، نرم و ارتجاعی است، که همیم امر تمایل به

متورم شدن این تایر را در زیر بار افزایش میدهد. این ویژگی یکی از معایب تایر های رادیال محسوب میشود.

5_ در تایرهای رادیال با حرکت چرخ برروی جاده، نخهای عرضی به سهولت در

کنار هم می لغزند و کمترین مقدار ضریب اصطکاک را در لایه ها ایجاد می کنند،

که همین امر تولید گرما در تایر را کاهش می دهد، و از مزایای آن غلت بهتر،

نیروی اصطکاکی کمتر و کاهش مصرف سوخت است.

6_ دیواره تایر رادیال از تایر بایاس انعطاف پذیرتر است، بنابراین آج تایر رادیال

برروی لبه ی تایر می پیچد تا انعطاف پذیری دیواره ی انرا جبران کند.

در نتیجه وقتی خودرو در حال پیچیدن است.

7_ با استفاده از تایرهای رادیال مصرف سوخت کاهش می یابد،

زیرا مقاومت غلتشی تایر رادیال از تایر بایاس کمتر بوده، و موتور توان کمتری

را برای غلبه بر این مقاومت صرف می کند.

8_ در تایر های رادیال به منظور افزایش استحکام تایر برای تعادل در راستای

حرکت از منجیدگذاری استفاده می شود، که زاویه ی آن نسبت به خط مرکزی

بین 10 تا 30 درجه است. در هنگام دور زدن این منجید گذاری به ثابت و محکم

نگه داشتن سطح آجدار کمک می کند.

♦ ویژگی های تایر

1_ تایر بخشی از شاسی می باشد که وزن خودرو را تحمل کرده، و موجب حرکت خودرو می شود.

2_ تنها تایری های خودرو می باشند که با سطح جاده در تماس هستند.

3_ در سرعت های بالای خودرو، جاده های لغزنده و بار زیاد وارد بر خودرو،

نقش تایر در کنترل و هدایت خودرو اهمیت بسیاری می یابد.

4_ یکی از وظایف تایر عملکرد شبیه به فنر آن می باشد، که ضربات اولیه جاده را جذب و خنثی می نماید.

5_ مقداری پهنای لاستیک در هدایت و فرمان پذیری خودرو، کنترل نیروهای وارد شده

از طرف جاده و تحمل وزن خودرو نقش تعیین کننده ای دارد.

6_ کیفیت ترمز کردن و شتاب گیری خودرو به نحو محسوسی به کیفیت تایر و نوع اج آن بستگی دارد.

7_ تایر فاقد اج در مقابل نیروهای مختلفی که در هنگام شتاب گیری، ترمز کردن و

دور زدن وارد می شود. نیروی چسبندگی کمتری دارد، که باعث افزایش لغزش آن می گردد.

این لغزش، نیروی کششی تایر را کاهش می دهد.

8_ تایر با چسبیدن به سطح جاده باعث افزایش کشش چرخ شده، و از سر خوردن خودرو

جلوگیری می کند، در ضمن امکان شتاب گیری، ترمز کردن دور زدن مناسب را نیز فراهم می کند.

9__ تایر در هنگام برخورد با ناهمواری های سطح جاده تغیر شکل یافته، و از انتقال ضربه

حاصل از برخورد با ناهمواری ها به سرنشینان و خودرو جلوگیری می نماید.

10_ چرخ و تایر یک مجموعه هستند که خرابی هر یک بر عملکرد مناسب دیگری تاثیر گذار است.

11_ تایر قسمت های زیادی از صداهای مزاحم را حذف کرده، و از ورود آنها به قسمت

سرنشینان خودرو جلوگیری می نماید.

♦ نیرو های وارد بر تایر

1_ نیروی کششی: این نیرو در هنگام شتاب گیری از طرف تایر بر سطح  جاده وارد می شود.

2_ نیروی فشاری: این نیرو در هنگام ترمز کردن از طرف جاده و شاسی بر تایر وارد می شود.

3_ نیروی جانبی: این نیرو در هنگام دور زدن خودرو در تایر بوجود می اید، و از لغزیدن چرخ

به طور عرضی جلوگیری می کند.

♦ انواع تایر بر اساس لایه گذای

دو نوع اصلی ساختار تایر که در سطح وسیعی کاربرد دارند، تایر های رادیال و بایاس می باشند.

تایر رادیال:

برای ناظر غیر حرفه ای همه ی تایرها یکسان اند. اما اگر به دقت توجه شود،

خواهید دید که ساختمان تایرهای مدرن تا چه حدی برروی بهبود فرمان پذیری،

راحتی سوار، کشش،سایش آج و اقتصاد سوخت، نسبت به تایر هایی که

در چند سال پیش تولید می شدند، تاثیر داشته اند.

امروزه تایرهایی تولید می شوند که در ساختمان آنها پیش از 200 ماده ی اولیه

بکار رفته است، و شامل کمربندهای فولادی با ساختار پیچیده، لایه های بافته شده

و الگوهای آج طراحی شده با کامپیوتر هستند. سازندگان تایر در رقابتی شدید،

به دنبال طرح های رقابتی زیادی در زمینه ی عملکرد تایر و آج می باشند.

تاریخچه خودرو

خودرو به وسیله نقلیه چرخداری گفته می شود که موتور خودرو را حمل کرده

و بدون ارتباط با وسیله دیگر و به کمک نیروی ماشینی خود قادر به حرکت باشد

شاید بتوان اولین ایده مکتوب در مورد وسیله نقلیه ای که بدون نیروی انسان یا

حیوانات قادر به حرکت باشد را در ایلیاد اثر هومر یافت .در قسمتی از رمان هفاستوس

(خدای آتش و فلز کاری )یک سه چرخه متحرک می سازد و از ان برای جابجایی

استفاده می کند .شش هزار سال به طول انجامید تا رویای ساخت این وسیله به واقعیت بپیوندد.

در عالم واقع این وسیله برای اولین بار در سال 1678 توسط پدر فردیناند

فربیست مبلغ مسیحی بلزیکی در چین طراحی و ساخته شد که توسط نیروی

بخار کار می کرد .این خودرواولیه 65 سا نتی متر طول داشت و به عنوان وسیله

سرگرمی برای امپراطور چین ساخته شده  بود .اولین اتومبیل واقعی با نیروی بخار

که برای جابجایی انسان و بار بکار گرفته شد در سال 1767توسط

نیکلاس جوزف کان فرانسوی طراحی و ساخته شد .خودرو کان می توانست

4 تن بار به همرا 2 خدمه را با سرعت 7/8 کیلومتر بر ساعت به حرکت در اورد .

اولین تصادف خودرویی جهان نیز با این خودرو در سال 1771 اتفاق افتاد.

شاسی و بدنه

نگهداشتن کلیه ی اجزای خودرو را بر عهده دارد .به گونه ای که بسیاری از

اجزاءهمچون موتور-گیریبکس و بعضی از تجهیزات جانبی برای تثبیت موقعیت شان

به صورت صلب به شاسی متصل می گردند و بعضی از اجزاء کثل اکسل ها –چرخ ها

و مکانیزم فرمان توسط فنر بندی (سیستم تعلیق )به شاسی متصل می شوند .

اتاق نیز که وظیفه حمل سرنشینان را بر عهده دارد یا به همراه شاسی یک

مجموعه یکپارچه را تشکیل می دهد و یا مجموعه ای مجزا می باشد که به شاسی متصل گردیده است .

1-2- انواع شاسی و بدنه :

مجموعه شاسی و بدنه می تواند به یکی از حالت های زیر باشد :

شاسی و بدنه یکپارچه :

در اکثر خودروهای سواری – قسمت شاسی به اتاق متصل بوده و با هم

مجموعه ی واحدی را تشکیل می دهند . دراین حالت مجموعه ی اتاق و شاسی

فقط بایستی وزن سرنشینان و وسایل تزئیناتی داخل اتاق –همچون

صندلی ها را تحمل نمایند .بنابراین نیروی زیادی بر کف شاسی وارد نمی شود .

در چنین مواردی شاسی از ورق هایی تشکیل شده است که به منظور

افزایش استحکام آن بر روی ورق ها تغییر شکل ها و برجستگی ها باعث

تجزیهی نیروهای وارد بر ورق به مولفه هایی در جهات مختلف می شوند .

در نتیجه میزان تنش های وارده در یک نقطه خاص کاهش خواهد یافت .

گاهی اوقات نیز برای افزایش استحکام ورق کف اتاق از پروفیل های تقویت کننده

در زیر از آن استفاده می شود .ولی در برخی دیگر از خودروها برای ورق کف

از ورق هایی با ضخامت بیشتر (در حدود 2 میلیمتر)استفاده شده است .

ورق های کف در شاسی های یکپارچه به عنوان شاسی خودرو محسوب می گردد .

این ورق ها توسط جوش به ستون ها و دیواره های اتاق متصل می گردند و مجموعه ای

یکپارچه را پدید می آورند.دراین حالت به دلیل عدم وجود شاسی مجزا –وزن خودرو

کمتر شده و شاهد کاهش مصرف سوخت هستیم همچنین کاهش وزن باعث می گردد

که قدرت بیشتری از موتور صرف شتاب دهی به خودرو شود .از سوی دیگر دراین

مدل شاسی –قابلیت جذب انرژی

در هنگام تصادف زیاد بوده و انرزی ناشی از ضربه یبرخورد صرف تغییر

شکل ورقه ها شده و از انتقال این انرزی به سرنشینان جلوگیری می نماید .

2-شاسی و بدنه مجزا (جدا شدنی )

در خودروهای سنگین همچون اتوبوس و کامیون ها که وزن زیادی به شاسی وارد می شود

لازم است یک شاسی مجزا که از استحکام کافی برخوردار است وجود داشته باشد .

دراین حالت شاسی یک اسکلت بندی فلزی بسیار محکمی است که کاملا از اتاق

مجزا بوده و مجموعه ی اتاق نیز همچون سایر مجموعه ها بر روی شاسی نصب می گردد .

اسکلت شاسی از اتصال پروفیل های و تیرهای فولادی با سطح مقطع I شکل –قوطی

نبشی یا ناودانی به یکدیگر تشکیل یافته است و می تئاند به شکل های مختلفی باشد .

در یکی از متداول ترین اشکال اسکلت بندی شاسی –دو تیر طولی در طرفین خودرو وجود

دارد که توسط رام های عرضی به یکدیگر متصل گردیده اند .

به این نوع شاسی مدل نردبانی گفته می شود . همچنین گاهی اوقات از مدل های

دیگری همچون ضربدری (شکل X) جناغی و یا مدل های اتصالی دیگر استفاده می شود .

توجه داشته باشید که لازم است شاسی دارای انعطاف پذیری مناسبی باشد تا بتواند

در برابر تنش های پیچشی که دراثر عبور چرخ ها از روی ناهمواری های جاده و یا در اثر

عوامل دیگر ایجاد می گردد از خود مقاومتی مطلوب نشان دهد .به همین دلیل معمولا

برای اتصال اجزای این نوع شاسی ها که دارای ابعاد بزرگی می باشند از اتصالات

پیچی و یا پرچی استفاده می شود وتا حد ممکن از بکارگیری اتصالات جوشی به

دلیل ترد و شکننده بودن اجتناب می گردد.

هشدار

متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,

بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث

مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و

تشخیص                                         رنگ                                  شدگی

خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.

 

تبلیغات کاذب

ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از

علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن

جوابگوی افراد نمی باشند.

لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت

گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل

از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.

نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه

آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر

اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.

اسکان                        رایگان             و                اعطاء            مدارک          داخلی           بین      المللی     و

پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه

فنی نخبگان می باشد.

پل های ارتباطی

جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از

سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری

رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.

• پل های ارتباطی ما:

۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718

 

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان