گیربکس تیپ ترونیک

گیربکس تیپ ترونیک (Tiptronic) یک نوع گیربکس اتوماتیک است که به راننده امکان می دهد دنده ها را به صورت دستی انتخاب کند. این نوع گیربکس برای اولین بار توسط پورشه در سال 1980 معرفی شد و اکنون توسط بسیاری از خودروسازان دیگر از جمله آئودی، بی ام و، فولکس واگن و مرسدس بنز استفاده می شود.

گیربکس تیپ ترونیک از یک مبدل گشتاور و مجموعه ای از چرخ دنده ها استفاده می کند. مبدل گشتاور یک قطعه مکانیکی است که به انتقال قدرت از موتور به چرخ دنده ها کمک می کند. چرخ دنده ها با نسبت های مختلف اندازه می شوند و نسبت دنده ای که انتخاب می شود سرعت خودرو را تعیین می کند.

برای تغییر دنده در گیربکس تیپ ترونیک، راننده می تواند از اهرم دنده یا پدال های پشت فرمان استفاده کند. اهرم دنده معمولاً در کنسول مرکزی خودرو قرار دارد و پدال های پشت فرمان معمولاً در سمت چپ و راست فرمان قرار دارند.

گیربکس تیپ ترونیک مزایای مختلفی نسبت به گیربکس های اتوماتیک سنتی دارد. این نوع گیربکس کارآمدتر است، مصرف سوخت کمتری دارد و شتاب بهتری دارد. همچنین، گیربکس تیپ ترونیک به راننده کنترل بیشتری بر خودرو می دهد و می تواند در شرایط خاص، مانند رانندگی در سربالایی یا سرپایینی، یا در حین شتاب یا ترمز، مفید باشد.

با این حال، گیربکس تیپ ترونیک نیز معایبی دارد. این نوع گیربکس گرانتر از گیربکس های اتوماتیک سنتی است و نگهداری و تعمیر آن نیز دشوارتر است. همچنین، گیربکس تیپ ترونیک می تواند در ترافیک یا در حین رانندگی در شرایط دشوار، خسته کننده باشد.

در کل، گیربکس تیپ ترونیک یک نوع گیربکس اتوماتیک است که مزایا و معایبی دارد. این نوع گیربکس برای رانندگانی که به دنبال عملکرد بهتر و کنترل بیشتر بر خودرو هستند، گزینه مناسبی است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان