آشنایی با انواع سیستم محورهای خودرو
سیستم محورهای خودرو قطعهای است که چرخهای خودرو را به یکدیگر متصل میکند. این سیستم نیروی موتور را از چرخهای محرک به چرخهای دیگر منتقل میکند و باعث میشود که خودرو به راحتی دور بزند.
انواع مختلف سیستم محورهای خودرو عبارتند از:
- محور مستقل (Independent suspension): در سیستم محور مستقل، هر چرخ به طور جداگانه به شاسی خودرو متصل میشود. این امر باعث میشود که چرخها در هنگام پیچیدن آزادانه حرکت کنند و خودرو بتواند به راحتی دور بزند.
- محور وابسته (Dependent suspension): در سیستم محور وابسته، دو چرخ در یک طرف خودرو به یک محور مشترک متصل میشوند. این امر باعث میشود که چرخها در هنگام پیچیدن به طور همزمان حرکت کنند.
سیستم محور مستقل معمولاً در خودروهای مدرن استفاده میشود. این سیستم باعث میشود که خودرو در هنگام پیچیدن کنترل بهتری داشته باشد و سواری راحتتری داشته باشد.
سیستم محور وابسته معمولاً در خودروهای قدیمی یا خودروهای آفرود استفاده میشود. این سیستم سادهتر و ارزانتر از سیستم محور مستقل است، اما کنترل کمتری در هنگام پیچیدن دارد.
در ادامه، به بررسی هر یک از انواع سیستم محورهای خودرو به طور مفصل میپردازیم.
محور مستقل
در سیستم محور مستقل، هر چرخ به طور جداگانه به شاسی خودرو متصل میشود. این اتصال معمولاً با استفاده از بازوهای کنترل، فنرها و کمک فنرها انجام میشود.
بازوهای کنترل چرخها را به شاسی خودرو متصل میکنند. فنرها و کمک فنرها باعث میشوند که چرخها در هنگام حرکت روی ناهمواریها به آرامی حرکت کنند.
سیستم محور مستقل مزایای زیادی دارد، از جمله:
- کنترل بهتر در هنگام پیچیدن: در سیستم محور مستقل، چرخها در هنگام پیچیدن آزادانه حرکت میکنند. این امر باعث میشود که خودرو بتواند به راحتی دور بزند و از مسیر خود خارج نشود.
- سواری راحتتر: سیستم محور مستقل باعث میشود که چرخها در هنگام حرکت روی ناهمواریها به آرامی حرکت کنند. این امر باعث میشود که سواری خودرو راحتتر باشد.
سیستم محور مستقل معایبی نیز دارد، از جمله:
- پیچیدهتر و گرانتر از سیستم محور وابسته است.
- فضای بیشتری در زیر خودرو اشغال میکند.
محور وابسته
در سیستم محور وابسته، دو چرخ در یک طرف خودرو به یک محور مشترک متصل میشوند. این محور معمولاً از یک میله تلسکوپی یا یک محور جامد تشکیل شده است.
میله تلسکوپی باعث میشود که چرخها در هنگام پیچیدن به طور همزمان حرکت کنند. محور جامد نیز باعث میشود که چرخها در هنگام پیچیدن به طور همزمان حرکت کنند، اما انعطافپذیری میله تلسکوپی را ندارد.
سیستم محور وابسته مزایای زیادی دارد، از جمله:
- سادهتر و ارزانتر از سیستم محور مستقل است.
- فضای کمتری در زیر خودرو اشغال میکند.
سیستم محور وابسته معایبی نیز دارد، از جمله:
- کنترل کمتری در هنگام پیچیدن دارد.
- سواری کمتری دارد.
انتخاب نوع سیستم محور به عوامل مختلفی مانند شرایط آب و هوایی منطقه، نوع رانندگی و بودجه بستگی دارد.
اگر در منطقهای با آب و هوای مرطوب یا برفی زندگی میکنید، سیستم محور مستقل گزینه بهتری است. سیستم محور مستقل کنترل بهتری در هنگام پیچیدن دارد و احتمال لغزندگی خودرو را کاهش میدهد.
اگر رانندگی پرسرعت یا آفرود انجام میدهید، سیستم محور وابسته گزینه بهتری است. سیستم محور وابسته سادهتر و ارزانتر است و برای شرایط سخت مناسبتر است.
اگر بودجه محدودی دارید، سیستم محور وابسته گزینه بهتری است. سیستم محور وابسته سادهتر و ارزانتر است.