انواع قطعات و کارکرد موتور بنزینی
موتور بنزینی یک موتور احتراق داخلی است که از احتراق مخلوطی از سوخت و هوا برای تولید نیروی محرکه استفاده می کند. موتورهای بنزینی رایج ترین نوع موتور در خودروهای سواری هستند.
موتورهای بنزینی از اجزای مختلفی تشکیل شده اند، از جمله:
- بلوک سیلندر: بلوک سیلندر یک قطعه فلزی بزرگ است که پیستون ها در آن قرار می گیرند.
- سیلندرها: سیلندرها حفره هایی هستند که پیستون ها در آن بالا و پایین می روند.
- پیستون ها: پیستون ها قطعات فلزی توخالی هستند که در داخل سیلندرها حرکت می کنند.
- شاتون ها: شاتون ها قطعات فلزی هستند که پیستون ها را به میل لنگ متصل می کنند.
- میل لنگ: میل لنگ یک قطعه فلزی است که شاتون ها را به هم متصل می کند و حرکت پیستون ها را به چرخ دنده ها منتقل می کند.
- سرسیلندر: سرسیلندر یک قطعه فلزی است که روی بلوک سیلندر قرار می گیرد و سوپاپ ها را در خود جای می دهد.
- سوپاپ ها: سوپاپ ها قطعات فلزی هستند که سوخت و هوا را به داخل سیلندرها و دود را از سیلندرها خارج می کنند.
- کاربراتور: کاربراتور یک دستگاه است که سوخت و هوا را مخلوط می کند و آن را به داخل سیلندرها می رساند.
- انژکتور: انژکتور یک دستگاه است که سوخت را به صورت پودر در سیلندرها می پاشد.
- شمع: شمع جرقه ای است که مخلوط سوخت و هوا را در سیلندرها مشتعل می کند.
- سیستم خنک کننده: سیستم خنک کننده از رادیاتور، ترموستات، شیلنگ ها و فن تشکیل شده است و دمای موتور را در محدوده ای ایمن نگه می دارد.
- سیستم روغن کاری: سیستم روغن کاری از روغن موتور، فیلتر روغن، شیلنگ ها و پمپ روغن تشکیل شده است و قطعات موتور را روانکاری می کند و از آنها در برابر سایش و پارگی محافظت می کند.
موتورهای بنزینی به چهار مرحله اصلی کار می کنند:
- مکش: میل سوپاپ سوپاپ ورودی را باز می کند و پیستون به سمت پایین حرکت می کند و هوا و سوخت را به داخل سیلندر می کشد.
- تراکم: میل سوپاپ سوپاپ ورودی را می بندد و پیستون به سمت بالا حرکت می کند و هوا و سوخت را فشرده می کند.
- احتراق: شمع جرقه ای مخلوط هوا و سوخت را مشتعل می کند و انفجاری ایجاد می شود که پیستون را به سمت پایین حرکت می دهد.
- تخلیه: میل سوپاپ سوپاپ خروجی را باز می کند و پیستون به سمت بالا حرکت می کند و دود را از سیلندر خارج می کند.
این مراحل به طور مداوم تکرار می شوند تا موتور کار کند.