آموزش پولیش ماشین و نحوه انجام آن
پولیش یک ماده کرم مانندی است که خاصیت سایندگی و براقکنندگی دارد. این ماده با توجه به خاصیتی که دارد یک لایه بسیار نازک از رنگ خودرو را برمیدارد. از پولیش برای از بین بردن خطوخشهای ایجاد شده بر روی سطح بدنه خودرو(car polishing) استفاده میشود. با استفاده از پولیش میتوان آسیبهای ناشی از تصادفات ضعیف، مالیده شدن رنگ سایر خودروها، مات شدن رنگ، خطوط سطحی و عمیق را از بین برد و ترمیم کرد.
ماده پولیش با توجه به خاصیت براقکنندگی که دارد آسیبی به رنگ خودرو وارد نمیکند. بلکه رنگ خودرو را شفاف کرده و زیبایی را به خودروی شما بازمیگرداند. پولیشها عمدتاً در دو نوع نرم و زبر هستند. پولیش را باید با توجه به خطوط سطحی و عمیق و یا برای از بین بردن ماتی رنگ انتخاب و استفاده کرد.
پولیش نرم
پولیش نرم برای از بین بردن خطوط سطحی استفاده میشود. اگر سطح رنگ خیلی آسیب جدی ندیده باشد و سطحی باشد این نوع پولیش را باید انتخاب کرد. استفاده از این نوع پولیش بدون آنکه آسیبی به سایر نقاط رنگ بدنه برساند، خطوخش را برطرف میکند. پولیش نرم، ماتی رنگ را نیز از بین میبرد. با توجه به دو خاصیت سایندگی و براقکنندگی که دارد گردوغبار روی رنگ را برمیدارد و رنگ را براق میکند.
پولیش زبر
خطوط عمیق را پولیش زبر میتواند از بین ببرد و ترمیم کند. از پولیش زبر بههیچعنوان نباید برای خطوط سطحی استفاده کرد، زیرا به دلیل زبری، مانند یک سنباده عمل میکند و به رنگ آسیب میرساند. برای تشخیص خطوط عمیق، ناخن خود را روی خطوط قرار دهید اگر ناخن شما به سطح آهن رسید آن خطوط عمیق بوده در غیراینصورت خطوط سطحی هستند. پولیش زبر در برطرف کردن ماتی چراغ خودرو نیز مفید است. اگر چراغ خودرو شما مات شده است و قصد خرید چراغ ندارید، میتوانید از پولیش زبر برای شفاف کردن طلق چراغ نیز استفاده کنید.
پد پولیش
پدهای پولیش اغلب از جنس فوم و پوست بره هستند. اکثر کسانی که از دستگاه برای پولیشکاری استفاده میکنند پدهای فومی را مورداستفاده قرار میدهند. پدها نیز همانند پولیشها انواع نرم و زبر دارند. در بین پدها، پد پوست بره بهترین نوع برای از بین بردن خطوخشهای ایجاد شده بر روی رنگ هست. این پد بسیار نرم بوده و آسیبی به رنگ نمیرساند.
روشهای پولیش ماشین
پولیش کردن خودرو به دو روش پولیش دستی و پولیش با دستگاه تقسیم میشود. بزرگترین تفاوتی که میان پولیش دستی و دستگاهی وجود دارد مدتزمان پولیش کردن است. مسلماً با دستگاه مدتزمان کمتری نسبت به پولیش دستی صرف میشود. در این مقله قصد داریم پولیش با دستگاه را به شما اموزش دهیم.
موارد قابل احتیاط زمان استفاده از پولیش برقی
پولیش زدن کار حساسی است و باید با دقت کافی صورت گیرد. چون اگر این دقت و موارد احتیاطی رعایت نشود ممکن است نتیجه عکس بدهد. برای همین هم بهتر است به برخی از نکات دقت شود تا رضایت از نتیجه همیشگی باشد.
نکته مهم برای پولیش زدن خودرو، فضایی است که خودرو در آنجا قرار است پولیش شود. این فضا باید به صورتی باشد که در و دیوار و کف آن آلوده نشود و بهتر است قبل از کار این بخشها پوشیده شود تا به دلیل پولیش کثیف نشده و از سوی دیگر در مقابل تابش مستقیم خورشید هم نباشد و سایه کافی در زمان پولیش کردن وجود داشته باشد.
نکته دیگر تمیز بودن کامل بدنه خودرو است. چون آلودگی خودرو در زمان پولیش کردن باعث آسیب دیدن بیشتر بدنه خواهد شد.
نوع پد و میزان نرمی آن نیز مهم است. در حال حاضر پدها در ابعاد و کیفیتهای مختلف و درجه زبری و نرمی متنوعی تولید میشود که میتوان بر اساس نوع خودرو، مدل آن، رنگ و… پد مناسب را انتخاب و سپس از آن استفاده کرد. به عنوان مثال خودروهایی که رنگ سیاه و کدر دارند در مقایسه به خودروهایی که رنگشان روشن است از حساسیت بیشتری برخودارند و لازم است از پولیش نرمتری استفاده شود.
واکس پولیش و ترکیبی که قرار است بر روی بدنه خودرو و پد پولیش کشیده شود بسیار مهم بوده تا به اندازه و قاعده باشد و اگر قرار است ترکیبی صورت گیرد این ترکیب به درستی باشد و طبق دستور العمل پیش برود. رعایت این نکات کمک خواهد کرد تا استفاده از پولیش با کیفیت کافی انجام شود.
زمان پولیش کردن باید با یک فشار مشخص و یکسان که نباید خیلی زیاد و نباید خیلی کم باشد صورت گیرد. فشار زیاد در زمان پولیش کردن ممکن است آسیب به بدنه خودرو وارد کند. برای همین فشار به درستی اعمال شود قابل قبولتر خواهد بود. فشار ثابت و یکسان در انجام عملیات درست پولیش زدن بسیار اثرگذار است. بنابراین زمان انجام پولیش زدن فرصت کافی در نظر گرفته و با حوصله این کار را انجام دهید.
فراموش نکنید پولیش زدن قطعات، گوشهها و حاشیههای بدنه خودرو باید با دقت کافی صورت گیرد. چون ممکن است حرکت چرخشی پولیش باعث آسیب به آن بخش از بدنه شود. بنابراین زمانی که به این بخشهای خودرو رسیدید با حوصله و دقت بالاتر این کار انجام گیرد.
نحوه پولیش ماشین با دستگاه
کار با دستگاه پولیش مهارت خاص خود را نیاز دارد. اما با این حال با چندبار استفاده میتوان نحوه کار با دستگاه را بهراحتی یاد گرفت. هرچند این کار خیلی سخت و تخصصی بهنظر نمیرسد، اما بهتر است نکات زیر را مدنظر قرار دهید :
۱. ابتدا باید مواد و وسایل موردنیاز را تهیه کنید. مقداری پولیش نرم به همراه یک پد نرم و یا پد پوست بره به همراه داشته باشید. در این مرحله پد را کمی مرطوب کنید. نیازی نیست که پد را کاملاً خیس کنید.
۲. مقداری پولیش بر روی پد مالیده و پد را آغشته به پولیش کنید. با استفاده از دستگاه نیازی نیست پولیش را بر روی بدنه خودرو بزنید. آغشته کردن پد با پولیش برای این کار کافی است.
۳. دستگاه را به بدنه خودرو نزدیک کنید. دستگاه را در دور آرام روشن کرده و بر روی قسمت موردنظر قرار دهید. به دستگاه فشار وارد نکنید. چراکه فشار زیاد بر دستگاه باعث از بین رفتن رنگ خودرو میشود.
۴. دستگاه را همانند حرکات پولیش دستی بهصورت طولی حرکت دهید. تا زمانی که خطوخشهای موردنظر از بین نرفته دستگاه را از بدنه جدا نکنید. در بخشهایی از بدنه خودرو که حساسیت بیشتری دارند کمتر فشار وارد کنید.
جمعبندی
با توجه به مطالب و نکات بالا سعی کنید در طول سال فقط یکبار از پولیش ماشین استفاده کنید. در صورت استفاده بیشازحد از پولیش به دلیل خاصیت سایندگی که دارد مانند سنباده عمل کرده و رنگ خودرو را از بین میبرد. پولیش کردن خودرو کار چندان سختی نیست. اگر میخواهید متحمل هزینههای زیاد نشوید با یک قوطی پولیش و پارچه و پنبه مخصوص میتوانید بهراحتی خودرو خود را پولیش کنید. در نظر داشته باشید که در حالت عادی و در اغلب موارد میبایست از پولیش نرم استفاده کنید. فقط در صورتی از پولیش زبر استفاده کنید که بخواهید سطوح عمیق را ترمیم کنید که در این حالت هم توصیه میشود دقت بیشتری داشته باشید. اگر شما هم در زمینه پولیش ماشین تجربهای دارید آن را با خوانندگان ما در میان بگذارید.