اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق خودرو 

سیستم تعلیق خودرو، مجموعه‌ای از قطعات است که وظیفه‌ی جذب ضربات و ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو بر روی سطوح ناهموار را بر عهده دارد. این سیستم همچنین باعث حفظ تماس مؤثر چرخ‌ها با سطح جاده می‌شود و به بهبود فرمان‌پذیری و کنترل خودرو کمک می‌کند.

سیستم تعلیق خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است، از جمله:

  • فنر: فنر وظیفه‌ی جذب ضربات و ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو را بر عهده دارد. فنرها معمولاً از فلزاتی مانند فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شوند.

  • کمک‌فنر: کمک‌فنر وظیفه کنترل حرکت فنر را بر عهده دارد و از لرزش بیش از حد خودرو جلوگیری می‌کند. کمک‌فنرها معمولاً از روغن یا گاز ساخته می‌شوند.

  • لاستیک: لاستیک وظیفه جذب ضربات و ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو را بر عهده دارد. لاستیک‌ها همچنین باعث کاهش سر و صدای جاده و بهبود فرمان‌پذیری و کنترل خودرو می‌شوند.

  • میله‌ی فرمان: میله‌ی فرمان وظیفه انتقال حرکت فرمان به چرخ‌ها را بر عهده دارد. میله‌ی فرمان معمولاً از فلزاتی مانند فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شود.

  • طبق: طبق وظیفه اتصال چرخ‌ها به شاسی خودرو را بر عهده دارد. طبق‌ها معمولاً از فلزاتی مانند فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شوند.

  • بوش: بوش وظیفه کاهش اصطکاک بین قطعات مختلف سیستم تعلیق را بر عهده دارد. بوش‌ها معمولاً از لاستیک یا پلاستیک ساخته می‌شوند.

فنر

فنر یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم تعلیق خودرو است. وظیفه‌ی فنر جذب ضربات و ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو بر روی سطوح ناهموار است. فنرها معمولاً از فلزاتی مانند فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شوند.

انواع مختلف فنر در سیستم تعلیق خودرو استفاده می‌شوند، از جمله:

  • فنر تخت: فنر تخت یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین انواع فنر است. این فنر از یک ورق فلزی تخت ساخته شده است که به صورت خمیده در کنار هم قرار گرفته‌اند.

  • فنر لول: فنر لول یکی از رایج‌ترین انواع فنر است. این فنر از یک سیم فلزی که به دور یک هسته مرکزی پیچیده شده است ساخته شده است.

  • فنر پیچشی: فنر پیچشی از یک سیم فلزی که به دور یک هسته مرکزی پیچیده شده است ساخته شده است. این فنر به جای اینکه به صورت افقی در سیستم تعلیق خودرو قرار گیرد، به صورت عمودی قرار می‌گیرد.

  • فنر بادی: فنر بادی از یک کیسه هوا که توسط یک کمپرسور باد می‌شود ساخته شده است. این فنر باعث افزایش راحتی سرنشینان می‌شود.

کمک‌فنر

کمک‌فنر وظیفه کنترل حرکت فنر را بر عهده دارد و از لرزش بیش از حد خودرو جلوگیری می‌کند. کمک‌فنرها معمولاً از روغن یا گاز ساخته می‌شوند.

لاستیک

لاستیک وظیفه جذب ضربات و ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو را بر عهده دارد. لاستیک‌ها همچنین باعث کاهش سر و صدای جاده و بهبود فرمان‌پذیری و کنترل خودرو می‌شوند.

میله‌ی فرمان

میله‌ی فرمان وظیفه انتقال حرکت فرمان به چرخ‌ها را بر عهده دارد. میله‌ی فرمان معمولاً از فلزاتی مانند فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شود.

طبق

طبق وظیفه اتصال چرخ‌ها به شاسی خودرو را بر عهده دارد. طبق‌ها معمولاً از فلزاتی مانند فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شوند.

بوش

بوش وظیفه کاهش اصطکاک بین قطعات مختلف سیستم تعلیق را بر عهده دارد. بوش‌ها معمولاً از لاستیک یا پلاستیک ساخته می‌شوند.

سیستم تعلیق خودرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو است که تأثیر زیادی بر راحتی و ایمنی خودرو دارد. نگهداری صحیح از سیستم تعلیق خودرو و تعویض قطعات فرسوده‌ی آن، اهمیت زیادی دارد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان