فرمان خودرو چیست ؟
فرمان خودرو، به عنوان اصلی ترین قطعات خودرو محسوب می شود چرا که سیستم فرمان هر خودرو است که ارتباط بین خودرو و سرنشین را برای کنترل کردن آن فراهم می کند.فرمان خودرو قطعهای است که چرخهای جلوی را هدایت کرده و آنها را به سمت چپ یا راست میچرخاند.
همچون دیگر بخش های خودرو سیستم فرمان نیزتابه حال پیشرفت های بسیاری داشته است و بسیاری از قطعات آن تغییر یافته اند.
فرمان خودرو از قطعات پیچیده ای تشکیل شده است. محسوس ترین قطعه این سیستم را می توان همان غربیلک درنظر گرفت که با چرخش دست راننده حرکت کرده و چرخها را به سمت چپ یا راست هدایت میکند.
انواع فرمان خودرو
فرمان ساده و مکانیکی
امروزه با پیشرفت صنعت خودروسازی استفاده از جعبه فرمانهای مکانیکی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. چرا که افزایش میزان گشتاور و انتقال آن به چرخ ها اغلب فشار و خستگی قابل توجهی به دست راننده وارد می کند بنابراین انرژی زیادی را از راننده در طول رانندگی خواهد گرفت. کار کردن با جعبه فرمانهای مکانیکی بدلیل فرمان خشک و سفت ماشین کمی سخت است و برای دور دو فرمان و… برای راننده بسیار اذیت کننده خواهد بود.
فرمان هیدرولیکی
این فرمان به واسطه یک پمپ هیدرولیک روغن با فشار زیاد از مخزن هیدرولیک به جعبه فرمان تزریق می شود، این عمل سبب بهبود یافتن عمل چرخاندن فرمان توسط راننده می شود. از معایب این سیستم می توان به دلیل اتصال مستقیم پمپ هیدرولیک به موتور و گرفتن نیرو از آن که منجر به کاهش راندمان ماشین و موتور میشود و همیشه یک بار اضافی روی موتور ماشین وجود دارد، همچنین نشتی ها از مخزن، پمپ هیدرولیک، و شلنگ های اتصال نیز ممکن است وجود داشته باشد.
فرمان الکتروهیدرولیکی
در این شیوه از یک موتور الکتریکی برای چرخش پمپ هیدرولیک استفاده می شود تا از کاهش توان موتور توسط پمپ هیدرولیک جلوگیری به عمل آید. چون در سیستم های هیدرولیکی، پمپ در مدار قرار دارد ، بنابراین فقط در مواقع ضروری موتور الکتریکی وارد عمل شده و چون ارتباط بین پمپ و موتور خودرو قطع می شود، دیگر خبری از کاهش توان موتور و افزایش مصرف سوخت نیست. به علاوه سیستم فرمان می تواند کنترل فرمان را بر اساس سرعت خودرو در دست بگیرد تا در سرعت های بالا برای حفظ ایمنی، چرخش فرمان کمتر و اصطلاحا فرمان سنگین تر شود.
فرمان برقی یا الکتریکی
این نوع سیستم شبیه به سیستم فرمان هیدرولیک می باشد اما دارای مزیت های بسیار بیشتری است. این این سیستم از اجزای کمی تشکیل شده است که باعث می شوند که اتومبیل سبک تر شده همچنین سیستم فرمان دهی آن بسیار راحت تر می شود. به طوری که با تکان دادن فرمان می توان فهمید که چرخ ها همزمان می چرخند. این سیستم دارای عمر زیاد و ایمنی بالایی می باشد.
ساختار جعبه فرمان خودرو
گفتنی است که این قطعه از خودرو در حین کار بسیار داغ میشود و همچنین باید گفت که فرمان هیدرولیکی خودرو در حد بسیار بالایی نسبت به نوع عادی آن داغ میشود . زیرا روغن درون این قطعه پیوسته در حال متراکم و آزاد شدن است .
پس باید این قطعه از جنسی ساخته شود که هم دارای تحمل دما و هم فشارهای بسیار زیاد روغن متراکم شده را داشته باشد . همانطور که میدانید اکثرا از چدن یا آلیاژ فولای ساخته میشوند . اما برای خودروهای سواری سبک از چدن و برای کامیونها و تریلیها از فولاد استفاده میشود . در خصوص وسایل نقلیه سنگین نیز از تنگستن استفاده شده که مقاوم ترین فلز شناخته شده است .
اجزای جعبه فرمان خودرو
میل فرمان یا ستونی فرمان
سیبک مفصل فرمان
جعبه فرمان
بازوی پیتمن
میله درگ
سیبک بیرونی فرمان
شغال دست یا بازوی فرمان
سگ دست
اهرم تای راد
جک هیدرولیک فرما
پمپ هیدرولیک فرمان
شیر یا سوپاپ هیدرولیک فرمان و…
جمع بندی
فرمان الکتریکی ESP مزیتهای فراوانی نسبت به انواع مکانیکی و هیدرولیکی خود دارد. این فرمان هدایت خودرو در شرایط لغزندگی سطح جاده به دلیل بارندگی و یخ بندان را آسانتر میکند و باید اظهار کرد که تلاش مهندسان در طول سالیان گذشته برای تکامل فرمان خودروها جواب داده و فرمانهای الکتریکی با استفاده از الگوریتمهای پیچیده، به خوبی جایگزین انواع هیدرولیکی فرمان شدند.
اکنون جدیدترین سیستمهای EPS در خودروهای پورشه، مزدا و جنرالموتورز نصب شده و انواع پیشرفتهتر آن ها در خودروهای خودران مورد استفاده قرار میگیرند.
سیستم فرمان هیدرولیکی، می تواند فرمانپذیری خودرو را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد و امنیت را بالا ببرد. به همین دلیل است که این نوع سیستم، سهم بسیار گسترده ای در صنعت خودرو سازی دارد.
سوالات متداول
وظایف جعبه فرمان خودرو چیست؟
کم کردن حرکات چرخشی
بالا بردن میزان گشتاور
تبدیل حرکت چرخشی فرمان به حرکت خطی
تغییر غربیلک فرمان به صفحه مکانیکی فرمان
غربیلک فرمان چیست؟
غربیلک فرمان قطعهای است که به صورت دایرهای شکل در داخل کابین خودرو قرار دارد و جنس اسکلت آن فلزی با روکش پلاستیک پوشانده شده است و راننده از طریق آن نیروی دست خود را به سیستم فرمان منتقل میکند.