دیفرانسیل خودروهای محور جلو
دیفرانسیل خودروهای محور جلو
دیفرانسیل خودروهای محور جلو قطعهای است که نیروی موتور را از گیربکس به چرخهای جلو منتقل میکند. این قطعه همچنین گشتاور را بین چرخهای جلو تقسیم میکند تا خودرو بتواند به راحتی دور بزند.
دیفرانسیل خودروهای محور جلو معمولاً از یک دیفرانسیل باز تشکیل شده است. دیفرانسیل باز گشتاور را به طور مساوی بین چرخهای جلو تقسیم میکند. این بدان معناست که اگر یکی از چرخها روی سطح لغزنده قرار داشته باشد، گشتاور زیادی به آن چرخ منتقل نمیشود و خودرو ممکن است لغزنده شود.
برای بهبود کنترل خودرو در جادههای لغزنده، برخی از خودروهای محور جلو از دیفرانسیل لغزش محدود استفاده میکنند. دیفرانسیل لغزش محدود از قفل کردن چرخهای جلو در صورت لزوم جلوگیری میکند. این امر باعث میشود که گشتاور بیشتری به چرخهایی که چسبندگی بیشتری دارند منتقل شود و خودرو بتواند به راحتی دور بزند.
دیفرانسیل لغزش محدود به دو نوع تقسیم میشود:
دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل مکانیکی (Mechanical limited-slip differential): این نوع دیفرانسیل از یک قفلی مکانیکی برای قفل کردن چرخهای جلو استفاده میکند. قفل دیفرانسیل مکانیکی به طور معمول توسط یک اهرم یا دکمه در کابین خودرو کنترل میشود.
دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی (Electronically-controlled limited-slip differential): این نوع دیفرانسیل از یک سنسور سرعت برای تشخیص اینکه آیا یکی از چرخها در حال لغزیدن است یا خیر استفاده میکند. در صورت لغزیدن یکی از چرخها، قفل دیفرانسیل بسته میشود تا گشتاور بیشتری به آن چرخ منتقل شود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.