جلوبندی خودرو

جلوبندی خودرو

جلوبندی خودرو

قسمت جلویی و زیرین مربوط به خودرو، با عنوان سیستم جلوبندی خودرو The front of the vehicle شناخته می شود. بخش جلوبندی، ارتباط و تعامل میان شاسی و کابین ماشین با جاده را امکان پذیر می سازد. هدایت پذیری و کنترل هندلینگ خودرو در شرایط مختلف و جذب و دفع تکان ها و لرزش های به وجود آمده، از مهم ترین وظایف سیستم جلوبندی یا تعلیق خودرو به شمار می رود.

بر این اساس، بروز هرگونه ایراد و مشکل در سیستم تعلیق خودرو، مشکلات را با خود به همراه می آورد. با آگاهی و شناخت از نشانه ها و علائم خرابی جلوبندی، قابلیت رفع و برطرف شدن مشکلات احتمالی میسر می شود.

اجزای جلوبندی خودرو

اجزای جلوبندی خودرو

جلوبندی خودرو قطعات و اجزای مختلی دارد و تمامی این اجزا با تعامل و همکاری که با یکدیگر دارند می توانند موجب عملکرد صحیح خودرو شوند و اگر در هر یک از قطعات و اجزا مشکلی ایجاد شود، ممکن است کارکرد خودرو را با مشکل مواجه کند. در ادامه اجزای جلوبندی خودرو را معرفی خواهیم کرد.

سیستم تعلیق در جلو

سیستم فرمان

فنر و کمک‌فنرهای جلو

سیبک‌ها

اکسل

سگ‌ دست و شغال ‌دست

طبق

رام

لبرینگ و توپی چرخ‌ها

میل تعادل و میل موجگیر

سیستم چرخ‌ها

وظایف اجزا جلوبندی

وظایف اجزا جلوبندی

سیستم تعلیق: سیستم تعلیق یا همان سیستم فنر بندی، تکان ها و لرزش های شدید ناشی از عبور سطوح ناهموار را خنثی کرده تا به اتاق ماشین و سرنشینان، این نوسانات منتقل نشود. سیستم تعلیق همچنین باعث تماس موثر با اصطکاک مناسب بین چرخ ها و سطح جاده میشود. کیفیت سواری دادن و قابلیت هدایت و کنترل، دو مبحث مهم در سیستم تعلیق خودرو است که خلاف یکدیگر عمل میکنند، به این صورت که بهبود کیفیت یکی، دیگری را دچار مشکل میکند.

کارشناسی رنگ خودرو :  مدارک لازم براى تعويض سيلندر

سیبک ها: گوی و کاسه یا همان سیبک، قطعه ای کروی شکل که چرخ های اتومبیل را به سیستم تعلیق متصل میکند و موجب چرخیدن آنها میشود. چرخش این قطعه در جهت محور مختصات xyz، سبب فرمان دهی به قسمت جلویی خودرو میشود؛ به این صورت که با چرخش فرمان خودرو، سیبک نیز به همان سمت می چرخد. سیبک ها، ارتعاشات ناشی از گذر از روی ناهمواری های سطح جاده را نیز تا حدی کاهش می دهد. سیبک ها، تحمل بخشی از وزن خودرو را بر عهده دارند و از اصطکاک میان قطعات جلوبندی خودرو نیز، جلوگیری میکنند.

اکسل: به محور مرکزی چرخ یا دنده، اکسل گفته میشود. اکسل معمولا به وسیله ی یاتاقان، ثابت نگه داشته شده تا چرخ و یا دنده این امکان را داشته باشد که به راحتی دور آن (اکسل) بچرخد.

سگ دست: میتوان گفت اصلی ترین قسمت جلوبندی خودرو، سگ دست است، چرا که این قطعه ی لولا مانند، علاوه بر نگهداری چرخ ها، چرخش آنها روی محور فرمان نیز به عهده ی این قطعه ی مهم است. اهمیت سگ دست از آن جایی معلوم میشود که اجزای چرخ و سیستم تعلیق و جلوبندی ماشین مانند فرمان خودرو، دیسک های ترمز و… روی آن سوار میشود.

شغال دست: قطعه ای در قسمت جلوبندی خودرو است که سیبک فرمان خودرو، میل فرمان و میل کمک به آن وصل می شود.

میل تعادل یا میل موج گیر: میل تعادل یا میل موج گیر، همان طور که از نام آن مشخص است، برای افزایش تعادل خودرو و جلوگیری از چپ کردن خودرو در پیچ هاست. میل تعادل، نیرو را بین چرخ ها در حین حرکت تقسیم میکند و به هنگام عبور از پیچ ها به ویژه در سرعت های بالا، از خم شدن خودرو به سمت بیرون پیچ، جلوگیری میکند.

کارشناسی رنگ خودرو :  تیونینگ سیستم تعلیق خودرو

طبق ها: وظیفه ی این قطعه ی بازویی شکل، اتصال شاسی خودرو به سیستم تعلیق است.

رام: قطعات جلوبندی خودرو، از طریق رام که قطعه ای فلزیست، به اتاق خودرو متصل میشود.

چرخ ها: پارامتر های مهمی در مورد چرخ ها وجود دارد که حتما باید به آنها اهمیت داده شود از جمله: بالانس بودن آنها، آج های سطح لاستیک ها و میزان ساییدگی آنها و …

عیب یابی جلوبندی خودرو

عیب یابی جلوبندی خودرو

هریک از قطعات خودرو، از جمله قطعات جلوبندی، وظیفه ی خاصی را بر عهده دارد؛ مجموع عمل هریک از اجزا با هم، موجب حرکت خودرو میشود؛ بدیهی است که این اجزا بهم مرتبط اند، روی یکدیگر تاثیر میگذارند و کوچکترین مشکل در هر کدام از آنها، عملکرد دیگر اجزا را تحت الشعاع قرار داده و در کل سیستم خودرو مشکل ایجاد خواهد کرد. پس معاینه فنی خودرو به صورت مکرر و منظم، از بروز مشکلات، وارد شدن خسارات و هزینه های سنگین، جلوگیری میکند.

صداهای عجیب و غیر عادی از قسمت جلوی خودرو: اگر به هنگام گذر از ناهمواری ها، دست اندازها و …، صداهای غیرعادی نامتعارف از قسمت جلویی خودرویتان به گوش میرسد، نشان دهنده ی بروز مشکل در فنر یا کمک فنر و میل تعادل است. هم چنین به گوش رسیدن صدای سوت از قسمت جلویی خودرو، نشان دهنده ی خرابی در بلبرینگ هاست.

لرزیدن فرمان: چنانچه به هنگام روشن بودن خودرو و به ویژه در حین حرکت در سرعت های بالا، متوجه لرزش در فرمان خودروی خود شدید، نشان دهنده ی تنظیم نبودن باد لاستیک ها یا اصطلاحا بالانس نبودن آنهاست؛ هم چنین لرزش فرمان میتواند نشان دهنده ی وجود مشکل در سیبک ها باشد.

کارشناسی رنگ خودرو :  نحوه پولیش زدن ماشین با دستگاه

عدم تعادل خودرو به هنگام حرکت: اگر در حین رانندگی، فرمان به خودی خود به یک سمت کشیده میشود، یا حرکت خودرو تحت کنترل شما نیست به طوری که انگار قسمت جلویی خودرو حالت ول شدگی دارد، نشان دهنده ی وجود مشکل در قسمت جلوبندی خودرو است.

جمع بندی

جمع بندی

جلوبندی خودرو از مهمترین و پر درد سرترین قطعات خودرو می باشد که اگر به جلوبندی ماشین کم توجهی شود می تواند منجر به آسیب های جانی و مالی سنگینی شود. هرساله افراد خیلی زیادی به خاطر بی توجهی به جلوبندی ماشین خسارات جانی جبران ناپذیری متحمل شدند. اگر ماشین ما در جاده های برون شهری از نظر موتوری با مشکل روبه رو شود نهایت ماشین از حرکت می ایستد. اما اگر اجزای تشکیل دهنده جلوبندی دچار مشکل شود احتمال چپ شدن ماشین  بسیار بالا می رود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان