نکات آموزشی ترکیب رنگ خودرو
فرمولاسیون ترکیب رنگ خودرو(car color combination) فرآیندی است که طی آن رنگدانه ها، حلال ها و افزودنی ها با هم مخلوط می شوند تا رنگی ایجاد شود که با کد رنگ خودرو مطابقت داشته باشد. این فرآیند معمولاً در یک دستگاه ترکیب رنگ انجام می شود که شامل یک سری سنسور است که رنگدانه ها و حلال ها را با نسبت های صحیح اندازه گیری می کند.
فرمولاسیون ترکیب رنگ خودرو یک فرآیند دقیق است و نیاز به مهارت و تجربه دارد. ترکیب کننده های رنگ خودرو باید بتوانند رنگدانه ها و حلال ها را با نسبت های صحیح مخلوط کنند تا رنگی ایجاد کنند که با کد رنگ خودرو مطابقت داشته باشد. آنها همچنین باید بتوانند رنگ را در شرایطی که از نظر کیفیت و زیبایی مطلوب باشد، اعمال کنند.
فرمول رنگ خودرو
فناوری رنگ خودرو پیچیدهتر است و از مخلوطی از رزینها، پرکنندهها، افزودنیها، مواد پختکننده یا افزایشدهندهها برای جلوگیری از زنگزدگی، ترکخوردگی، مقاومت در برابر آتش یا اثر نور بر بسترها تشکیل شده است و برای مقاومت در برابر سایر شرایط محیطی طراحی شده است.
آژانسهای تنظیم محیط زیست به صنایع رنگ خودرو توصیه کردهاند تا میزان انتشار حلال در محصولات رنگ خود را برای بررسی آلودگی هوا کاهش دهند. این به این دلیل است که حلالهای معمولی موجود در رنگها میتوانند در طی فرآیند خشک شدن به هوا تبخیر شده و گازهای گلخانهای را که میتواند باعث گرم شدن کره زمین شود و برای سلامتی مضر است، آزاد کنند.
استفاده از نرم کننده ها در رنگ خودرو
نرمکنندهها مواد پلیمری بیاثر با نقطه جوش بالا هستند و با قرار دادن خود در بین اجزای رنگ برای تقویت پیوندهای متقابل خود عمل میکنند. آنها پراکندگی یا افزودنی هایی هستند که میتوانند انعطافپذیری، سازگاری، قابلیت شستشو و دوام رنگهای خودرو یا رنگهای براق را به طور کلی افزایش دهند.
مطالعات نشان داده بود که از نرمکنندهها برای بهبود استحکام موتورهای پلاستیکی تقویت شده با الیاف شیشه، رسهای بتنی و محصولات مرتبط استفاده شده است. پوششهای غیر پلاستیکی سطحی منجر به از بین رفتن انعطافپذیری و ترک خوردن در مدت زمان کوتاهی میشود.
خسارات ناچیز جدی مشاهده شده است زیرا به حداکثر میانگین از دست دادن مقاومت در ترکیدگی در موارد موتور بدون پلاستیسایزر نسبت به پلاستیسایزر مربوط میشود. گزارشات پزشکی همچنین نشان داده بود که از پلاستیسیته ها برای بهبود فعالیتهای هورمونی و استروژنیک در بدن نیز استفاده میشود.
روش های مدرن پوشش خودرو
روشهای مدرن پوشش خودرو شامل پنج مرحله اصلی است. آنها شامل موارد زیر هستند:
- پیش تصفیه: فلز اضافی را از بین میبرد و تمیز میکند و یک ساختار سطحی مناسب ایجاد میکند که باعث اتصال لایه محافظ خوردگی میشود.
- رسوبدهی الکتریکی (ED) لایه ضد خوردگی یا جلوگیری از زنگزدگی.
- یک سیلر مانند پلی وینیل کلراید (PVC) برای ضد خوردگی، از بین بردن نشتی آب و به حداقل رساندن ضربه و صدای ارتعاشی استفاده میشود.
- سپس یک پرایمر برای ترویج چسبندگی بین سطح و پوشش پایه استفاده میشود. همچنین سطح صافتری را برای لایههای بعدی به ارمغان میآورد و دارای خواص ضد تراشه است.
- سرانجام، پوششهای بالایی که شامل یک لایه زیرین و یک روکش شفاف هستند، اعمال میشوند. آنها خصوصیات سطحی مورد نیاز را ارائه میدهند، از جمله رنگ، ظاهر، براقیت، صافی و مقاومت در برابر آب و هوا.
قسمتهای از یک خودرو که در شکل زیر تشان داده شده است نشان میدهد که در آن از این پنج مرحله پوشش و سایر پوششهای اضافی استفاده شده است. تعداد قابل توجهی پوشش و مواد خاص علاوه بر مراحل ذکر شده در بالا برای تولید یک خودرو قابل فروش، مورد نیاز است.
ساختار رنگهای مخصوص رنگ کردن ماشین
بهطور کلی رنگ ماشین از ۳ ماده اولیه ذیل تهیه میشود:
- رزین (هاردنر یا کاتالیزور)
- پیگمنت (رنگدانه)
- حلال (رقیق کننده یا کاهنده)
۱. رزین برای رنگ کردن ماشین
رزین بستری است که پیگمنتها را در حالت معلق کنار هم نگه میدارد و بهعنوان جزء دوم رنگ ماشین استفاده میشود و این ماده باعث چسبندگی بیشتر رنگ به سطح و خشک شدن سریعتر آن میگردد. برای خشک و سفت شدن، هاردنر باید با اکسیژن ترکیب گشته و بهصورت ژلمانند درآید و به همین دلیل کاتالیزور نیز نامیده میشود.
بنابراین رزین در بستهبندیهایی که امکان واکنش با اکسیژن نداشته باشند، عرضه میگردد و در هنگام کار با آن باید از ماسک استفاده نمود. هاردنر بسته به سرعت خشک شدن در سه مدل سریع، متوسط و آرام موجود است که بسته به میزان دما و رطوبت محل رنگکردن، خریداری میشود.
۲. پیگمنت
پیگمنت، رنگدانههای پودری شبیه به بتون و شامل ۱۰۰ رنگ یا تونر است. اگر پیگمنت بههمراه حلال مناسبش در ترکیب رنگ ماشین بهکار برده شوند، به این ترکیب محلول ( رنگ سالید) گفته خواهد شد. در غیر اینصورت اگر برادههای آلومینیوم (اکلیل) به محلول افزوده شود، مخلوط حاصل (رنگ متالیک) و در حالتی که در محلول سالید از بلورهای سرامیکی استفاده شود، مخلوط حاصل (رنگ صدفی) نامیده میشود.
- حضور برادههای فلزی باعث میشود نور بیشتری نسبت به حالت سالید منعکس شود و خودروهای متالیک درخشانتر به نظر آیند. خاصیت انعکاس این رنگها لکهها و فرورفتگیهای کوچک خودروهای متالیک را بهتر پنهان میکند.
- رنگهای صدفی از اضافه شدن کریستالهای سرامیکی معروف به “میکا” ساخته میشوند و به دلیل شکست نور، منشور رنگ ایجاد میکنند. این رنگها به دلیل قیمت بالایی که دارند، اغلب برای خودروهای لوکس مورد استفاده قرار میگیرند.
۳. حلال برای رنگ کردن ماشین
حلال عاملی است که باعث کاهش ویسکوزیته رنگ میشود. این امر انتقال آن از اسپری به بدنه ماشین را ممکن میسازد. انتخاب مناسب نوع حلال از نظر خلوص تاثیر زیادی بر عملکرد رنگ دارد. برای اطمینان از اینکه «آیا حلال و رنگ بهدرستی با هم ترکیب شدهاند یا نه؟» میتوان به کاتالوگ مشخصات رنگ که توسط سازنده در اختیار مصرفکنندگان قرار میگیرد، مراجعه کرد. گاهی در استفاده از رنگهای لاکی بهجای حلال از واژه «رقیقکننده» و در مورد رنگهای مبتنی بر اورتان از واژه «کاهنده» استفاده میشود.
- شرکتهای سازنده گاهی هر ۳ ماده رزین، رنگ و حلال را به نسبتهای معینی ترکیب کرده و رنگی تحت عنوان «رنگ فوری یا تکمرحلهای» ارائه میدهند. مزیت این رنگها سریع، ارزان و تکمرحلهای بودن آنهاست؛ در حالیکه این رنگها تنها برای رنگهای اصلی قرمز، آبی یا زرد بهکار رفته و بهندرت برای پوشش کل بدنه ماشین استفاده میشوند.
- رنگهای دومرحلهای ترکیبی از ۲ نوع پوشش (یکی پوشش پایه و دیگری پوشش شفاف محافظ) هستند که هر کدام از پوششها با نسبت خاصی از مواد، ساخته میشوند. در ادامه دستور تهیه رنگهای دومرحلهای را بررسی میکنیم.
نتیجه گیری
در این مقاله سعی کردیم در مورد نقاشی خودرو و مراحل نقاشی خودرو، اطلاعاتی در اختیارتان بگذاریم. لازم به ذکر است اگر با رنگ آمیزی خودرو و مراحل نقاشی خودرو آشنا نیستید مطمعناً نمیتوانید نتیجه مطلوبی بگیرید. پس در نتیجه بهترین کار استفاده از افراد با تجربه و متخصص در این زمینه می باشد.