علت اصلی لاستیک سایی در خودرو

علت اصلی لاستیک سایی در خودرو

با صاف شدن آج‌های لاستیک، لاستیک سایی(tire wear in the car) اتفاق می‌افتد که به معنای ساییدگی سطح لاستیک است. این ساییدگی باعث کاهش کشش و ثبات خودرو در جاده می‌شود، همچنین عمر تایرهای خودرو را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. به همین دلیل، مراقبت از لاستیک‌های خودرو و جلوگیری از ساییدگی آن ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. لاستیک سایی در واقع باعث فرسودگی سطح لاستیک و کاهش عمر مفید آن می شود که این امر هزینه های زیادی را برای رانندگان خودروهای شخصی و تاکسی های اینترنتی به همراه دارد. با این مشکل و افزایش قیمت لاستیک، دانستن علت فرسودگی لاستیک ها می تواند به کاهش هزینه های رانندگی کمک کند.

برای آن که دلیل لاستیک سایی خودرو را بیابید، موارد زیر را بررسی کنید:

علت اصلی لاستیک سایی در خودرو

فنر‌بندی خودرو

علت اصلی لاستیک سایی در خودرو

سیستم فنربندی خودرو، نقش بسیار مهمی در راحتی و امنیت رانندگی دارد. کمک‌فنرهای خودرو، ضربه‌های ناشی از دست‌اندازها و چاله‌های سطح معابر را به خود جذب می کنند و باعث کاهش آسیب‌های ناشی از ضربه به بدنه خودرو و لذت بیش تری در رانندگی می‌شود. این سیستم از قطعات مختلفی تشکیل شده است و خرابی هر کدام از این بخش‌ها می‌تواند باعث فرسایش تایرها شود که یکی از علل لاستیک سایی خودروست. بنابراین، مراقبت از سیستم فنربندی خودرو و جلوگیری از خرابی آن، می‌تواند به صرفه‌جویی در هزینه‌های رانندگی و افزایش عمر مفید تایرها کمک کند.

فرمان خودرو

علت اصلی لاستیک سایی در خودرو

سیستم فرمان خودرو از چندین بخش متصل به هم تشکیل شده که شامل پمپ هیدرولیک، میل فرمان و… است. بروز هر گونه خلل در هر کدام از این بخش‌ها می‌تواند باعث اختلال در عملکرد فرمان‌پذیری (هندلینگ) و در نهایت ساییده شدن لاستیک‌ها شود. بنابراین در صورتی که هنگام رانندگی خودروی شما از مسیر خود منحرف می‌شود، احتمالاً ایرادی در سیستم فرمان خودرو وجود دارد که باید به سرعت بررسی و رفع شود تا از وقوع حوادث جلوگیری شود. در صورتی که باد لاستیک‌ها تنظیم نشده باشد و میزان باد یکی از لاستیک‌ها کم تر از سایر لاستیک ‌ها باشد، خودرو از مسیر خود منحرف می‌شود و باعث ساییدگی لاستیک‌ها می‌شود. بنابراین بررسی و تنظیم میزان باد لاستیک‌ها، از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به صورت دوره‌ای انجام شود.

اما در صورتی که باد لاستیک‌ها به درستی تنظیم شده باشد و باز هم مشکل در فرمان خودرو وجود داشته باشد، ممکن است میل یا جعبه فرمان خودرو دچار مشکل شده باشد. در چنین شرایطی بهتر است خودرو را به یک مکانیک یا هیدرولیک‌ساز خبره نشان دهید و مشکل را بررسی کنند تا از وقوع حوادث جلوگیری شود و همچنین کاهش لاستیک سایی خودرو به حداقل برسد.

هم‌راستایی چرخ‌ها

هم‌راستایی چرخ‌ها

یکی از دلایل مهم لاستیک سایی در خودرو، عدم بالانس چرخ‌های آن است. بالانس به معنای تقسیم وزن یکنواخت بین تایر و رینگ‌های چرخ است. بدون بالانس بودن، تایرها و رینگ‌ها در نقاط مختلف چرخ با وزن نامتوازن قرار می‌گیرند و باعث لرزش و ساییدگی لاستیک‌ها می‌شوند. بالانس نبودن تایرها می‌تواند باعث آسیب‌های جدی به سیستم جلوبندی، پلوس‌ها و خود لاستیک‌های خودرو شود. این مشکل خطرناک است و در سرعت‌های بالا می‌تواند باعث رخ دادن تصادف های ناگوار شود. به همین دلیل، توصیه می‌شود که رانندگان به‌طور دوره‌ای هر ۲۰ هزار کیلومتر یک‌بار به یک مکانیک یا آپاراتی مراجعه و بالانس چرخ‌های خودرو را بررسی کنند تا از وقوع حوادث جلوگیری شود و همچنین کاهش لاستیک سایی خودرو به حداقل برسد.

جلوبندی خودرو

علت اصلی لاستیک سایی در خودرو

سیستم جلوبندی خودرو مانند سیستم فنربندی، از قطعات و بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. این سیستم شامل قطعاتی مانند فنرها، سیبک‌های چرخ، طبق‌ها و بوش‌های مختلف است که با همکاری یکدیگر، حرکت صاف و ایمنی خودرو را تضمین می‌کنند. اگر جلوبندی خودرو دچار مشکل شود، ممکن است لاستیک‌ها به‌طور نامناسب با زمین تماس بگیرند و باعث لاستیک سایی و سایر مشکلات خطرناک شوند. بنابراین، خرابی جلوبندی یکی از عوامل اصلی لاستیک سایی خودروست.

آسیب شاسی در تصادف

در بسیاری از تصادف های شدید رانندگی، شاسی خودرو ممکن است جمع شود یا آسیب‌های جدی ببیند. اگر بعد از تصادف، مکانیک برای تعمیر شاسی خودرو، آن را درست سر جای خود قرار ندهد، جلوبندی ممکن است دچار مشکل شود و لاستیک‌ها نیز دچار ساییدگی شوند. برای رفع این مشکل، معمولاً مکانیک‌ها از جک‌های روغنی مخصوص استفاده می‌کنند تا شاسی خودرو جایگزینی درستی مانند حالت اولیه خود داشته باشد.

انواع مختلف لاستیک سایی

علت اصلی لاستیک سایی در خودرو

لاستیک سایی در شرایط مختلف و به صورت‌های متفاوتی اتفاق می‌افتد. این شرایط شامل موارد زیر می‌شود:

لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون: چرخ جلو از بیرون دچار ساییدگی می‌شود و این وضعیت ممکن است به علت عوامل مختلفی رخ دهد که شامل مواردی مانند، فرسودگی فنربندی، تنظیم‌نبودن باد لاستیک‌ها، تنظیم‌نبودن فرمان و بالانس نبودن تایرها می شود.

ساییدگی لاستیک عقب از بیرون

 دلیل عمده و اساسی ساییده شدن لاستیک عقب از بیرون، این است که زاویه کمبر مثبت است. زاویه کمبر زاویه ای است که بین مستقیم شدن دو پایه چرخ و سطح زمین وجود دارد. این زاویه می‌تواند مثبت، منفی و یا صفر باشد. در صورتی که، زاویه کمبر مثبت باشد، یعنی اگر بالای چرخ‌ها فاصله بیش تری باشد، لاستیک‌های عقب به بیرون ساییده می‌شوند.

سایش داخل لاستیک ها

 زاویه کمبر منفی چرخ های خودرو یا وجود اشکال در جلوبندی می تواند لاستیک ها را در معرض سایش قرار دهد. اگر فنر خودرو ایرادی داشته باشد، مشکل را بدتر می کند و می تواند لاستیک ها را در معرض سایش بیش تری قرار دهد.

ساییدگی وسط لاستیک‌ها

اگر لاستیک‌ها پرباد باشند، بخش‌های مرکزی آن ها فشار بیش تری به سطح زمین می‌آورند. نتیجه این امر قرارگیری بخش وسطی لاستیک در معرض ساییدگی بیش تر و سایش نامتناسب با سایر بخش‌های لاستیک است.

جمع بندی

علت اصلی لاستیک سایی در خودرو

بخش مهمی از راننده‌ای‌ خوب‌بودن وابسته به رسیدگی‌هایی است که درباره وسیله‌تان انجام می‌دهید. اگر قرار است که خوب برانید و خودرویی با دوام و طول‌عمر زیاد داشته باشید، حواستان را به مراقبت‌ها از این وسیله جمع کنید. مراقب ساییدگی لاستیک ها باشید. نکاتی را که در این مقاله عنوان شد، به خاطر بسپارید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان