چرا خودروهای الکتریکی فقط 1 دنده دارند
موتورهای الکتریکی در مقایسه با موتورهای احتراق داخلی محدوده وسیعتری از گشتاور را در دورهای مختلف ارائه میدهند. این بدان معناست که میتوانند بدون نیاز به دندههای متعدد، در سرعتهای مختلف کار کنند.
در خودروهای احتراق داخلی، موتور در دورهای پایین گشتاور کمتری تولید میکند و در دورهای بالا گشتاور بیشتری تولید میکند. این امر به این دلیل است که موتور احتراق داخلی برای کار کردن به هوا و سوخت نیاز دارد و در دورهای پایین، هوا و سوخت به اندازه کافی به موتور نمیرسند.
برای جبران این کمبود گشتاور در دورهای پایین، خودروهای احتراق داخلی به گیربکس نیاز دارند. گیربکس دور موتور را کاهش میدهد و به موتور اجازه میدهد تا گشتاور بیشتری تولید کند.
اما موتورهای الکتریکی به هوا و سوخت نیاز ندارند و میتوانند در دورهای پایین گشتاور زیادی تولید کنند. این امر باعث میشود که خودروهای الکتریکی به گیربکسهای پیچیدهای نیاز نداشته باشند.
در واقع، برخی از خودروهای الکتریکی مانند تسلا مدل S و مدل X به هیچ گیربکسی نیاز ندارند و از درایو مستقیم استفاده میکنند. درایو مستقیم به طور مستقیم گشتاور موتور را به چرخها منتقل میکند.
البته، برخی از خودروهای الکتریکی نیز از گیربکسهای چند سرعته استفاده میکنند. این گیربکسها میتوانند راندمان و عملکرد را بهبود بخشند، اما پیچیدهتر هستند و هزینه بیشتری دارند.
در نهایت، تعداد دندههای یک خودروی الکتریکی به عوامل مختلفی مانند طراحی موتور، طراحی گیربکس و هدف خودرو بستگی دارد.