انواع محور محرک(دیفرانسیل)
محور محرک (دیفرانسیل) قطعهای در خودرو است که نیروی موتور را از گیربکس به چرخهای محرک منتقل میکند. دیفرانسیل همچنین گشتاور را بین چرخهای محرک تقسیم میکند تا خودرو بتواند به راحتی دور بزند.
انواع مختلف دیفرانسیل عبارتند از:
- دیفرانسیل باز (Open differential): این نوع دیفرانسیل سادهترین نوع دیفرانسیل است. در دیفرانسیل باز، گشتاور به طور مساوی بین چرخهای محرک تقسیم میشود. این نوع دیفرانسیل معمولاً در خودروهای FWD و RWD استفاده میشود.
- دیفرانسیل لغزش محدود (Limited-slip differential): این نوع دیفرانسیل از قفل کردن چرخهای محرک در صورت لزوم جلوگیری میکند. این امر باعث میشود که خودرو در جادههای لغزنده یا ناهموار بهتر عمل کند.
- دیفرانسیل قفلشونده (Locking differential): این نوع دیفرانسیل به طور دائمی چرخهای محرک را قفل میکند. این امر باعث میشود که خودرو در شرایط بسیار سخت نیز به حرکت خود ادامه دهد.
در خودروهای چهار چرخ محرک، معمولاً از دیفرانسیلهای لغزش محدود در محور جلو و عقب استفاده میشود. در برخی موارد، از دیفرانسیلهای قفلشونده نیز در محور مرکزی استفاده میشود.
در ادامه، به بررسی هر یک از انواع دیفرانسیل به طور مفصل میپردازیم.
دیفرانسیل باز
دیفرانسیل باز سادهترین نوع دیفرانسیل است. در دیفرانسیل باز، گشتاور به طور مساوی بین چرخهای محرک تقسیم میشود. این بدان معناست که اگر یکی از چرخها روی سطح لغزنده قرار داشته باشد، گشتاور زیادی به آن چرخ منتقل نمیشود و خودرو ممکن است لغزنده شود.
دیفرانسیل باز معمولاً در خودروهای FWD و RWD استفاده میشود. این نوع دیفرانسیل برای شرایط جادهای معمولی مناسب است، اما برای شرایط سخت مانند جادههای لغزنده یا ناهموار مناسب نیست.
دیفرانسیل لغزش محدود
دیفرانسیل لغزش محدود از قفل کردن چرخهای محرک در صورت لزوم جلوگیری میکند. این امر باعث میشود که خودرو در جادههای لغزنده یا ناهموار بهتر عمل کند.
در دیفرانسیل لغزش محدود، یک قفلی بین چرخهای محرک وجود دارد. این قفل در شرایط عادی باز است، اما در صورت لزوم میتواند بسته شود.
دیفرانسیل لغزش محدود به دو نوع تقسیم میشود:
- دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی (Electronically-controlled limited-slip differential): این نوع دیفرانسیل از یک سنسور سرعت برای تشخیص اینکه آیا یکی از چرخها در حال لغزیدن است یا خیر استفاده میکند. در صورت لغزیدن یکی از چرخها، قفل دیفرانسیل بسته میشود تا گشتاور بیشتری به آن چرخ منتقل شود.
- دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل مکانیکی (Mechanical limited-slip differential): این نوع دیفرانسیل از یک قفلی مکانیکی برای قفل کردن چرخهای محرک استفاده میکند. قفل دیفرانسیل مکانیکی به طور معمول توسط یک اهرم یا دکمه در کابین خودرو کنترل میشود.
دیفرانسیل قفلشونده
دیفرانسیل قفلشونده به طور دائمی چرخهای محرک را قفل میکند. این امر باعث میشود که خودرو در شرایط بسیار سخت نیز به حرکت خود ادامه دهد.
دیفرانسیل قفلشونده معمولاً در خودروهای آفرود استفاده میشود. این نوع دیفرانسیل برای شرایط سخت مانند جادههای بسیار لغزنده یا ناهموار مناسب است.
دیفرانسیل قفلشونده به دو نوع تقسیم میشود:
- دیفرانسیل قفلشونده با کنترل الکترونیکی (Electronically-controlled locking differential): این نوع دیفرانسیل از یک سنسور سرعت برای تشخیص اینکه آیا یکی از چرخها در حال لغزیدن است یا خیر استفاده میکند. در صورت لغزیدن یکی از چرخها، دیفرانسیل قفل میشود تا گشتاور بیشتری به آن چرخ منتقل شود.
- دیفرانسیل قفلشونده با کنترل مکانیکی (Mechanical locking differential): این نوع دیفرانسیل به طور دائمی چرخ