محور عقب خودرو چیست و چگونه کار می کند

محور عقب خودرو قطعه‌ای است که وظیفه انتقال قدرت دیفرانسیل به چرخ‌های عقب را بر عهده دارد. این قطعه معمولاً در قسمت عقب خودرو قرار دارد و به چرخ‌ها متصل می‌شود.

محور عقب خودرو از چندین قطعه تشکیل شده است، از جمله:

  • دیفرانسیل: دیفرانسیل وظیفه تقسیم قدرت موتور را بین چرخ‌های عقب را بر عهده دارد.
  • پلوس‌ها: پلوس‌ها وظیفه اتصال دیفرانسیل به چرخ‌ها را بر عهده دارند.
  • چرخ‌ها: چرخ‌ها وظیفه حرکت خودرو را بر عهده دارند.

محور عقب خودرو معمولاً از فلزاتی مانند فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شود. این قطعه معمولاً توسط یک گاردان به گیربکس متصل می‌شود.

محور عقب خودرو به طور کلی به دو نوع تقسیم می‌شود:

  • محور مستقل: در این نوع محور، هر چرخ به طور جداگانه به شاسی خودرو متصل است. این امر باعث می‌شود که چرخ‌ها در هنگام پیچیدن آزادانه حرکت کنند.
  • محور وابسته: در این نوع محور، دو چرخ در یک طرف خودرو به یک محور مشترک متصل هستند. این امر باعث می‌شود که چرخ‌ها در هنگام پیچیدن به طور همزمان حرکت کنند.

محور عقب خودرو نقش مهمی در عملکرد خودرو دارد. این قطعه باعث می‌شود که خودرو بتواند به راحتی حرکت کند و در جاده‌های لغزنده کنترل بهتری داشته باشد.

نحوه کار محور عقب خودرو

محور عقب خودرو به طور کلی به این صورت کار می‌کند:

  1. نیروی موتور از طریق گیربکس به دیفرانسیل منتقل می‌شود.
  2. دیفرانسیل نیروی موتور را بین چرخ‌های عقب تقسیم می‌کند.
  3. پلوس‌ها نیروی دیفرانسیل را به چرخ‌ها منتقل می‌کنند.
  4. چرخ‌ها نیروی دیفرانسیل را به جاده منتقل می‌کنند و خودرو را به حرکت درمی‌آورند.

در خودروهای دو دیفرانسیل، محور عقب معمولاً به طور دائمی به چرخ‌ها متصل است. در خودروهای تک دیفرانسیل، محور عقب معمولاً فقط در شرایط خاصی به چرخ‌ها متصل می‌شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان