اجزای سیستم انتقال قدرت
سیستم انتقال قدرت خودرو قطعات و اجزای مختلفی دارد که وظیفه انتقال قدرت موتور به چرخها را بر عهده دارند. این سیستم شامل گیربکس، دیفرانسیل، محورها و سایر اجزای مرتبط است.
گیربکس
گیربکس قطعهای است که وظیفه تغییر نسبت دندهها را بر عهده دارد. این امر باعث میشود که خودرو بتواند در سرعتهای مختلف رانندگی کند.
گیربکسها به انواع مختلفی تقسیم میشوند، از جمله:
- گیربکس دستی: در این نوع گیربکس، راننده باید دندهها را به صورت دستی تغییر دهد.
- گیربکس خودکار: در این نوع گیربکس، دندهها به صورت خودکار تغییر میکنند.
- گیربکس نیمهخودکار: در این نوع گیربکس، راننده میتواند دندهها را به صورت دستی یا خودکار تغییر دهد.
دیفرانسیل
دیفرانسیل قطعهای است که وظیفه تقسیم قدرت موتور را بین چرخها را بر عهده دارد. این امر باعث میشود که خودرو بتواند به راحتی دور بزند.
دیفرانسیلها به انواع مختلفی تقسیم میشوند، از جمله:
- دیفرانسیل باز: در این نوع دیفرانسیل، گشتاور به طور مساوی بین چرخها تقسیم میشود.
- دیفرانسیل لغزش محدود: در این نوع دیفرانسیل، از قفل شدن یکی از چرخها در صورت لزوم جلوگیری میشود. این امر باعث میشود که گشتاور بیشتری به چرخهایی که چسبندگی بیشتری دارند منتقل شود و خودرو بتواند به راحتی دور بزند.
- دیفرانسیل قفلشونده: در این نوع دیفرانسیل، به طور دائمی یکی از چرخها قفل میشود. این امر باعث میشود که خودرو در شرایط سخت، مانند رانندگی آفرود، کنترل بهتری داشته باشد.
محورها
محورها قطعاتی هستند که وظیفه انتقال قدرت دیفرانسیل به چرخها را بر عهده دارند.
محورها به دو نوع تقسیم میشوند:
- محور مستقل: در این نوع محور، هر چرخ به طور جداگانه به شاسی خودرو متصل است. این امر باعث میشود که چرخها در هنگام پیچیدن آزادانه حرکت کنند.
- محور وابسته: در این نوع محور، دو چرخ در یک طرف خودرو به یک محور مشترک متصل هستند. این امر باعث میشود که چرخها در هنگام پیچیدن به طور همزمان حرکت کنند.
پلوسها
پلوسها قطعاتی هستند که وظیفه اتصال محورها به چرخها را بر عهده دارند.
پلوسها به دو نوع تقسیم میشوند:
- پلوس ثابت: در این نوع پلوس، اتصال بین محور و چرخ ثابت است.
- پلوس مفصلی: در این نوع پلوس، اتصال بین محور و چرخ امکان حرکت دارد.
میل گاردان
میل گاردان قطعهای است که وظیفه انتقال قدرت از گیربکس به دیفرانسیل را بر عهده دارد.
میل گاردان معمولاً از یک میله فولادی تشکیل شده است. این میله توسط تعدادی یاتاقان پشتیبانی میشود.
ترمزها
ترمزها قطعاتی هستند که وظیفه کاهش سرعت یا توقف خودرو را بر عهده دارند.
ترمزها معمولاً از دیسکهای چرخ یا کاسههای چرخ تشکیل شدهاند.
دیسکهای چرخ قطعاتی هستند که به چرخها متصل میشوند. این دیسکها توسط لنتهای ترمز که با فشار روغن هیدرولیکی فشرده میشوند، متوقف میشوند.
کاسههای چرخ قطعاتی هستند که در داخل چرخها قرار دارند. این کاسهها توسط کفشکهای ترمز که با فشار روغن هیدرولیکی فشرده میشوند، متوقف میشوند.
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق قطعاتی هستند که وظیفه جذب ضربات ناشی از ناهمواریهای جاده را بر عهده دارند.
سیستم تعلیق معمولاً از فنرها، کمک فنرها، میلههای موجگیر و سایر اجزای مرتبط تشکیل شده است.
فنرها قطعاتی هستند که وظیفه جذب ضربات ناشی از ناهمواریهای جاده را بر عهده دارند.
کمک فنرها قطعاتی هستند که وظیفه کنترل حرکت فنرها را بر عهده دارند.
میلههای موجگیر قطعاتی هستند که وظیفه جلوگیری