همه چیز درباره نحوه عملکرد موتور خودروها

موتور خودرو یک دستگاه مکانیکی است که انرژی سوخت را به انرژی حرکتی تبدیل می کند. موتورهای خودرو معمولاً از نوع احتراق داخلی هستند، به این معنی که سوخت و هوا در داخل موتور می سوزند و انرژی حاصل از احتراق برای حرکت پیستون ها استفاده می شود. پیستون ها با حرکت خود، چرخ دنده ها را می چرخانند که در نهایت باعث حرکت چرخ ها می شود.

موتورهای خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده اند، از جمله:

  • بلوک سیلندر: بلوک سیلندر یک قطعه فلزی بزرگ است که پیستون ها در آن قرار می گیرند.
  • سیلندرها: سیلندرها حفره هایی هستند که پیستون ها در آن بالا و پایین می روند.
  • پیستون ها: پیستون ها قطعات فلزی توخالی هستند که در داخل سیلندرها حرکت می کنند.
  • شاتون ها: شاتون ها قطعات فلزی هستند که پیستون ها را به میل لنگ متصل می کنند.
  • میل لنگ: میل لنگ یک قطعه فلزی است که شاتون ها را به هم متصل می کند و حرکت پیستون ها را به چرخ دنده ها منتقل می کند.
  • سرسیلندر: سرسیلندر یک قطعه فلزی است که روی بلوک سیلندر قرار می گیرد و سوپاپ ها را در خود جای می دهد.
  • سوپاپ ها: سوپاپ ها قطعات فلزی هستند که سوخت و هوا را به داخل سیلندرها و دود را از سیلندرها خارج می کنند.
  • کاربراتور: کاربراتور یک دستگاه است که سوخت و هوا را مخلوط می کند و آن را به داخل سیلندرها می رساند.
  • انژکتور: انژکتور یک دستگاه است که سوخت را به صورت پودر در سیلندرها می پاشد.
  • شمع: شمع جرقه ای است که مخلوط سوخت و هوا را در سیلندرها مشتعل می کند.
  • سیستم خنک کننده: سیستم خنک کننده از رادیاتور، ترموستات، شیلنگ ها و فن تشکیل شده است و دمای موتور را در محدوده ای ایمن نگه می دارد.
  • سیستم روغن کاری: سیستم روغن کاری از روغن موتور، فیلتر روغن، شیلنگ ها و پمپ روغن تشکیل شده است و قطعات موتور را روانکاری می کند و از آنها در برابر سایش و پارگی محافظت می کند.

موتورهای خودرو می توانند از انواع مختلفی از سوخت استفاده کنند، از جمله بنزین، دیزل و گاز طبیعی. موتورهای بنزینی رایج ترین نوع موتور در خودروها هستند. موتورهای دیزلی رایج ترین نوع موتور در وسایل نقلیه سنگین هستند. موتورهای گاز طبیعی رایج ترین نوع موتور در وسایل نقلیه تجاری هستند.

موتورهای خودرو می توانند از انواع مختلفی از سیستم های انتقال قدرت استفاده کنند، از جمله سیستم انتقال قدرت دستی، سیستم انتقال قدرت اتوماتیک و سیستم انتقال قدرت هیبریدی. سیستم انتقال قدرت دستی به راننده اجازه می دهد تا دنده ها را به صورت دستی انتخاب کند. سیستم انتقال قدرت اتوماتیک دنده ها را به صورت خودکار انتخاب می کند. سیستم انتقال قدرت هیبریدی از ترکیبی از یک موتور احتراق داخلی و یک موتور الکتریکی استفاده می کند.

موتورهای خودرو می توانند از انواع مختلفی از سیستم های تعلیق استفاده کنند، از جمله سیستم تعلیق مستقل، سیستم تعلیق وابسته و سیستم تعلیق مک فرسون. سیستم تعلیق مستقل هر چرخ را به صورت جداگانه تعلیق می دهد. سیستم تعلیق وابسته دو چرخ را به صورت مشترک تعلیق می دهد. سیستم تعلیق مک فرسون یک نوع سیستم تعلیق مستقل است که از یک بازوی کنترلی، یک فنر و یک کمک فنر تشکیل شده است.

موتورهای خودرو می توانند از انواع مختلفی از سیستم های ترمز استفاده کنند، از جمله سیستم ترمز دیسکی، سیستم ترمز کاسه ای و سیستم ترمز ضد قفل. سیستم ترمز دیسکی از یک دیسک فلزی و یک کالیپر تشکیل شده است که دیسک را می گیرد و آن را متوقف می کند. سیستم ترمز کاسه ای از یک کاسه فلزی و یک لنت ترمز تشکیل شده است که کاسه را می گیرد و آن را متوقف می کند. سیستم ترمز ضد قفل از یک واحد کنترل الکترونیکی تشکیل شده است که از قفل شدن چرخ ها جلوگیری می کند.

موتورهای خودرو پیچیده ترین و مهم ترین قسمت یک خودرو هستند. آنها مسئول حرکت خودرو هستند و از قطعات و سیستم های مختلفی تشکیل شده اند که هر کدام نقش مهمی را ایفا می کنند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان